AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #1 Skrevet 29. april 2023 Hei Jenta mi har et problem. Hun er ofte lei seg og gråter på skolen pga mye drama,baksnakking og eksludering i vennegruppen hennes. De går nå i 3.trinn. Hun har siden barnehagen vært beste venn med X. Før X kom til barnehagen var hun bestevenn med U. Jeg tenkte det var normalt å få nye venner. Etterhvert ble hun venner med T, men X lar henne ikke. Blir mye lei seg osv og min datter måtte leke med henne. Helt til barneskolen i 1trinn. Da 2trinn kom, slo sammen 2skoler og dattera mi ble venner med flere som hun likte godt. Det var vanskelig å leke med dem fordi X ble lei seg eller drar min datter vekk. Men når X leker med en annen så er det ok, da drar hun ikke dattera mi. Nå i 3 trinn så har det toppet seg og mye drama siden skolestart. Dattera mi har lekt endel med andre tross X. Og en stund ble det dattera mi og de 3 andre snille jentene, mens X lekte med 2 andre jenter fra barnehagen som de alle kom i samme gruppe med. Hver gang dattera mi leker med de 3 andre jentene, drar X henne til seg og sender stygge blikk til de andre 3. De andre 3 liker ikke X i det hele tatt og går vekk hvis min datter er med X. Dermed ble det da min datter,X og 2 andre som gikk i samme barnehage. Hver gang minndatter prøver å leke med andre 3, kommer X og prøver å bli med i leken, hvis dattera mi sier nei, da braser hun i gråt og lager mye drama og får sympati og dattera mi får kjeft fra læreren. Når X og min datter og de 2 andre fra barnehagen leker sammen, har X en tendens til å dra vekk de 2 andre og la dattera mi være alene. Hun lar liksom ikke dattera mi få leke med de 3 andre. Men hvis dattera leker med henne og de 2 andre, så prøver hun å eksludere dattera mi. Og får hun ikke viljen sin så gråter hun. Flere ggr om dagen. Min datter gråter, men inni seg. Blir det for mye løper hun et annet sted og gråter der ingen ser. X har utrolig hersketeknikk. Noe min datter ikke har. Jeg og dattera mi vil bare at hun skal få være i fred med sine venner. Men skolen har en policy, at dersom noen kommer og spør så må man si ja. For å ikke eksludere. Jeg skjønner den, og det er jo bra da det sørger for at ingen blir utelatt. Men det bør da være unntak? Hvis det i dette tilfelle er så skadelig for dattera mi å være sammen med X. Fordi, de gangene X drar med de 2 andre og dattera mi spør om å bli med og X sier JA, men lager stygge grimaser og liknende som at "hvorfor må hun alltid være med osv". Hvis dattera mi leker med andre og X kommer og spør, og dattera mi svarer det samme tilbake, da braser hun i gråt. Dattera mi får kjeft av læreren og må inkludere henne. Og det blir sur stemning i gruppen. Hver eneste dag gråter X og min datter. Ikke bare på grunn av hverandre. Fordi når min datter er med de 3 andre så er X med 2 andre så gråter hun også. Alt jeg vil er at X og de 2 andre leker i fred og min datter og de 3 andre leker i fred. Hvordan kan jeg overtale lærren og få henne til å skjønne at dette er ikke bra for datterami? Og at de har tatt for mye hensyn til X. Løsningen er så klart å splitte gruppen, men det skjer ikke før 4 trinn. De er nå 20 elever i hver gruppe. Hvordav min datter og 3 venner er der, PLUSS X og de 2 andre. Anonymkode: 7dc24...f8e
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #2 Skrevet 29. april 2023 Det der var innfløkt. Går det an å forkorte? Anonymkode: 1f0da...157 3
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #3 Skrevet 29. april 2023 Det her var alt for innvikla til at jeg greide henge med.. Anonymkode: 06f7c...48e 3
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #4 Skrevet 29. april 2023 Kort: X har en tendens til å kontrollere dattera mi. Når hun har det bra er det ok. Når dattera mi har det bra med nadre venner er det ikke ok Anonymkode: 7dc24...f8e
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #5 Skrevet 29. april 2023 Andre, tredje klasse, jeg ville tippe det ikke er helt slik som du beskriver. Men det er forskjell på hvordan og hvor fort barna utvikler seg sosialt. Manipulering f.eks. kommer av sosial utvikling foran andre i klassen, men samtidig manglende empati. Hvis X kan kontrollere din datter betyr det enten 1) at 1 er mye smartere og sosialt utviklet at din datter (er hun mye eldre?) eller 2) din datter VIL leke med henne primært men kan også leke men andre, men X er første prioritet, så hun tåler mer fra henne. Om det er nummer 1, og X var manipulerende fordi hun er eldre og dermed mer utviklet enn andre, kommer hun til å utvikle empati og mer avanserte og nyanserte følelser også kanskje fortere enn andre. Hun er altså mer "voksen" venn og derfor er interessant. Din datter er også et menneske med egne følelser, og hun tar egne valg. Hun er en 2.-3. Klassingen selv, og derfor også hun velger utifra egne egoistiske grunner. Hun velger noen som er gøy å leke med, noen som er populær, kanskje noen som bor nærmest geografisk og det er enklest sånn. Men tro meg, at dattera di har egne grunner annet enn at "de var venner i barnehagen". Hvis jeg var deg, ville jeg ikke blandet meg annet enn å spørre datteren din om hun vil invitere på besøk engang, en av jentene du liker. Og arrangere det om hun sier ja. Anonymkode: 7f91b...852 1 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #6 Skrevet 30. april 2023 Vi har invitert med hjem og vært hjemme hos de 3 andre. De funker fint, sammen. De lytter til hverandre og ikke overkjører hverandre. X har vært her ogsa tusen ggr. Det er en annen dynmikk. Jeg ser i lek at hun kontrollerer dattera mi. Helt siden barnehagen. I de siste året har jeg teent henne til å si ifraog bestemme mer. Det gikk ca et parnuier og de enten blir uvenner da dattera mi prøver å bestemme ig X ikke liker eller de faller tilbake til den gamle ordningen. X ER EN USIKKER JENTE og mangler empati, det er sikkert,samtidig klarer hun å overkjøremin datter. Jeg følger og ser hvordan jentene oppfører seg når de er på besøk eller vi treffes ute. Eksempler er at hun ikke blir med i gymtimene fordi hun vil ikke se rar ut., vil ikke danse når klassen overkjøre på en dans.Vil ikke bli med felles svømming osv.. De er alle på samme alder. Noen er selvfølgelig noen mnd eldre. Anonymkode: 7dc24...f8e
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #7 Skrevet 30. april 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Vi har invitert med hjem og vært hjemme hos de 3 andre. De funker fint, sammen. De lytter til hverandre og ikke overkjører hverandre. X har vært her ogsa tusen ggr. Det er en annen dynmikk. Jeg ser i lek at hun kontrollerer dattera mi. Helt siden barnehagen. I de siste året har jeg teent henne til å si ifraog bestemme mer. Det gikk ca et parnuier og de enten blir uvenner da dattera mi prøver å bestemme ig X ikke liker eller de faller tilbake til den gamle ordningen. X ER EN USIKKER JENTE og mangler empati, det er sikkert,samtidig klarer hun å overkjøremin datter. Jeg følger og ser hvordan jentene oppfører seg når de er på besøk eller vi treffes ute. Eksempler er at hun ikke blir med i gymtimene fordi hun vil ikke se rar ut., vil ikke danse når klassen overkjøre på en dans.Vil ikke bli med felles svømming osv.. De er alle på samme alder. Noen er selvfølgelig noen mnd eldre. Anonymkode: 7dc24...f8e Husker vi hadde en sånn jente i klassen på barneskolen. Hun ble et mobbeoffer på ungdomsskolen, for ingen orket hun lenger. Her burde lærere og voksne komme på banen og lære X at manipulering ikke er veien å gå. Er heller ikke enig i at manipulering er et tegn på at barnet er mer utviklet, snarere tvert imot. Dummeste jeg har hørt. Alle barn manipulerer til en viss grad, men de blir lært hva som er riktig og akseptabel kommunikasjon. Her virker det som at X ikke har fått nok veiledning og styrer andre med gråt og får bekreftelse fra voksne at det er ok oppførsel. Hun utvikler seg til en skikkelig drittunge rett og slett. Bra du lærer datteren din å sette grenser. Hadde faktisk sagt ifra til X om jeg observerte hun i aksjon. Anonymkode: f88ad...2f8 1 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #8 Skrevet 30. april 2023 X er ikke ond, bare usikker og har ikke empati. Hun er utenlandsk og fra det jeg ser, prioriterer de lillebroren. I deres kultur prioriterer de gutter. Av det jeg ser så har de navnet til sønnen på bilskiltene, på bedriften og hjemme. Så det er tydelig at de prioriterer gutten,men jeg nekter å tro at de kun er glad i han. Da de ordner og styrer for jenta også. Bare at de viser tydeligere at gutten er mer prioritet. Og jeg tebker at det kanskje har noe å si der. Hvorfor hun er kontrollerende og lett sår. Men det skal ikke gå utover dattera mi. Som har dårlig selvtillit selv siden hun blir mobbet mye pga sin størrelse osv, gudene vet barn er så flittige på å finne på ting og mobbe andre for. Anonymkode: 7dc24...f8e 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #9 Skrevet 30. april 2023 Hadde samme problem selv i den alderen. Endte opp med at jeg ble utestengt av mine venner fordi de ikke orker X lenger. Ble de kvitt meg, ble de kvitt henne også, fordi hun bare fulgte etter meg. Klarte å riste henne av meg til slutt, men det varte fra 3. trinn til vi begynte på ungomsskolen og havnet i ulike klasser. Noen ganger burde det være unntak fra den regelen om å alltid inkludere. Noen bør bare ikke være venner, og det må også være greit. Lærerne og evt helsesøster burde komme på banen og hjelpe din datter og x til å finne ulike vennegjenger. Jeg ble også «tvunget» til å være sammen med X fordi hun også ble lei seg hvis jeg sa nei. Anonymkode: 36017...af3
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #10 Skrevet 30. april 2023 Ja ikke sant. Bør være unntak. Det er slik at de 2 som X leker med, også liker min datter og vil leke. Er X syk og bare dem 3 så går det bra. Er X med så blir alltid en av dem eksludert, mest min datter. Drt er så mye drama med den gruppen. Derfor har jeg spurt dattera mi om hun bare kan si nei til den gruppen og heller leke med de 3 som hun trives med. Problemet er at hun får ikke være i fred. X kommer etter. Hun har også leavet gruppen (de har en chatgruppe med X og de 2 andre). Og slettet dem på roblox. Ja de alle spiller. Men fikk beskjed av læreren at min datter må add dem tilbake da X ble lei seg fordi min datter slettet henne. Jeg blir forbanna, fordi hvem hun er venner med på fritiden kan ikke læreren bestemme. Det er da grense. Fikk vite dette for et par dager siden. Får visst ikke med med ting før noen dager senere jeg 🤔 Anonymkode: 7dc24...f8e
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2023 #11 Skrevet 1. mai 2023 En oppdatering. Fra ts her. Har nettopp snakket med en annen mamma fra den problem gruppen siden et av jenetene vil være med kin datter. Jeg sa at jeg vil at dattera at skal ta avstand fra gruppen til ting roer seg. Mammaen til et av jentene Y, sa at hun hadde tenkt å be sin datter ta avstand fra X også da de også opplever mye problemer. Men siden min tar avstand så skal de prøve dem 3 en stund. Men, hun fortalte også at Y har hatt en periode der Y lekte med en helt annen jente som ikke er med i den gruppen, fra 1.-2. Trinn. Som også gråt hver gang Y ikke lekte med henne eller lekte med andre og Y fikk kjeft fra læreren. Helt til de byttet om gruppen og hun frigjorde seg. De er 60 elever fordelt på 3 grupper som rokkerrs 1gang i året. Jeg ble sjokkert og irritert at lærere skal hele tiden diktere hvem som skal leke med hvem. De må også skjønne at ikke alle passer inn i den modellen. Noen trives ikke ved å bli presset til å si ja til å leke med andre som de ikke liker. Hvordan gå frem for å stoppe dette? Klage til rektor eller helsesøster eller liknende? Anonymkode: 7dc24...f8e
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2023 #12 Skrevet 1. mai 2023 Kan du ikke ta kontakt med læreren/lærere og helsesykepleier? Evt til rektor i tillegg? Bare for å tydelig synliggjøre problemet? Får råd? At lærerne ute på friminuttene er obs på problemet? Send en lang mail om problemstilling med evt tiltak/ønsker hvis du kan foreslå noe. Det her gå utover trivsel til barna og kanskje kan skolen bruke ressurser på hun/de som sliter mest med det her. Anonymkode: c5e02...298
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå