AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #1 Skrevet 29. april 2023 Aldri fått til dette med å gå ned i vekt på en god og varig måte som gjør at jeg ikke faller for fristelser men heller trives med det jeg gjør. Tidligere har jeg spist for lite, selv om jeg trodde det var nok. Med det resultat at jeg gikk mye sulten og slapp..og til slutt sprakk igjen og igjen seff. Har en historie med overspising hvor jeg spiser til jeg nesten sprekker. Mye frityr, pølse, pizza og sånne ting. Det jeg har gjort hittil er å bevege meg mer hver dag, spiser sunt og spiser meg ikke stappamett. Fra å spise flere middager per dag pluss mye godteri og brus, spiser jeg nå heller mindre og sunnere. Havregrøt, grønnsaker både kokte og rå, egg, magert kjøttpålegg, hjemmelagde middager med mye grønnsaker til, linser og bønner osv. Som sagt, spiser mindre mengder nå enn tidligere hvor jeg kunne spise opp en middag som kunne vært rester til dagen etter. Slukte alt på et måltid jeg. Begynte altså med dette for tre uker siden og når jeg veide meg i dag ser jeg at jeg nå veier MER enn dagen jeg veide meg første gang og fremdeles spiste usunt og mye. Hvordan er det mulig? Når jeg nå spiser mindre å sunnere? Så utrolig demotiverende. Første ukene hadde jeg gått ned bittelitt mens nå veier jeg enda mer enn jeg gjorde 🤔🤔 Anonymkode: f608a...27c 1
Hensatt Skrevet 29. april 2023 #2 Skrevet 29. april 2023 Beregn hvor mange kalorier du trenger for å holde vekten og legg inntaket ditt 500 under. Hjelper ikke å spise sunnere om du spiser like mange kalorier. https://www.calculator.net/calorie-calculator.html
frøkna Skrevet 29. april 2023 #3 Skrevet 29. april 2023 Vektnedgang er frustrerende og demotiverende du er jo veldig flink. Må bare fortsette og se om det blir bedre. Kanskje du hadde mye vann i kroppen når du veide deg? 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #4 Skrevet 29. april 2023 Blizz1 skrev (18 minutter siden): Beregn hvor mange kalorier du trenger for å holde vekten og legg inntaket ditt 500 under. Hjelper ikke å spise sunnere om du spiser like mange kalorier. https://www.calculator.net/calorie-calculator.html Takk, skal klikke meg inn. Men uansett så er det umulig at jeg spiser like mange kalorier som jeg gjorde før hvor jeg kun spiste søppel og spiste til jeg nesten kreperte! Pluss at jeg nå går en tur på ca 15 min hver eneste dag, mot 0 trening og meget lite bevegelse tidligere Anonymkode: f608a...27c
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #5 Skrevet 29. april 2023 Ja, veldig gjenkjennelig. Eneste måten jeg greier å gå ned i vekt på er usunn. Jeg greier heldigvis å holde meg der da, kan gå opp 3-4 kilo innimellom bare. Anonymkode: 9708b...9e5
Hensatt Skrevet 29. april 2023 #6 Skrevet 29. april 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Takk, skal klikke meg inn. Men uansett så er det umulig at jeg spiser like mange kalorier som jeg gjorde før hvor jeg kun spiste søppel og spiste til jeg nesten kreperte! Pluss at jeg nå går en tur på ca 15 min hver eneste dag, mot 0 trening og meget lite bevegelse tidligere Anonymkode: f608a...27c Du må uansett hvordan du ser på det ha et kaloriunderskudd for å gå ned i vekt.
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #7 Skrevet 29. april 2023 Jeg er på ingen måte overvektig, men av og til setter jeg i gang med å gå ned 2 kg dersom jeg har lagt på meg over en ferie f.eks. Det jeg merker er at kroppen ikke ønsker å slippe vekten på gjerne 3-5 uker, men så plutselig, når jeg nesten gir opp, kan jeg miste 0,7 kg dagen etter og nye 0,5 kg dagen etter det igjen. Det er merkelig, men også ganske vanlig. Så hvis du er sikker på at du spiser i underskudd ville jeg bare fortsatt en liten stund til. Anonymkode: adfc7...8fd 1
Amatariel Skrevet 29. april 2023 #8 Skrevet 29. april 2023 Jeg syns det høres ut som du gjør mye riktig! Den største feilen er kanskje tålmodigheten. Livsstilsendring tar tid. Ofte er det faktisk sånn at man går litt opp når man er i en prosess med å legge om livsstilen. Så prøv å ha is i magen... kanskje ikke veie deg på enda en stund, om du klarer. 3
Tvist Skrevet 30. april 2023 #9 Skrevet 30. april 2023 Jeg veier meg daglig, så ser jeg hva som funker og ikke. Er bevisst på at kroppen kan lagre vann, så det er ikke alltid logisk når vekten går opp eller ned, men for meg funker det.
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #10 Skrevet 30. april 2023 Det er jo uansett et kosthold som er mye sunnere for kroppen. Jeg tenker at du lå jo i et kalorioverskudd før, så du må jo ganske langt ned for å først komme ned i vedlikeholdsbehov og deretter lengre ned i underskudd. Personlig lurer jeg litt på hva folk egentlig mener med usunn måte å gå ned i vekt. Altså jeg vet hva usunn måte er (har hatt anoreksi før). Men for at jeg selv skal gå ned i vekt (litt overvektig nå), må jeg ligge et stykke under 1200, og da går jeg ned kanskje 250g i uken. Jeg er 170cm og i 30-årene. Dette beskrives flere steder som «usunt lite», men det er jo ikke det når jeg bare går ned 250g i uken. Tror vi må endre litt tankegang på hvor mye mat vi egentlig skal spise. Anonymkode: 7532a...d81 2
Mjalloh Skrevet 30. april 2023 #11 Skrevet 30. april 2023 20 hours ago, AnonymBruker said: Aldri fått til dette med å gå ned i vekt på en god og varig måte som gjør at jeg ikke faller for fristelser men heller trives med det jeg gjør. Tidligere har jeg spist for lite, selv om jeg trodde det var nok. Med det resultat at jeg gikk mye sulten og slapp..og til slutt sprakk igjen og igjen seff. Har en historie med overspising hvor jeg spiser til jeg nesten sprekker. Mye frityr, pølse, pizza og sånne ting. Det jeg har gjort hittil er å bevege meg mer hver dag, spiser sunt og spiser meg ikke stappamett. Fra å spise flere middager per dag pluss mye godteri og brus, spiser jeg nå heller mindre og sunnere. Havregrøt, grønnsaker både kokte og rå, egg, magert kjøttpålegg, hjemmelagde middager med mye grønnsaker til, linser og bønner osv. Som sagt, spiser mindre mengder nå enn tidligere hvor jeg kunne spise opp en middag som kunne vært rester til dagen etter. Slukte alt på et måltid jeg. Begynte altså med dette for tre uker siden og når jeg veide meg i dag ser jeg at jeg nå veier MER enn dagen jeg veide meg første gang og fremdeles spiste usunt og mye. Hvordan er det mulig? Når jeg nå spiser mindre å sunnere? Så utrolig demotiverende. Første ukene hadde jeg gått ned bittelitt mens nå veier jeg enda mer enn jeg gjorde 🤔🤔 Anonymkode: f608a...27c Veide du deg på samme tidspunkt med samme mengde klær? Hvis ikke, gå alltid naken på vekta en halvtimes tid etter du har stått opp, og før du har spist/drukket/dusja. Kvinners vekt går også opp og ned avhengig av hvor de befinner seg i sin syklus. Jeg vet ikke hvor mye mer du veide nå enn sist, men det kan være at kroppen din holder på væske. Drikker du nok? Det er veldig veldig viktig å få i seg nok vann når man ønsker seg ned i vekt. Du nevner også at du har begynt å bevege deg mer. Muskler veier mer enn fett, og du kan dermed ha blitt smalere, selv om vekta viser ett høyere tall. Anbefaler å ikke kun se på vekta, men også bruke målebånd til å holde ett øye på fremgangen. Mål byste, armer, midje, hofter og lår. Masse lykke til, synd du er kjempeflink! 😊
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #12 Skrevet 30. april 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er jo uansett et kosthold som er mye sunnere for kroppen. Jeg tenker at du lå jo i et kalorioverskudd før, så du må jo ganske langt ned for å først komme ned i vedlikeholdsbehov og deretter lengre ned i underskudd. Personlig lurer jeg litt på hva folk egentlig mener med usunn måte å gå ned i vekt. Altså jeg vet hva usunn måte er (har hatt anoreksi før). Men for at jeg selv skal gå ned i vekt (litt overvektig nå), må jeg ligge et stykke under 1200, og da går jeg ned kanskje 250g i uken. Jeg er 170cm og i 30-årene. Dette beskrives flere steder som «usunt lite», men det er jo ikke det når jeg bare går ned 250g i uken. Tror vi må endre litt tankegang på hvor mye mat vi egentlig skal spise. Anonymkode: 7532a...d81 Jeg er 178 og 80 kilo, om jeg er oppi 85 kilo må jeg under 1000 for å gå ned. Det mener jeg er usunt. Har ligget på rundt 1300 i noen uker nå, og ikke gått ned noe som helst. Anonymkode: 9708b...9e5
MyMichelle Skrevet 30. april 2023 #13 Skrevet 30. april 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg er 178 og 80 kilo, om jeg er oppi 85 kilo må jeg under 1000 for å gå ned. Det mener jeg er usunt. Har ligget på rundt 1300 i noen uker nå, og ikke gått ned noe som helst. Anonymkode: 9708b...9e5 Din BMI er «bare» 25,2. Slapp av og ta tiden til hjelp. Vei deg 2-3 ganger i uken, og regn ut gjennomsnittet. Veier man seg sjelden kan man få sjokk både ene og andre veien. Og pass på å ikke spise mye salt.
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #14 Skrevet 30. april 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er jo uansett et kosthold som er mye sunnere for kroppen. Jeg tenker at du lå jo i et kalorioverskudd før, så du må jo ganske langt ned for å først komme ned i vedlikeholdsbehov og deretter lengre ned i underskudd. Personlig lurer jeg litt på hva folk egentlig mener med usunn måte å gå ned i vekt. Altså jeg vet hva usunn måte er (har hatt anoreksi før). Men for at jeg selv skal gå ned i vekt (litt overvektig nå), må jeg ligge et stykke under 1200, og da går jeg ned kanskje 250g i uken. Jeg er 170cm og i 30-årene. Dette beskrives flere steder som «usunt lite», men det er jo ikke det når jeg bare går ned 250g i uken. Tror vi må endre litt tankegang på hvor mye mat vi egentlig skal spise. Anonymkode: 7532a...d81 Ts her. Det som er å gå usunt ned i vekt for min del er sånn jeg har holdt på i flere år: spist alt for lite med det resultat at jeg går sulten, føler meg slapp og fungerte ikke på jobb. Nå gjør jeg det heller på den måten at jeg har begynt å bevege meg mer, spiser mindre men ikke sånn at jeg går rundt sulten omtrent hele tiden som jeg gjorde før. Jeg spiser mindre, spiser ordentlig mat men har kuttet ut det usunne. Men vil tro det viktigste her er tålmodighet. Jeg vil heller at dette skal bli en varig livsstilendring som jeg ser først om noen mnd, enn at jeg absolutt skal være "tynn nok" når bikinisesongen kommer, og så sprekke etter det. Anonymkode: f608a...27c
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #15 Skrevet 30. april 2023 MyMichelle skrev (24 minutter siden): Din BMI er «bare» 25,2. Slapp av og ta tiden til hjelp. Vei deg 2-3 ganger i uken, og regn ut gjennomsnittet. Veier man seg sjelden kan man få sjokk både ene og andre veien. Og pass på å ikke spise mye salt. Jeg har gått ned 45 kilo, jeg vet godt hva som virker og ikke. Anonymkode: 9708b...9e5
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #16 Skrevet 30. april 2023 1. vekt er ikke vekt. Altså vekten du ser er vekten av deg, ditt mage-tarminnhold og opptatt væske. Endring av kosthold vil nesten alltid føre til endret fordøyelsen-funksjon. Det er derfor enhver ekspert med selvrespekt anbefaler at du bruker 6 uker på å gradvis endre kosthold. 2. sunn mat og kalorifattig mat er ikke det samme. Nøtter og olivenolje, feks, er jo kjempesunt. Det er også proppet med kalorier. Og lettbrus er ikke helsekost, men det innehar likevel ikke en eneste kalori. Kcal og sunnhet er ikke sammenfallende verdier. 3. å gå ned i vekt er mye lettere enn å holde vekten i de neste 80 årene av ditt liv. Det er jo derfor folk flest går opp i vekt igjen. Å endre kosthold er et prosjekt man må regne med å bruke tid på. Jeg ville satt av 1-2 år til prosjektet «finne et sunt kosthold som vedlikeholder vekt og opprettholder maks trivsel». Og så, når du har nådd det målet - da er du rustet til å justere vekten ned til noe som du trives med og som ikke går utover trivsel, energinivå eller helse. 4. de fleste voksne kvinner beregnes til et kcal behov på 15-1800 kcal. Så legger du på normal aktivitet for å opprettholde en sunn kropp, og de fleste av oss ender på 1900-2500 kcal per døgn. Slanke-mafiaen vil ha deg til å legge inntaket 500(!) kcal under behovet. Det er bare vås. Du skal ligge 1-200 under behovet etter aktivitet. Og du skal aldri - noensinne (bortsett fra når du er syk) ligge under daglig vedlikeholdskalorier. Det er nemlig kaloriene kroppen din trenger for å drifte ting som celle-fornyelse etc. Ikke nekt kroppen din å vedlikeholde seg selv - det er ikke sunnhet. Anonymkode: 2e5d6...761 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #17 Skrevet 30. april 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg er 178 og 80 kilo, om jeg er oppi 85 kilo må jeg under 1000 for å gå ned. Det mener jeg er usunt. Har ligget på rundt 1300 i noen uker nå, og ikke gått ned noe som helst. Anonymkode: 9708b...9e5 Ja for jeg har liksom mer tenkt at det er usunt å rase ned over en kilo i uken (med mindre man er veldig stor). Da betyr det at jeg spiser usunt lite. Når jeg kun går ned 250g i uken kan det umulig være usunt selv om jeg må ligge på rundt 1000kcal. Men selvfølgelig, jeg må jo være nøye med å få inn riktige næringsstoffer på denne relativt lille mengden. Anonymkode: 7532a...d81 2
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #18 Skrevet 30. april 2023 Jeg har slitt med det samme både i starten av slankingen, og underveis. Har gått ned ørlite noen uker, opp en del noen uker, og så plutselig masse ned. Du må stole på prosessen. Du beveger deg, du har kuttet søppelmat, du lager sunn mat med masse grønnsaker. Dette er en helsegevinst uansett. Jeg kjenner godt til følelsen du sitter i nå. Frustrasjon over manglende resultater, og, la oss være ærlige, du søker en unnskylding til å gå tilbake til det elendige kostholdet du hadde før pga denne frustrasjonen. Ikke fall for dette. Hold ut og resultatene vil komme. Gjerne ikke så raskt på vekten som du ønsker, men kroppen din har det 100 ganger bedre nå. Klarer du å internalisere dette? Anonymkode: f6096...98d 1
drue Skrevet 30. april 2023 #19 Skrevet 30. april 2023 10 hours ago, AnonymBruker said: Det er jo uansett et kosthold som er mye sunnere for kroppen. Jeg tenker at du lå jo i et kalorioverskudd før, så du må jo ganske langt ned for å først komme ned i vedlikeholdsbehov og deretter lengre ned i underskudd. Personlig lurer jeg litt på hva folk egentlig mener med usunn måte å gå ned i vekt. Altså jeg vet hva usunn måte er (har hatt anoreksi før). Men for at jeg selv skal gå ned i vekt (litt overvektig nå), må jeg ligge et stykke under 1200, og da går jeg ned kanskje 250g i uken. Jeg er 170cm og i 30-årene. Dette beskrives flere steder som «usunt lite», men det er jo ikke det når jeg bare går ned 250g i uken. Tror vi må endre litt tankegang på hvor mye mat vi egentlig skal spise. Anonymkode: 7532a...d81 Og jeg er 163 cm og 63-64 kg, og har gått ned 0,5 kg i uken siste 6 ukene på 1850-1900 kcal. Å spise under 1200 kcal er galskap i mine øyne hvis man har mulighet til å være litt aktiv. Noe annet hvis man er helt inaktiv og må ned i vekt.
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #20 Skrevet 30. april 2023 drue skrev (4 minutter siden): Og jeg er 163 cm og 63-64 kg, og har gått ned 0,5 kg i uken siste 6 ukene på 1850-1900 kcal. Å spise under 1200 kcal er galskap i mine øyne hvis man har mulighet til å være litt aktiv. Noe annet hvis man er helt inaktiv og må ned i vekt. Eneste som fungerer for meg 🤷♀️ Den mengden kalorier hadde jeg ikke gått ned av. Løper tre ganger i uka og går ellers minimum 13.000 skritt per dag. Anonymkode: 9708b...9e5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå