Gå til innhold

Fri fra jobb ved dødsfall i familie

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei.

jeg fikk akkurat beskjed om dødsfall i nær relasjon. 
skal på jobb i natt, og vetikke om jeg klarer dette. 
hva skriver jeg til min arbeidsgiver? 
På min arbeidsplass må man alltid ringe når man er eller skal være borte fra jobb. Men jeg klarer ikke dette heller. 
hva gjør jeg? 

Anonymkode: e21da...b4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hei.

På min arbeidsplass må man alltid ringe når man er eller skal være borte fra jobb. Men jeg klarer ikke dette heller. 
hva gjør jeg? 

Ta kontakt m/en gang. Skriv det du skriver her. Send melding dersom du ikke klarer å snakke/ta den tlf. Håper sjefen din er forståelsesfull♥️

Endret av Rødstrupa
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ulike avtaler/regler for velferdspermisjon. Noen steder er det nedfelt hvilken relasjon man må ha for å få fri med lønn, mens andre er det mer uspesifikt og du må søke eller snakke med sjef på forhånd. Du kan uansett være åpen for permisjon uten lønn, og tilby å ta deler av vakten hvis de ikke finner noen på kort varsel. Uansett må du snakke med sjefen din. 

Anonymkode: 0a99f...65d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ring. Ikke send sms. Aldri. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en egenmelding, ikke forvent velferdspermisjon iallefall. 

Og kondolerer ❤️🖤

Anonymkode: 374bb...a0d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det normale er å få fri om det er en forelder som dør. Og barn og ektefelle selvsagt.

Men jobber man et sted det er helt umulig å gi fri dersom man ikke får vikar, så kan det selvsagt være problematisk for leder å være grei om det ikke finnes vikar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kondolerer ❤️

Her fikk jeg fri når forelder døde samt besteforelder, men det kan variere fra arbeidsgiver til arbeidsgiver.

Det er vondt å ta en telefon det vet jeg, men det er likevel mye bedre enn en sms. Alt godt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatt ut egenmelding i slike situasjoner. Har heller ikke klart å ringe, da jeg bare gråt og gråt, og det har blitt akseptert at jeg ga beskjed via SMS. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hei.

hva gjør jeg? 

hvis det kom brått og du nærmest var på vei til jobb, så har du jo ikke noe valg. Da må du jo ringe. Du får sikkert fri, men du må nesten ringe. Det gjør jo ikke noe om det kommer noen hulk.

Anonymkode: f9f2d...3de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sendt sms i slike tilfeller og det ble respektert. Du skal ha en temmelig kald og kynisk sjef om han ikke har forståelse i slike tilfeller. 

Anonymkode: fe07a...563

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noen som kan ringe for deg? Jeg ringte lederen til mannen min da faren hans døde. Han klarte overhode ikke å snakke, bare hulket. Ev sms hvor du forklarer deg kort?

Anonymkode: 7982e...3eb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ringte og ordnet opp, selv da mamma falt om og døde. Men da fikk jeg sykemelding en uke da jeg fysisk ikke kunne være på jobb på grunn av geografi (legen var snill). 

Da besteforeldre døde ringte jeg og sa fra på dødsdagen, var tilbake neste dag, og fikk velferdspermisjon begravelsesdagen. Men de var eldre, og det var ventet. 

Det finnes vel like mange svar på dette som det finnes mennesker. Men jeg har hver gang opplevd at det er bedre å bare komme seg på jobb og leve som normalt, med mindre det er praktiske ting man må følge opp. 

Anonymkode: 40815...589

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/29/2023 at 7:45 PM, AnonymBruker said:

Og ring. Ikke send sms. Aldri. 

I slike situasjoner er sms ok, har selv sendt sms med noe slikt "dødsfall i familien, kommer ikke på jobb på noen dager. Ringer i morgen"

Anonymkode: 570cb...d85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er det noen dager siden du la ut denne tråden, så råd er vel ikke vits å komme med nå. 
Du kan faktisk be om egenmelding/ sykmelding. 
Jeg mistet et familiemedlem i vinter, og jeg fikk sykmelding og er sykmeldt enda. 
Jeg fikk sjokk og det var en traumatisk krisereaksjon. Når en får en slik beskjed klarer man knapt stå på beina, puste og eksistere. 

Anonymkode: ed70e...2b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...