Gå til innhold

40+ og balansere sosiallivet, jobb og forelderrolle = stress..

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en enslig mamma & neurodivers person som har et barn på ti. Jeg jobber fulltid, samt jobber en god del overtid, og har ellers en liten jobb på siden også og er ganske karriere fokusert. Jeg er i et forhold ( datet snart 1 år ) Han er mer sosial enn meg men vi pleier å prioritere tid sammen når vi har barnefri. Jeg pleier å ha med meg barnet mitt på turer når jeg har tid og når jeg har han. Jeg har ikke noe imot å slå av en prat med fremmende, og foretrekker nesten det mot å ha faste folk som jeg finner på ting med, for da må det planlegges gjerne en uke i forveien og jeg tar gjerne ting litt på sparket da dagsformen min og barnet mitt varierer. 

Jeg får tidvis kontakt med andre enslige og vi kan finne på ting sammen, men jeg merker at det kan bli litt mye da de gjerne vil booke helgen min en uke i forkant, og da plutselig hver helg. Denne uka avlyste jeg en avtale i helgen for huset måtte ryddet, hagen måtte ryddes, og jeg trengte også å jobbe, fordi jeg har hengt etter på jobb og har en deadline som nærmer seg med stormskritt. Kjenner også på psykisk stress på jobb, og så må jeg forholde meg til korte kommentarer og rar stemning fra denne voksne damen som ville henge sammen. 

Synes det er stress og krevende og blir så overveldet av at folk ikke kan reagere med et smil. Ja så klart går det fint! Kan man jo si. Men nei, det må surmules og kleint. Folk blir så sure når jeg setter grenser. Lurer på om jeg ikke er skapt for å greie å holde på vennskap..

Vet ikke hva som er normalt jeg men jeg har ikke opplevd sånt press fra de fleste andre jeg har som venner, feks foreldre av vennene til barnet mitt. 🤷‍♀️

Anonymkode: 49b61...0f1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Før noen sier at jeg ikke kan forvente at noen alltid tar ting på sparket, så forventer jeg absolutt ikke at folk er som meg, eller at de skal ta ting på sparket etter dagsform. Jeg har full forståelse for at folk vil planlegge helgen sin en uke i forveien. Men så er hjernen min sånn at den ikke passer så godt til planlegging siden formen og behovene her varierer sånn. 🙈

AnonymBruker
Skrevet

Det er sånn noen folk er. Mange sier "sett grenser, det er ditt ansvar, er da bare å si nei, er din egen feil at du ikke klarer å sette grenser"...og ja, man må jo bare fortsette å prøve. Men så er det jo ubehagelig når folk skal bli SURE.

Du har ikke gjort noe galt, bare fokuser på hva DU har behov for og handle deretter. Jeg informerer tidlig i nye relasjoner om at jeg har det travelt og ikke har tid til å henge ofte.

Anonymkode: 979da...391

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

ja..Jeg må jo bare la være å ta inn over meg følelsene til andre, men plukker opp på alt mulig, og da spesielt når noe avviker fra det normale. Det er min superpower og forbannelse. 🤪

AnonymBruker
Skrevet

Det å avlyse avtaler er ikke alltid like velkomment for alle. Dessuten er det dårlig stil. 

Kan jo hende vedkommende har lagt mye i avtalen med deg, så avlyser du. For mange kan det føles kjipt og leit.

Anonymkode: 73336...4f4

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Å avlyse pga deadline på jobb er innenfor, men å avlyse fordi du skal rydde i hus og hage er bare ekstremt dårlig stil. Har full forståelse for at noen blir skuffet over det og gir uttrykk for det

Anonymkode: c081c...5a3

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Å avlyse pga deadline på jobb er innenfor, men å avlyse fordi du skal rydde i hus og hage er bare ekstremt dårlig stil. Har full forståelse for at noen blir skuffet over det og gir uttrykk for det

pleier du å invitere folk hver helg og så forvente at de har tid hver gang da? I så fall er du en raus person som kan vie så mye tid til andre. Det skal du ha.  

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Det å avlyse avtaler er ikke alltid like velkomment for alle. Dessuten er det dårlig stil. 

Kan jo hende vedkommende har lagt mye i avtalen med deg, så avlyser du. For mange kan det føles kjipt og leit.

Anonymkode: 73336...4f4

Kanskje hadde det vært bedre å dra, og så heller si nei takk neste helg, men sliter skikkelig med å få unnagjort alt om jeg ikke får lørdagen til å ordne ting. Full jobb og barn så er det jo sånn.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

pleier du å invitere folk hver helg og så forvente at de har tid hver gang da? I så fall er du en raus person som kan vie så mye tid til andre. Det skal du ha.  

Ingen som tvinger deg til å takke ja til avtaler hver eneste helg. Men har du takket ja, og du avlyser fordi du skal rydde i hus og hage, da er det ganske ufint.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ingen som tvinger deg til å takke ja til avtaler hver eneste helg. Men har du takket ja, og du avlyser fordi du skal rydde i hus og hage, da er det ganske ufint.

Ja kanskje det? Jeg føler ikke det da. Men jeg måtte ta igjen ting på jobb. Jeg jobber MYE. Men det er sant at det var behov for å kjøre vekk skrot og handle og på søndag er jo alt stengt. Jeg får takle at jeg blir sett på som frekk da.

AnonymBruker
Skrevet

Enig i at det er ufint å avlyse med en sånn grunn, at du skal rydde. Noe sier meg og at det ikke er første gang du avlyser, siden venninna blir fnurt.

Jeg setter avtaler med venner høyt, avlyser kun hvis det er en god grunn (sykdom/dødsfall/noe veldig spesielt). Merker at noen venner er mer som deg og har innstillingen "Hva er MITT ønske akkurat i dag" og drite i andre sine følelser og avsatt tid oppi det hele:) og ja, jeg er irritert for det.

Anonymkode: 652bd...262

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Enig i at det er ufint å avlyse med en sånn grunn, at du skal rydde. Noe sier meg og at det ikke er første gang du avlyser, siden venninna blir fnurt.

Jeg setter avtaler med venner høyt, avlyser kun hvis det er en god grunn (sykdom/dødsfall/noe veldig spesielt). Merker at noen venner er mer som deg og har innstillingen "Hva er MITT ønske akkurat i dag" og drite i andre sine følelser og avsatt tid oppi det hele:) og ja, jeg er irritert for det.

Les hi;  Denne uka avlyste jeg en avtale i helgen for huset måtte ryddet, hagen måtte ryddes, og jeg trengte også å jobbe, fordi jeg har hengt etter på jobb og har en deadline som nærmer seg med stormskritt.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ja kanskje det? Jeg føler ikke det da. Men jeg måtte ta igjen ting på jobb. Jeg jobber MYE. Men det er sant at det var behov for å kjøre vekk skrot og handle og på søndag er jo alt stengt. Jeg får takle at jeg blir sett på som frekk da.

Tipper jeg jobber mer enn deg siden jeg jobber mer enn de fleste, og jeg pleier å sjekke kalenderen om jeg har frister på jobb som er lite overkommelig med sosiale avtaler FØR jeg takker ja. Og hvis jeg har takket ja, da jobber jeg det jeg må i forkant for å rekke frist + stille opp på det jeg har takket ja til. Skjer en gang i skuddåret at jeg må avlyse og da skyldes forsinkelsen på jobb noen andre enn meg.

du femstår som en meg først, og deretter meg-person

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det var første gang ja. Damen hadde invitert meg hver helg på ting, noe som er koselig, men jeg MÅ hente meg inn nå, eller så rekker jeg ikke alt jeg må gjøre. Bare fordi at Jeg brukte noe av tiden på å rydde slik at barnet mitt ikke sitter her i et skittent hus så er jeg altså frekk? Noe sier meg her at dere som svarer kanskje ikke har en ekstra jobb som dere må ta i helgene, eller har barn.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tipper jeg jobber mer enn deg siden jeg jobber mer enn de fleste, og jeg pleier å sjekke kalenderen om jeg har frister på jobb som er lite overkommelig med sosiale avtaler FØR jeg takker ja. Og hvis jeg har takket ja, da jobber jeg det jeg må i forkant for å rekke frist + stille opp på det jeg har takket ja til. Skjer en gang i skuddåret at jeg må avlyse og da skyldes forsinkelsen på jobb noen andre enn meg.

du femstår som en meg først, og deretter meg-person

Takk det samme!

Dette var et bra tips. Synes det er vanskelig å si nei til invitasjoner.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har for vane å avlyse, så forstår jeg at den andre parten blir skuffet. Jeg har ei sånn venninne men har blitt så vant til at hun avlyser avtaler at jeg forventer ikke noe. Hvis du har det så travelt fra før og ikke har tid til et sosialt liv, ikke lag avtaler for så å bli sur for at andre påpeker at det er dårlig gjort å bryte dem. 

Anonymkode: 50042...292

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvis du har for vane å avlyse, så forstår jeg at den andre parten blir skuffet. Jeg har ei sånn venninne men har blitt så vant til at hun avlyser avtaler at jeg forventer ikke noe. Hvis du har det så travelt fra før og ikke har tid til et sosialt liv, ikke lag avtaler for så å bli sur for at andre påpeker at det er dårlig gjort å bryte dem. 

Anonymkode: 50042...292

Om du leser tråden så ser du at det er første gang. og Jeg er ikke venninna di.

AnonymBruker
Skrevet

Det var veldig mye meg, meg, meg i innlegget ditt. Andre har også jobb, hjem, barn osv. Men har ved å invitere til noe sosialt, ryddet plass til det i sin kalender. Når du først takker ja og så takker nei, så viser du liten respekt for andres tid. 

Anonymkode: 2d8f2...42b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...