Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Over flere år har jeg solgt ting på etsy. Har ikke noe enkeltperson foretak eller noe, men de siste årene har jeg ført opp ekstrainntekten på skattemeldingen.

Nå har jeg solgte hele "butikken" for ca 1,3 millioner.. må jeg føre dette som inntekt? Eller.. hva er sjansen for å bli tatt om jeg ikke fører det opp?

Er det noe jeg kan gjøre for å minimere skatten?

Anonymkode: 0a8c1...7f0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Med såpass store beløp er nok sannsynligheten relativt høy. 

Og siden du antagelig ikke er stortingsrepresentant blir det ikke bare å betale om du blir tatt, men du får straffeskatt og muligens også tiltalt for grovt skattesvik 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
59 minutter siden, AnonymBruker said:

Eller.. hva er sjansen for å bli tatt om jeg ikke fører det opp?

Skal vi virkelig sitte her og spekulere i hvor stor sannsynlighet du har for å bli tatt for et lovbrudd?

Skjerpings.

Anonymkode: 2a35f...9d1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan kan du selge en butikk som ikke finnes, dvs hverken er as eller en del av et enkeltperdonsforetak? Hva er det du da selger?

Ned en slik verdi på butikken burde du vel også ha hatt et mva regnskap og betalt inn mva.

Skattesvindel i stor stil?

Anonymkode: a8467...6e8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvordan kan du selge en butikk som ikke finnes, dvs hverken er as eller en del av et enkeltperdonsforetak? Hva er det du da selger?

Ned en slik verdi på butikken burde du vel også ha hatt et mva regnskap og betalt inn mva.

Skattesvindel i stor stil?

Hun selger varebeholdningen / produktene regner jeg med.

Anonymkode: 05a55...3d4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hun selger varebeholdningen / produktene regner jeg med.

Anonymkode: 05a55...3d4

Men da må det jo foreligge et mva regnskap og være et registret foretak. Noe helt annet enn å selge noe plagg eller hjemmelagede artikler for et par tusen i året.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

lol lever dere på 1900-tallet eller? Dette er digitale produkter. ikke noe moms eller varebeholdning

Det jeg solgte var kundeliste, mine digitale produkter, reklamemateriell, osv

AnonymBruker
Skrevet

Sjangsen er meget stor for at du blir tatt om du ikke fører det opp, når det kommer til skattesvindel så er de nådeløse og de tar det ekstremt seriøst.

Anonymkode: 94dc2...3c0

• Liker 1
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

lol lever dere på 1900-tallet eller? Dette er digitale produkter. ikke noe moms eller varebeholdning

Ikke helt sikker på om Skatt Øst er enig der. Microsoft selger kun digitale produkter, og det er mva på absolutt alt de selger. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja du må betale. 

Anonymkode: 97f1a...788

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Sjangsen er meget stor for at du blir tatt om du ikke fører det opp, når det kommer til skattesvindel så er de nådeløse og de tar det ekstremt seriøst.

Anonymkode: 94dc2...3c0

Skatteetaten er en seriøs kar.

Anonymkode: b43ca...1a2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Regner jo med kjøper fører opp dette. Da er blir detjo oppdaget om du skattesnylter. Kan bli veldig dyrt for deg

Anonymkode: 21f4d...0c7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

I hvilken verden er det ikke merverdiavgift på digitale produkter? :ler: Det er merverdiavgift på (omtrent) ALT! 

Anonymkode: 2f01b...0c3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har solgt en "bedrift" for 1,3 mill, da må jo driften ha vært såpass omfattende at du bør ha hatt et foretak, være registrert i momsregisteret og ha ført regnskap som er årlig innlevevert og rapportert. Hvis du har drevet en såpass stor forretning uten å være registrert med et firma, da kan du risikere mer enn bare å måtte betale skatt på fortjenesten ved salg av lager/konsept. Hvis dette oppdages, kan du bli avkrevd skatt, straffeskatt, arbeidsgiveravgift, moms og det ene med det andre. Her kan du komme i skikkelig trøbbel, dessverre. Jeg håper nesten at du blir tatt og straffet for dette, men i så fall forsvinner nok alt du har tjent på denne virksomheten og vel så det. Vet ikke hvordan du skal unngå å bli tatt, med mindre du fortsetter ulovlighetene og unnlater å nevne inntekten for skattevesenet og "ligger lavt" og håper at ingen får snusen i dette før det er foreldet om 10-20 år.

Anonymkode: 60a66...cbd

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...