AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #1 Skrevet 29. april 2023 Jeg er hjemmeværende pga fibromyalgi og er sammen med en mann som er håndtverker som reiser før 7 på jobb og er hjemme til litt over 4. Vi har 3 ungdommer i hus. Jeg gjør alt husarbeid og jeg kjenner jeg er lei av å føle meg som en tjener. Samtidig føler jeg at jeg burde gjøre alt siden mannen jobber og bare er herlig med meg og barna. Dere i samme situasjon, hvordan løser dere det? Anonymkode: 7dea4...d3e 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #2 Skrevet 29. april 2023 Jeg gjør alt så langt jeg orker. Mannen lager mat fordi jeg ikke er noe flink til det og han liker å gjøre det. Plenklipping og hagearbeid passer dårlig sammen med min sykdom, så det gjør jeg ikke. Hvis jeg er dårlig så tar han selvfølgelig om jeg ikke orker. Eller så lar han det stå og klager da ikke på at det er rotete eller at oppvaskmaskinen er full. Det funker for oss. Anonymkode: 787b6...345 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #3 Skrevet 29. april 2023 Når man er hjemmeværende så kan man gjøre de tingene som trengs å gjøres på dagtid på dagtid. Når de andre kommer hjem og ting trengs å gjøres på ettermiddagen og kvelden har de like mye ansvar for dette som deg. Altså fordelt på deg og mannen 50% ansvar på hver eller mindre med barna inkludert om de er store nok til å gjøre oppgaver i hjemmet. Det er ikke rettferdig at noen skal jobbe 3 skift med 100% hele døgnet bare fordi de er hjemmeværende på dagen. Når man i tillegg er hjemmeværende pga sykdom er det naturligvis mange flere hensyn som må tas og den syke skal selvfølgelig ikke lastes med alt arbeidet hjemme! Anonymkode: d65e3...3d9 5 2
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #4 Skrevet 29. april 2023 Om dere har 3 ungdommer i hus klarer vel de å gjøre noe husarbeid? Flott måte å tjene noe ukepenger på som de kan bruke på kino, klær etc. Trodde dette var like vanlig nå som når jeg vokste opp på 90-tallet. "Ungdommer" klarer å gjøre alt av husarbeid... eller er de i jobb selv kanskje? Anonymkode: ee2f4...758 8 1 3
Helene Skrevet 29. april 2023 #5 Skrevet 29. april 2023 Jeg hadde samme problem. Har fibromyalgi og kronisk migrene. Tenkte, jeg må greie husarbeidet. Jeg gjorde ikke det. Mannen var flink på sin måte. Støvsugde jevnlig og moppet gulvene. Men en bolig krever mere. Vask av wc, bad, kjøkken, klær osv. I dag bor jeg sammen med voksen datter. Vi har vaskedager når jeg føler meg ok. I tillegg, har vaskehjelp 1 gang pr mnd. Da får vi vasket det jeg ikke klarer. 3 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #6 Skrevet 29. april 2023 Siden du har tre ungdommer kan vel de også ta i et tak? Gi dem hvert sitt ansvarsområde, eventuelt rullere oppgavene fra uke til uke. Anonymkode: 5cfef...e10 3 2
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #7 Skrevet 29. april 2023 Har dere ikke oppdratt barna til å delta i huset? Anonymkode: e441a...610 3 3
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #8 Skrevet 29. april 2023 Jeg er ufør med diverse sykdommer. Noen dager får jeg gjort en del, andre dager ikke og enkelte dager, når psyken er god, prioriteres det å komme seg ut litt. Mannen klager aldri, han ser meg som jeg er og tar heller i ett tak hvis jeg atter en dag ikke klarer å få gjort noe. Han lager ofte middag og de unge voksne som bor her har ansvar for middag en dag i uken (søndag) og de holder sine rom og gangen utenfor samt passer dyrene. Spør jeg får jeg hjelp men ungene jobber mye drittvakter (12-20) og den ene har sykdom selv så førstepri er at han kommer seg gjennom læretiden. Anonymkode: 108b9...b23 2
Helene Skrevet 29. april 2023 #9 Skrevet 29. april 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg er ufør med diverse sykdommer. Noen dager får jeg gjort en del, andre dager ikke og enkelte dager, når psyken er god, prioriteres det å komme seg ut litt. Mannen klager aldri, han ser meg som jeg er og tar heller i ett tak hvis jeg atter en dag ikke klarer å få gjort noe. Han lager ofte middag og de unge voksne som bor her har ansvar for middag en dag i uken (søndag) og de holder sine rom og gangen utenfor samt passer dyrene. Spør jeg får jeg hjelp men ungene jobber mye drittvakter (12-20) og den ene har sykdom selv så førstepri er at han kommer seg gjennom læretiden. Anonymkode: 108b9...b23 Mannen jeg var sammen med tenkte kun på seg selv. Om jeg ikke lagde middag, ordnet han middag til seg selv, ikke til oss. 4
Okidokisjokioki Skrevet 29. april 2023 #10 Skrevet 29. april 2023 Jeg tenker at dersom du klarer, er det fint om du bidrar med det som lar seg gjøre. I mitt hode er du ufør fordi du ikke klarer å stå i arbeid, men det er ikke sikkert det hindrer deg i f.eks. husarbeid o.l. spørs helt hvordan du påvirkes. Om du fungerer godt hjemme, tenker jeg at du kan ta på deg husarbeidet fremfor å ha 8 timer fri (dersom det oppleves som fri for deg). Krever det mye av deg, må dere selvfølgelig snakke om det og avklare forventninger til hverandre og kanskje til og med en liten oversikt over hvem som gjør hva. 2
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #11 Skrevet 29. april 2023 Jeg tok alt husarbeidet når jeg var ufør. Syntes det var rett og rimelig egentlig, så lenge jeg var i form til å gjøre det vel og merke, jeg kunne jo tilpasse mengden etter dagsformen. Da jeg var på det dårligste gjorde mannen absolutt alt. Anonymkode: db39a...f0b 2
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #12 Skrevet 29. april 2023 Jeg har ikke sjans til å gjøre husarbeid, og ettersom jeg bor alene blir det rett og slett ikke gjort. Skulle tro det var hjelp å få til sånt som ufør, men tydeligvis ikke... Anonymkode: 3ce53...a4e 4
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #13 Skrevet 29. april 2023 For ellers i døgnet, trener du og løser verdensproblemer? Anonymkode: d6952...291
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #14 Skrevet 29. april 2023 Jeg rydder kjøkkenet, vasker og bretter klær, støvsuger og vasker bad og toalett. Det hender ting flyter litt, men det er ok. Hovedfokuset mitt på dagtid er å gjøre det jeg klarer i huset. Anonymkode: 147e8...5bb 2
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #15 Skrevet 29. april 2023 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Jeg er hjemmeværende pga fibromyalgi og er sammen med en mann som er håndtverker som reiser før 7 på jobb og er hjemme til litt over 4. Vi har 3 ungdommer i hus. Jeg gjør alt husarbeid og jeg kjenner jeg er lei av å føle meg som en tjener. Samtidig føler jeg at jeg burde gjøre alt siden mannen jobber og bare er herlig med meg og barna. Dere i samme situasjon, hvordan løser dere det? Anonymkode: 7dea4...d3e Jeg er og ufør med en mann som jobber. Bonusbarn har flyttet ut. Jeg tenker at jeg har en plikt til å bidra med det jeg klarer i husholdningen. Mannen min bidrar med å jobbe mye. Ja, jeg blir lei av husarbeid, og særlig når helsa er ekstra kranglete. Mannen min blir og lei, lei av jobben. Med ungdommene gjorde vi det slik at de måtte vaske sine egne klær fra 9.klasse og selvfølgelig lage seg matpakke og holde rommene sine ryddige og rene. Det var litt motstand på klesvasken, men når alle klærne deres var skitne så fikk de nå omsider vasket de. Ja, jeg synes du skal ta husarbeidet så lenge formen tillater det. Anonymkode: 51c9f...10a 2
Helene Skrevet 29. april 2023 #16 Skrevet 29. april 2023 Jeg vasker kjøkkenet, lager mat hver dag der. Benkene er rene. Vasker do og bad. Men, sliter men tørke støv. Jeg prøver å støvsuge innimellom, dvs en gang pr uke, men har vondt i armene. Har katter, så i huset mitt er der kattehår. Børster kattene nesten daglig. De elsker det. Men jeg greier ikke vaske hele huset mitt. Jeg har dog innsett mine begrensninger. Så tar imot hjelp. Ja, jeg betaler for det. Det er verdt hver en krone. Jeg ønsker meg et rent hjem.
Okidokisjokioki Skrevet 29. april 2023 #17 Skrevet 29. april 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg har ikke sjans til å gjøre husarbeid, og ettersom jeg bor alene blir det rett og slett ikke gjort. Skulle tro det var hjelp å få til sånt som ufør, men tydeligvis ikke... Anonymkode: 3ce53...a4e Får du det dokumentert fra lege/spesialist vil du kunne få hjemmehjelp gjennom kommunen. Må betale en egenandel, men alt hjelper nok. 1
skruf Skrevet 29. april 2023 #18 Skrevet 29. april 2023 På tide å samle inn til familieråd; ungdommene inkludert Forklar de at fra nå av så gjør ikke du alt husarbeidet, men alle skal bidra (noe de egentlig burde gjort om du var frisk også), du er ikke hjemmeværende av egen fri vilje for å være familiens tjener, husholderske og kokk. Du er hjemme pga du er syk, ikke for å dulle og stelle for dem Ungdommene bør få faste oppgaver som skal gjøres, noen ting daglig og noen ting ukentlig. I tillegg til at de er med på å måke snø og klippe gress når det er dags for det, Du og mannen kunne hatt ei fortløpende fordeling ut i fra dagsformen din dagsform Opplevde mye av det samme her også etter at jeg ble syk og ufør. Da etterdønningene etter cellegifta hadde lagt seg, håret begynte å vokse ut igjen så ble det tatt mere og en mere som en selvfølge at jeg tok unna alt her hjemme siden jeg likevel var hjemme, Noe som holdt på å ta knekken på meg. Det skal ikke være sånn at du ikke skal kunne feks gå deg en tur en dag du har en ok dag pga du har ikke sjans pga husarbeid 5 1 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #19 Skrevet 29. april 2023 Helene skrev (47 minutter siden): Mannen jeg var sammen med tenkte kun på seg selv. Om jeg ikke lagde middag, ordnet han middag til seg selv, ikke til oss. Glad for å lese ordet VAR og at du ikke er med han lenger! Makan til ego støvel! Anonymkode: d65e3...3d9 2
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #20 Skrevet 29. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er hjemmeværende pga fibromyalgi og er sammen med en mann som er håndtverker som reiser før 7 på jobb og er hjemme til litt over 4. Vi har 3 ungdommer i hus. Jeg gjør alt husarbeid og jeg kjenner jeg er lei av å føle meg som en tjener. Samtidig føler jeg at jeg burde gjøre alt siden mannen jobber og bare er herlig med meg og barna. Dere i samme situasjon, hvordan løser dere det? Anonymkode: 7dea4...d3e Her jobber mannen turnus, men han gjør mesteparten av husarbeid. Jeg handler mat, lager middag, og vasker en maskin med tøy osv når jeg er i form til det. Samboer vasker gulv, henger opp tøy, tar oppvask, går med søppel, klipper plen, gjør diverse utvendig og tar stell av barn når han er hjemme Anonymkode: 1c46a...37e 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå