Gå til innhold

Prioritere gode solforhold eller kort vei til skole etc

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi er på jakt etter nytt hus og har barn mellom 0-11 år. Planen er å bo i dette huset resten av livet. Vi har sett på flere hus hvorav ett ligger litt langt unna alt av skole, fritidsaktiviteter, bhg og butikker. Her må ma. Kjøre for å komme seg dit. Ca 5-10 minutter bare men det er for langt til å gå. Men vi har sol fra morgen til kveld. 
Alternativet er to andre  hus med alt i gå/sykkelavstand men med sol til 16 eller kl19. Vi har bil begge to men siden barna ikke kommer seg noen vei selv så må de bli enten kjørt  eller ta buss. På vår-høst går det an å sykle til skolen for de eldre barna. 
Hva ville dere ha valgt? 

Anonymkode: 47be2...5fb

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Solforhold trumfer skolevei! Husk at barna blir fort store, men kjipe solforhold må du leve med resten av livet. Dessuten blir barn mer fysisk aktive av lang skolevei. Snakker av egen erfaring her. 

Mye sol dagen lang er også energi- og pengesparende. Du bruker mindre strøm på lys og oppvarming. 

Anonymkode: c048a...f6a

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Vi valgte hus etter barnas behov da de var i barneskolealder. Nå er de i slutten av trettiårene og vi bor ennå i dette helsikes huset. Sola, som det er lite av her, forsvinner bak naboen veldig tidlig. Vi har hus på alle kanter og null utsikt. Jeg er ingen soltilbeder, men liker meg under markisen når det er fint vær. Når sola går, må vi inn, vi bor i en vestlandsby og da blir det kaldt. 

I et livstidsperpektiv er skole- og fritidstransport av barn vanligvis en relativt kort periode. Gode solforhold gjør noe med humøret og generell trivsel. Hvis dere er to og deler på transport av barn og lærer barna opp til å sykle selv, burde det gå fint med litt avstand. Barn (og voksne) beveger seg jo for lite. Du får sikkert svar av folk som er slitne av tidsklemma og anbefaler kort vei, men se heller på det som en fase som går over.

Det er dyrt og ikke minst arbeidsomt å drive med kjøp og salg av bolig, flytting etc. Tenker du har en fin tilnærming siden du intensjonen er å bo der resten av livet.

Vet hva jeg ville valgt hvis jeg kunne velge om igjen. Jeg må virkelig ta meg sammen å komme meg vekk fra dette «barnevennlige» stedet. 

Anonymkode: 5ba77...a69

• Liker 3
Skrevet

Henger meg på de to andre her. Går for sol. Vi har bodd i et hus med masse sol de siste 21 år. Barna mine har vokst opp her. Så mange herlige minner fra den solrike terrassen, stuen og hagen. De hadde ca 15 min å sykle til skolen og det var aldri et problem. De koste seg på skoleveien, skravlet med venner, plukket blomster og mye annet.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Vi valgte hus etter barnas behov da de var i barneskolealder. Nå er de i slutten av trettiårene og vi bor ennå i dette helsikes huset. Sola, som det er lite av her, forsvinner bak naboen veldig tidlig. Vi har hus på alle kanter og null utsikt. Jeg er ingen soltilbeder, men liker meg under markisen når det er fint vær. Når sola går, må vi inn, vi bor i en vestlandsby og da blir det kaldt. 

I et livstidsperpektiv er skole- og fritidstransport av barn vanligvis en relativt kort periode. Gode solforhold gjør noe med humøret og generell trivsel. Hvis dere er to og deler på transport av barn og lærer barna opp til å sykle selv, burde det gå fint med litt avstand. Barn (og voksne) beveger seg jo for lite. Du får sikkert svar av folk som er slitne av tidsklemma og anbefaler kort vei, men se heller på det som en fase som går over.

Det er dyrt og ikke minst arbeidsomt å drive med kjøp og salg av bolig, flytting etc. Tenker du har en fin tilnærming siden du intensjonen er å bo der resten av livet.

Vet hva jeg ville valgt hvis jeg kunne velge om igjen. Jeg må virkelig ta meg sammen å komme meg vekk fra dette «barnevennlige» stedet. 

Anonymkode: 5ba77...a69

Hadde lett prioritert sol, ja! Spesielt dersom det er en bolig man ser for seg å bo i lenge lenge.

Anonymkode: ff858...c58

• Liker 1
Skrevet

Definitivt kort vei til skole, fritidsaktiviteter og venner for barna.
Har et aktivt barn selv som nærmer seg midten av barneskolen, og det er herlig å se hvordan ungene er sammen på fritiden, av og til her, av og til hos andre, og går sammen til og fra skolen, 

Siden det er snakk om å flytte så trenger dere vel ikke kjøpe den boligen som har dårligst solforhold. Det er stor forskjell på om den forsvinner kl 16 eller 19 midt på sommeren. Har den selv til kl 20, og det holder i massevis. 
Hilsen ei som elsker sommer og sol☀️😎

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Den er vanskelig. 
Vi hadde samme, og vi gikk for sol. Barna blir lett litt utenfor om de bor for langt unna. 

Man blir derimot sprø av dårlige solforhold. Har bodd med dårlige solforhold og det er jævlig. Sola ned klokken 4-7 er virkelig tidlig. Om vinteren er dola lav, og soltimene enda ferrre, hvordan er eet da?

Hadde nok gått for SOL ☀️ en gang til. men den er vanskelig.

Anonymkode: c2ace...47f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dere vil heller kjøre rundt på ungen noen år, enn å ha lite sol. Trust us all on that one. 

Anonymkode: 8c906...d2b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Glatt gått for praktisk fremfor mye sol. Mesteparten av året sitter man ikke ute i solen likevel, og det er stor verdig å slippe tidbrukt itl kjøring for den minste lille ting.

Anonymkode: 8cd54...94e

Skrevet (endret)

Er sol "bare" til kl 19 virkelig så dårlige solforhold at det er verdt å være sjåfør og ha barn som ikke kan komme seg rundt på egen hånd de neste 18 årene?

Endret av Daria
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kort vei til alt hadde jeg prioritert. Bor selv med 3 barn, 5-11 år hvor vi må kjøre til alt.. det er ikke så lett med venner. Alt må planlegges hele tiden og de havner litt utenfor da det er lett å glemme de som bor litt lenger unna..

Anonymkode: b6b6a...40a

AnonymBruker
Skrevet

Hvor lang er den lange avstanden i kilometer?

5-10 minutter i bil sier ikke så mye.

Anonymkode: cec46...01c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde lett prioritert kort vei til "alt". Ingen tvil. 

Anonymkode: 78819...2b0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...