Gå til innhold

1000 kr fra BSU - hva skal jeg evt. si til Skattetaten?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

For mange år siden opprettet jeg en BSU som jeg aldri brukte. Skulle bare slettet den - men i fjor klarte jeg å overføre 1000 kr til denne kontoen ved et uhell. Dette har irritert meg siden. Jeg spurte banken pent om de vennligst kunne overføre disse tilbake, da dette var alt som stod på kontoen og var et uhell utført i en alder av 33. Nå er jeg 34, og har femdeles ikke planer om boligkjøp. 

Nei, sa de. Men, jeg kunne fylle ut et skjema der jeg kunne velge om jeg ville bruke pengene på boliglån, oppussing, garasje eller lignende - og nederst stod det at jeg var pliktig å opplyse Skattetaten om jeg IKKE brukte pengene på noe av dette, så jeg kunne betale tilbake avdrag på skatt.

Men. Liksom. 1000 kr har stått der i under et år (siden oktober 2022) - jeg har ikke fått noe skatteavdrag da, har jeg vel? Uansett er det i så fall forsvinnende lite, bare et par kroner sikkert - er dette noe å si ifra om? Jeg så ikke noe til avdrag pga BSU på selvangivelsen, men mulig jeg ikke så godt nok etter? Dette virker helt absurd. 

Hva gjør jeg nå? 

Anonymkode: 4a2e9...919

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nå ser jeg at jeg fikk 200 kr i avdrag. Men herregud, da - okei, skal jeg ringe dem og be om et kontonummer å sende disse pengene til, da - når BSU-pengene kommer?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nå ser jeg at jeg fikk 200 kr i avdrag. Men herregud, da - okei, skal jeg ringe dem og be om et kontonummer å sende disse pengene til, da - når BSU-pengene kommer?

Ja eller så får du det som skattesmell bare

Anonymkode: cd003...376

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja eller så får du det som skattesmell bare

Anonymkode: cd003...376

Aha, så dette bare skjer automatisk og jeg trenger ikke gjøre noe? Heller dét enn timesvis i telefonkøer og folk som ikke skjønner hva jeg spør om. 

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Har du kun 1000kr der? Da er det ikke problem. Om du har 50 000 der, så må du betale tilbake mye mer om du tar ut penger fra kontoen. Husker ikke hva fradragene er på igjen, men er vel snakk om noen tusenlapper i fradrag du må betae tilbake

Anonymkode: 8fb95...6ac

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har du kun 1000kr der? Da er det ikke problem. Om du har 50 000 der, så må du betale tilbake mye mer om du tar ut penger fra kontoen. Husker ikke hva fradragene er på igjen, men er vel snakk om noen tusenlapper i fradrag du må betae tilbake

Anonymkode: 8fb95...6ac

1008 kr for å være eksakt, pga renter. Men hva mener du med at det ikke er et problem? At Skattetaten ikke bryr seg med dette?

AnonymBruker
Skrevet

Her syns jeg du lager et kjempeproblem helt unødvendig:p 

Anonymkode: 60fca...0a6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

1008 kr for å være eksakt, pga renter. Men hva mener du med at det ikke er et problem? At Skattetaten ikke bryr seg med dette?

Klarte de bryrer seg men blir bere noen kroner. 

Anonymkode: 8b34c...35f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Her syns jeg du lager et kjempeproblem helt unødvendig:p 

Anonymkode: 60fca...0a6

Vil bare ikke ha noen ubehagelige overraskelser senere fordi jeg tok for lett på det. 

AnonymBruker
Skrevet

Har du hatt skattepliktig inntekt får du 20% skattefradrag av det du sparer i BSU hvert år (10% nå). Brukes ikke BSU på boligformål må dette skattefradraget tilbakebetales. Du kan altså gå maks 200 kr i smell 

Anonymkode: 0b811...1ed

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har du hatt skattepliktig inntekt får du 20% skattefradrag av det du sparer i BSU hvert år (10% nå). Brukes ikke BSU på boligformål må dette skattefradraget tilbakebetales. Du kan altså gå maks 200 kr i smell 

Anonymkode: 0b811...1ed

Og dette skjer automatisk ved neste års skatteoppgjør?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Og dette skjer automatisk ved neste års skatteoppgjør?

Mest sannsynlig så går alt automatisk, ja. Banken sender jo inn årsmelding med all info om kontoer, gjeld, renteinntekt og renteutgifter osv, og inne i dette kommer det også at du har poppet BSUen. Blant annet har de sikkert allerede rapportert at du har spart 1000kr som har gitt deg 200kr i fratrekk på skattemeldingen du fikk nå i april.

Du avslutter bare BSU i banken, og velger "Ikke til godkjent boligformål". De vil da sannsynligvis rapportere det på neste års  årsmelding. Så blir du trukket 200kr ekstra på neste års skatteoppgjør, som en del av den summen du enten må betale i restskatt eller får tilbake. Du må bare kontrollere at avslutting av BSU er ført opp i selvangivelsen, da har du gjort ditt mtp å "informere skatteetaten".

Anonymkode: 74189...2f7

AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Vil bare ikke ha noen ubehagelige overraskelser senere fordi jeg tok for lett på det. 

Det er snakk om 1000 kroner totalt. Sånn for å dra det heeeelt ekstremt, noe som ikke er tilfellet (selvfølgelig), så får taper du en tusenlapp.

Bare avslutt kontoen (du er såpass voksen at det er jo ikke håp om å spare opp så alt for mye der uansett), og ta den lille "smellen" det blir.

Anonymkode: 5318b...ac8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...