AnonymBruker Skrevet 28. april 2023 #1 Skrevet 28. april 2023 Jeg har lest at noen prater om at man må passe seg for uførefella, men jeg forstår ikke helt hva som ligger i det ordet. Har jeg havnet i uførefella selv? Jeg har blitt feildiagnostisert i alle år etter å ha vært inn og ut av Dps gjennom 20-og 30-årene. Fikk riktig diagnose da jeg var 40, og ble uføretrygdet like etter. Fikk ikke ung ufør selv om jeg oppfyller kravene og rettighetene, så jeg har minstesats på ufør som enslig. Etter å ha vært så mange år på AAP, så har jeg ikke hatt råd til å spare noe, så har ikke kommet inn på boligmarkedet. Er det dette som er uførefella? At jeg må være fattig resten av livet og aldri kan kjøpe bolig og må leie og aldri kan leve et godt liv? Livet har vært hardt mot meg, og det er tungt å se fremover, men jeg får i det minste gå til en psykiater en stund. Anonymkode: ff1bb...f3e 2
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #2 Skrevet 29. april 2023 Ja som ufør er man desverre dømt til et liv i fattigdom med mindre man hadde uføreforsikring før man ble syk. Anonymkode: c7688...e80 2
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #3 Skrevet 29. april 2023 Er vel mange feller. Jeg trosset sykdom og kom meg ut i en liten deltidsstilling i min første omgang på arbeidsavklaringspenger. Levde i fattigdom årene jeg jobbet i deltidsstillingen som hadde veldig dårlig betalt og pådro meg to fysiske sykdommer til. Da jeg ble ufør brukte Nav jobben mot meg og jeg ble derfor ikke ung ufør, selv om jeg har vært syk siden jeg var veldig ung. Nå skal jeg utredes for medfødt sykdom og har jeg den så må jeg forte meg å sende klage på ung ufør før jeg fyller 36 i år. Anonymkode: 8e317...20a 2 1 1
Helene Skrevet 29. april 2023 #4 Skrevet 29. april 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ja som ufør er man desverre dømt til et liv i fattigdom med mindre man hadde uføreforsikring før man ble syk. Anonymkode: c7688...e80 Å bli ufør, ja, det er et liv i «fattigdom». Før jeg søkte, tenkte veldig igjennom dette. Jeg fikk ikke ung ufør. Jeg hadde diagnosen fra jeg var 12 år. Likevel, de satte uføredatoen fra året etter omskolering. Jeg prøvde å klage, fikk avslag. I denne perioden var jeg for syk til å følge opp. Men, jeg har en fast og stabil inntekt. Ikke mye, men det er forutsigbart. Akkurat hva jeg trenger. Jeg er knallgod på økonomi. 2 2
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #5 Skrevet 29. april 2023 Jeg trodde uføre fella var sånn at når man jobber veldig mye, men blir syk, og så brukes det såpass lang tid for å finne ut av situasjonen, AAP og arbeidsutprøving. Helt til det gikk såpass mye tid at man havner på minstesats ufør, istedenfor å havne på det nivået mtp på tidligere lønn. Anonymkode: be7e1...e69 4
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #6 Skrevet 29. april 2023 Har vel noe med det at noen blir 50% som er 66% av tidligere lønn, også blir 50% til. Så blir det jo nok engang 66% av lønna du hadde. Så aldri 66% av den lønna du hadde som man da går om man blir 100% ufør med engang. Dette er jo værst for dem som har lav lønn. De er gjerne voksne damer i yrker man har slitt ut kroppen på, får ingen hjelp eller forståelse fra helsevesenet og nav, og jobber til en stuper og er totalt knekt uten mulighet for å komme tilbake til bedre helse. Om man ikke ser bort ifra at det eneste som hjelper; slutte å jobbe. Anonymkode: 36370...476 3
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #7 Skrevet 29. april 2023 Her er det som menes med uførefella. Det har ingenting med dårlig inntekt å gjøre. https://www.delta.no/dine-rettigheter/pensjon/unnga-a-havne-i-uforefella Anonymkode: ba120...14f 2 2
Veggdyret Skrevet 29. april 2023 #8 Skrevet 29. april 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: Her er det som menes med uførefella. Det har ingenting med dårlig inntekt å gjøre. https://www.delta.no/dine-rettigheter/pensjon/unnga-a-havne-i-uforefella Anonymkode: ba120...14f Det er vel en ganske vanlig "uførefelle" til, som er der folk går ned i stilling eller sier opp jobben fordi de ikke har helse til å jobbe, og så får de etterhvert AAP og uføretrygd basert på den reduserte stillingen, istedenfor at de gikk fra 100% stilling og rett til utredning som ville gitt en høyere uføretrygd. 6 3
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #9 Skrevet 29. april 2023 Veggdyret skrev (2 timer siden): Det er vel en ganske vanlig "uførefelle" til, som er der folk går ned i stilling eller sier opp jobben fordi de ikke har helse til å jobbe, og så får de etterhvert AAP og uføretrygd basert på den reduserte stillingen, istedenfor at de gikk fra 100% stilling og rett til utredning som ville gitt en høyere uføretrygd. For mange år siden nevnte jeg i samtale med en kollega at jeg vurderte å redusere stillingen min til 80% siden jeg slet med å holde det gående i 100%. Fikk streng beskjed om å ikke engang tenke tanken, for da hadde jeg et økonomisk problem dersom jeg etterhvert ikke kunne holde på 80%. Jeg er glad jeg lyttet, for jeg holdt ut i 100% noen år til før jeg fikk min første langtidssykemelding, videre til delvis sykemelding, aap og til slutt full ufør. Anonymkode: c0027...4b7 3
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #10 Skrevet 29. april 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Etter å ha vært så mange år på AAP, så har jeg ikke hatt råd til å spare noe, så har ikke kommet inn på boligmarkedet. Er det dette som er uførefella? At jeg må være fattig resten av livet og aldri kan kjøpe bolig og må leie og aldri kan leve et godt liv? Anonymkode: ff1bb...f3e I Norge er vi altfor besatt av å eie en egen leilighet, i forhold til resten av Europa der det er vanligst å leie. Så jeg tenker du bør slå deg til ro med at det er helt OK å leie. Du bør kanskje snakke med psykiateren din om tankemønsteret du har. Ikke heng deg opp så mye i fortiden. Du får ikke gjort noe med den, men du kan velge å se fremover og se på hvilke muligheter du har tross dine forutsetninger. Det er ingenting som tilsier at du ikke kan leve et godt liv, bare for at du ikke eier egen bolig - og får utbetalt mindre enn andre. Livet handler om mye mer enn penger og bolig, og det håper jeg du begynner å legge mer merke til. Jeg går på AAP, og det aller meste i livet som gleder meg koster ikke penger. Jeg finner lykken i de små tingene. Anonymkode: 73c43...4b4 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #11 Skrevet 29. april 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg trodde uføre fella var sånn at når man jobber veldig mye, men blir syk, og så brukes det såpass lang tid for å finne ut av situasjonen, AAP og arbeidsutprøving. Helt til det gikk såpass mye tid at man havner på minstesats ufør, istedenfor å havne på det nivået mtp på tidligere lønn. Anonymkode: be7e1...e69 Veggdyret skrev (5 timer siden): Det er vel en ganske vanlig "uførefelle" til, som er der folk går ned i stilling eller sier opp jobben fordi de ikke har helse til å jobbe, og så får de etterhvert AAP og uføretrygd basert på den reduserte stillingen, istedenfor at de gikk fra 100% stilling og rett til utredning som ville gitt en høyere uføretrygd. AnonymBruker skrev (5 timer siden): Her er det som menes med uførefella. Det har ingenting med dårlig inntekt å gjøre. https://www.delta.no/dine-rettigheter/pensjon/unnga-a-havne-i-uforefella Anonymkode: ba120...14f Alle disse tre er hva som menes med uførefella - de to siste er egentlig det samme, bare med eller uten utbetaling fra KLP når en frivillig reduserer stilling. Uførefeller er systemfeil som gjør at en havner på lavere utbetaling fra NAV om en blir 100 % ufør. Anonymkode: bcdb8...7ad
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #12 Skrevet 29. april 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Alle disse tre er hva som menes med uførefella - de to siste er egentlig det samme, bare med eller uten utbetaling fra KLP når en frivillig reduserer stilling. Uførefeller er systemfeil som gjør at en havner på lavere utbetaling fra NAV om en blir 100 % ufør. Anonymkode: bcdb8...7ad Du finner ikke en jobb i verden du får det samme som uføretrygdet som på nav. Jeg var selv i en ulykke og ble ufør pga det. Hadde drøyt 1.2 mill i året før dette. Nå har jeg i overkant 500000.- med ufør og uførepensjon fra forsikringen. Uansett hva slags jobb du har så får du mindre enn det du hadde før du ble skadet eller syk. Anonymkode: ba120...14f 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #13 Skrevet 29. april 2023 Som i arbeid skulle det stå inni der * AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du finner ikke en jobb i verden du får det samme som uføretrygdet som på nav. Jeg var selv i en ulykke og ble ufør pga det. Hadde drøyt 1.2 mill i året før dette. Nå har jeg i overkant 500000.- med ufør og uførepensjon fra forsikringen. Uansett hva slags jobb du har så får du mindre enn det du hadde før du ble skadet eller syk. Anonymkode: ba120...14f Anonymkode: ba120...14f
AprilLudgate Skrevet 29. april 2023 #14 Skrevet 29. april 2023 Uførefella som begrep kan bety flere ting, men det går på å VELGE løsninger selv som går utover inntektsberegningen man egentlig hadde. Eksempel 1: Endel dropper AAP etter anbefaling etter 1 års sykemelding fordi de tror de skal bli kjapt friske, eller, ikke har skjønt regelverket. KLP innføres istedetfor. Så blir man ikke kjapt friskere, og inntektsgrunnlaget man jo hadde er redusert når man da søker AAP og dette følger da også ufør. Eksempel 2: Man jobber deltid frivillig, eller, reduserer jobb som følge av helseutfordringer. Man burde jo blitt sykemeldt. Noen velger ved avsluttet midlertidig engasjement å søke dagpenger fremfor AAP når man er syk. I håp om at alt ordner seg. Det er jo komplett idioti, for man kan fint søke jobb på AAP - og man blir ikke friskere fordi utbetalingen heter dagpenger. Uførefella er ikke at det tar tid med avklaring, for NAV beregner tidspunktet fra når du ble sykemeldt. Om du er 2 eller 7 år på AAP spiller ingen rolle her når ufør skal beregnes. Du TS har ikke havnet i den såkalte uførefella slik begrepet brukes. Men du har jo havnet i en kjip situasjon som langtidssyk og med lavinntekt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå