Gå til innhold

Stå opp med barna - rutiner?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når samboer står opp med barna så gjør han ikke annet enn å lage seg en kaffekopp og skru på tvn. Så sitter barna foran skjermen mens han sitter på telefonen. De venter på at jeg skal stå opp, og da skal jeg ikke bare ordne meg selv men jeg må ordne barna, frokost og som i helgene legge planer for dagen. Mens jeg gjør dette så går samboer for å ordne seg selv i fred og ro. I hverdagen så er det alltid jeg som må opp med barna om de våkner før vekkerklokken hans, om han en/to ganger i året står opp så vekker han meg når han må ordne seg på badet før jobb.

Når jeg står opp så ordner jeg oss alle, lager frokost og får gjort unna litt husarbeid eller leker med barna før han rekker å stå opp. Enten er vi på vei ut døra når han står opp eller så må vi vekke han å si at vi planlegger ditt og datt så må vi sitte å vente på han i en til to timer før han er klar til å blimed.

Jeg vil bare ha en dag, èn dag! Hvor jeg kan stå opp å bare tenke på meg selv på badet uten å måtte gjøre alt av morgenstell av barna før/etterpå. For når jeg først har vist meg våken så er de rundt føttene mine konstant. Jeg får jo aldri sovet utpå, for jeg stresser med at ingenting blir gjort fra morgenen av. Hvis jeg stenger meg inne på rommet til kl 10 så er det 100% sikkert at toåringen fremdeles går med nattens bleie på. Er dette vanlig??

Jeg forventer ikke at han gjør husabreid osv, men å skifte nattens bleie når de står opp? er det for mye å be om?

Anonymkode: dc584...b7c

• Hjerte 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du forventer ikke at han gjør husarbeid? 
dere sitter å venter på han i to timer fordi han er treigere enn noe annet? 
å SELVFØLGELIG er det ikke mye å be om at han skifter bleie. Himmel. Still krav til denne latsabben av en mann du har skaffet deg barn med! 

Anonymkode: 24a3a...fdc

• Liker 18
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Du kan jo sette deg ned med en kaffekopp før du begynner alt sammen da.. Det gjorde jeg idag. Eller fulgte dem på do først, men likevel.. Må du stresse så fælt? 

Snakk til mannen din, still krav. Skriv ned en liste over ting som er viktig som må bli gjort før kaffekopp (som bleieskift). Og etter kaffekopp. 

Anonymkode: c6af5...d1f

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Å herregud! Det her trengte jeg å lese nå 😂 Jeg står opp første ca 363 dager i året. I dag er en sånn dag der jeg «sover lenge», bare at mannen bruker eviglang tid på å stå opp, så jeg rekker å våkne først, og ungene har vært innom rommet mitt fjorten ganger siden de sto opp for en time siden 😆(og enda en mens jeg skrev)

Når jeg står opp rydder jeg kjøkkenet fra dagen før, vasker litt klær, lufter hunden, baker ++ Så setter jeg meg til slutt ned med kaffekoppen. Når mannen da står opp fem timer senere tenker han at vi da starter dagen på likt på hva som burde gjøres den dagen 🙄

Men jeg snakket faktisk med han om det forrige uke, sikkert derfor han sto opp i dag (selv om jeg hører at han ikke gjør noe). 

• Liker 3
Skrevet

Det med bleia er ikke ok!

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er akkurat likt her. Bare at han skifter bleier, men bare fordi de nesten alltid har bæsja når de står opp, så da må han før det tyter ut og er overalt. Eneste forskjellen er at min mann lager seg ikke en kaffekopp, han legger seg for å sove på sofaen mens 1 og 3 åringen ser på tv og leker. Ingen får frokost eller påkledning før jeg står opp. 
Jeg har tenkt at det ikke er farlig, jeg får jo hvertfall sove. Så det er en kamp keg ikke gidder å ta. Men det med bleie tenker jeg er minimum å forvente altså.

AnonymBruker
Skrevet

Hvor gamle er barna? 

Her sover vi foreldrene til 9 ca, barna spiller eller leker i pysjen. Spiser frokost sammen kl. 10 og frem til 12 hvis vi ikke har planer er det pysj for alle sammen. Ordner oss i 12 tiden eller vbre flytter på tidene når vi skal ut tidligere 

Husarbeid gjøres i ukedagene sammen med barna så vi har helgen på å slappe av. 

Her må du stille krav og dere får dele opp helgene. Lørdag er din og mannen har søndag. Sett dere ned og skriv en liste på hva den dagen skal inneholde. Ja, noen er så håpløse. Men må få det inn med teskje. Så sier du rett ut at forholdet deres i mellom blir ødelagt bit for bit fordi dine behov aldri blitt tatt hensyn til. Gå hardt ut. Eller så får du bare leve sånn.

Mannen din er lat, ikke noe annet. Ham veit han kan vøre det fordi han oppførsel ikke får noen konsekvenser.

Anonymkode: 86210...d96

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke greit overhodet at han hverken skifter bleie eller gir barna tilbud om frokost. Det er et minimum. At de sitter i natt tøy noen timer er ikke så farlig.

Og husarbeid skal han selvfølgelig bidra til. Trenger ikke å være om morgen da.

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Føler med deg, jeg har en sånn ubrukelig mann selv.

Den dagen hvor han står opp: Ligger og drar seg 15-20 min etter at barnet har våknet, så jeg fysisk må opp av senga for å passe på barnet, han skifter bleie, men ellers er det kun snakk om å underholde barnet til jeg våkner. Da anser han resten av dagen som fri for han.

Den dagen hvor jeg står opp: Står opp med en gang barnet er våkent, tar morgenstellet, gir selvfølgelig mat og gjør litt husarbeid (f.eks klesvask) mens mannen sover leeeeenge. Tar alt med barnet resten av dagen, fordi han anser det som sin fridag den dagen han får sove ut. Trenger vel ikke å legge til at han gjør null husarbeid og tar null ansvar for barnet gjennom uka også? Regner med at det sa seg selv. 

Anonymkode: 6446c...5df

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi byttet på å stå opp i helgene (min mann er stefar til barnet mitt). Den som sto opp, kledde på barnet og ga det litt saft og et par kjeks. (Er lenge siden, så det var liksom lov i helgene da 🙂). Den som sto opp, ordnet også frokost. Frokost på bordet kl 10, så da måtte den som sov lenge være klar. Ingen av oss sprang rundt og gjorde husarbeid på helgemorgenene, bortsett fra å lage frokost og kaffe.

Anonymkode: 0723e...c8a

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg (stefar) og mor bytter på det. Det er som hovedregel hun som tar ungene på natta om det er noe (mareritt, sykdom, voksesmerter etc) så da blir det "automatisk" jeg som står opp med ungene.

Vi legger ikke mye prestisje inn i morgenene, men prøver å være noelunde oppegående og påkledd til 10-11 tiden. Rydding etc tas fortløpende så det er ikke noe spesielt å ta om morgenen. Kanskje rydde unna noen sokker som har havnet på gulvet eller ta ut av oppvaskmaskinen. Ellers lite.

Klær til ungene er lagt frem kvelden før og de har lært seg at det første de skal gjøre er å gå på badet, bytte undertøy/kaste bleie, vaske seg og ta på klærne som ligger fremme. Så blir det raskt et lite måltid (frokostblanding for eks) i ei lita skål med frokostbordet og så blir det felles frokost rundt 10.

Den som da står opp med ungene får fort 1-2 timer med avslapping i sofaen alene eller med ungene før den andre står opp. Om vi da velger å se på TV selv, slumre på sofaen eller gjøre noe annet bestemmer vi selv.

Kanskje dere må ta dere en prat rundt generelle rutiner og forventninger? Nå er guttene her 5 og snart 7 så de er i stor grad selvgående på veldig mye, men det er viktig at man har felles forventninger og felles rutiner. Dersom den ene er flink til å rydde og forventer strøkent hus hele veien, mens den andre ikke liker rutiner og tenker litt rot går greit så blir det fort konflikt. Da tenker fort den ene at den andre er lat, mens den andre tenker den andre har støv på hjernen. Og så blir det misnøye.

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Helt fair at dere kan bytte på å sove lenge. Og da må den som står opp bytte bleie og ordne frokost til barna. Ellers ser jeg ikke poenget med å gjøre masse husarbeide tidlig på morgenen, så hvis du ikke synes det er kjempegøy, så kan du vel slappe av i sofaen du også når dere har spist? Husarbeidet stikker ikke av, så det kan gjøres senere på dagen. Planer for dagen er vel ikke stress heller? Det er jo snakk om en helgedag, ikke en 7-dagers safari i Afrika. Snakk med ungene og mannen når han står opp. "Hva har dere lyst til å gjøre i dag? Ok, det høres kjekt ut, da gjør vi det."

Anonymkode: 4250a...4e6

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

At dere gidder disse tafatte, ubrukelige mennene. Jeg fatter det ikke. 

Her står mannen opp med baby hver dag. Det fordi jeg fortsatt tar natten, da hun spiser 2-3 ganger på nattetid. Skulle bare mangle da at jeg får sove ut. Når de står opp, skifter han bleie og kler på henne (selvsagt), og multitasker med å spise frokost samtidig som de leker. 

Anonymkode: eaf32...e1c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Men hvis bleie og mat blir fikset, er det så ille med resten da?

En ting er på ukedagene, men i helgene må det være lov å sløve en time eller to før man finner på noe fornuftig.

Anonymkode: cc95c...873

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Han burde fikse bleie og mat. Ellers synes jeg tidlige morgener på helg er noe dritt og innrømmer glatt at her er det slumring på sofa/i senga mens kidsa ser på iPad eller barne-tv. Spesielt nå som de begynner å bli litt større. Vi er begge trøtte og slitne etter travle hverdager, må være lov å slække litt mellom kl 7 og 10 lørdag og søndag eller?😅 vi finner jo på ting med ungene resten av dagen👌

Anonymkode: bf974...395

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Ærlig talt, nei det er ikke vanlig. Når pappaen står opp så kommer jeg som regel ned til ferdigstelte barn, frokost inntatt eller på vei og kjøkkenet er ryddet og vasket av.... minimum...

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke vanlig. Jeg forventer at mannen har skiftet bleie på minste, gitt de mat og startet dagen om jeg sover lenge (kl. 9). Samme som han forventer av meg. Det jeg ikke forventer er husarbeid gjort, han er b-menneske og fungerer ikke på samme måte som meg, a-menneske, så tidlig. Har jeg derimot bedt om at han kan sette på en klar klesvask er det så klart gjort, men viktigste er at ungene blir ivaretatt, noe de selvsagt blir.

Anonymkode: e1759...7cd

• Liker 1
Skrevet

Vi bytter (heldigvis) på å stå opp. Men den som står opp er på tlf og drikker kaffe, mens barna ser på tv. De får frukt, kjeks, yoghurt eller tilsvarende å spise. Så er det felles frokost rundt kl 10.

Vi liker begge å ta det med ro i helgene. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi bytter på å stå opp, jeg har lørdagene og mannen søndagene. Den som sover utpå får sove til klokken 10.

Guttungen får ny bleie på morgenen, men beholder oftest pysjen på, og selvsagt får han noe å spise til frokost. Etterpå kan mannen gjerne sløve litt på sofaen, før han ordner i stand til felles frokost for oss alle tre kl 10. 

Husarbeid prøver vi å få unna det meste av før vi legger oss. Jeg kan gjerne gjøre litt på mine morgener, men da er det fordi jeg vil det selv. At mannen slacker litt når det er helgemorgen har jeg ingenting imot (jeg kan jo velge det selv også, men er mer A-menneske enn han og synes det er like greit å få unna litt fra morgenen av når jeg likevel er oppe).

Anonymkode: c3655...48f

AnonymBruker
Skrevet

Den som står opp med barna tar morgenstell. Så eventuelt litt mat, og enkel aktivisering. Vi er ikke morgenpersoner, så vi stiller lave krav. At barna ser litt TV mens pappa tar en lur er helt greit, siden han klarer å våkne raskt hvis noe skjer. (Han tar flest helgemorgener fordi jeg ikke får til slike lurer)

Senere, ca kl 10, vekkes den andre. Barna tas med ned igjen, og blir med på å ordne felles frokost. Vi legger da planer for dagen. 

Først etter sen frokost er det aktiviteter, husarbeid osv. 

Anonymkode: 4a59a...ce3

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...