Gå til innhold

Er du en bunadpoliti, og trives du med det?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det lurer jeg på i dag.

Anonymkode: 46e46...68a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, jeg er ikke bunadspoliti.  Jeg mener folk kan gå med akkurat den bunaden de selv måtte ønske. 

• Liker 2
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er bunadspoliti til gangs.

Anonymkode: b070a...1c4

• Hjerte 1
Skrevet

Bryt så mange regler du bare gidder, så lenge du er klar over at de brytes.

Med det mener jeg at når man bærer en bunad, så bør man kjenne til og verdsette tradisjonene, kunnskapen, og håndverket som ligger bak kreasjonen.

• Liker 3
  • Hjerte 2
Skrevet

Så vidt jeg har skjønt er det vel ikke en eneste skreven regel om klær i Norge, så folk får gå som de vil 🥱 Tradisjon eller ei gir jeg beng i 😴

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Vanskelig å være gjennomført bunadpoliti. Hvor får man tak i et lokale som er stort nok til å huse arresten, liksom?

Anonymkode: d9c50...6be

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er nok det. For det er sinnsykt sært å bære et tradisjonsplagg uten å ha tilknytning eller tilhørighet til den tradisjonen man signaliserer at man er en del av 

Anonymkode: 8df70...478

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Kunne ikke gitt mer blaffen i tingen bunad.

Anonymkode: d9154...7fa

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er et veldig stille bundadspoliti 🙂. Sier eller skriver ikke noe kritisk. Det går på at klær, smykker, sko osv skal være etter normen. Syns det er helt fint at folk med annen hudfarge bruker bunad.

Anonymkode: 455ee...07b

• Liker 5
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bryr meg. Det er kultur og tradisjon og skal ikke tukles med. Sånn som folk holder på idag med fantasistakk og gudene vet ikke hva.. ingen regler igjen for noen ting som helst, alt bare hviskes ut. Hen meg der og hen meg her🫣

Anonymkode: 1da33...b3f

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Bittelitt bunadpoliti innvendig;) Men eg seier ikkje frå til dei som f.eks går med rosa joggesko til bunad, sjøl om det skjer meg i hjertet! 

Eg har forsiktig prøvd å forklare til heilt ferske bunadseigarar kva som er "rett" frå gammalt av. Det går mest på at kunnskap er greitt å ha, og så kan kvar enkelt vurdere kva ein gjer.

• Liker 5
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

For meg hadde det vært veldig unaturlig å bruke en bunad fra et annet sted i landet enn hvor jeg kommer fra. Jeg er ikke opptatt av valg andre har og alle kan bruke bunad. 

Jeg tror (legg merke til tror) at det er mer vanlig i by som Oslo og velge litt mer fritt, noe som er forståelig. Der kom det vel en bunad som er fritt komponert. Når det er sagt synes jeg den mørkeblå varianten er helt nydelig. 

Anonymkode: 20543...5b2

AnonymBruker
Skrevet

Bryr meg ikke, har bunad og har alltid hatt korrekt skjorte, sko, sølv etc. Men ifjor gikk jeg til innkjøp av en ny skjorte som var litt mer fargerik men som allikevel passet i farger og mønster til bunaden. Syntes det er fint at en kan gjøre bunaden litt mer unik og moderne. Opp til hver enkelt. Kjøpt meg tørkle i år :)

Anonymkode: 26237...8a4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke kultur og tradisjon, det er et moteplagg.

Anonymkode: 2bc60...2fc

• Liker 3
Skrevet

Finnes knapt noe mer patetisk enn å være bunadspoliti, sier veldig mye om en person, og kun på en negativ måte 

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er nyutdannet og gleder meg til å ta fatt på årets sesong.

Anonymkode: d6429...d23

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er nok litt bunadspoliti inni meg, selv om jeg ikke sier noe. Festdrakter og egensydde fantasikreasjoner synes jeg er helt supert, men når noen tukler med en tradisjonell bunad som har sine "regler" merker jeg at jeg reagerer litt 😅 Har en bekjent som plutselig gikk i knallrosa skjorte inni bunaden, og det reagerte jeg litt på. Haha. Sa ingenting da. 

Anonymkode: abeb5...d1f

• Liker 2
Skrevet

Sånn relativt sett.

Tenker man ikke «kan» blande ulike bunader osv. 

Men vi overdriver jo noe voldsomt hvor langt bak tradisjonen egentlig ligger, og ideen om tilhørighet er vel gammeldags og basert på at alle gifter seg med noen i bygda si og blir det alle slekters gang osv.

Sånn funker ikke familier og slekt i dag. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Bunad er en merkevare. Om alle skal lage egne regler så vanner det ut merkevaren.

I Frankrike har de samme problem. Men da med baguetten. Som de anser som et nasjonalt varemerke. De vil ikke at folk skal lage alle mulige versjoner, og i tillegg kalle det baguette. Det ødelegger merkevaren, så de har faktisk fått den beskyttet av FN. Det er bare hvis man følger en bestemt oppskrift at man kan kalle det en baguette.

"bunadspolitiet" gjør det samme. De passer på at merkevaren ikke blir ødelagt. Om man skal lage egne kreasjoner så står man fritt til det. Men ikke kall det en bunad.

Anonymkode: 7284c...2d1

• Liker 8
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er også bunadspoliti - inni meg. 
Jeg smiler og sier plagget er fint, men tenker mitt. Synes festdrakt folk har sydd hjemme selv er kjempefint! Bunad er jo veldig kostbart så jeg forstår de som syr fest/fantasidrakt selv. 

Men når folk bytter ut tilhørende skjorte med batikk- og bandanamønster i rosa og blått, eller jeg vet ikke hva det er, på tradisjonell bunad - ja, da blør hjerter mitt innvendig. 
Men jeg sier ingenting, og smiler pent 🙃

Anonymkode: e2751...6db

• Liker 7
  • Hjerte 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...