Gå til innhold

Transport til bhg- tips uten bil?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva tenker dere er enkleste måte å komme seg til og fra barnehage i denne situasjonen? 
uten bil.

tar 11 min med bil

35 min med sykkel 

45-50 min med buss ( er en del gåing til buss 15-20min, og fra buss til barnehage 10-15min ) 

har 2 barn, der den minste på 3 nekter å gå og skal bli bært. Men det er veldig tungt med vogn opp lang Bakke hjem. 
tenkte litt på el sparkesykkel der den ene kunne stått på med meg, men det blir kanskje også krangling, men bra for meg alene på vei hjem uten barn eller til bhg. vogn blir tungt oppover, Sykkel tror jeg blir veldig slitsomt, mye bakker og tror ikke en el sykkel klarer så bratt Bakke? 

andre tips? Hva gjør du som har like lang vei? 

Anonymkode: a05db...5ad

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hadde bytta barnehage.. Eller betalt noen for å sitte på/samkjøring. 

Anonymkode: 060aa...685

• Liker 6
Skrevet

Enten må du skaffe deg bil, eller flytte nærmere bhg. Uten bil så er reiseveien veldig lang for de små. Evt bytte barnehage til noe nærmere.

Det burde ikke ta noe mer enn 15 min-20 min maks fra bhg uten bil.

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Enten må du bytte bhg, eller kjøpe elsykkel eller bil. Sparkesykkel er jo ikke et alternativ. Det finnes elsykler som klarer bratte bakker med to barn, men de er dyre. Hvorfor har du bhg så langt unna?

Anonymkode: ecf93...a78

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

El-sykkel med transportvogn foran så du kan bruke den på vinteren. Men de koster over 100 000 da.

Er vel hakket billigere de med 2 sitteplasser bak, men aberet med sykkel er at du er avhengig av god brøyting av vei på vinter.

Hadde byttet barnehage til en nærmere om mulig (enten hjem eller jobb).

Anonymkode: da0b7...919

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hadde kjøpt bil eller i det minste elsykkel med lasteplan eller vogn dersom det ikke var mulig å bytte til en bhg nærmere hjemmet. 

Anonymkode: ee7ba...ce6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Buss, hvis 45-50 min er dør til dør. Bæresele til yngste, mange som kan brukes av større barn, ev. en lett trille. Er sikkert ikke så lenge til h*n kan gå, men det tar gjerne lang tid. Vi brukte trille ett år ekstra fordi det ellers hadde tatt over en time til barnehagen i barnets fart 😄

Anonymkode: e4c0e...7ac

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tok lappen og kjøpte bil. Beste investeringen i livet mitt. 

Hadde kortere avstand med bil enn deg, men ikke kollektivtilbud og det tok 45 min å gå.

Anonymkode: 3b135...c10

• Liker 1
Skrevet

Sykkel med sykkelvogn bak (med plass til 2 barn) har jeg brukt de dagene jeg ikke kunne kjøre. Jeg bor nok noe nærmere barnehagen enn deg, men det tar ca 45 minutter å gå, mesteparten bratt bakke (oppoverbakke på vei hjem). Med sykkel tar det 15 minutter til barnehagen og 45 hjem (fordi det er oppoverbakke hele veien hjem...).  

Skulle jeg gjort det på daglig basis så ville jeg investert i en vanlig elsykkel for litt ekstra drahjelp i bakken, og fortsatt med sykkelvogna. Behagelig for barna å kunne sitte inne i en vogn, skjermet for vær og vind og med mulighet for puter og tepper dersom det er kaldt. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Helt klart sykkel, og om mulig investert i elsykkel.

Hadde ikke tatt buss som tar så lang tid og i tillegg halvparten av tiden er til og fra bussen. Er tiden til og fra bussen når du går alene eller med barna? Regner alltid dobbel så lang tid med så små barn.

Optimale for deg med den avstanden er jo bil og jeg ville om mulig siktet inn på det på sikt.

Anonymkode: dd7c5...402

AnonymBruker
Skrevet

Du vet det er ulovlig å være to på en el-sparkesykkel?

Det er ulovlig siden det er farlig. Vil kunne gi bot på noen tusen, og problemer med forsikring om det skulle skje barnet noe.

Barnehagen/andre foreldre vil kunne melde deg til politiet.

Sånn bare siden ingen har sagt det i klartekst og rett ut - el-sparkesykkel er en forferdelig dårlig ide, og ulovlig til å transportere barn på.

El-sykkel med vogn, eller buss og trille til minste er vel alternativene dine på kort sikt. På lengre sikt bør du vel heller vurdere å enten bytte barnehage, flytte nærmere barnehagen eller skaffe deg sertifikat/bil.

Anonymkode: 8896b...753

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du vet det er ulovlig å være to på en el-sparkesykkel?

Det er ulovlig siden det er farlig. Vil kunne gi bot på noen tusen, og problemer med forsikring om det skulle skje barnet noe.

Barnehagen/andre foreldre vil kunne melde deg til politiet.

Sånn bare siden ingen har sagt det i klartekst og rett ut - el-sparkesykkel er en forferdelig dårlig ide, og ulovlig til å transportere barn på.

El-sykkel med vogn, eller buss og trille til minste er vel alternativene dine på kort sikt. På lengre sikt bør du vel heller vurdere å enten bytte barnehage, flytte nærmere barnehagen eller skaffe deg sertifikat/bil.

Ingen som har foreslått el sparkesykkel,  elsykkel er noe helt annet. 

Anonymkode: 13b57...3d7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ingen som har foreslått el sparkesykkel,  elsykkel er noe helt annet. 

Jo, TS har foreslått det helt selv. 

Anonymkode: 8f429...f67

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jo, TS har foreslått det helt selv. 

Anonymkode: 8f429...f67

Beklager, leste litt fort. Enig i at det ikke er en god ide ja. 

Uten bil er vel det beste alternativet el sykkel med vogn, eller buss på dager med dårlig føre. 

• Liker 2
Skrevet

Ikke bruk el-sparkesykkel med to barn. Det er jo livsfarlig. 

Jeg ville skaffet meg lappen og bil eller byttet barnehage. Hadde ikke orket tanken på å måtte kommet oss ut enda tidligere enn nødvendig, brukt 30-50min til barnehagen og etter jobb/barnehage når alle er sliten brukt like lang tid hjem. Er jo leggetid når man er hjemme igjen nesten. Med mindre du jobber korte dager. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hadde kjøpt bil eller i det minste elsykkel med lasteplan eller vogn dersom det ikke var mulig å bytte til en bhg nærmere hjemmet. 

Anonymkode: ee7ba...ce6

Skal kjøpe bil, men må vente 2-3 mnd pga jeg må spare opp så er bare midlertidig heldigvis. 
Ikke mulighet å bytte bhg eller flytte nærmere 

ts

AnonymBruker
Skrevet

El-sykkel med sykkelvogn. 

Anonymkode: 5faaa...5e5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Skal kjøpe bil, men må vente 2-3 mnd pga jeg må spare opp så er bare midlertidig heldigvis. 
Ikke mulighet å bytte bhg eller flytte nærmere 

ts

Du holder ut i 2-3 måneder :) nå er det jo sommer også

Kan eldste sykle selv? I så fall vil jo sykkel med sete til yngste funke, og eldste sykle selv funke greit nå sommerstid.

Må du gå og ta bussen, så billig trille til yngste som nekter å gå

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du holder ut i 2-3 måneder :) nå er det jo sommer også

Kan eldste sykle selv? I så fall vil jo sykkel med sete til yngste funke, og eldste sykle selv funke greit nå sommerstid.

Må du gå og ta bussen, så billig trille til yngste som nekter å gå

Ja :) ja delvis, men tror nok gå og ha en trille er den beste løsningen i mellomtiden :) 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja :) ja delvis, men tror nok gå og ha en trille er den beste løsningen i mellomtiden :) 

Ville tatt med matpakke, og gjort selve turen hjem til en hyggelig opplevelse :) tid til å stoppe og se på noe, leke litt på en lekeplass mens dere spiser.

Sånn i stedet for at det blir en stressende ‘skynde seg hjem til middag’ greie.

Og tatt middagen til kvelds. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...