Gå til innhold

Far truer med retten for å få barna 50/50.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor realistisk er det at han får det ut i fra vår situasjon? Nå har han barna 4 netter I mnd. 

Han har før bruddet for tre år siden vært innlagt flere ganger på psyk for selvmordstanker, hvordan psyken hans er nå vet jeg ikke, utover at han oppfører seg veldig dårlig ovenfor meg. Vet ikke om han har vært innlagt flere ga ger etter dette, eller om han går i terapi. Men tviler på terapien.. 

Samarbeidet er så dårlig at han nekter å komme opp på terrassen og inn døra ved henting av barna. Og det på tross av at ene bar et gakler situasjonen veldig dårlig. Jeg ber inn på kveldsmat ved henting for å lette stemningen for barna sin skyld. men han står utforbi. Har gått ett år i samarbeidsmøter på familievernkontoret. Der kommer vi ingen vei fordi han nekter å forholde seg til hva vi diskuterer der. Han nektet å betale barnebidrag til barna før nav krevde dem inn. Har fortsatt ca 40k i gjeld. Han slo seg helt vrang når vi skulle lage ny samarbeidsavtale. Og vi brukte 3 mnd på å få signert avtalen. Vi var egentlig ikke uenige da i samværsomfang eller fordeling av ferier og slikt. Han bare nektet å signere, og valgte å ikke lese avtalen før møtene, eller forholde seg til den under meklingsmøtene. Nekter å svare, verken meg eller min advokat. Han bare forholder seg ikke til meg. Men nå truer han med å gå til retten for 50%. Jeg nekter han 50% så lenge vi ikke har et samarbeid som fungerer. Vi har prøvd 50% før, men barna hadde det langt ifra godt da. Mye magevondt, knuter i skuldrene, hodepine og separasjonsangst. Resulterte i mye fravær på skolen. Lærer så også mønsteret etter hvilke ukedag det var og hvor nærme helgen (byttedag) det var.  Men det husker ikke de nå.. 

Vi har begge egen bolig. Begge har fast jobb. Ingen av oss har ny parter, han betaler nå fast bidraget. 

Anonymkode: efc3b...b5e

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Liten sjanse tror jeg. Men ikke spør oss, spør en advokat.

Anonymkode: 306c7...2e6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

50/50 fordrer at foreldrene har et godt samarbeid. Det er lite sannsynlig at retten vil dømme 50/50 når samarbeidet er dårlig for det vil barna i stor grad lide under med en 50/50-ordning. 
Men: Det kan være at det i rettsforberedende møter og/eller den sakkyndige vil komme med forslag om hva dere må jobbe med, og så må dere møtes i retten på nytt etter en tid 

Anonymkode: 9dd16...27e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Og hvor gamle er barna og hva vil de? Utifra det du skriver har han små muligheter. 

Anonymkode: 52502...e43

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hvor realistisk er det at han får det ut i fra vår situasjon? Nå har han barna 4 netter I mnd. 

Han har før bruddet for tre år siden vært innlagt flere ganger på psyk for selvmordstanker, hvordan psyken hans er nå vet jeg ikke, utover at han oppfører seg veldig dårlig ovenfor meg. Vet ikke om han har vært innlagt flere ga ger etter dette, eller om han går i terapi. Men tviler på terapien.. 

Samarbeidet er så dårlig at han nekter å komme opp på terrassen og inn døra ved henting av barna. Og det på tross av at ene bar et gakler situasjonen veldig dårlig. Jeg ber inn på kveldsmat ved henting for å lette stemningen for barna sin skyld. men han står utforbi. Har gått ett år i samarbeidsmøter på familievernkontoret. Der kommer vi ingen vei fordi han nekter å forholde seg til hva vi diskuterer der. Han nektet å betale barnebidrag til barna før nav krevde dem inn. Har fortsatt ca 40k i gjeld. Han slo seg helt vrang når vi skulle lage ny samarbeidsavtale. Og vi brukte 3 mnd på å få signert avtalen. Vi var egentlig ikke uenige da i samværsomfang eller fordeling av ferier og slikt. Han bare nektet å signere, og valgte å ikke lese avtalen før møtene, eller forholde seg til den under meklingsmøtene. Nekter å svare, verken meg eller min advokat. Han bare forholder seg ikke til meg. Men nå truer han med å gå til retten for 50%. Jeg nekter han 50% så lenge vi ikke har et samarbeid som fungerer. Vi har prøvd 50% før, men barna hadde det langt ifra godt da. Mye magevondt, knuter i skuldrene, hodepine og separasjonsangst. Resulterte i mye fravær på skolen. Lærer så også mønsteret etter hvilke ukedag det var og hvor nærme helgen (byttedag) det var.  Men det husker ikke de nå.. 

Vi har begge egen bolig. Begge har fast jobb. Ingen av oss har ny parter, han betaler nå fast bidraget. 

Nei , han har INGEN sjanse i havet til å få de 50/50. Han praktiserer «alle « former for psykisk vold , samt har en ustabil psyke . Isteden for å oppfatte dette som truende / reelt , svar : «det må du bare prøve « . Ingen advokat i verden vil gå i retten å hevde at økt samvær med han , er barnets beste . Tvert imot burde DU gå til retten å kreve fullt samvær . Han burde KUN ha timesamvær. Evnt støtta tilsyn .  med en tredjeperson som henter og leverer dem. Du har alle kort på hånda her . Ikke la deg kue av en syk og lite samarbeidsvillig mann . Han er en relasjonstyrann , og til mindre dere har å gjøre med han , til bedre får dere det. 

Endret av NiceOrNothing
  • Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Husk at i en evt rettssak så kan du kreve at det dokumenters at han har jobbet med psyken sin og har hatt bedring.

Du har alt dokumentasjon på at han trenerer sammarbeidet bevisst - det taler til din fordel.

Hvordan er han ovenfor barna..?

Om barna ikke har det bra sammen med ham, er vel spørsmålet heller om overnattinger er bra for ungene.

Kanskje burde de heller hatt kun dagsamvær? 

Anonymkode: d2078...f2b

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Og hvor gamle er barna og hva vil de? Utifra det du skriver har han små muligheter. 

Anonymkode: 52502...e43

De er 9 og 12. Når det var 50 fordeling, så ønsket de å være mer hos meg og mindre hos faren. Nå, når de er der bare lørdag og søndag annenhver helg, så har de det veldog gøy der. Så nå ønsker de å være mer hos faren. 

Men de husker jo ikke hvordan det var før, når de var der i vanlig hverdag med grensesetting og alle rutinene som er i en hverdag. Disse rutinene med å få dem i seng of stå opp og kjøres til skolen, middag, lekser kjøring til fritidsaktiviteter gjorde faren utrolig stresset og lett i lunta. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

De er 9 og 12. Når det var 50 fordeling, så ønsket de å være mer hos meg og mindre hos faren. Nå, når de er der bare lørdag og søndag annenhver helg, så har de det veldog gøy der. Så nå ønsker de å være mer hos faren. 

Men de husker jo ikke hvordan det var før, når de var der i vanlig hverdag med grensesetting og alle rutinene som er i en hverdag. Disse rutinene med å få dem i seng of stå opp og kjøres til skolen, middag, lekser kjøring til fritidsaktiviteter gjorde faren utrolig stresset og lett i lunta. 

Sitt helt stille i båten å ikke la deg vippe av pinnen . At de nå opplever samvær som bra , betyr ikke at han er istand til mer samvær. Fortidens adferd er den beste pekepinn på fremtidens adferd . Hvis han vil bruke tusenvis av kroner på advokat / rettsak , la han bare kaste bort tid og penger på det. Det du beskriver ved henting / levering av barna , og fysiske / psykiske reaksjoner hos barna ( som til og med lærere observerer ) er viktige pekepinner på at han ikke er «barnas beste « 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

ta selvfølgelig mest mulig av kommunikasjonen mellom dere  skriftlig.

og hvis man oppfører seg dårlig der, så har du i alle fall beviser for denne oppførselen... 

Anonymkode: a40ce...7a9

AnonymBruker
Skrevet

Min eks har også truet med rettssak og krevde 50/50. Men det ble med trusselen. Jeg snakket med advokat som rådet meg til å ta all kommunikasjon skriftlig. Barnefar hadde (har) en tendens til å stadig avlyse samvær, og jeg svarte bare høflig «ok» på hans avlysninger. Etter et halvt års dokumentasjon var det ingen tvil hos verken meg eller advokat at han aldri ville vinne frem i retten. På et møte på FVK tok jeg opp at han umulig kunne kreve mer samvær når han ikke fulgte det lille han hadde. Fikk full støtte hos mekler. 

Anonymkode: 1ca66...b23

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Lærer så også mønsteret etter hvilke ukedag det var og hvor nærme helgen (byttedag) det var.  Men det husker ikke de nå.. 

Hvorfor tror du at de ikke husker det? Har du spurt? Tenker at dette er et glimrende vitne i rettsaken. Blir ikke slikt skrevet opp noe sted så de kan følge med før de evt. sender bekymringsmelding til BV?

Anonymkode: fe13b...0ef

• Nyttig 1
Skrevet

La far true, han må faktisk gjøre noe før det er snakk om rettssak. Først må det obligatorisk mekling til - det må HAN kalle inn til. Først etter det kan det skrives stevning. 

Du kan bare svare OK når han truer med det, ikke gå i diskusjon og ikke svar noe mer enn som så. Som andre har sagt - sitt stille i båten. Det er HAN som må ta initiativ her. 

Jeg håper også at du har dokumentert hvordan barna hadde det tidligere og også hvordan far har oppført seg - dette er greit å ta med i en eventuell prosess. 

Jeg tror du kan ta det helt med ro - ut fra det du har skrevet er det lite trolig at far vil sette igang en slik prosess. Og gjør hand det skal det mye til før han vinner fram. 

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...