AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #1 Skrevet 29. april 2023 Hei, jeg har etter lang betenkningstid bestemt meg for å selge huset mitt og flytte inn i kjæresten sitt hus. Vi eier hvert vårt hus, men han har utleie, og litt bedre plass, og jeg er klar til å starte et nytt kapittel i livet. Vi har vurdert å kjøpe oss et nytt hus sammen, men foreløpig er det mest praktisk for oss at jeg flytter inn til han en stund. Planen vår er at jeg setter pengene mine fra salget på sparekonto, og leier hos han et års tid, til vi enten bestemmer oss for å kjøpe et nytt hus sammen eller jeg kjøper meg inn i huset hans. Hva bør jeg huske på for å ikke gå på en økonomisk smell?? Hvilke faste utgifter bør vi dele på, og Hvordan regne ut hva jeg skal betale? Har fått råd om å ta en takst på huset hans også samtidig, og at det er lurt at vi skriver en avtale om at hvis jeg skal kjøpe meg inn i huset hans, for eksempel innen et år, så skal vi bruke den taksten som ble satt samtidig som mitt hus ble solgt - I tilfelle markedet endrer seg i mellomtiden. Jeg blir kjempeglad for svar fra folk som har gode råd eller som har gått på en smell selv.. 😕 Anonymkode: fd0fa...439
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #2 Skrevet 29. april 2023 Heller lei ut huset ditt en å selge det. En dag så kan plutselig ting ta slutt å da kan det hende du angrer deg voldsomt. Lei det heller ut, mye smartere og du får mye penger igjen før det Anonymkode: 91dd3...0ec 5 5
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #3 Skrevet 29. april 2023 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Planen vår er at jeg setter pengene mine fra salget på sparekonto, og leier hos han et års tidHva bør jeg huske på for å ikke gå på en økonomisk smell?? Allerede her går du jo på en økonomisk smell. Skal du bo hos han uten å være deleier så betaler du kun havlparten av matutgifter og halvparten av strømutgifter, ikke en krone mer. Ikke noe "husleie". Du sier at planen er at om et års tid skal dere vurdere om du skal kjøpe deg inn eller om dere skal kjøpe noe nytt sammen men jeg kan si det det er 99,9% sjanse for at han bare kommer til å dra den tiden ut, si at han ikke er klar for å snakke om det, ikke vil flytte, er motvillig på løsning ang at du kjøper deg inn osv så da ender du ikke bare med ett års tap i verdiøkning som i mange fylker er flere hundre tusen kroner per år, men ender med mange års tap istedet! Anonymkode: 861f2...2ba 3
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #4 Skrevet 29. april 2023 Sørg for at han hiver alle tegn etter tidligere exdamer! Anonymkode: 3391a...6c1
regine Skrevet 29. april 2023 #5 Skrevet 29. april 2023 Tror jeg ville leid ut i begynnelsen, da har du sikkerheten at du kan flytte hvis ting skjærer seg. Er eller uenig i at du ikke skal betale husleie - vi betaler alle for å bo. Men det skal selvsagt ikke være full markedsleie, eller halvparten av det da, for dere skal begge tjene på det. Jeg vet ingenting om leiepriser i området dere bor i, men si at du betaler 50% av markedsleie? Du får jo også inntekt på å leie ut ditt eget hus. Så er det drift - her mener jeg at dere deler likt. Altså strøm, oppvarming, internett, kommunale avgifter etc. og så blir dere enige om hva dere legger dere på hva gjelder mat.
Helene Skrevet 29. april 2023 #6 Skrevet 29. april 2023 Jeg ville leid ut huset først. Uansett, skriv samboeravtale og få det tinglyst. 1
Brunello Skrevet 29. april 2023 #7 Skrevet 29. april 2023 Lei ut egen bolig og betal halvparten av det du får i leie til samboer.
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #8 Skrevet 29. april 2023 Hei TS her, 1000 takk for svar! Som jeg skrev så har jeg allerede bestemt meg for å selge huset mitt. Jeg ønsker ikke å bo videre i det huset, for mange minner og for mye arbeid med et stort hus alene. Det er et flott hus, men blir for vanskelig økonomisk for meg alene, og har ikke lyst til å ha noen nye mannen inn i det huset heller.. Så uansett hvordan det går med meg og kjæresten min, så vil jeg finne meg noe annet. Jeg har vurdert det med utleie for en periode, men er redd for at eventuelle leieboere ødelegger ting som jeg må bruke tid og krefter på å reparere før et eventuelt salg. Og så er det vel noen regler om at man må ha bodd i huset så og så lenge selv før et eventuelt salg.. hadde ikke orket å flytte tilbake igjen dit for så å selge uansett. hmm Jammen er det mye å tenke på! Anonymkode: fd0fa...439
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #9 Skrevet 29. april 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Sørg for at han hiver alle tegn etter tidligere exdamer! Anonymkode: 3391a...6c1 Workin on it! 😉 Anonymkode: fd0fa...439
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #10 Skrevet 29. april 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Allerede her går du jo på en økonomisk smell. Skal du bo hos han uten å være deleier så betaler du kun havlparten av matutgifter og halvparten av strømutgifter, ikke en krone mer. Ikke noe "husleie". Du sier at planen er at om et års tid skal dere vurdere om du skal kjøpe deg inn eller om dere skal kjøpe noe nytt sammen men jeg kan si det det er 99,9% sjanse for at han bare kommer til å dra den tiden ut, si at han ikke er klar for å snakke om det, ikke vil flytte, er motvillig på løsning ang at du kjøper deg inn osv så da ender du ikke bare med ett års tap i verdiøkning som i mange fylker er flere hundre tusen kroner per år, men ender med mange års tap istedet! Anonymkode: 861f2...2ba Takk for tips! Skal ikke gå med på noe leie. Dele på faste utgifter er OK. Tanken er å unngå følge med verditap med at vi får satt en takst på huset hans samtidig som mitt blir taksert, og at det er den summen jeg kjøpe meg inn i hans hus med. Men det du mener er at jeg vil tape på å ikke være på eiendomsmarkedet med å eie mitt eget hus? Anonymkode: fd0fa...439
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #11 Skrevet 29. april 2023 regine skrev (2 timer siden): Tror jeg ville leid ut i begynnelsen, da har du sikkerheten at du kan flytte hvis ting skjærer seg. Er eller uenig i at du ikke skal betale husleie - vi betaler alle for å bo. Men det skal selvsagt ikke være full markedsleie, eller halvparten av det da, for dere skal begge tjene på det. Jeg vet ingenting om leiepriser i området dere bor i, men si at du betaler 50% av markedsleie? Du får jo også inntekt på å leie ut ditt eget hus. Så er det drift - her mener jeg at dere deler likt. Altså strøm, oppvarming, internett, kommunale avgifter etc. og så blir dere enige om hva dere legger dere på hva gjelder mat. Ts her, hadde det vært bedre om jeg solgte huset mitt og kjøpte meg inn i huset hans til en takst som var satt av samme megler med en gang? Istedenfor å bare bo hos han en periode og dele på faste utgifter..? Anonymkode: fd0fa...439
anonym78910 Skrevet 29. april 2023 #12 Skrevet 29. april 2023 Husleie skal eventuelt kun være en del av rentene på lånet, ikke noe på selve avdraget. Som flere over har foreslått lei ut selv ditt eget hus. Lykke til ❤️ . En annen god løsning er vel å kjøpe seg inn i hans hus men ta nå først en periode å lei ut, så har du en back up.
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #13 Skrevet 29. april 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hei, jeg har etter lang betenkningstid bestemt meg for å selge huset mitt og flytte inn i kjæresten sitt hus. Vi eier hvert vårt hus, men han har utleie, og litt bedre plass, og jeg er klar til å starte et nytt kapittel i livet. Vi har vurdert å kjøpe oss et nytt hus sammen, men foreløpig er det mest praktisk for oss at jeg flytter inn til han en stund. Planen vår er at jeg setter pengene mine fra salget på sparekonto, og leier hos han et års tid, til vi enten bestemmer oss for å kjøpe et nytt hus sammen eller jeg kjøper meg inn i huset hans. Hva bør jeg huske på for å ikke gå på en økonomisk smell?? Hvilke faste utgifter bør vi dele på, og Hvordan regne ut hva jeg skal betale? Har fått råd om å ta en takst på huset hans også samtidig, og at det er lurt at vi skriver en avtale om at hvis jeg skal kjøpe meg inn i huset hans, for eksempel innen et år, så skal vi bruke den taksten som ble satt samtidig som mitt hus ble solgt - I tilfelle markedet endrer seg i mellomtiden. Jeg blir kjempeglad for svar fra folk som har gode råd eller som har gått på en smell selv.. 😕 Anonymkode: fd0fa...439 Man betaler ikke leie til en partner. Man deler øvrig utgifter. Hadde iallefall ikke giddet å selge huset på de vilkår du har fått. Har eier jeg huset. Og vi deler likt. Men jeg forventer at han blir med å betaler litt på feks gulv som er slitt ol, og bidrar med å gjøre ting på huset. Siden han på sett og vis ikke betaler noe på huset og sliter det ned. Anonymkode: 56f98...219
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #14 Skrevet 29. april 2023 Det riktige er å dele på alt av utgifter med boligen utenom oppgraderinger/oppussing, eiendomsskatt og selve avdragene på boliglånet. Ellers bør du betale halvparten av rentene på boliglånet, kommunale avgifter, normalt vedlikehold, strøm og lignende. Også selvfølgelig dagligvarer. Enig i at det er lurt å få tatt takst på huset nå når du flytter inn, da denne kan endre seg på et års tid. Og at når du eventuelt kjøper deg inn, så er det ut fra den taksten som blir satt nå. Men da må jo det gjelde uansett om du taper eller vinner på det. Anonymkode: 74c58...dfa
regine Skrevet 29. april 2023 #15 Skrevet 29. april 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ts her, hadde det vært bedre om jeg solgte huset mitt og kjøpte meg inn i huset hans til en takst som var satt av samme megler med en gang? Istedenfor å bare bo hos han en periode og dele på faste utgifter..? Anonymkode: fd0fa...439 Jeg ville nok tenkt at det var beder å beholde ditt hus kanskje ett års tid, for å de hvordan ting utvikler seg. Fordi det er mye lettere å flytte ut igjen hvis du har et sted å være enn om du har kjøpt deg inn hos han, og så må dere bli enige ved brudd etc. som ikke alltid er så lett. Ser at dett er pessimistisk, men heller føre var enn etter snar………
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #16 Skrevet 30. april 2023 Ja, det er mye som kan endre seg når man flytter sammen. Har en venninne som er i den situasjonen nå, hun selger huset sitt og flytter snart sammen med en kar hun ikke har prøvd å bo sammen med, annet enn helgebesøk osv. Er dessverre redd for at det ikke kommer til å gå veien, og da står hun der og må starte jakten på ny bolig. Anonymkode: 01c9a...2c1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå