Gå til innhold

lekk akvarium

Anbefalte innlegg

Gjest gotthard
Skrevet

akvariumet begynte og lekke her i dag og jeg skal da prøve og tette det, noen gode råd?

Skrevet

Hm. Silikon? Hvor lekker det? Har ikke egen erfaring med dette, men vil tro det er lurt å tappe ut vann av akvariet så glasset ikke er vått og "spent" når du reparerer.

Gjest gotthard
Skrevet

silikon er en selvfølge, og mann tetter det jo fra innsiden så vannet burde da ikke være dær.

lurte mere på noen gode knep jeg da, hva er best og fjerne gammel silikon med?burde man ha noe under silikon( har hørt prat om neglelakk)? osv

Gjest Gjesta
Skrevet

Lurer på om jeg ikke har noe i bakhodet om at du bør bruke en spesiell type silikon. Jeg har som man kanskje har lest i en annen tråd ikke greie på akvarier, men har familie som har hatt det som hobby.

Ville hørt med noen som har greie på det. Veterinær kanskje?

Skrevet

Bruk for all del akvariumsilikon. Vanlig baderomssilikon inneholder et middel som tar knekken på sopp (?) og fisk.

Skrevet

lekk akvarium kan fikses men det krever litt jobb, litt avhengig av hvor det lekker men her tar jeg utgangspunkt i at det er i silikonskjøten et stykke ned.

hele karet må tømmes for fisk, innredning etc. midlertidig oppholdssted som jeg har brukt er f.eks ei murerbøtte kjøpt i en jernvarehandel, europris osv.

fyll denne opp med vannet fra karet og sett oppi filter og varmekolbe, ha oppi grusen, deretter fisken og legg plantene som flytelokk på toppen.

karet bør nå spyles rent for grus/sandrester og tørke.

si at lekkasjen sitter midtveis i et hjørne... bruk et barberblad til å skrape løs hele silikonskjøten fra bunn til topp, alt skal bort.

rens deretter glasset med aceton, IKKE neglelakkfjerner. aceton får du i en jernvareforretning.

ikke ta på det rensede glasset med fingrene da dette setter fettmerker som gir dårligere feste for ny silikon.

legg ei stripe med ny silikon fra bunn til topp, er dette et helglasskar uten ramme så kan du bruke f.es to fyrstikker i mellom glassene for å skape avstand, legg da en stripe teip (maskeringsteip) på utsiden av hjørnet for å få et pent resultat.

fjern fyrstikkene og trykk inn pittelitt silikon før du begynner på steget nedenfor.

når du har lagt ei stripe på innsiden, putt fingertuppen i en blanding med sterkt oppvaskmiddelblanding, zalo er genialt til dette.

dette fordi fingeren ikke skal sitte fast i silikonen.

dra fingertuppen opp langs stripen for å lage en pen skjøt, se gjerne i de andre skjøtene hvordan det er gjort der, dog, jeg har aldri klart å få eksakt samme resultat da disse skjøtene er laget maskinellt. det viktigste er at det blir tett.

gjenta fingerdyppingen i oppvaskvann mens du drar oppover for å forhindre klin på fingrene.

du kan eventuellt også legge ei teipstripe på innsiden på hver side av det nye skjøtestedet for å forhindre klin utover ruta og for å få en pen rett skjøt.

la hele greia tørke i noen dager, herdetid skal stå på pakka men jeg anbefaler at du legger til ett ekstra døgn på dette, når det er herdet ferdig så kan du ta av eventuell teip.

når silikonen er herdet ferdig så må du skylle og skylle godt.

zalo og silikonrester er ikke noe gøy for fisken ;)

deretter setter du karet på et rett og vannbestandig underlag, fyller det med vann og lar det stå en dags tid for å sjekke at det er tett, legg gjerne et håndkle eller annet som viser fuktighet under så er det lettere å se eventuell lekkasje.

husk å bruk silikon som er beregnet på akvariebruk, som et tidligere innlegg sier så inneholder f.eks baderomssilikon soppdrepende middel som er giftig for fisk.

jernia har helt grei silikon og aceton som kan brukes i akvariumssituasjoner.

anbefaler også på det sterkeste at du benytter en godt ventilert rom når du legger ny silikon da dette STINKER !

det avgis noe jeg mener å huske er eddiksyregass eller noe i den dur under herding så hvis du ikke husker på ventilasjon så kan du risikere å bli temmelig rørete i hodet (klassisk feil det der, jeg holdt på å gå i bakken).

lykke til :)

Skrevet

Clas Olson sleger også akvariesilikon :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...