Gå til innhold

Håndvask, hvor ofte?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor ofte vasker dere hendene i løpet av en dag? Jeg sliter med angst for bakterier og virus og vasker nok mye mer enn nødvendig for jeg er redd for å bli syk. Synet mitt på hvor ofte det er nødvendig å vaske hendene er nok blitt forstyrret etter mange år med denne angsten. Trenger å få innspill på hva som er normalt, og når du vasker hendene. På forhånd takk for svar.

Anonymkode: 51c0b...0f1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hver gang jeg har besøkt "badet" og gjort mine ting der. Hver gang jeg har vært ute med søppel, hentet posten eller andre ting utendørs og kommer inn igjen. Hver gang før jeg skal spise og når jeg har fått jord på fingrene etter plantestell. Når jeg er ferdig med støvtørk/rydd og skal sette meg ned med hobby el.l. Rene hender koster lite, men gjør mye. En lett vask med lunkent vann og god såpe altså. Ikke hardskrubb i en halvtime. Så påfører jeg lotion når det trengs. :) 

• Liker 1
Skrevet

Jeg vasker hendene når jeg kommer på jobb og når jeg kommer hjem etter å ha vært ute på jobb eller gjort ærender, før jeg spiser og etter toalettbesøk.

Og så vasker jeg hendene før jeg håndterer mat på kjøkkenet, da kan det bli flere omganger med håndvask, f.eks hvis jeg først har kuttet kjøtt og så skal skjære opp grønnsaker.

Det tenker jeg holder i massevis.

AnonymBruker
Skrevet

Vasker hendene etter toalettbesøk og når jeg har vært ute med søppel. Vasker hendene når jeg kommer hjem fra jobb eller butikken. Vasker hendene før matlaging og under matlaging hvis jeg må håndtere rått kjøtt f.eks.

Anonymkode: 72a5f...092

Skrevet

Etter toalettbesøk, før og underveis i matlaging, etter rengjøring av huset,  når hendene er synlig skitne etter for eks hagearbeid, med en eneste gang hvis jeg får noe gris på hendene. Hater å ha ting på hendene :snurt:

AnonymBruker
Skrevet

Prøver å vaske hender så lite som mulig. Men selvfølgelig etter at jeg kommer hjem fra butikk o.l. Etter toalett besøk og håndtering med mat. Og hvis hendene er synlig møkkete.

Vasker man hendene for mye vasker man bort de gode bakteriene som skal være der. Da blir man mer mottagelig for sykdom. 

Anonymkode: 3402e...9ab

AnonymBruker
Skrevet

Vasker hendene når jeg står opp og før jeg legger meg, etter hvert dobesøk, før jeg skal ta i mat og mens jeg lager mat avhengig av hvor grisete hendene blir. 
Ellers vasker jeg de om de blir skitne eller jeg gjør noe som krever håndvask etterpå. Alt fra onani til hagearbeid liksom

Anonymkode: f5c5a...ecb

AnonymBruker
Skrevet

Vasker hendene etter hvert dobesøk, etter å ha vært ute, etter håndtering av søppel, før matlaging og underveis i matlaging hvis hendene er har blitt skitne eller jeg feks håndterer kylling.

Anonymkode: e1eb4...f46

Skrevet

Etter hvert toalettbesøk, etter å ha tatt opp fra kattedoen, hver gang jeg kommer hjem fra et sted, hvis jeg har holdt på med noe ute, før matlaging og spising, etter å ha håndtert og åpna pakker… sikkert mer og, som jeg ikke kommer på nå. Før jeg tar ut av oppvaskmaskina når jeg tenker meg om. 

AnonymBruker
Skrevet
CrazyCatLady2500 skrev (7 minutter siden):

Etter hvert toalettbesøk, etter å ha tatt opp fra kattedoen, hver gang jeg kommer hjem fra et sted, hvis jeg har holdt på med noe ute, før matlaging og spising, etter å ha håndtert og åpna pakker… sikkert mer og, som jeg ikke kommer på nå. Før jeg tar ut av oppvaskmaskina når jeg tenker meg om. 

Og ikke minst vaskemaskinen! Kjenner flere som ikke vasker hendene før de tar i rent nyvasket tøy 🤮🤮

Anonymkode: 8fb29...303

Skrevet

Etter dobesøk, før jeg skal spise, før og underveis i matlaging, når jeg har vært ute, når de er synlig skitne, før jeg håndterer rene klær og kopper, etter å håndtert søppel og skitne kopper/skittentøy.

AnonymBruker
Skrevet
CrazyCatLady2500 skrev (11 minutter siden):

Det er generelt for lite fokus på driting i samfunnet i dag, inkl media.

Anonymkode: 48262...823

Skrevet

Etter toalettbesøk, før/under matlaging, etter jeg har fikset kattekasse, når jeg kommer hjem etter shopping, og ellers når jeg er synlig skitten.

AnonymBruker
Skrevet
Hoppetaujenta skrev (21 timer siden):

Hver gang jeg har besøkt "badet" og gjort mine ting der. Hver gang jeg har vært ute med søppel, hentet posten eller andre ting utendørs og kommer inn igjen. Hver gang før jeg skal spise og når jeg har fått jord på fingrene etter plantestell. Når jeg er ferdig med støvtørk/rydd og skal sette meg ned med hobby el.l. Rene hender koster lite, men gjør mye. En lett vask med lunkent vann og god såpe altså. Ikke hardskrubb i en halvtime. Så påfører jeg lotion når det trengs. :) 

Oi, det var ekstremt. 

Jeg vasker hendene etter dobesøk og før jeg skal lage mat/spise. Har jeg vært ute halve dagen og "tatt i alt", så tar jeg en rask håndvask når jeg kommer hjem. 

Anonymkode: 2f4c5...852

Skrevet

Jeg har vel aldri telt hvor mange håndvask jeg har i løpet av en dag. Men, etter dobesøk alltid, før og under matlaging, etter tømt kattedo, som hoppetaujenta, etter gått med søpla. Når jeg har vært ute vasker jeg henda når jeg kommer hjem. Det blir noen ganger i løpet av dagen. Skrubber ikke, men har god håndsåpe. 

AnonymBruker
Skrevet

Vasker hendene ganske ofte føler jeg, liker å ha rene hender. Men føler ikke jeg er helt ekstrem.

Og ikke like ofte som under covid, da vasket jeg så mye at de ble helt knusktørre (ekstremt overdreven bruk av antibac må vel ta mye av skylden her da).

Vasker etter toalettbesøk, når jeg kommer hjem fra jobb, før jeg vasker ansiktet/fjerner sminke, før matlaging, under matlaging og før spising, og selvsagt når de blir skitne (ved husarbeid f.eks.). Har såpedispenser og håndkle på bad og kjøkken som brukes jevnlig.

Ikke noe angst for bakterier, liker bare følelsen av rene hender og så er det kanskje litt med at jeg slet med kviser og fet hud og fett hår som ung og ble obs på hvor ofte man tar seg selv i trynet og i håret ila en dag. 

Anonymkode: 2c0df...533

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Oi, det var ekstremt. 

Jeg vasker hendene etter dobesøk og før jeg skal lage mat/spise. Har jeg vært ute halve dagen og "tatt i alt", så tar jeg en rask håndvask når jeg kommer hjem. Anonymkode: 2f4c5...852

:)  Ekstremt? Syns du? Det er rutine for meg og jeg tenker knapt på at jeg gjør det lengre. 

En kunne jo i tillegg ha skrevet "å vaske seg etter alt en har tatt i, som andre også har tatt i" der ute i butikker (handlevogn/kurv spesielt), vekslepenger og transport (holder seg i alle varianter av støtte inni buss, trikk eller tog), alle varianter av håndtak, offentlige toaletter, sin egen mobil  (som jo er med en over alt) og tastaturet på egen data. Mulighetene for bassilusker er uendelige. Jeg gjør bare de innlysende sett fra min side og syns det er helt passe for meg. 

AnonymBruker
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker said:

Og ikke minst vaskemaskinen! Kjenner flere som ikke vasker hendene før de tar i rent nyvasket tøy 🤮🤮

Anonymkode: 8fb29...303

Dette blir overdrevent og ulogisk i min bok. Hvis man vasker hendene 10+ ganger per dag i forbindelse med toalettbesøk, måltider mm. så er man ikke for skitten på hendene til å kunne ta ut av oppvask- eller vaskemaskin. Da har man allerede mer enn god nok håndhygiene hele dagen. Tallerkner, glass og klær er ikke akkurat noen grobunn for bakterier heller.

Anonymkode: 72a5f...092

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Hoppetaujenta skrev (6 minutter siden):

:)  Ekstremt? Syns du? Det er rutine for meg og jeg tenker knapt på at jeg gjør det lengre. 

En kunne jo i tillegg ha skrevet "å vaske seg etter alt en har tatt i, som andre også har tatt i" der ute i butikker (handlevogn/kurv spesielt), vekslepenger og transport (holder seg i alle varianter av støtte inni buss, trikk eller tog), alle varianter av håndtak, offentlige toaletter, sin egen mobil  (som jo er med en over alt) og tastaturet på egen data. Mulighetene for bassilusker er uendelige. Jeg gjør bare de innlysende sett fra min side og syns det er helt passe for meg. 

Ja, for meg er det ekstremt. Man kan ha rutine for mye uten at man tenker på det, men jeg syns det blir overdrevent. Finnes verre, såklart :ler:

Anonymkode: 2f4c5...852

AnonymBruker
Skrevet

Vasker nok hendene sjeldnere enn mange her, ser det ut som.

Etter toalettbesøk (det blir jo fort 5 ganger om dagen).

Før matlaging (men hvis jeg nettopp har vært på toalettet og vasket hendene på badet, vasker jeg jo ikke hendene en gang til på kjøkkenet ti sekunder etterpå), og evt umder/etter matlaging hvis nødvendig. Hvis jeg skal elte brøddeig e.l, tar jeg av gifteringen før grundig håndvask. 

Etter å ha tatt kollektivtransport (men ofte er jo det første jeg gjør når jeg kommer hjem å gå på toalettet, så jeg vasker jo ikke hendene FØR jeg går på toalettet)

Etter husvask/hagearbeid/synlig skitten, men det er jo ikke hver dag jeg blir synlig skitten på hendene akkurat.

Hittil i dag (kl 12): to ganger.

Anonymkode: a0422...fc5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...