Gå til innhold

Innekatt - erfaringer

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lyst på innekatt - bor slik at det ikke er trygt utemiljø ift trafikk for katten. 

hvis jeg velger en rase som skal være egnet for det; kan jeg likevel oppleve at katten ikke virker fornøyd med å være inne, blir rastløs osv? 

har tenkt på hellig Birma - evt maine coon. Noen med erfaringer i å ha disse rasene som innekatt? Jeg vil gjerne gå tur med den i bånd - vil det kunne gjøre at den får mer lyst til å være ute på egenhånd, eller vil det gjøre mer at den får dekket behov for frisk luft? 

Anonymkode: 51d56...84d

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Helt sinnsykt at det er lov å ha innehatt. Dyremishandling, burde vært forbudt. Stakkars dyr, og sykt at noen kan være så egoistiske at de vurderer det.

Anonymkode: 2664c...cd1

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg har lyst på innekatt - bor slik at det ikke er trygt utemiljø ift trafikk for katten. 

hvis jeg velger en rase som skal være egnet for det; kan jeg likevel oppleve at katten ikke virker fornøyd med å være inne, blir rastløs osv? 

har tenkt på hellig Birma - evt maine coon. Noen med erfaringer i å ha disse rasene som innekatt? Jeg vil gjerne gå tur med den i bånd - vil det kunne gjøre at den får mer lyst til å være ute på egenhånd, eller vil det gjøre mer at den får dekket behov for frisk luft? 

Det går helt fint alle mine Puser er innepuser 🙂 ene var utepus men etter en nestenulykke gjorde jeg han også til innepus og han vil ikke ut mere 🙂 

Endret av Maskinfører
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en Maine Coon innekatt som brukes i avl. Hun skal ha et kull til før hun kan steriliseres og slippes ut. Hun mistrives veldig som innekatt, og burde egentlig fått vært ute nå. Håper på snarlig løpetid slik at vi blir ferdig med avl, og hun kan gå ut igjen. Jeg er forvert, så er oppdretter som eier katten så lenge den brukes  i avl. 

Anonymkode: 9405b...5fc

AnonymBruker
Skrevet

Det går helt fint. Greit om du har forholdsvis stor plass inne. Og det er best å ha to katter. 

Anonymkode: 1e32d...9a8

AnonymBruker
Skrevet

Hehe det er så morsomt, Norge og KG får blir du hetsa om du skal ha innekatt. På reddit og spesielt i USA motsatt om du skal ha utekatt 😂

Anonymkode: f2212...13c

• Liker 5
Skrevet

Vokt deg for KG- bikkjene :hund:

Men de som vet, de vet og kommer med gode tips 🙂 

La ut lignende tråd for litt siden. Mye gode svar. Også :nikke:

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Helt sinnsykt at det er lov å ha innehatt. Dyremishandling, burde vært forbudt. Stakkars dyr, og sykt at noen kan være så egoistiske at de vurderer det.

Hvorfor? De aller fleste innekatter har enten tilgang til luftegård/uteområde eller blir jevnlig luftet i sele. Noen begge deler. Hvis dette er dyreplageri, er alle hundeeiere også dyreplagere. Alle dyreiere generelt sett.

Jeg klarer ikke å ta folk seriøst når de kaster rundt seg med begrepet "dyreplageri" helt uten mål og mening.

Anonymkode: 953a1...bf5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Jeg har god erfaring med Ragdoll. De er sosiale, bedagelige og liker å følge i hælene på menneskene sine. De er også veldig glade i mennesker generelt og kan være litt dumsnille, så mange er direkte uegnet til å gå fritt ute på egen hånd.
Men ha gjerne to, og sørg for å leke med dem og gjerne lufte dem jevnlig i sele eller i luftegård. Noen av dem vil nok sikkert ha et ønske om å helst få løpe rundt fritt uten sele på, men jeg opplever at kattene mine bare vil ut når jeg er ute. Som sagt: ragdolls vil gjerne være der menneskene sine er.

Jeg blir også litt imponert når det å ikke la kattene sine gå fritt ute anses som dyreplageri, mens hunder er helt ok å ha i sele/band. Hundene vil jo helst løpe rundt fritt de også, om de fikk velge.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Det kommer litt an på- på feks dyrebeskyttelsen ol finnes det en del eldre katter og noen med sykdom etc som gjør at de ikke kan være ute men kan leve helt fine liv i trygghet og kjærlighet inne. Man må gjøre en innsats for å finne den rette katten- helt enig i at de fleste katter har det best om de kan gå fritt ut og inn, men i noen tilfeller kan de ha det best inne og sånn sett sikres et godt og trygt liv likevel. 
uansett må man huske på å tilrettelegge, aktivisere og i noen tilfeller ha flere katter. 

Anonymkode: aca93...fbf

AnonymBruker
Skrevet

Ingen problem å ha innekatt! Jeg har to selv, anbefaler å ha skikkelig klatrestativ samt mye aktivitetsleker. Aller helst to katter.

Anonymkode: 3adf8...f50

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du MÅ ha TO. Jeg har hatt innekatt en stund, bor høyt, og uten å sminke på det, min første katt døde to uker før hun fylte ett år, fordi vindu og utsiden var mer interessant.

For en katt er det viktig med stimulasjon. Det jeg erfarte med å ha en, var at hun måtte stimulesere seg selv når jeg var på jobb. Selv om jeg hadde leker, var vindu og utsiden fortsatt mest interessant. Den værste natten jeg har hatt noensinne var når politiet ringte meg og for å fortelle at de hadde scannet en chip på en død katt som tilhørte meg. (Som jo var den eneste katten jeg hadde da). Hadde glemt å lukke vinduet fra stuen.

Jeg googla mye på hva grunnen var, hvordan det kunne blitt forebygd.

Av ensomhet, en del sorg, en del mer resarch fikk jeg senere to katter (søsken)

Det går langt bedre, de stimulerer hverandre, er der for hverandre, og det påvirker ikke ønske om kos fra meg når jeg er hjemme. 

Trist historie, men HVA ENN DU GJØR, FÅ TO! Å være inne begrenser område for bevegelse, som gjør stimulering desto viktigere!

Anonymkode: 7c8a1...eb6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

ruffen29 skrev (9 timer siden):

Hvis du vil ha innekatt kan du heller kjøpe deg en slik:

https://www.sprell.no/produkt/kosedyr-gra-og-hvit-katt-som-puster

Ekte, levende katter skal kunne løpe fritt ute og utfolde seg. Dere som vil holde katter inne hele livet driver med dyremishandling.

Eksperter er uenig med hva dere lirer ut av dere, så foreslår at dere rolig trekker dere tilbake til under den steinen dere kom fra.

Men TS - anbefaler som flere andre her to stk. ragdoll har jeg også hørt egner seg godt som innekatter (og dårlig som utekatter), i tillegg er jo det helt nydelige kattepuser

Anonymkode: a886c...99c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville vurdert å adoptere en voksen katt (eller to) fra dyrebeskyttelsen, de vet ofte hvilke av kattene de har inne som kan trives som innekatter, og hvilke som bør få gå ut. Hvis du får en kattunge så vet du jo aldri helt hva slags personlighet katten vil få, og selv om det er en rase som burde fungere greit som innekatt, så er det ikke sikkert at akkurat den kattungen du får trives med det. 

Anonymkode: 5c72c...5e9

• Liker 1
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Hvorfor? De aller fleste innekatter har enten tilgang til luftegård/uteområde eller blir jevnlig luftet i sele. Noen begge deler. Hvis dette er dyreplageri, er alle hundeeiere også dyreplagere. Alle dyreiere generelt sett.

Jeg klarer ikke å ta folk seriøst når de kaster rundt seg med begrepet "dyreplageri" helt uten mål og mening.

Nei, de aller fleste innekatter lever faktisk ganske kijipe liv innendørs og har slett ikke tilgang til luftegårder eller blir luftet i bånd. De fleste innekatter er alenekatter i små byleiligheter og er de heldige har de tilgang til en liten bygårdbalkong. De fleste innekatteiere mener at katten deres har det fint, den ligger jo bare og sover (apatisk) hele tiden likevel...  Kanskje 10% innekatter lever ideale innekattliv med selskap, tur og luftegård, men da tar man altså godt i..

Og ja, jeg har prøvd å ha kattene mine som innekatter, men de har alle som en vært gærne etter å komme seg ut, inklusive min ragdoll som bare elsker å være ute. Så kattene min er utekatter og det går jeg bare tåle.. 

Og angående stråmennargumnetasjonen om utekatter som går løse og hunder i bånd blablabla... Vel, kanskje folk kan begynne med innehund? Så får vi se hvordan det går.... 

Anonymkode: f3168...021

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt to innekatter. Bor i blokk så det var ikke aktuelt og slippe de ut. Men jeg har en stor leilighet og stor veranda de kunne være på, den var innglasset. De fikk gå fritt hos meg og god plass til og frese rundt i. De hadde det veldig bra faktisk og ble veldig gamle. Det var heldigvis heller ikke særlig sykdom hos de men hadde de til vetrinær 1 gang i året for en sjekk. De led ingen nød av og være inne. Det var blandingskatter, den ene var blanding av perser/huskatt. Vetrinæren var ikke bekymret for at de ikke fikk gå ute. Hadde ikke dårlig samvittighet for at de var inne.

Men får man en katt som har vært ute kan det være vanskelig og om stille de. Man trenger ikke en spesiell rase for og ha de inne. Hadde aldri uansett sluppet ut en dyr rasekatt. 

Anonymkode: 196da...d36

• Liker 1
Skrevet

Katten min nekter å gå ut, han. 
Døra kan stå åpen, men allikevel går han ikke ut, han sitter bare i døråpningen og titter ut før han legger seg på sofaen. Det er en helt vanlig "huskatt" med lang pels 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fikk meg katt for et par år siden, Sibir katt. Hadde tenkt å ha henne som innekatt. Men hun satt hele dagen og lengtet etter å være ute, så for hennes del valgte jeg å la henne få være utekatt. Først da ble hun lykkelig. Katter er forskjellige, kansksje du får en katt som tolererer å være inne, men du kan også risikere å få en ulykkelig katt som bare lengter å få være ute. Så det må du være forberedt på👍

Anonymkode: 06fa9...2f9

Skrevet

Man gjør som katten selv vil. Jeg har én som bare skal være sammen med meg så hvis jeg er inne så ligger hun inne i sofaen. Hvis jeg er ute så sitter hun ute med meg. Hun andre jeg har er ute stort sett hele tiden og trives med det

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...