AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #1 Skrevet 29. april 2023 Er det greit å prøve å leve dag til dag etter å ha fylt 30 år. Er alene, og det er en måte å takle tilværelsen på. Har jobb, så det er jo flott. Men er vel kanskje mer umoden enn de med etablerte familier kanskje. Er veldig dårlig på hverdagsprat. Så det å stifte relasjoner er vrient. Anonymkode: 292cd...396
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #2 Skrevet 29. april 2023 Hva annet kan man gjøre enn å leve dag til dag? Anonymkode: 762ab...e0e 2
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #3 Skrevet 29. april 2023 Selvsagt er det greit. Dvs, det er alltid lurt å ha en plan og kanskje et mål med lenger frem man jobber seg mot. For noen dreier slike mål seg om å stifte familie. For andre dreier det seg om å spare egenkapital til bolig. Eller at man skal klare å gå en bestemt fjelltopp. osv. For andre så har livet såpass store utfordringer at et mål vil kunne være å bare komme gjennom dagen og prøve å ha det så godt som mulig. Jeg tror vi trenger en form for mål og mening med livet, noe å jobbe mot. Det er fint å ta hver dag som den kommer også, men sånn for selvfølelse og egenutvikling, så er det viktig å strekke seg mot noe - hvor enn "lite" det måtte være. Anonymkode: e8800...c2d
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #4 Skrevet 29. april 2023 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Selvsagt er det greit. Dvs, det er alltid lurt å ha en plan og kanskje et mål med lenger frem man jobber seg mot. For noen dreier slike mål seg om å stifte familie. For andre dreier det seg om å spare egenkapital til bolig. Eller at man skal klare å gå en bestemt fjelltopp. osv. For andre så har livet såpass store utfordringer at et mål vil kunne være å bare komme gjennom dagen og prøve å ha det så godt som mulig. Jeg tror vi trenger en form for mål og mening med livet, noe å jobbe mot. Det er fint å ta hver dag som den kommer også, men sånn for selvfølelse og egenutvikling, så er det viktig å strekke seg mot noe - hvor enn "lite" det måtte være. Anonymkode: e8800...c2d Mye mening ligger også i å klare å leve her og nå og ikke bare tenke bakover eller fremover Anonymkode: 762ab...e0e
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #5 Skrevet 29. april 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Mye mening ligger også i å klare å leve her og nå og ikke bare tenke bakover eller fremover Anonymkode: 762ab...e0e Absolutt. Men det er forskjell på å være tilstede her og nå, og det å bare ta hver dag som det kommer. Men skjønner hva du mener Anonymkode: e8800...c2d
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #6 Skrevet 29. april 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Absolutt. Men det er forskjell på å være tilstede her og nå, og det å bare ta hver dag som det kommer. Men skjønner hva du mener Anonymkode: e8800...c2d Noen ganger så skjer ting og utvikling mer av seg selv hvis man er litt i nuet uten å være så låst til et eller annet man skal et eller annet sted i fremtiden, da kan man bli blind for alt det potensielle bra som skjer i det mer «tilfeldige» Anonymkode: 762ab...e0e
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #7 Skrevet 29. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Noen ganger så skjer ting og utvikling mer av seg selv hvis man er litt i nuet uten å være så låst til et eller annet man skal et eller annet sted i fremtiden, da kan man bli blind for alt det potensielle bra som skjer i det mer «tilfeldige» Anonymkode: 762ab...e0e Der misforstod du nok hva jeg mente. Å leve fra dag til dag betyr ikke automatisk å være tilstede, det var det jeg ville frem til. Nei man trenger absolutt ikke låse seg fast til at man skal verken hit eller dit, og noen ganger kan det være helt riktig å bare flyte med og se hva livet bringer. Men samtidig så er det visse ting som krever fokus. Skal man kjøpe bolig en gang og ikke er så heldig å ha 1 million i egenkaptil/høy inntekt, så er det lurt med en spareplan. Er man kvinne over at ønsker barn, så må man i en viss alder ha en plan. Har man en drøm å gå opp Preikestolen, men er i dårlig form, så er delmål som trening og mindre topper lurt. Det er slik planlegging jeg mente. Selv om det er veldig flott å være "her og nå" og bare leve fra dag til dag, så er det viktig med noen mål også. Men for å ha mål, så må man også vite hva man vil. Har man ikke noe spesifikt, så er det jo greit. Og det endrer seg jo også. Anonymkode: e8800...c2d
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #8 Skrevet 29. april 2023 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Der misforstod du nok hva jeg mente. Å leve fra dag til dag betyr ikke automatisk å være tilstede, det var det jeg ville frem til. Nei man trenger absolutt ikke låse seg fast til at man skal verken hit eller dit, og noen ganger kan det være helt riktig å bare flyte med og se hva livet bringer. Men samtidig så er det visse ting som krever fokus. Skal man kjøpe bolig en gang og ikke er så heldig å ha 1 million i egenkaptil/høy inntekt, så er det lurt med en spareplan. Er man kvinne over at ønsker barn, så må man i en viss alder ha en plan. Har man en drøm å gå opp Preikestolen, men er i dårlig form, så er delmål som trening og mindre topper lurt. Det er slik planlegging jeg mente. Selv om det er veldig flott å være "her og nå" og bare leve fra dag til dag, så er det viktig med noen mål også. Men for å ha mål, så må man også vite hva man vil. Har man ikke noe spesifikt, så er det jo greit. Og det endrer seg jo også. Anonymkode: e8800...c2d Men sånn som meg da, har jo tenkt at jeg skulle ha barn en gang, men har ikke møtt noen og mange ting har gjort at det ikke har blitt sånn og da mener jeg det er fåfengt å jobbe hardt for at det skal skje- så har man brukt masse tid på å bare strebe etter det istedet for å prøve å gjøre ting man liker og oppleve ting som plutselig fører andre ting med seg som man da går glipp av. men vi er sikkert enig, men jeg har innsett det litt med åra, livet er jo å prøve å gjøre fine ting man har glede av fremfor å ha store visjoner og ta på skylapper og bare «jobbe for dem». Anonymkode: 762ab...e0e
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #9 Skrevet 29. april 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men sånn som meg da, har jo tenkt at jeg skulle ha barn en gang, men har ikke møtt noen og mange ting har gjort at det ikke har blitt sånn og da mener jeg det er fåfengt å jobbe hardt for at det skal skje- så har man brukt masse tid på å bare strebe etter det istedet for å prøve å gjøre ting man liker og oppleve ting som plutselig fører andre ting med seg som man da går glipp av. men vi er sikkert enig, men jeg har innsett det litt med åra, livet er jo å prøve å gjøre fine ting man har glede av fremfor å ha store visjoner og ta på skylapper og bare «jobbe for dem». Anonymkode: 762ab...e0e Det kommer jo helt an på hvor lyst du har på barn. Er du kvinne og er 35 år, og virkelig ønsker barn, da må du aktivt gjøre noe for det. Det er selvsagt ikke sikkert det skjer, for alle får ikke barn. Men sjansen for du får det hvis du er aktiv på dating apper, går i sosiale lag, osv, er langt større enn hvis du ikke gjør det. Er du mer av den "det som er ment, er ment", og verden faller ikke i grus hvis du ikke får barn, så er "ta hver dag som den kommer" sikkert greit. Jeg skjønner ikke hvorfor du tenker at man ikke kan gjøre fine ting og ha glede, selv om man har store visjoner. Visjoner trenger ikke være store heller, det er jo en forskjell på det å ha en visjon om å bli millionær, og det å gå en bestemt fjelltopp, eller reise til et spesifikt land. Det er fint med drømmer og mål, og noe å se frem mot. Det trenger ikke være altoppslukkende å nå mål heller, poenget er bare at det er fint å ha mål og retning. Samtidig går det også fint å leve livet og kose seg med de små tingene, uten å tenke for mye om hva som vil skje dagen etter. Balanse er fint. Anonymkode: e8800...c2d
svartkatt Skrevet 29. april 2023 #10 Skrevet 29. april 2023 Noen ganger er det ikke mulig å gjøre annet. 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #11 Skrevet 29. april 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det kommer jo helt an på hvor lyst du har på barn. Er du kvinne og er 35 år, og virkelig ønsker barn, da må du aktivt gjøre noe for det. Det er selvsagt ikke sikkert det skjer, for alle får ikke barn. Men sjansen for du får det hvis du er aktiv på dating apper, går i sosiale lag, osv, er langt større enn hvis du ikke gjør det. Er du mer av den "det som er ment, er ment", og verden faller ikke i grus hvis du ikke får barn, så er "ta hver dag som den kommer" sikkert greit. Jeg skjønner ikke hvorfor du tenker at man ikke kan gjøre fine ting og ha glede, selv om man har store visjoner. Visjoner trenger ikke være store heller, det er jo en forskjell på det å ha en visjon om å bli millionær, og det å gå en bestemt fjelltopp, eller reise til et spesifikt land. Det er fint med drømmer og mål, og noe å se frem mot. Det trenger ikke være altoppslukkende å nå mål heller, poenget er bare at det er fint å ha mål og retning. Samtidig går det også fint å leve livet og kose seg med de små tingene, uten å tenke for mye om hva som vil skje dagen etter. Balanse er fint. Anonymkode: e8800...c2d Kanskje bare mer det at jeg alltid har sett for meg hvordan livet skulle være (standard prosedyre utdanning jobb mann barn) og så har det ikke blitt helt sånn, og så ser tilbake og har brukt mye tid på å se for seg ting og istedet for å deppe over det innse at livet er mye annet og meningen egentlig er de gode øyeblikkene fine opplevelsene og ikke bare å se for seg et eller annet som antagelig uansett ikke er slik man har sett det for seg (uansett om man oppnår det) Anonymkode: 762ab...e0e
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #12 Skrevet 29. april 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kanskje bare mer det at jeg alltid har sett for meg hvordan livet skulle være (standard prosedyre utdanning jobb mann barn) og så har det ikke blitt helt sånn, og så ser tilbake og har brukt mye tid på å se for seg ting og istedet for å deppe over det innse at livet er mye annet og meningen egentlig er de gode øyeblikkene fine opplevelsene og ikke bare å se for seg et eller annet som antagelig uansett ikke er slik man har sett det for seg (uansett om man oppnår det) Anonymkode: 762ab...e0e Skjønner, og jeg er helt enig. Mitt liv er ingenting som mine barndomsvenners liv, og hva samfunnet "forventer" i forhold til min alder. Alle har forskjellige veier å gå, vi skal oppnå forskjellige ting. A4 liv med barn og den pakken er drømmen og selvfølge for mange, men for andre ikke. Og for andre er det heller ikke oppnåelige, slik at man finner andre gleder. Men som poenget mitt var, man skal ikke slutte å legge planer og ha noen mål for livet selv om man fokuserer på her og nå. For å sette i perspektiv; jeg har mål om å skifte stuegulv innen 1 år. Skal jeg klare det, må jeg legge til side penger for å nå det målet. I tillegg har jeg som mål å gå Gaustadtoppen i år. Skal jeg klare det, må jeg legge meg i trening. Altså, du skjønner hva jeg mener. Man kan ha små og store visjoner for fremtiden sin, og man trenger ikke planlegge 5 år frem i tid. Og man kan fortsatt ta leve dag for dag, og fokusere på takknemlighet. Men jeg mener bestemt at mennesker trenger mål og litt driv, og det å oppnå noe. Altså små personligere seiere. Anonymkode: e8800...c2d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå