Gå til innhold

Hva er dette uendelige kjøret om at kvinner skal være flinkere enn menn til å snakke om følelser?

Hvem snakker best om følelser?  

29 stemmer

1. 1. Menn vs kvinner

• Menn
      3
    • Kvinner
      15
    • Menn og kvinner er like flinke
      11

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Flere som reagerer på dette? 
Etter hva jeg erfarer stemmer dette slett ikke. Og jeg mener oppriktig at menn et flinkere til å både småprate avslappet og, JA - snakke om følelser enn det kvinner er. Hvorfor denne unisone sammensvergelsen av mediansk «etablert sannhet»? Begynner å bli lei av dette. 

Anonymkode: a9403...8d9

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er veldig individuelt som alt annet.

Anonymkode: 71046...50b

• Liker 6
Skrevet

Jeg tenker begge KAN være like flinke. Kvinner generelt snakker trolig mer om følelser, men det betyr ikke at de er flinke til det. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg er flinkere til å snakke om, og beskrive følelser enn de fleste kvinner, ihvertfall de jeg har møtt, dette at kvinner er så flinke til å snakke om følelser stemmer ikke etter min erfaring. De er kanskje flinkere til å handle etter sine følelser, men å snakke om de på en rasjonell måte er sjeldent, for det er stor forskjell på å snakke om følelser og å la følelsene ta kontroll over samtalen 

Endret av Arild37
AnonymBruker
Skrevet

Som gruppe snakker menn mindre om følelser enn kvinner. Dette er forskningsmessig bevisst, og knyttes blant annet til større selvmordsfare hos menn. Det er selvfølgelig forskjeller på individnivå. 

Anonymkode: d0d4b...bda

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

knyttes blant annet til større selvmordsfare hos menn.

Dette er en sannhet med modifikasjoner. Mange glemmer tydeligvis at 3 ganger så mange kvinner prøver og ønsker å ta livet sitt, men fordi kvinner velger mindre brutale måter å gjøre det på, så lykkes de mye sjeldnere med selvmordsforsøk

AnonymBruker
Skrevet

Kvinner er veldig pretensiøse, og kvinner er også de som orker å snakke til alle går lei. Derfor får de ofte sette presedens.

Anonymkode: a3b4d...b13

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Kvinner er veldig pretensiøse, og kvinner er også de som orker å snakke til alle går lei. Derfor får de ofte sette presedens.

Anonymkode: a3b4d...b13

Ligger nok noe i dette ja. Kvinner er også veldig flinke til å la sin sinnsstemning overstyre enhver form for hyggelig kommunikasjon, her råder mindreverdighetsfølelse og ubegrunnede bekymringer fremfor å ta ting som de kommer. Ergo: kvinner er mer negativt selvhevdende enn menn.

AnonymBruker
Skrevet

Mja. Like flinke eller like dårlige. Tror folk flest er elendige til å snakke konstruktivt og sant om følelser.

Anonymkode: 1a05f...8ee

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ligger nok noe i dette ja. Kvinner er også veldig flinke til å la sin sinnsstemning overstyre enhver form for hyggelig kommunikasjon, her råder mindreverdighetsfølelse og ubegrunnede bekymringer fremfor å ta ting som de kommer. Ergo: kvinner er mer negativt selvhevdende enn menn.

Hehe. Min erfaring er at menn er fryktelig flinke til det samme. Det er ikke menn som er flinkest til å skjerme andre fra sitt dårlige humør.

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet

Kvinner som gruppe er bedre enn menn både til å kommunisere,  og til å forstå følelser og empatisere.

• Liker 1
Skrevet

Det er nok både individuelle forskjeller basert på oppvekst og personlighet og det har nok vært et generasjonskifte her. Jeg tror at en del menn har blitt appdratt med at det ikke er "maskulint" at menn viser andre følelser enn sinne og at en del kvinner har opplevd at om de mener noe er de hysteriske eller følsomme. Jeg mener at dette er iferd med å jevne seg ut, og at mange menn har blitt flinkere til å uttrykke seg, og at kvinner blir hørt.

Skrevet

I mine forhold har "mine menn" snakket mye om sine følelser. Betydelig mye mer enn meg. De har likevel også brukt unnskyldningen om at det er vanskelig for menn å snakke om følelser når det var noe de ikke hadde lyst til å snakke om. Å synes det er vanskelig å snakke om vanskelige ting er nok ikke en kjønnsgreie. Det er vanskelig å snakke om vanskelige ting for oss kvinner også. Når ting er såre, kaotiske og ikke enkelt kan forklares, iallefall ikke uten å sannsynligvis såre den andre, da er det vanskelig. Det er ikke noe særordning for menn at det er vanskelig å snakke om vanskelige ting.

Å påstå seg dårlig til å snakke om følelser generelt er det nok mye strategi i. Menn liker å ha standariserte unnskyldninger. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Som gruppe snakker menn mindre om følelser enn kvinner. Dette er forskningsmessig bevisst, og knyttes blant annet til større selvmordsfare hos menn. Det er selvfølgelig forskjeller på individnivå. 

Anonymkode: d0d4b...bda

Som du sier, er det store individuelle forskjeller. Jevnt over er likevel kvinner dypttenkende og legger stor vekt på å forstå menneskers utsagn, følelser og handlinger. Menn derimot lever som regel på overflaten, uten at de forstår tilværelsen og problemene de forårsaker.

Anonymkode: 0de2d...28a

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Som du sier, er det store individuelle forskjeller. Jevnt over er likevel kvinner dypttenkende og legger stor vekt på å forstå menneskers utsagn, følelser og handlinger. Menn derimot lever som regel på overflaten, uten at de forstår tilværelsen og problemene de forårsaker.

Og alle kvinner tenner seksuelt på ekorn.

Anonymkode: 9eef8...e8c

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

....Jevnt over er likevel kvinner dypttenkende og legger stor vekt på å forstå menneskers utsagn, følelser og handlinger. Menn derimot lever som regel på overflaten, uten at de forstår tilværelsen og problemene de forårsaker.

Det som er relevant her, er vel om man deler den dybden man evt. har. Jeg tror menn mer sitter på hver sin tue. 

Anonymkode: 60915...ed2

AnonymBruker
Skrevet
Epictetus skrev (22 timer siden):

Kvinner som gruppe er bedre enn menn både til å kommunisere,  og til å forstå følelser og empatisere.

Jeg anser slike utsagn som en hersketeknikk, spesielt når de fremstilles som en "sannhet" som i utsagnet over.

Det handler vel mest om at det mange kvinner anser som viktig å prate om, er underordnet for mange menn. Når type "hva mente du med det"-tema, med masse overanalysering, oppstår, er menn mest opptatt av å sette strek og komme oss videre. 

Er også lei av at menns mestringsstrategier som er et produkt av kriser, krig og overlevelse gjennom menneskehetens historie, blir kalt for toksisk, da det i bunn og grunn handler om å konsentrere seg om det viktigste, livsnødvendige. En kommer ikke noe vei hvis en skal sitte å synes synd på seg selv, eller overfokusere på ting en ikke får gjort noe med.

Anonymkode: a1b68...f02

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.4.2023 den 11.33):

Flere som reagerer på dette? 
Etter hva jeg erfarer stemmer dette slett ikke. Og jeg mener oppriktig at menn et flinkere til å både småprate avslappet og, JA - snakke om følelser enn det kvinner er. Hvorfor denne unisone sammensvergelsen av mediansk «etablert sannhet»? Begynner å bli lei av dette. 

Ja, kvinner er mer emosjonelle, og snakker mer og mer om følelser. Men at de er flinkere, nei!

Anonymkode: e1cbf...0a4

• Nyttig 1
Skrevet
Arild37 skrev (På 29.4.2023 den 12.15):

Jeg er flinkere til å snakke om, og beskrive følelser enn de fleste kvinner, ihvertfall de jeg har møtt, dette at kvinner er så flinke til å snakke om følelser stemmer ikke etter min erfaring. De er kanskje flinkere til å handle etter sine følelser, men å snakke om de på en rasjonell måte er sjeldent, for det er stor forskjell på å snakke om følelser og å la følelsene ta kontroll over samtalen 

Jeg syns det ofte virker som det er omvendt. Menn har mye større sjans til å havne i slåsskamper eller hisse seg opp over ting, mens kvinner oftere biter ting i seg. Min erfaring. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Er også lei av at menns mestringsstrategier som er et produkt av kriser, krig og overlevelse gjennom menneskehetens historie, blir kalt for toksisk, da det i bunn og grunn handler om å konsentrere seg om det viktigste, livsnødvendige. En kommer ikke noe vei hvis en skal sitte å synes synd på seg selv, eller overfokusere på ting en ikke får gjort noe med.

Anonymkode: a1b68...f02

Øh... menneskeheten hadde ikke overlevd om ikke kvinner hadde evnet det samme. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...