Gå til innhold

Er det greit å gå på cafe ved korttidssykemelding fra jobb?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som tittelen sier: Er det greit å gå på cafe når man er korttidssykemeldt fra jobb? Det blir litt annerledes ved langtidssykemelding, synes jeg.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer an på hva man er sykmeldt for tenker jeg 

Anonymkode: d834c...ddd

• Liker 9
Skrevet

Det kommer jo an på hva jobben din er, hva opgavene dine er og hva slags helseplage du har.

Hadde fraværet skyldes omgangssyke eller influensa er det kanskje ikke greit, men er du frisør med betent skulder er det mer enn greit, og er du lagerarbeid med et kneproblem er det også greit å ha en dag uten lemping til kortisonsprøyta virker.

Er det greit å dømme folk for å være syke? Men er ikke sykmeldt fra å leve, men fra å utføre de oppgavene som ligger til stillingen din.

• Liker 18
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

ja det må være greit. man kan jo ikke isolere seg fra livet om man ikke er i stand til å jobbe noen dager. Kommer jo selvfølgelig ann på hvordan syk du er. Tar seg ikke ut å ringe inn å si du har omgangssyke eller influensa og bli sett på cafè rett etterpå. Men er det andre ting som ikke smitter andre eller gjør deg helt sengeliggende må det være lov å gå ut å ta en kaffe el.

Anonymkode: 1ea59...f40

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

I 99% av tilfellene, ja. Det er vel kun ved smittsomme sykdommer man bør holde seg hjemme når man er syk. I de aller, aller fleste tilfeller har man godt av å komme seg ut av huset om man orker det.

Anonymkode: 77b96...1c2

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Tja.

Da jeg, som jobbet innen omsorg, var korttidssykemeldt med lumbago og humpet rundt på krykker om jeg skulle lengre enn fra sofaen til do, kunne jeg fint ta en kafétur om noen andre kjørte og vi ikke måtte gå langt og om vi ikke satt lenge. 

Det er stor forskjell på hvor fysisk krevende det er å drive vask&stell og å drikke kaffe.

Anonymkode: a16bc...cb0

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Som andre her sier så ville det tatt seg dårlig ut hvis du hadde noe som er smittsomt. Men hvis du har en annen plage som er grunnen til det så ser jeg ikke problemet. Selv om man klarer å ut på cafe en liten stund så blir jo ikke det, det samme som å være på jobb og utføre arbeidsoppgaver i mange timer.

Anonymkode: f485c...2ce

Skrevet

svaret er som regel alltid "ja" og de få tilfellene det er nei ville du neppe vurdert cafe uansett.. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Tja. Jeg er sykmeldt med hyperemesis. Det eneste som hjelper LITT er en av de eplejuicene på flaske de har på bakeriet 100 meter unna leiligheten. 

Klart jeg går dit og kjøper den, når jeg har en time ila dagen der jeg klarer noe annet enn å ligge helt stille fordi bevegelse = oppkast 

Anonymkode: 3dfb4...f94

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes ikke det tar seg ut.

Anonymkode: 73cd6...92e

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Som andre sier, kommer det an på HVA du er sykemeldt for. Jeg har vært sykemeldt i svangerskapet f.eks, men det å isolere seg totalt er jo ikke så bra for psyken. Om jeg da har vært én time på kafé med en venninne i løpet av uka, så syns jeg ikke det er problematisk. 

Anonymkode: 329a0...3ec

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Godt at folk ikke bryr seg hva du syns da. Er det ikke noe smittsomt så går jeg på kafe om jeg har lyst til det. 

Anonymkode: 95543...ecb

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Godt at folk ikke bryr seg hva du syns da. Er det ikke noe smittsomt så går jeg på kafe om jeg har lyst til det. 

Anonymkode: 95543...ecb

Det er jo folks meninger om dette tråden spør etter. Da må man tåle at folk svarer noe annet enn man selv tenker.

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Som andre sier, kommer det an på HVA du er sykemeldt for. Jeg har vært sykemeldt i svangerskapet f.eks, men det å isolere seg totalt er jo ikke så bra for psyken. Om jeg da har vært én time på kafé med en venninne i løpet av uka, så syns jeg ikke det er problematisk. 

Det går ikke ut over psyken om du er "isolert" når du er korttidssykemeldt.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ikke om man ringer inn å melder seg syk en dag og går på cafe samme dag. Men ellers ja 

Anonymkode: a9576...7c5

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det går ikke ut over psyken om du er "isolert" når du er korttidssykemeldt.

Hørt om gravidhormoner og svangerskapsdepresjon? Jeg var rimelig langt nede, så det lille jeg orket å se folk, var en stor glede. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Embla Othea skrev (9 timer siden):

Som tittelen sier: Er det greit å gå på cafe når man er korttidssykemeldt fra jobb? Det blir litt annerledes ved langtidssykemelding, synes jeg.

Hvis det gjør at du blir bedre og kommer deg fortere tilbake på jobb så ja. 

Synes uansett man ikke skal bry seg om andres meninger når det gjelder sånt. Sykdommen/årsak til fravær er mellom deg og behandleren din. 

Anonymkode: b095d...1b5

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Så hvis man er sykemeldt fra jobb så skal man sitte hjemme å deppe?

Hva med de som er langtidssykemeldte, på AAP eller uføre?

Anonymkode: 92120...63e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Embla Othea skrev (9 timer siden):

Så hvis du hat brekt beinet skal du sitte hjemme å sture?

Anonymkode: b52ba...6f7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har korttidssykemelding eller langtidssykemelding så er det vel kun om du er smittsom syk som gjør om du ikke kan reise på kafé. Gjør det som hjelper deg gjennom sykemeldingen. Du er sykmeldt og skal tenke på deg selv og ikke alle andre. 

Anonymkode: 705b3...f09

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...