Kjetil E Skrevet 28. april 2023 #1 Skrevet 28. april 2023 Hei til høsten skal jeg innom Marseile når jeg er på cruise. Og jeg har tenkt å besøke byen på egenhånd, ikke utflukt. Så har jeg skjønt at cruiseskipene legger til kai et stykke utenfor sentrum. Og at de i helgene går shuttlebuss inn til sentrum. Men siden det er 3 gigantiske cruiseskip inne samtidig så er jeg redd det kan bli kø til den bussen. Men så ser jeg det går rutebuss oppe på hovedveien ikke så langt ifra, og jeg lurte på hvordan kjøper man biletter til bussene i Marseille? Kan de kjøpes ombord på bussen? Eventuelt hvis jeg velger å ta taxi, tar de kort eller må man bruke kontanter?
Fru Uperfekt Skrevet 28. april 2023 #2 Skrevet 28. april 2023 https://www.marseilletourisme.fr/en/discover/useful-info/transportation/marseille-buses/ 1
Kjetil E Skrevet 28. april 2023 Forfatter #3 Skrevet 28. april 2023 Fru Uperfekt skrev (4 minutter siden): https://www.marseilletourisme.fr/en/discover/useful-info/transportation/marseille-buses/ Tusen takk, da fikk jeg ihverfall gode svar på offentlig transport. 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2023 #4 Skrevet 28. april 2023 Godt du fant Kvinneguiden i cyperspace . Amen. Anonymkode: 9ea0e...0d4
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #5 Skrevet 29. april 2023 Du får nok ikke lov å vandre rundt i havnen til fots. Så det går ikke. Var på cruise og innom Marseilles i høst. Det er ikke noe kø å snakke om. Hvert cruiseskip har sine shuttlebusser. Maks 10 min i kø for å kjøpe billett å gå ombord. Men som sagt, det er ikke lov å gå rundt i havneområdet, så du må ta shuttlebussen. Anonymkode: f5e38...447
Kjetil E Skrevet 29. april 2023 Forfatter #6 Skrevet 29. april 2023 (endret) AnonymBruker skrev (3 timer siden): Du får nok ikke lov å vandre rundt i havnen til fots. Så det går ikke. Var på cruise og innom Marseilles i høst. Det er ikke noe kø å snakke om. Hvert cruiseskip har sine shuttlebusser. Maks 10 min i kø for å kjøpe billett å gå ombord. Men som sagt, det er ikke lov å gå rundt i havneområdet, så du må ta shuttlebussen. Anonymkode: f5e38...447 Jeg bare så det stod på hjemmesiden til havnevesnet i Marseille at det var markert gangvei fra cruiseterminalen og opp til bussholdeplassen på hovedveien. Og at det var fra 0,8 til 2km å gå alt avhengi av hvor skipet ligger. Er det så at det går egne shuttlebusser for hvert cruiseskip og? For på havnevesenets side for jeg opp info om at det går en felles buss gratis hver halvtime i helgen. Og det er den jeg tenkte blir veldig full. Og på rederiets hjemmeside er står det kun utflukter, ikke noe om shutlebuss. Endret 29. april 2023 av Kjetil E
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #7 Skrevet 29. april 2023 Kjetil E skrev (7 timer siden): Jeg bare så det stod på hjemmesiden til havnevesnet i Marseille at det var markert gangvei fra cruiseterminalen og opp til bussholdeplassen på hovedveien. Og at det var fra 0,8 til 2km å gå alt avhengi av hvor skipet ligger. Er det så at det går egne shuttlebusser for hvert cruiseskip og? For på havnevesenets side for jeg opp info om at det går en felles buss gratis hver halvtime i helgen. Og det er den jeg tenkte blir veldig full. Og på rederiets hjemmeside er står det kun utflukter, ikke noe om shutlebuss. Reiste med RCCL, og de hadde egne shuttlebusser i hver havn, men den var riktignok ikke gratis. Kan selvfølgelig hende at de du reiser med ikke har det. Men det tar jo tid å gå et par km og finne lokalbuss når man ikke er kjent og... Anonymkode: f5e38...447
Fru Uperfekt Skrevet 29. april 2023 #8 Skrevet 29. april 2023 Kjetil E skrev (På 28.4.2023 den 23.31): Tusen takk, da fikk jeg ihverfall gode svar på offentlig transport. Bare vær obs på at franskmenn fremdeles er arrogante i forhold til at du må snakke fransk til de, heldigvis blitt litt bedre siste 5-10årene 1 1
Kjetil E Skrevet 29. april 2023 Forfatter #9 Skrevet 29. april 2023 Fru Uperfekt skrev (23 minutter siden): Bare vær obs på at franskmenn fremdeles er arrogante i forhold til at du må snakke fransk til de, heldigvis blitt litt bedre siste 5-10årene Takk
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #10 Skrevet 30. april 2023 Bør tenke litt på sikkerheten også, Marseille er en av de farligste byene i Europa og det er frarådet å bevege seg alene på kveldstid. Anonymkode: 85442...de9 1
Kjetil E Skrevet 30. april 2023 Forfatter #11 Skrevet 30. april 2023 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Bør tenke litt på sikkerheten også, Marseille er en av de farligste byene i Europa og det er frarådet å bevege seg alene på kveldstid. Anonymkode: 85442...de9 Er mitt på dagen på en lørdag. Og blir vel inn til La Joilette og gamlebyen/hvanen der jeg har tenkt meg. Er vel kjent med omtaler og beskrivelser av byen.
Kjetil E Skrevet 8. november 2023 Forfatter #12 Skrevet 8. november 2023 Må få si noen ord, Marseille var den helt store posetive overraskelsen på cruiset. Var så utrolig koselig rundt havna i gamlebyen. Med resturanter og små butikker, og følte meg helt trygg. (Men når det er sagt er det definitivt områder i byen du som turist ikke bør oppsøke selv på dagtid). Men som sagt veldig trygt og koselig rundt havna i gamlebyen, og folkene der var faktisk veldig flinke til å snakke engelsk og snakket også godt engelsk. Så her følte man seg virkelig velkommen som turist, også selv om man ikke kan et ord fransk. 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2023 #13 Skrevet 8. november 2023 Kjetil E skrev (På 28.4.2023 den 23.24): Hei til høsten skal jeg innom Marseile når jeg er på cruise. Og jeg har tenkt å besøke byen på egenhånd, ikke utflukt. Så har jeg skjønt at cruiseskipene legger til kai et stykke utenfor sentrum. Og at de i helgene går shuttlebuss inn til sentrum. Men siden det er 3 gigantiske cruiseskip inne samtidig så er jeg redd det kan bli kø til den bussen. Men så ser jeg det går rutebuss oppe på hovedveien ikke så langt ifra, og jeg lurte på hvordan kjøper man biletter til bussene i Marseille? Kan de kjøpes ombord på bussen? Eventuelt hvis jeg velger å ta taxi, tar de kort eller må man bruke kontanter? Trodde ikke du likte å ta taxi jeg. Siden du blir så sur når andre gjør det.. Men nå er det plutselig greit? Anonymkode: 1fd94...ad0
Kjetil E Skrevet 8. november 2023 Forfatter #14 Skrevet 8. november 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Trodde ikke du likte å ta taxi jeg. Siden du blir så sur når andre gjør det.. Men nå er det plutselig greit? Anonymkode: 1fd94...ad0 Men da klager jeg ikke på prisen heller, men såpass hjerne har ikke du at du skjønner.
AnonymBruker Skrevet 8. november 2023 #15 Skrevet 8. november 2023 Kjetil E skrev (2 timer siden): Men da klager jeg ikke på prisen heller, men såpass hjerne har ikke du at du skjønner. Jeg har heller ikke klaget på prisen! Bare konstanterte at det var dyrt da jeg gjorde det i London, noe jeg har full rett til å gjøre. 0 problem å betale, men dyrt var det. Skjønner ikke hvorfor du ble så pissy for det. Jealous fordi jeg har råd til å reise masse eller hva er greia? Uansett så svarte du meg frekt og ufint i oktober 2022 og nei jeg glemmer ikke. Er du like frekk ellers og? Jeg kan ta taxi hvor FAEN jeg vil. Du bestemmer ikke det. Anonymkode: 1fd94...ad0
Kjetil E Skrevet 9. november 2023 Forfatter #16 Skrevet 9. november 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg har heller ikke klaget på prisen! Bare konstanterte at det var dyrt da jeg gjorde det i London, noe jeg har full rett til å gjøre. 0 problem å betale, men dyrt var det. Skjønner ikke hvorfor du ble så pissy for det. Jealous fordi jeg har råd til å reise masse eller hva er greia? Uansett så svarte du meg frekt og ufint i oktober 2022 og nei jeg glemmer ikke. Er du like frekk ellers og? Jeg kan ta taxi hvor FAEN jeg vil. Du bestemmer ikke det. Anonymkode: 1fd94...ad0 Er det noen som er frekk her og fullstendig mangler en hver form for gangsyn så er det DU. Du gikk ut her og KLAGET over at det var så dyrt i London, og når du da samtidig velger det DYRESTE fremkomstmidlet så er det helt på sin plass og for oss andre og si ifra om det. Men du er jo så totalt virkelighetsfjern at du ikke evner å forstå det.
AnonymBruker Skrevet 22. november 2023 #17 Skrevet 22. november 2023 Vi var på et RCCL cruise for en del år tilbake. I Marseille hoppet vi inn i en taxi som kjørte oss til et utsiktspunkt ovenfor sentrum. Derifra spaserte vi ned til sentrum. Mener å huske det sto kjempemange taxier å ventet når båten la til. Anonymkode: da431...0a2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå