Gå til innhold

Bunad som ikke tilhører et spesielt sted?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skal få ny bunad, og sliter med å finne en jeg liker fra stedene jeg har tilhørighet til. Finnes det bunader som ikke tilhører et bestemt sted?

Vet man kan bruke den man vil men bunadspolitiet vet å ødelegge gleden her i byen.

Anonymkode: 0cd6f...e95

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hardangerdrakten er nasjonaldrakt, kan det være noe? :)

Anonymkode: 35bbf...ab6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du kan jo vurdere en av Lise Skjåk Bræk sine festdrakter bygget på norske drakttradisjoner

https://lisedesign.no/

Sikker på at du ikke kan se et ledd eller to lenger bakover i slekta og finne en du liker? 

Anonymkode: 33425...a43

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Hardangerdrakten er nasjonaldrakt, kan det være noe? :)

Anonymkode: 35bbf...ab6

Nasjonalen og hardangerbunaden er veldig forskjellige.

Nasjonalen er mye enklere.

Anonymkode: 8cef1...55d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nasjonalen og hardangerbunaden er veldig forskjellige.

Nasjonalen er mye enklere.

Det var helt vanlig å kalle bunader fra Hordaland med rødt liv for nasjonalen en stund. Jeg har selv røtter fra Kvinnherad, og min bestemor kalte det røde livet nasjonalen hele livet sitt. Jeg kaller det festbunaden om jeg bruker det røde livet med hvitt forkle og skjorte - og den svarte trøya, buling og mørkt forkle til for vinterbunad. Om noen spør hva jeg har sier jeg Kvinnher(ad)sdrakt. 

Nasjonalen ble slik jeg lærte det en samlebetegnelse på "alt" med rødt liv, svart stakk, hvitt forkle, ... enten det var inspirert av kvinnebunader fra Hordaland eller det var ekte drakttradisjoner. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det var helt vanlig å kalle bunader fra Hordaland med rødt liv for nasjonalen en stund. Jeg har selv røtter fra Kvinnherad, og min bestemor kalte det røde livet nasjonalen hele livet sitt. Jeg kaller det festbunaden om jeg bruker det røde livet med hvitt forkle og skjorte - og den svarte trøya, buling og mørkt forkle til for vinterbunad. Om noen spør hva jeg har sier jeg Kvinnher(ad)sdrakt. 

Nasjonalen ble slik jeg lærte det en samlebetegnelse på "alt" med rødt liv, svart stakk, hvitt forkle, ... enten det var inspirert av kvinnebunader fra Hordaland eller det var ekte drakttradisjoner. 

Min nasjonal ble sydd under krigen og det kan være derfor den er svært enkel.

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Min nasjonal ble sydd under krigen og det kan være derfor den er svært enkel.

Det var nok mange som sydde seg bunader både før og under krigen med det de hadde. De røde livene var med i flere nasjonalromatinske malerier. Livene ble også ofte mer åpne foran i den tiden tror jeg, og eventuelle brystduker ble bredere. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kystdrakten.

(Hvis du ikke bor ved kysten henger vel bunadspolitiet seg opp i det også, men bare si at du har en oldefar som var sjømann eller noe sånn…).

Anonymkode: e44a2...48d

• Liker 6
Skrevet

Har du sjekket ut Siljes festdrakt?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Vet man kan bruke den man vil men bunadspolitiet vet å ødelegge gleden her i byen.

Gi nå faen i kjerringene! En bunad er såpass dyrt at det må være et plagg du virkelig liker og føler deg vel i, så gå for den du liker best!

Anonymkode: 4e11b...dbd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lundebydrakt. Den er vanlig i Vestoppland og området rundt Solør, men ingen historisk tilknytning da den er komponert av en kunstner til ei venninne på Lillehammer på 1930-tallet 😊 Sikkert flere tilsvarende eksempler. 

Anonymkode: 63df5...226

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar :) Det må være bunad så festdrakter utgår. Lundeby var veldig fin da og ser den står som bunad hos husfliden, så skal holde utkikk etter den på 17. mai :)

AnonymBruker
Skrevet

Blir nyskjerrig på hvilke bunader du har vurdert og eliminert, jeg. Liten bunadsnerd her 😊

Er det viktig for deg at det er en bunad så er Lundeby et godt alternativ, ja. Men den er veldig vanlig på Toten/Gjøvik så kanskje noen vil anta du har tilhørighet der om du velger den 😉

Anonymkode: a8be3...01e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
On 5/1/2023 at 9:54 PM, AnonymBruker said:

Blir nyskjerrig på hvilke bunader du har vurdert og eliminert, jeg. Liten bunadsnerd her 😊

Er det viktig for deg at det er en bunad så er Lundeby et godt alternativ, ja. Men den er veldig vanlig på Toten/Gjøvik så kanskje noen vil anta du har tilhørighet der om du velger den 😉

Jeg er født og oppvokst i Trondheim. Foreldrene mine kommer fra Ålesund, og 3 av 4 besteforeldre fra Nordland. 

Fra Ålesund/sunnmøre liker jeg Ørsta sin bunad men har ingen tilknytning til Ørsta - kun Ålesund. Liker generelt ikke forkle på bunaden, og alle de andre har dette. 

AnonymBruker
Skrevet

Lundebybunad som noen her tipset om, ja. Tror Grafferdrakten også er åpen for alle, den er òg veldig fin. 

Anonymkode: ec86c...799

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.4.2023 den 9.34):

Jeg har lundebydrakt. Den er vanlig i Vestoppland og området rundt Solør, men ingen historisk tilknytning da den er komponert av en kunstner til ei venninne på Lillehammer på 1930-tallet 😊 Sikkert flere tilsvarende eksempler. 

Anonymkode: 63df5...226

Lundebydrakt og grafferdrakt kan man fint ha, kjenner flere trøndere som har det! De er ganske like, synes jeg å huske.

Anonymkode: cace6...661

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg er født og oppvokst i Trondheim. Foreldrene mine kommer fra Ålesund, og 3 av 4 besteforeldre fra Nordland. 

Fra Ålesund/sunnmøre liker jeg Ørsta sin bunad men har ingen tilknytning til Ørsta - kun Ålesund. Liker generelt ikke forkle på bunaden, og alle de andre har dette. 

Er alternativene dine trønderbunad, nordlandsbunad og Sunnmøre, har du jo tre nydelige å velge mellom 😍

De to første er flotte i blått, og den siste er kjempefin. Venninna mi bruker Nordlandsbunaden uten sjal, synes den er enda finere da. 
Tenkte du hadde valget mellom Totendrakt, Hallingdal (den som passer for gravide) og Setesdal… 

NB, ingen av disse er stygge, men kan forstå de ikke nødvendigvis er førstevalget… 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde kjøpt meg akkurat den bunaden jeg ønsket og gitt f… i bunadspolitiet. 

Anonymkode: 6da01...f36

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...