AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #1 Skrevet 29. april 2023 Skal på storbyferie til sommer med mine tre tenåringer. Har funnet oss billige flybilletter og hotell, å gleder oss stort. Men å gå ut å spise på resturante flere ganger om dagen hver dag vil koste mye, trenger derfor tips. Hva kan en gjøre for å holde matbudsjettet nede på ferie? En idee jeg hadde var å kjøpe smurte baguetter i matbutikker fremfor kafé. Flere ideer? Anonymkode: 85f99...a7c
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #2 Skrevet 29. april 2023 da hadde jeg booket leilighet via air bnb med kjøkken der dere kunne lage mat selv, ikke hotell. Det vil jo bli store utgifter til mat når man må ut for å spise alle måltider minus frokost med 3 tenåringer. Anonymkode: bd179...020 11 2
C-girl Skrevet 29. april 2023 #3 Skrevet 29. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Skal på storbyferie til sommer med mine tre tenåringer. Har funnet oss billige flybilletter og hotell, å gleder oss stort. Men å gå ut å spise på resturante flere ganger om dagen hver dag vil koste mye, trenger derfor tips. Hva kan en gjøre for å holde matbudsjettet nede på ferie? En idee jeg hadde var å kjøpe smurte baguetter i matbutikker fremfor kafé. Flere ideer? Anonymkode: 85f99...a7c Det er ikke så vanlig med ferdigsmurte baguetter i utlandet i dagligvarebutikk. Da må du i såfall kjøpe baguetter og pålegg, og smøre selv. 2 3
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #4 Skrevet 29. april 2023 Dere kan jo ta med/kjøpe nudler og varme vann i vannkoker. Tilsett noe grønnsaker og laks/reker dere kjøper og brød med smør. Metter greit, men ganske stusselig mat. Ellers er jo AirBnb med kjøkken det lureste. Anonymkode: 127e5...02d 1 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #5 Skrevet 29. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Skal på storbyferie til sommer med mine tre tenåringer. Har funnet oss billige flybilletter og hotell, å gleder oss stort. Men å gå ut å spise på resturante flere ganger om dagen hver dag vil koste mye, trenger derfor tips. Hva kan en gjøre for å holde matbudsjettet nede på ferie? En idee jeg hadde var å kjøpe smurte baguetter i matbutikker fremfor kafé. Flere ideer? Anonymkode: 85f99...a7c Man booker selvsagt leilighet og ikke hotell Anonymkode: c2b30...4f7 3 2
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #6 Skrevet 29. april 2023 Booke leilighet på airbnb er best og kjøpe mat på dagligvare butikken de fastbodde bruker. Om du ikke kan avbooke hotellet for å booke leilighet så ta med dere knekkebrød, rugbrød, toastbrød som holder lengre enn vanlig brød, ost, nudler, pålegg, pasta, pastasaus glass, papp kopper som kan brukes til både mat og drikke og en kjele eller bolle. De fleste hotellrom har vannkoker og minibar kjøleskap og det er mulig å spørre resepsjonen om mikrobølgeovn også. De pleier å ha noen til utlån for å varme babymat i så om ikke de er tatt av andre rom allerede kan man få låne de Anonymkode: c52ff...5db
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #7 Skrevet 29. april 2023 De fleste storbyer har en form for ‘fastfood’ man kan spise i farta, og uten at det blir så alt for dyrt. Ellers blir det rundstykker og pålegg på hotellrommet som et enkelt lunch-/kvelds-alternativ Anonymkode: d5266...f8a 2
Tvist Skrevet 29. april 2023 #8 Skrevet 29. april 2023 Jeg kjøpte baguette, dip og tomater og spiste til lunsj. Dere finner nok noe godt om dere har en stor matbutikk i nærheten.
Rumle Skrevet 29. april 2023 #9 Skrevet 29. april 2023 Kjøp noe godt brød hos bakeren, litt godt pålegg og frukt/drikke og ha en picnic i forskj. parker osv de dagene været tillater det? 2
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #10 Skrevet 29. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Booke leilighet på airbnb er best og kjøpe mat på dagligvare butikken de fastbodde bruker. Om du ikke kan avbooke hotellet for å booke leilighet så ta med dere knekkebrød, rugbrød, toastbrød som holder lengre enn vanlig brød, ost, nudler, pålegg, pasta, pastasaus glass, papp kopper som kan brukes til både mat og drikke og en kjele eller bolle. De fleste hotellrom har vannkoker og minibar kjøleskap og det er mulig å spørre resepsjonen om mikrobølgeovn også. De pleier å ha noen til utlån for å varme babymat i så om ikke de er tatt av andre rom allerede kan man få låne de Anonymkode: c52ff...5db Du tror at dette ikke finnes på supermarkedene i Spania? Anonymkode: 40560...695 3
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #11 Skrevet 29. april 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du tror at dette ikke finnes på supermarkedene i Spania? Anonymkode: 40560...695 Eller i bortimot alle andre land? Anonymkode: 40560...695 3 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #12 Skrevet 29. april 2023 Hvilken by skal dere til? Store forskjeller mellom byer og land. Er det med frokost inkludert på hotellet? Har dere et kjøleskap på rommet? Anonymkode: 6766b...05f
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #13 Skrevet 29. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du tror at dette ikke finnes på supermarkedene i Spania? Anonymkode: 40560...695 Joda jeg sa ikke noe om hvor de kunne skaffe det fra Anonymkode: c52ff...5db
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #14 Skrevet 29. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvilken by skal dere til? Store forskjeller mellom byer og land. Er det med frokost inkludert på hotellet? Har dere et kjøleskap på rommet? Anonymkode: 6766b...05f Danmark, frokost, ikke kjøleskap. Ts. Anonymkode: 85f99...a7c
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #15 Skrevet 30. april 2023 Piknic, sett dere på en benk, i en park? Kjøp med brød, pålegg, frukt, salat el. Middag blir vel vanskeligere. Kjøp frukt, boller og annet som kan ligge på hotellrommet og spises som mellommåltid. Hvorfor ikke leilighet? Skal dere bare gå og gå rundt hele dagen og evt bare være på hotellrommet fir å spise? Virker litt slitsomt. Anonymkode: a7f7f...8ff
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #16 Skrevet 30. april 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Piknic, sett dere på en benk, i en park? Kjøp med brød, pålegg, frukt, salat el. Middag blir vel vanskeligere. Kjøp frukt, boller og annet som kan ligge på hotellrommet og spises som mellommåltid. Hvorfor ikke leilighet? Skal dere bare gå og gå rundt hele dagen og evt bare være på hotellrommet fir å spise? Virker litt slitsomt. Anonymkode: a7f7f...8ff Fikk tak i billige hotellrom sentralt. To rom, alle får ligge i ordentlig seng. Trenger ikke å ta diskusjonen om hvem skal ligge i køyeseng/sovesofa som det gjerne er i billigere leiligheter og familierom. Siden det er sentralt går det bra at ikke alle er ferdig samtidig. Dermed slipper en masing og sure miner på morgen/formiddagen. Å to rom betyr to bad, noe som er en stor fordel med tre tenåringer. Vi skal selvfølgelig ikke bare gå rundt, vi skal på museum, tivoli, parker osv, alt etter vær og humør. Dette er kanskje en av de siste ferien med hele flokken, ønsker jo virkelig å gjøre den så hyggelig som mulig og mye på ungdommens premisser. Så det ene minuset slik jeg ser det er at matbudsjettet blir høyt om vi skal spise ute flere ganger om dagen, derfor spør jeg om ideer. Og takk for forslag sålangt. 🙂 Ts Anonymkode: 85f99...a7c 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #17 Skrevet 30. april 2023 Finnes masse alternativer i DK for mat. Og prisene er ikke så verst heller. Deilige smørrebrød, bakerier, velg spisesteder med utenlandske eiere og sjekk ut anmeldelsene først, har spist utrolig god mat for en slikk og ingenting. Supermarkedene har også godt utvalg. Anonymkode: 6a0b0...130
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #18 Skrevet 30. april 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Fikk tak i billige hotellrom sentralt. To rom, alle får ligge i ordentlig seng. Trenger ikke å ta diskusjonen om hvem skal ligge i køyeseng/sovesofa som det gjerne er i billigere leiligheter og familierom. Siden det er sentralt går det bra at ikke alle er ferdig samtidig. Dermed slipper en masing og sure miner på morgen/formiddagen. Å to rom betyr to bad, noe som er en stor fordel med tre tenåringer. Vi skal selvfølgelig ikke bare gå rundt, vi skal på museum, tivoli, parker osv, alt etter vær og humør. Dette er kanskje en av de siste ferien med hele flokken, ønsker jo virkelig å gjøre den så hyggelig som mulig og mye på ungdommens premisser. Så det ene minuset slik jeg ser det er at matbudsjettet blir høyt om vi skal spise ute flere ganger om dagen, derfor spør jeg om ideer. Og takk for forslag sålangt. 🙂 Ts Anonymkode: 85f99...a7c Da kjøper dere og lager matpakker. Dere kan også kjøpe på veien til aktivitet slik at pålegget er ferskt. Takeaway noen dager er gjerne billigere, feks Thai, pizza, kebab. Kanskje et par dager restaurant? Frokost kan være frukt, kjøpe yoghurt på nærmeste butikk, rundstykker og pålegg, juice, ferdige pannekaker. Er det vannkoker kan dere lage kaffe, te, rett I koppen, nudler el. hvis dere vil ha varm kvelds. Anonymkode: a7f7f...8ff
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #19 Skrevet 30. april 2023 Ta med piknik-fat og noen kniver og skjeer, samt litt Zalo, eventuelt sats på engangs. Kjøp pålegg som ikke trenger kjøleskap, feks peanøttsmør og Nugatti, samt oppskåret brød og knekkebrød. Litt frukt og tomater/agurk vil også være godt. Anonymkode: 7b77c...097 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #20 Skrevet 30. april 2023 Spis frokost som hvis dere ikke skulle få mat de neste tre dager, spar mest mulig penger på lunsjen, og spis et «ordentlig måltid» til aftens. Lunsj kan være en pakke dansk rugbrød og skiveskåret pålegg, leverpostej, rekeost.. altså 1-2 type pålegg pr. dag, slik det blir spist opp og ikke skal på kjøl. Medbring litt «basic utstyr» som smørekniv, saks, skje, poser med gjenlukk, osv. Alternativt kan man fikse potetmos fra potetmospulver på hotellrommet hvis det finns vannkoker (sjekk det). Er folk bare litt sultne kan man kjøpe epler eller bananer i supermarked. Jeg er selv gluten- og laktoseintolerant og min go-to nødproviant på ferier er peanøtter - en pose (250 g) inneholder flere kalorier enn jeg trenger pr. dag. Er det varmt og skal det «være ferie» er en ordentlig softice nok de beste, mest mettende kalorier man får for pengene. På de fleste hoteller er det forøvrig mulig å hamstre litt mat fra frokosten (eple, banan, bolle...) som man ka ta med seg opp på rommet... og gjemme til lunsj. Anonymkode: f3d92...500 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå