Gå til innhold

Nyansatt før 1.mai - lokale oppgjør

Bobly

Anbefalte innlegg

Vet noen om man er omfattet av lokale forhandlinger i staten, når man er ansatt før 1.mai? Gjelder medlemmer av akademikerne. Ser at akademikerne har avtalt hele ramma lokalt. Fikk den samme lønna som jeg hadde i forrige jobb og hadde håpet på noe mer nå via sentralt tillegg. Men da får jeg vel ingenting? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg lurer på noe av det samme. Bytter jobb internt i en statlig organisasjon. Har takket ja til et jobbtilbud med en gitt årslønn fra 1 august. Lurer da på om jeg får med meg årets  lønnsoppgjør på lønna fra 1 august. Den er lik den jeg har nå, så lurer på om de da kan bare ta fra meg tillegget siden jeg har takket ja til den årslønna…?

Kanskje du skal høre med fagforeningen? 

Anonymkode: e48a1...bb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du er vel da å anse som ansatt etter 1.mai. Mener at det er 1.mai som er grensa for om man får eller ikke. Håper noen som kan dette bedre enn oss er snille og svarer😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du vil være omfattet av lønnsoppgjøret siden du ble ansatt før 1. mai. MEN både tillitsvalgte og arbeidsgiver vil nok tenke at du hadde din sjanse til å påvirke lønna di i lønnsforhandlinger da du ble ansatt, så du vil neppe bli prioritert. Men et generelt tillegg vil du sannsynligvis få. 

Anonymkode: e5827...862

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg lurer på noe av det samme. Bytter jobb internt i en statlig organisasjon. Har takket ja til et jobbtilbud med en gitt årslønn fra 1 august. Lurer da på om jeg får med meg årets  lønnsoppgjør på lønna fra 1 august. Den er lik den jeg har nå, så lurer på om de da kan bare ta fra meg tillegget siden jeg har takket ja til den årslønna…?

Kanskje du skal høre med fagforeningen? 

Utgangspunktet for alle tillegg er lønna du har per 1. mai. Det er den lønna alt du måtte få i lønnsoppgjøret legges oppå. Hos oss er det i alle fall sånn at hvis du hadde for eksempel 500 000 i lønn 1. mai. Så byttet du stilling internt og fikk 550 000kr fra 1. august. Lønnsforhandlingene er i oktober. Hvis du skulle få 20 000kr i lønnsforhandlingene, bare for å ta et eksempel, ville det regnes ut fra 500 000, dvs du ville fått 520 000 i mai, juni og juli (etterbetalt).  Fra august ville du fått 550 000kr. Dvs at ingen tillitsvalgt, noen gang, vil prioritere deg, for det vil være det samme som å gi bort penger til arbeidsgiver. Hvis du hadde fått for eksempel 70 000kr, ville du fått 570 000kr fra 1. mai - i praksis får du kun langsiktig glede av 20 000kr av lønnsøkningen på 50k. Igjen, uaktuelt for tillitsvalgte. 
Hvis man forhandler om lønn før lønnsforhandlingene - spesielt om det er etter 1. mai, men også før 1. mai hvis alt fordeles lokalt - må man regne inn det man antar ville kommet i lønnsoppgjøret også, i tillegg til lønnsøkningen man mener man burde ha som følge av den nye stillingen. For du kan ikke regne med at du får med deg årets lønnsoppgjør. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men akademikerne har lagt alt til lokalt pott, slik jeg forstod det protokollen. Da blir det vel ingenting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Utgangspunktet for alle tillegg er lønna du har per 1. mai. Det er den lønna alt du måtte få i lønnsoppgjøret legges oppå. Hos oss er det i alle fall sånn at hvis du hadde for eksempel 500 000 i lønn 1. mai. Så byttet du stilling internt og fikk 550 000kr fra 1. august. Lønnsforhandlingene er i oktober. Hvis du skulle få 20 000kr i lønnsforhandlingene, bare for å ta et eksempel, ville det regnes ut fra 500 000, dvs du ville fått 520 000 i mai, juni og juli (etterbetalt).  Fra august ville du fått 550 000kr. Dvs at ingen tillitsvalgt, noen gang, vil prioritere deg, for det vil være det samme som å gi bort penger til arbeidsgiver. Hvis du hadde fått for eksempel 70 000kr, ville du fått 570 000kr fra 1. mai - i praksis får du kun langsiktig glede av 20 000kr av lønnsøkningen på 70k. Igjen, uaktuelt for tillitsvalgte. 
Hvis man forhandler om lønn før lønnsforhandlingene - spesielt om det er etter 1. mai, men også før 1. mai hvis alt fordeles lokalt - må man regne inn det man antar ville kommet i lønnsoppgjøret også, i tillegg til lønnsøkningen man mener man burde ha som følge av den nye stillingen. For du kan ikke regne med at du får med deg årets lønnsoppgjør. 

Skrev feil tall, se over i bold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Bobly skrev (1 minutt siden):

Men akademikerne har lagt alt til lokalt pott, slik jeg forstod det protokollen. Da blir det vel ingenting?

Kommer an på. Du vil ligge svært dårlig an til å få et individuelt tillegg/få gjennom et individuelt krav, men du kan få et generelt tillegg - det kommer an på hva arbeidgiver og fagforeninger blir enige om. Jeg er tillitsvalgt for et Akademikerne-forbund, og hos oss ville du nok fått det generelle tillegget. Men vi pleier å ha et lavt generelt tillegg.

Hvis jeg hadde vært din tillitsvalgte, ville jeg kjempet for at du skulle få det generelle tillegget (og det ville du nok fått uten problemer), men jeg hadde lagt er evt individuelt krav fra deg nederst i bunken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kommer an på. Du vil ligge svært dårlig an til å få et individuelt tillegg/få gjennom et individuelt krav, men du kan få et generelt tillegg - det kommer an på hva arbeidgiver og fagforeninger blir enige om. Jeg er tillitsvalgt for et Akademikerne-forbund, og hos oss ville du nok fått det generelle tillegget. Men vi pleier å ha et lavt generelt tillegg.

Hvis jeg hadde vært din tillitsvalgte, ville jeg kjempet for at du skulle få det generelle tillegget (og det ville du nok fått uten problemer), men jeg hadde lagt er evt individuelt krav fra deg nederst i bunken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Akademikerne er litt annerledes enn LO. Hos oss vil du antakeligvis få et fast tillegg i % som ikke er stort. Alle fortjener noe, også hos oss. Resten av potten er individuelle tillegg. Der stiller du kanskje bak i køen på grunn av at du akkurat har forhandlet om lønn. Etter ett år som  ansatt har du rett til en reforhandling av lønn. Den justeringen gjør at du også kommet bak i køen når det gjelder individuelle tillegg neste år. 

Anonymkode: 9d46c...bdd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Bobly skrev (24 minutter siden):

Men lokalt på arbeidsplassen kan Akademikerne velge å dele ut deler av potten som et lokalt generelt tillegg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Akademikerne er litt annerledes enn LO. Hos oss vil du antakeligvis få et fast tillegg i % som ikke er stort. Alle fortjener noe, også hos oss. Resten av potten er individuelle tillegg. Der stiller du kanskje bak i køen på grunn av at du akkurat har forhandlet om lønn. Etter ett år som  ansatt har du rett til en reforhandling av lønn. Den justeringen gjør at du også kommet bak i køen når det gjelder individuelle tillegg neste år. 

Anonymkode: 9d46c...bdd

Det stemmer - gitt at du når fram etter 12 mnd. Det er heller ikke en forhandling, det er arbeidsgiver som skal vurdere om du er riktig innplassert lønnsmessig. Hos oss er det ikke mange som får noe i den runden der, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Men lokalt på arbeidsplassen kan Akademikerne velge å dele ut deler av potten som et lokalt generelt tillegg. 

Da blir det nok ikke mange smuler til meg, nei☹️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Utgangspunktet for alle tillegg er lønna du har per 1. mai. Det er den lønna alt du måtte få i lønnsoppgjøret legges oppå. Hos oss er det i alle fall sånn at hvis du hadde for eksempel 500 000 i lønn 1. mai. Så byttet du stilling internt og fikk 550 000kr fra 1. august. Lønnsforhandlingene er i oktober. Hvis du skulle få 20 000kr i lønnsforhandlingene, bare for å ta et eksempel, ville det regnes ut fra 500 000, dvs du ville fått 520 000 i mai, juni og juli (etterbetalt).  Fra august ville du fått 550 000kr. Dvs at ingen tillitsvalgt, noen gang, vil prioritere deg, for det vil være det samme som å gi bort penger til arbeidsgiver. Hvis du hadde fått for eksempel 70 000kr, ville du fått 570 000kr fra 1. mai - i praksis får du kun langsiktig glede av 20 000kr av lønnsøkningen på 50k. Igjen, uaktuelt for tillitsvalgte. 

Men skal ikke alle organisert i LO få er generelt tillegg på 30 000 ca? Det forhandles ikke om? Det er dette jeg lurer på om jeg blir fratatt ved ny stilling 1 august. For det skulle gjelde fra 1 mai? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Men skal ikke alle organisert i LO få er generelt tillegg på 30 000 ca? Det forhandles ikke om? Det er dette jeg lurer på om jeg blir fratatt ved ny stilling 1 august. For det skulle gjelde fra 1 mai? 

Nei, det forhandles ikke om det sentrale tillegget. Og som jeg skrev, det tillegget legges på lønna du hadde 1. mai. Hos min arbeidsgiver ville dette fungert slik at du ville fått etterbetalt lønnsøkning på 31 000 i mal, juni og juli. Fra august ville den lønnsøkningen i praksis blitt spist opp av lønnsøkningen du fikk pga ny stilling, du ville IKKE fått 31 000 på toppen av ny lønn. Men hvordan det fungerer på din arbeidsplass, må du høre med din tillitsvalgt om. Jeg er ikke organisert i LO, så jeg vet ikke om de evt løser det på en annen måte. 
Hvis jeg hadde vært din tillitsvalgt, hadde jeg sagt til deg at når du forhandler om lønn ved overgang til ny stilling 1. august, må du legge inn lønnsøkningen som kommer pga ny stilling OG det du regner med at årets lønnsoppgjør kommer på, for du vil ikke få noe utbytte av årets lønnsoppgjør. Det må du selvsagt si til arbeidsgiver når du forhandler, slik at de forstår hvorfor kravet kanskje virker høyere enn forventet (særlig i et år hvor det er/var forventet høy ramme, som i år).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...