Gå til innhold

Har robotklipperen overtatt plenslåingen hos deg ?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har du innvistert i robotklipper de senere årene ?

I tilfelle hvilket merke ?

Hvor fornøyd er du blitt med den ?

PS !  Dette er ingen markedsundersøkelse, men spørsmål fra en som undrer  seg på om ein skal kjøpe robotklipper, og hvilket merke.  

Anonymkode: c0b6c...a58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja! Har en Bosch, tror jeg. Gjør nytta si, men det finnes mange bedre om man er villig til å betale :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Robot erstatter ikke plenSLÅING, bare plenklipping. Blir gresset for langt , ikke særlig langt engang, så klarer ikke roboten med det. Roboten sørger for at plenen er klippet, går og lader selv og bevilger seg selv en fridag i uken, men om plenen av en eller annen grunn har blitt et opphold i klippingen så plenen har blitt høyere enn vanlig så klarer den det ikke og du må frem med gressklipperen selv for å få det ned i en høyde som er komfortabel for den

Anonymkode: 846ed...845

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Robot erstatter ikke plenSLÅING, bare plenklipping. Blir gresset for langt , ikke særlig langt engang, så klarer ikke roboten med det. Roboten sørger for at plenen er klippet, går og lader selv og bevilger seg selv en fridag i uken, men om plenen av en eller annen grunn har blitt et opphold i klippingen så plenen har blitt høyere enn vanlig så klarer den det ikke og du må frem med gressklipperen selv for å få det ned i en høyde som er komfortabel for den

Anonymkode: 846ed...845

Har bare robotklipper og har aldri trengt å klippe noe utenom med noe annet. Bortsett fra kantene selvsagt 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja har hatt det i mange år. Stihl og Husqvarna er i en egen liga. Driftssikkert og rimeligst over tid da det er skikkelig kvalitet.

Anonymkode: 22198...620

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

En robotklipper er ein forholdsvis kostbar innvistering, og ser at det ligg mange tildels nye deffekte robotklipper for salg på finn.no.  Når ein kjøper er robotklipper til over kr. 10.000 må ein vel kunne forvente at de har en levetid på mer en 2-3 år før problem oppstår. 

Har registrert at det er blitt   mange  typer robotklippere  på markedet , og reiser spørsmål om det her  finnes en rekke  useriøse forhandlere som er mest intrs. i å tjene penger, men  ikkje har kompetanse  å  følge opp med service -og vedlikehold.  Lavpriskjæder som Jula,Biltema, Chlas Olsen  etc. selger robotklippere, og  høyst usikker på hvilke oppfølgning ein der får når det  oppstår problem m/ klipperen. 

Det bør vera ein vilkår at firma som selger  robotklipper etc bør ha eit servicetilbud for ellers er det snakk om svindel. 

Eg kjøpe  min Honda (bensinklipper) for 35 år sidan, og den  starter på første forsøk etter vinterlagring, og har gir /mekanisk driftoverføringer, og  aldri vert noe problem bortsett fra Vire som har røket.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jupp. Elsker den. Må fram med manuell på en liten del bare, og kantklipp.

Har en Husqvarna 315x. Usikker på om den er erstattet av 415x nå.

Anonymkode: f8e06...d71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Selvfølgelig ikke, plenen er for liten til det. Her bruker jeg en gammeldags klipper uten motor,så jeg faktisk får litt trim også.

Anonymkode: 8e21c...3ac

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Selvfølgelig ikke, plenen er for liten til det. Her bruker jeg en gammeldags klipper uten motor,så jeg faktisk får litt trim også.

På 60 talet var det fleste plener beplantet med bærtre, jorbær-og potetåkere, grønnsaker,  og mange var selvforsynte med syltetøy av hagens / plenens jordsmon.  

På begynnelsen av 70 talet kom  hagerevlusjonen  og  bærtrermne måtte vike plass for den motoriserte plenklippetren.

På 80 talet kom dei selvgående klipperene med drift på eit hjulene m/  oppsamler som var  arbeidsbesparende.  

På  slutten av 90   talet kom dei første bio-klipperene, og oppsamler blei avlegs, og alle skulle ha bio-klippere

På 2000 talet  kom  etterhvert robotklipperen, og effektivisering / frisering av plenen,  og ein fekk frigordt arbeid.

Eit av norsk helsevesen sine tørste utfordringer idag er overvektige folk, og ensomhet i befolkningen.. Plenslåing / snømåking  virker nokså meningsløst, og arbeidskrevende, men har også en positiv effekt på folkehelsen. Det  gjir fysisk aktivitet, og er ofte  sosialt ettersom ein da har noen fellesintrs. å utveksle med naboene.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 hours ago, AnonymBruker said:

På 60 talet var det fleste plener beplantet med bærtre, jorbær-og potetåkere, grønnsaker,  og mange var selvforsynte med syltetøy av hagens / plenens jordsmon.  

På begynnelsen av 70 talet kom  hagerevlusjonen  og  bærtrermne måtte vike plass for den motoriserte plenklippetren.

På 80 talet kom dei selvgående klipperene med drift på eit hjulene m/  oppsamler som var  arbeidsbesparende.  

På  slutten av 90   talet kom dei første bio-klipperene, og oppsamler blei avlegs, og alle skulle ha bio-klippere

På 2000 talet  kom  etterhvert robotklipperen, og effektivisering / frisering av plenen,  og ein fekk frigordt arbeid.

Eit av norsk helsevesen sine tørste utfordringer idag er overvektige folk, og ensomhet i befolkningen.. Plenslåing / snømåking  virker nokså meningsløst, og arbeidskrevende, men har også en positiv effekt på folkehelsen. Det  gjir fysisk aktivitet, og er ofte  sosialt ettersom ein da har noen fellesintrs. å utveksle med naboene.   

Gjesp

Anonymkode: e0aa5...b98

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

JA! Har en husquarna, vært meget fornøyd med den i de årene vi har hatt den. (husker ikke akk hvor mange år, 5-6 kanskje)

Anonymkode: 312b1...c2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, skjønner ikke vitsen med plen, her er det bare mat i hagen. Før klipte vi et område til fotballbane da, det brukte vi vanlig håndskrevet klipper til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Har du innvistert i robotklipper de senere årene ?

I tilfelle hvilket merke ?

Hvor fornøyd er du blitt med den ?

PS !  Dette er ingen markedsundersøkelse, men spørsmål fra en som undrer  seg på om ein skal kjøpe robotklipper, og hvilket merke.  

Nei jeg skal faktisk klare å slå gresset selv.

Anonymkode: e971f...ebd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du kjøper en: Pass på å aldri kjøre robotklipperen på kvelden/natta, da det kjapt kan føre til lemlestelse og en stygg død for pinnsvin og andre nattaktive smådyr. 

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har husquarna 315 mark II. Koster sykt mye, men virkelig verdt det. Måtte ha en variant som nådde over hele arealet i hagen.

Anonymkode: 83b7b...c94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

I nabolaget vårt er det bare en hage som blir klippet med robotklipper, alle andre klipper selv.

Jeg kunne gjerne tenkt meg en robotklipper selv, men jeg må være ærlig å innrømme at jeg ikke har behov for det for mine 50 m2 med plen, så det blir bare med tanken.  :)

Men et lite tips herfra.

Jeg så i fjor at man bør være like påpasselig med robotklipperen som man må være med manuell klipper.  Man kan ikke bare  programmere klipperen, og så glemme den resten av sommeren. 
For eksempel da det var tørt var det en fordel at gresset hadde litt lengde for å bevare fuktigheten i jorda.  Vi som klippet manuelt tok hensyn til tørken, lot være å klippe, og klarte å holde plenen relativt frisk, mens de som hadde robotklipper glemte å endre programmeringen, robotklipperen gikk flere dager i uken som vanlig, holdt gresset kort, og plenen ble brunsvidd.  (Plenen kom seg ikke igjen da tørken ga seg, men de krysser fingrene for at den skal komme seg igjen nå i år, slik at de slipper anlegge ny plen)

Lærdommen jeg fikk med meg av dette er: ett program passer ikke for alle værtyper og alle forhold.  Endre programmering så ofte som det er nødvendig, og etter behov.

Anonymkode: 217ba...536

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det var da veldig så belærende du var. Jeg er ikke intressert i hele historien bak gressklipping,da jeg som andre kun svarte på spørsmålet om jeg har robotklipper. Selv ikke de som klipper fellesplenen her i borettslaget har robotklipper.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har ikke robotklipper, og kommer ikke til å kjøpe det. Har flere store og små plener (1,3 mål til sammen), så da ville det blitt upraktisk, og så liker jeg synet av en nyklipt plen med rette striper etter klippinga. God trim er det og. Så vinn-vinn.

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Eg kjøpe  min Honda (bensinklipper) for 35 år sidan, og den  starter på første forsøk etter vinterlagring, og har gir /mekanisk driftoverføringer, og  aldri vert noe problem bortsett fra Vire som har røket.  

Vi kjøpte vår Honda for over 25 år siden, og selv om ungene mener den er et fossil, er den ikke utskiftningsklar enda. Noen vireskiftinger har det vært, men helt suveren klipper!

Anonymkode: caeda...a90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...