AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #1 Skrevet 29. april 2023 Hei jeg har bare 2200 kr til overs etter faste regninger. Jeg får bostøtte på 1100 kroner og de sier at jeg har rett på å søke sosialstønad siden øvre ramme for bostøtte er nådd. Men jeg har noen penger på sparekonto til nødssituasjoner, bor i eiet bolig og må ha en buffer tilfelle noe skjer. Er det noen grense på hvor lite sparepenger man kan ha for å søke sosialstønad? Anonymkode: 4dc96...3cb
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #2 Skrevet 29. april 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hei jeg har bare 2200 kr til overs etter faste regninger. Jeg får bostøtte på 1100 kroner og de sier at jeg har rett på å søke sosialstønad siden øvre ramme for bostøtte er nådd. Men jeg har noen penger på sparekonto til nødssituasjoner, bor i eiet bolig og må ha en buffer tilfelle noe skjer. Er det noen grense på hvor lite sparepenger man kan ha for å søke sosialstønad? Anonymkode: 4dc96...3cb Du skal ikke ha sparepenger hvis du mottar sosialstønad, du skal bruke opp alle midler først. De kan til og med henge seg opp i at du eier bolig. Anonymkode: c7b69...b87 6 3
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #3 Skrevet 29. april 2023 Du kan ikke ha mange kronene på sparekonto før du får avslag på sosialstønad. Om du havner over satsen med sparepengene inkludert, vil du ikke få innvilget stønad. Tanken med sosialstønad er at den som ikke har penger nok skal få hjelp. Om du har penger på sparekonto må du bruke opp disse først. Sparepenger = penger. Anonymkode: 33347...7cb 10 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #4 Skrevet 29. april 2023 Du kan ikke ha noen ting, og hvis du eier noe av verdi (bil etc.) må det selges. Hvis de mener boligen din er for stor/dyr kan du også få beskjed om å selge den også. Anonymkode: beca2...caa 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #5 Skrevet 29. april 2023 Bufferen du har på sparekonto er jo til nødvendige utgifter, slik at du slipper søke staten om hjelp. Hva er poenget med en buffer om du ikke vil bruke den når det trengs? Anonymkode: ac59c...373 9
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #6 Skrevet 29. april 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Du kan ikke ha noen ting, og hvis du eier noe av verdi (bil etc.) må det selges. Hvis de mener boligen din er for stor/dyr kan du også få beskjed om å selge den også. Anonymkode: beca2...caa Man blir i mange tilfeller ikke bedt om å selge bil. Det gjøres en helhetsvurdering av hvor lenge man (anslagsvis) vil trenge sosialstønad, om man har behov for bil for å kunne komme seg til jobb, medisinsk behandling, innkjøp av mat osv.. Det samme gjelder eiet bolig, som noen andre nevner - midlertidig behov for økonomisk hjelp fører normalt ikke til at man blir bedt om selge verken bil eller bolig. Det kom også nye retningslinjer adresserer dette for et halvt års tid siden. TS, eier du boligen fullt ut, eller har du huslån i banken? Om du har lån bør du kontakte banken og diskutere muligheten for å endre avdrag og nedbetalingstid. Anonymkode: 33347...7cb 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #7 Skrevet 29. april 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Bufferen du har på sparekonto er jo til nødvendige utgifter, slik at du slipper søke staten om hjelp. Hva er poenget med en buffer om du ikke vil bruke den når det trengs? Anonymkode: ac59c...373 Fordi jeg har varig nedsatt inntekt som ufør. Dvs at jeg aldri på noe tidspunkt i livet noensinne igjen vil få mulighet til å ha sparepenger eller bygge noen buffer når jeg hver måned går i minus på minimal inntekt (og ingen unødvendige utgifter, ikke engang et netflix abonnement, handler kun first price og spiser mat en gang om dagen fordi jeg ikke har råd til mer) , så det som står på sparekontoen min nå (ca 20.000) skal holde livet ut til uforutsette utgifter som f eks ny vaskemaskin om den jeg har blir ødelagt, julepresanger til familie, egenandel om det skulle oppstå vannlekkasje eller annet i boligen, eventuelt baksmell på skatten etc. Jeg er jo fortsatt like fattig med en lav ufør inntekt. Om jeg bruker opp sparepengene mine til mat og strøm så står jeg der uten noe om uforutsette situasjoner skulle oppstå, og sosialpenger er jo for at folk skal ha nok penger til mat og strøm. Jeg har rett på over 5000 kroner i sosialstøtte per måned med inntekten min. Så med 20.000 på sparekonto vil det jo bare gå fire måneder med bruk før jeg uansett må søke sosialpenger med 0 på konto da. Anonymkode: 4dc96...3cb 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #8 Skrevet 29. april 2023 Tror nesten du bare må bruke opp pengene. Så lenge du er ufør og ikke bor i et slott, så vil eierstatus av bolig neppe påvirke sosialhjelpen. Anonymkode: 6e9ff...ad1 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #9 Skrevet 29. april 2023 Tror ikke du kan ha penger på sparekonto, da vil du mest sannsynlig få beskjed om å bruke av de eller kanskje få avslag på søknaden. Anonymkode: d74d6...474 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #10 Skrevet 29. april 2023 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Fordi jeg har varig nedsatt inntekt som ufør. Dvs at jeg aldri på noe tidspunkt i livet noensinne igjen vil få mulighet til å ha sparepenger eller bygge noen buffer når jeg hver måned går i minus på minimal inntekt (og ingen unødvendige utgifter, ikke engang et netflix abonnement, handler kun first price og spiser mat en gang om dagen fordi jeg ikke har råd til mer) , så det som står på sparekontoen min nå (ca 20.000) skal holde livet ut til uforutsette utgifter som f eks ny vaskemaskin om den jeg har blir ødelagt, julepresanger til familie, egenandel om det skulle oppstå vannlekkasje eller annet i boligen, eventuelt baksmell på skatten etc. Jeg er jo fortsatt like fattig med en lav ufør inntekt. Om jeg bruker opp sparepengene mine til mat og strøm så står jeg der uten noe om uforutsette situasjoner skulle oppstå, og sosialpenger er jo for at folk skal ha nok penger til mat og strøm. Jeg har rett på over 5000 kroner i sosialstøtte per måned med inntekten min. Så med 20.000 på sparekonto vil det jo bare gå fire måneder med bruk før jeg uansett må søke sosialpenger med 0 på konto da. Anonymkode: 4dc96...3cb Hvordan bor du? En jeg kjenner ble bedt om å selge leiligheten fordi den var unødvendig stor (85 kvm, og hun er alenemor med to barn). Så med mindre du allerede bor på et kott er det stor sjanse for at du blir bedt om å finne deg en mindre bolig. Anonymkode: beca2...caa 2 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #11 Skrevet 29. april 2023 Er leiligheten ferdig nedbetalt så er det jo sikkert en mindre husleie man må ut med men det er jo andre utgifter sikkert da, men tror ikke de rører leiligheten da hvis små utgifter vedr den i et slikt tilfelle. Litt usikker der.. Anonymkode: d74d6...474
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #12 Skrevet 29. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Fordi jeg har varig nedsatt inntekt som ufør. Dvs at jeg aldri på noe tidspunkt i livet noensinne igjen vil få mulighet til å ha sparepenger eller bygge noen buffer når jeg hver måned går i minus på minimal inntekt (og ingen unødvendige utgifter, ikke engang et netflix abonnement, handler kun first price og spiser mat en gang om dagen fordi jeg ikke har råd til mer) , så det som står på sparekontoen min nå (ca 20.000) skal holde livet ut til uforutsette utgifter som f eks ny vaskemaskin om den jeg har blir ødelagt, julepresanger til familie, egenandel om det skulle oppstå vannlekkasje eller annet i boligen, eventuelt baksmell på skatten etc. Jeg er jo fortsatt like fattig med en lav ufør inntekt. Om jeg bruker opp sparepengene mine til mat og strøm så står jeg der uten noe om uforutsette situasjoner skulle oppstå, og sosialpenger er jo for at folk skal ha nok penger til mat og strøm. Jeg har rett på over 5000 kroner i sosialstøtte per måned med inntekten min. Så med 20.000 på sparekonto vil det jo bare gå fire måneder med bruk før jeg uansett må søke sosialpenger med 0 på konto da. Anonymkode: 4dc96...3cb Jeg forstår det er kjipt, men sånn er det. Du får ikke sosialhjelp så lenge du har sparepenger. Dette vet jeg 100% sikkert. Been there - dine that... Anonymkode: a387c...f9a 2
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #13 Skrevet 29. april 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Fordi jeg har varig nedsatt inntekt som ufør. Dvs at jeg aldri på noe tidspunkt i livet noensinne igjen vil få mulighet til å ha sparepenger eller bygge noen buffer når jeg hver måned går i minus på minimal inntekt (og ingen unødvendige utgifter, ikke engang et netflix abonnement, handler kun first price og spiser mat en gang om dagen fordi jeg ikke har råd til mer) , så det som står på sparekontoen min nå (ca 20.000) skal holde livet ut til uforutsette utgifter som f eks ny vaskemaskin om den jeg har blir ødelagt, julepresanger til familie, egenandel om det skulle oppstå vannlekkasje eller annet i boligen, eventuelt baksmell på skatten etc. Jeg er jo fortsatt like fattig med en lav ufør inntekt. Om jeg bruker opp sparepengene mine til mat og strøm så står jeg der uten noe om uforutsette situasjoner skulle oppstå, og sosialpenger er jo for at folk skal ha nok penger til mat og strøm. Jeg har rett på over 5000 kroner i sosialstøtte per måned med inntekten min. Så med 20.000 på sparekonto vil det jo bare gå fire måneder med bruk før jeg uansett må søke sosialpenger med 0 på konto da. Anonymkode: 4dc96...3cb Jeg forstår at uføretrygd ikke er noen høy inntekt, og at det kan være vanskelig å få pengene til å strekke til. Jeg føler med deg. Du sier du 2200 igjen etter faste utgifter, pluss 1100 fra Husbanken (dette kan endre seg ut fra hva regjeringen vedtar fremover). Da høres det ut som om du har en del faste utgifter som er høye med tanke på inntekten du har, selv om jeg er innforstått med at den ikke er all verden. Er det mulig for deg å finne et billigere sted å bo? Har du lån som kan flyttes til en billigere bank, eller endres til lavere månedsbeløp? Sparepengene du har vil gjøre at du ikke får innvilget sosialstønad, så lenge du har disse pengene. Om du bruker opp sparepengene dine, er det mulig få tilskudd/dekket vaskemaskin osv. av sosialetaten om det blir nødvendig. Jeg forstår at det er surt at du må bruke av sparepengene, men det er dét du må før sosialkontoret har lovhjemmel til å hjelpe deg med penger. Anonymkode: 33347...7cb 3
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #14 Skrevet 29. april 2023 2 hours ago, AnonymBruker said: Fordi jeg har varig nedsatt inntekt som ufør. Dvs at jeg aldri på noe tidspunkt i livet noensinne igjen vil få mulighet til å ha sparepenger eller bygge noen buffer når jeg hver måned går i minus på minimal inntekt (og ingen unødvendige utgifter, ikke engang et netflix abonnement, handler kun first price og spiser mat en gang om dagen fordi jeg ikke har råd til mer) , så det som står på sparekontoen min nå (ca 20.000) skal holde livet ut til uforutsette utgifter som f eks ny vaskemaskin om den jeg har blir ødelagt, julepresanger til familie, egenandel om det skulle oppstå vannlekkasje eller annet i boligen, eventuelt baksmell på skatten etc. Jeg er jo fortsatt like fattig med en lav ufør inntekt. Om jeg bruker opp sparepengene mine til mat og strøm så står jeg der uten noe om uforutsette situasjoner skulle oppstå, og sosialpenger er jo for at folk skal ha nok penger til mat og strøm. Jeg har rett på over 5000 kroner i sosialstøtte per måned med inntekten min. Så med 20.000 på sparekonto vil det jo bare gå fire måneder med bruk før jeg uansett må søke sosialpenger med 0 på konto da. Anonymkode: 4dc96...3cb Hvorfor sliter du så mye mer enn alle vi andre som er uføretrygdet? Skjønner at det er kjipt, men en buffer er der for når det er krise. Og nå virker det som det er krise? Mange lever på minstesats, uføretrygd. Kan det være at det egentlig er noe du går glipp av, som du har rett på? Barnetillegg, er noe beregnet feil, sletting av studielån eller noe slikt? Anonymkode: fc9b7...e9f 2
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #15 Skrevet 29. april 2023 Just now, AnonymBruker said: Hvorfor sliter du så mye mer enn alle vi andre som er uføretrygdet? Skjønner at det er kjipt, men en buffer er der for når det er krise. Og nå virker det som det er krise? Mange lever på minstesats, uføretrygd. Kan det være at det egentlig er noe du går glipp av, som du har rett på? Barnetillegg, er noe beregnet feil, sletting av studielån eller noe slikt? Anonymkode: fc9b7...e9f Bare for å legge til, jeg lever selv på lav uføretrygd. Leier billig, det vil si standarden er jo deretter, men det er hva jeg har råd til, så da blir det slik. Bil er solgt, studielån er slettet. Kommer selvsagt aldri til å leve "fett", eie bolig eller noe slikt, men det er jo en del av å tilpasse seg sykdom og uføretrygden. Anonymkode: fc9b7...e9f 1 1
Kokeplate Skrevet 29. april 2023 #16 Skrevet 29. april 2023 I en slik situasjon ville jeg rett og slett brukt sparepengene på nødvendige tørr- og frysevarer, samt andre slike nødvendigheter. Selv om man egentlig bør ha buffer.
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #17 Skrevet 29. april 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Fordi jeg har varig nedsatt inntekt som ufør. Dvs at jeg aldri på noe tidspunkt i livet noensinne igjen vil få mulighet til å ha sparepenger eller bygge noen buffer når jeg hver måned går i minus på minimal inntekt (og ingen unødvendige utgifter, ikke engang et netflix abonnement, handler kun first price og spiser mat en gang om dagen fordi jeg ikke har råd til mer) , så det som står på sparekontoen min nå (ca 20.000) skal holde livet ut til uforutsette utgifter som f eks ny vaskemaskin om den jeg har blir ødelagt, julepresanger til familie, egenandel om det skulle oppstå vannlekkasje eller annet i boligen, eventuelt baksmell på skatten etc. Jeg er jo fortsatt like fattig med en lav ufør inntekt. Om jeg bruker opp sparepengene mine til mat og strøm så står jeg der uten noe om uforutsette situasjoner skulle oppstå, og sosialpenger er jo for at folk skal ha nok penger til mat og strøm. Jeg har rett på over 5000 kroner i sosialstøtte per måned med inntekten min. Så med 20.000 på sparekonto vil det jo bare gå fire måneder med bruk før jeg uansett må søke sosialpenger med 0 på konto da. Anonymkode: 4dc96...3cb Du vil ikke få sosialstønad med 20K på sparekonto, uansett grunn til at du har pengene. Anonymkode: e2934...779 3
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #18 Skrevet 29. april 2023 Du må bruke opp egne midler før du eventuelt får ekstra penger fra staten. Det sier seg selv Anonymkode: da27e...bab 4
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #19 Skrevet 29. april 2023 Som andre sier så må du bruke sparepengene først. Du må også vite at ved beregning av om du har rett på sosialstønad så godtas ikke nødvendigvis alle utgiftene du har i dag. Man tar ikke hensyn til gjeld, unntatt boliglån og på boliglån dekkes kun renter og aldri avdrag. Får du ikke avdragsfrihet mer, må du selge boligen dersom du ikke har mulighet til å øke inntekten din(ettersom du er ufør). Anonymkode: 4829d...8f8 2
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #20 Skrevet 29. april 2023 Det er kanskje lurt og ha en forsikring (innbo?) som dekker evt vannskader etc hvis sånt skulle oppstå. Jeg vet ikke om sosialhjelp dekker regninger som forsikringer men det går jo ann å forhøre seg anonymt om først kanskje. Anonymkode: d74d6...474
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå