Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

(Tråden under her sporet litt av)

Hva innebærer det at Unio fortsatt forhandler, når Akademikerne har takket ja? Kan vi få enda en tariffavtale i staten? Noen som har teorier?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Unio har akkurat byttet avtale, jeg tror ikke noe på at de vil lage en helt ny avtale nå. 
Jeg tror dette er relatert til Utdanningsforbundet, som sikkert har noen ansatte i staten også, og at de prøver å få mer enn 5,2% til dem. Kanskje sykepleierne er med på det også, men jeg tipper lærerne er de sentrale. Altså at de vil ha mer til noen av sine grupper (de mest høytlønte) på bekostning av andre fagforeninger, for jeg tenker at staten neppe vil øke ramma kun for Unio. Alle de andre har sagt ja til 5,2% - da vil Unio få det samme. Så skal lærerne få mer, må andre i Unio få mindre, og det vil selvsagt ingen gå med på. Og resultatet av denne forhandlingen vil få betydning for kommuneoppgjøret, hvor Utdanningsforbundet har de fleste av sine medlemmer. 
Så jeg tror dette handler om etterdønningene av fjorårets streik, og at Utdanningsforbundet er forbanna. Men de kom ikke så langt med å være forbanna i fjor, og de vil ikke komme så langt med å være forbanna alene i år, heller. 

Anonymkode: 80693...6cb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Unio har akkurat byttet avtale, jeg tror ikke noe på at de vil lage en helt ny avtale nå. 
Jeg tror dette er relatert til Utdanningsforbundet, som sikkert har noen ansatte i staten også, og at de prøver å få mer enn 5,2% til dem. Kanskje sykepleierne er med på det også, men jeg tipper lærerne er de sentrale. Altså at de vil ha mer til noen av sine grupper (de mest høytlønte) på bekostning av andre fagforeninger, for jeg tenker at staten neppe vil øke ramma kun for Unio. Alle de andre har sagt ja til 5,2% - da vil Unio få det samme. Så skal lærerne få mer, må andre i Unio få mindre, og det vil selvsagt ingen gå med på. Og resultatet av denne forhandlingen vil få betydning for kommuneoppgjøret, hvor Utdanningsforbundet har de fleste av sine medlemmer. 
Så jeg tror dette handler om etterdønningene av fjorårets streik, og at Utdanningsforbundet er forbanna. Men de kom ikke så langt med å være forbanna i fjor, og de vil ikke komme så langt med å være forbanna alene i år, heller. 

Du tipper helt feil og er ikke særlig bra informert. Utdanningsforbundet forhandler mot ks, dvs i kommuneoppgjøret, og har ikke noe med staten å gjøre. 

Anonymkode: 57fef...8f1

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du tipper helt feil og er ikke særlig bra informert. Utdanningsforbundet forhandler mot ks, dvs i kommuneoppgjøret, og har ikke noe med staten å gjøre. 

Nåvel jobber nok noen organisert i Utdanningsforbundet i UH sektoren. Men lærerne forhandler med KS og Oslo kommune , det er sant. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det meste av det du skriver om handler om kommunen. 
Men ang staten: Unio kan vel ikke få mer eller noe annet enn Akad, da må de jo få en ny avtale. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det jobber lærere organisert i Utdanningsforbundet i staten også.

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

https://www.utdanningsforbundet.no/nyheter/2023/dette-er-unios-krav-i-kommuneoppgjoret/
Dette er kommunal sektor, men jeg ser ingen grunn til at kravene til Unio skal være vesentlig annerledes i staten - for det er ikke bedre lønn i staten enn i kommunen. Faktisk kan det ofte være omvendt. 

Joda, men om de skal oppnå noe mer/annet enn Akademikerne (som allerede har godtatt) så må de få en egen avtale. Unio kan ikke få mer/annet enn Akad og fortsatt ha samme avtale. 

Her er litt om kravene i staten: https://khrono.no/avviser-statens-krav-i-lonnsforhandlingene-det-kommer-ikke-vi-til-a-godta/777626

AnonymBruker
Skrevet

Nå er også Unio i havn. Ramme på 5,2 til lokale forhandlinger. 

Anonymkode: e269d...7e5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...