Gå til innhold

Hva får besteforeldre ut av å gi barnet søtsaker når foreldrene sier tydelig nei?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er det så vanskelig for enkelte besteforeldre å respektere valgene til sine egne barn og/eller svigerbarn, når det kommer til matinntaket til barnebarna? Hører stadig vekk om besteforeldre som ikke respekterer grensene som settes. Hvis du er en av de som ikke klarer å vise respekt mot dine barn/svigerbarn og deres valg, vil jeg gjerne høre forklaringen din.

Anonymkode: bb082...327

• Liker 14
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er deres (eneste?) måte å vis ett de setter pris på noen og gjør stas på dem. Veldig gammeldags. Akkurat som visse eldre ikke vet om noen annen måte å vise omsorg enn å gi penger. De kan liksom ikke sin"jeg er glad i deg" eller gi en klem eller noe genuint. Old school. Hadde ikke gidder å krangla om det.

Anonymkode: e530b...900

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tipper det er fordi «det gikk jo bra med barna våre sjøl om de fikk snop i tide og utide og hu mora der er hysterisk».

Heldigvis er mannen og jeg enige om å unngå sukker til babyen er 2 år, men det skal HAN få liv å formidle, for jeg blir garantert sett på som «ho hysteriske» hvis jeg tar det opp.

Anonymkode: 8cda2...24b

• Liker 7
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Nå er ikke jeg bestemor enda, men har ingen problemer med å la være og gi barn godteri, og synes det er en grei regel at barna spiser måltider før godteri, is osv. Man skal ikke ødelegge appetitten til barn før de skal spise.

Når det er sagt, så tenker jeg, treffes barnebarn og besteforeldre ofte? Er det så galt om de får en sjokolade eller is etter maten så lenge dette ikke skjer så ofte? 

Anonymkode: f7fa1...1e0

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Gir du barnet ditt kjøtt? Eller kommer du til å gi barnet ditt kjøtt? Om du svarer ja, så har du svaret på hvorfor besteforeldrene gir godis! 

Anonymkode: 36222...63c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vil tro det er fordi godterier er godt og at de ønsker å glede barnebarnet med noe godt.

Her respekterte besteforeldrene valget vårt med å vente med søtsaker. 

Anonymkode: 5aad6...f85

AnonymBruker
Skrevet

Hva for foreldre som gir barna nettbrett ? 

Dumme barn .

Anonymkode: 34894...be1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Nå er ikke jeg bestemor enda, men har ingen problemer med å la være og gi barn godteri, og synes det er en grei regel at barna spiser måltider før godteri, is osv. Man skal ikke ødelegge appetitten til barn før de skal spise.

Når det er sagt, så tenker jeg, treffes barnebarn og besteforeldre ofte? Er det så galt om de får en sjokolade eller is etter maten så lenge dette ikke skjer så ofte? 

Det kan jo godt være det ikke skjer så ofte at de får sukker av besteforeldre. Men med alle andre anledninger barn får sukker i dag så blir det alt for mye.. Helger, bursdager, besteforeldre som skal gi, på trening, jul (hele desember er sukkerbonaza), påske, i barnehagen, på skolen i tide og utide, ferier and the list goes on. Foreldre som prøver å begrense sukkerinntaket er fornuftige, ikke hysteriske. 

Anonymkode: 517f5...012

• Liker 7
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Jeg tipper det er fordi «det gikk jo bra med barna våre sjøl om de fikk snop i tide og utide og hu mora der er hysterisk».

Heldigvis er mannen og jeg enige om å unngå sukker til babyen er 2 år, men det skal HAN få liv å formidle, for jeg blir garantert sett på som «ho hysteriske» hvis jeg tar det opp.

Anonymkode: 8cda2...24b

Ah, førstegangsmødre 🥰 Så naive og søte!

Anonymkode: 8ecfd...e0e

• Liker 8
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Gir du barnet ditt kjøtt? Eller kommer du til å gi barnet ditt kjøtt? Om du svarer ja, så har du svaret på hvorfor besteforeldrene gir godis! 

Anonymkode: 36222...63c

Jeg er ikke TS. Her må du utdype. Forskning på kjøtt skiller ikke på rent kjøtt og (ultra)prossesert kjøtt. Det er ingen forskning som på rent kjøtt som viser til tarmkreft etc Ultraprossesert mat vet vi er dårlig for helsa. Vet du noe mer ? 

Godis er et totalt unødvendig, næringsfattig og avhengighetsskapende tilskudd i kosten. Tar plassen til mat med næringsverdi i små mager 

Anonymkode: 0cc46...45b

• Liker 8
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Fordi jeg synes det er egoistisk å spise godteri uten at andre som er til stede også får.

Anonymkode: 7b2f1...58d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

De treffes i snitt èn gang i uken, og hver gang tas det plutselig frem noe «godt» som ligger på lur, selv om min samboer sier at ungen vår ikke skal ha godteri på en helt vanlig hverdag. Dette respekterer de ikke, og gir likevel. Der taper selvfølgelig samboer da barnet allerede er godt i gang med å ta imot godteriet. Det er ikke sånn at ungen ber om godteri heller, det er han for liten til, bestemora bare tar det frem godteripakningen og da er skaden skjedd. 

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Fordi jeg synes det er egoistisk å spise godteri uten at andre som er til stede også får.

Anonymkode: 7b2f1...58d

Det er jeg helt enig i. Ønsker ikke at ungen på noen måte skal føle seg utenfor eller ikke inkludert. Men her er det snakk om helt vanlige hverdager der bestemora tar frem for eksempel en pakke kvikk lunch som han får for seg selv. Der ingen andre spiser godteri.

Hører stadig vekk om foreldre som opplever noe i samme baner, det at folk i nære relasjoner ikke klarer å respektere grensene de setter. Om det så er sukker eller andre matvarer, eller helt andre ting. Alle har sine grunner til at de har disse grensene. Jeg og samboer fikk ikke mye godteri som barn, bare en sjelden gang. Så nå som mora har blitt bestemor så skal hun lesse på med godteri på ungen vår, som i utgangspunktet heller ønsker seg eple eller appelsin, som er det eneste han pleier å spørre etter av ting som er søtt og godt.

Anonymkode: bb082...327

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er deres (eneste?) måte å vis ett de setter pris på noen og gjør stas på dem. Veldig gammeldags. Akkurat som visse eldre ikke vet om noen annen måte å vise omsorg enn å gi penger. De kan liksom ikke sin"jeg er glad i deg" eller gi en klem eller noe genuint. Old school. Hadde ikke gidder å krangla om det.

Anonymkode: e530b...900

Feil! Vi klarer helt fint å si til barnebarnet at vi elsker henne høyere enn himmelen, susser og klemmer er det flust av! Hvorfor vi i blant gir søtsaker? Fordi hun koser seg så intenst når hun får det. Vi respekterer foreldrenes mening da, så det er bare snop om lørdagen, men innimellom forekommer sivil ulydighet med en is på en tirsdag… 

Anonymkode: 143b7...ea1

• Liker 1
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alltid tenkt at besteforeldres oppgave er å skjemme bort barnebarna og vi hadde aldri sagt noe på det. 

Jeg hadde satt en stopper på røyking i nærheten av barnet eller dårlig sikring i bil. 

Anonymkode: e892e...88c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Syns man skal respektere foreldrenes valg uansett. Man er ikke hysterisk fordi man ønsker det beste for sitt barn. I 2023 vet vi hvor skadelig sukker er. 

Hvis foreldrene hadde valgt å være vegetarianere. Ville besteforeldre kommet med litt pølse til barnebarna en gang i uken? 

Anonymkode: dea28...dc2

• Liker 8
Skrevet

Man skal selvsagt respektere foreldres valg og overbevisning. Men det å være besteforelder handler jo om å være litt ekstra god. Vi har en fireåring som vanligvis kun spiser godteri i helgene men når vi besøker bestemor får han kose seg litt der, også passer vi heller på at totalen over tid ikke blir for mye.

Svært mange født på 50-60 tallet har nok også dessverre ikke samme kunnskapen om kosthold-sukker-karbohydrater som vi har i dag. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
KiStSt skrev (3 minutter siden):

Man skal selvsagt respektere foreldres valg og overbevisning. Men det å være besteforelder handler jo om å være litt ekstra god. Vi har en fireåring som vanligvis kun spiser godteri i helgene men når vi besøker bestemor får han kose seg litt der, også passer vi heller på at totalen over tid ikke blir for mye.

Svært mange født på 50-60 tallet har nok også dessverre ikke samme kunnskapen om kosthold-sukker-karbohydrater som vi har i dag. 

På 50-60 tallet så la de spedbarn i hattehylla da de kjørte bil. Får de lov til det også? Det var anbefalt og røyke mot kvalme som gravid. 

Uansett. Bruke godteri og mat som belønning og kos (eller straff), er veldig uheldig. 

Anonymkode: dea28...dc2

• Liker 8
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ah, førstegangsmødre 🥰 Så naive og søte!

Anonymkode: 8ecfd...e0e

Lol. Du vet at å unngå er ikke det samme som fullstendig nulltoleranse? Vi unngår også sukker til vår på 14 mnd, han får ikke sukker på havregrøt, får ikke lørdagsgodteri som søsteren på 4 og han fikk ikke påskeegg/julestrømpe etc slik resten av barselgruppa. Han har likevel smakt på sjokoladekake en gang eller to, og har fått smake på is. Han får ikke egen, likevel, for han er 14 mnd og det er sinnsykt at noen tror 1åringer trenger en egen skål med sukker. 

Anonymkode: d1c3e...460

• Liker 6
  • Nyttig 11
Skrevet

Jeg er så glad mine barn ikke har restriksjoner på hva jeg gir mine barnebarn. Hver gang barnebarna er på besøk og overnatting, så starter vi dagen ved at jeg henter i bhg. Så reiser vi i butikken og handler inn mat og godteri. Da får den eldste velge smågodt selv og sist jeg gjorde dette så kom smågodtet på nesten 10 kroner. Er ikke avskrekkende mye godteri for den prisen. Da bruker barnebarnet mitt hele helgen på å spise det. Flere ganger blir det igjen litt også.

• Liker 1
Skrevet

Besteforeldrene til våre barn styrer selv når ungene er hos dem. De har vært strenge foreldre, så nå er det deres tur til å være myke voksne som skjemmer bort barnebarn ❤️

Barna er ikke hos besteforeldrene daglig, så om de er lenge oppe eller spiser en liten sjokolade på en fredag? Helt greit! 

vi får heller være de strenge foreldrene noen år!

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...