Gå til innhold

bør vi skille stat og kirke ?  

42 stemmer

1. 1. bør vi skille stat og kirke ?

• Alternativ 1 Nei
      16
    • Alternativ 2 Ja
      26

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
Hva vil skje med alle kirkehøytidene hvis vi skiller stat og kirke? Blir jula, påsken, pinsen og himmelspretten vanlige arbeidsdager? Man kan vel ikke lenger regne med at hele landet skal få fri på grunn av en uavhengig religiøst bevegelse? Da må vi jo også få fri på de Muslimske, Buddistiske, Jødiske og andre helligdager...

De fleste som tilhører disse religionene får fri til disse dagene allerede, så hvorfor skulle det bli annerledes for de kristne? En muslim i min klasse på skolen fikk iallefall fri til ramadan og et par andre dager.

Ja til skille.

Endret av Sneip
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å risikere å miste noen fridager er ihvertfall ikke noe argument godt nok for å beholde statskirken, mener nå jeg.

Gjest Bellatrix
Skrevet
Jeg er også mot et skille av stat og kirke. Jeg synes det er mer ryddig å ha en statskrike isteden for 1000 små kirkesammfunn med sine egne lover og regler, slik som feks i USA. Kirken kommer til å bli MYE mer konservativ ved et skille, pluss at staten ikke lenger kan påvirke kirken ved utnevnelsen av prester og biskopper ol.

Statskirken har dype røtter i Norge, hver eneste liten bygd har en kirke, prest og prestegård. Jeg som er bygdejente har kanskje et litt sentimentalt forhold til det, men jeg liker at det er sånn. Det er som Statsmedistern sier, det går litt på følelser. Jeg liker statskirken slik som den er, jeg liker at alle får tilbud om å døpes, konfirmeres, gifte seg og begraves i den samme kirken, hvis man ønsker det. Det har et eller annet med tilhørighet å gjøre.

For meg er kirken der... Man tenker ikke så mye over den i det daglige, men jeg tror jeg kommer til å savne den hvis den blir borte. Hva er egentlig alternativet?

Enig.

Gjest Bodillen
Skrevet
Å risikere å miste noen fridager er ihvertfall ikke noe argument godt nok for å beholde statskirken, mener nå jeg.

Helt enig... Og det er vel knapt noen andre land i verden som har flere fridager i forbindelse med religiøse høytider enn Norge. For mange tror jeg faktisk det er et viktig argument! Helt vanvittig. Men reise til Sverige å Harry-handle på skjærtorsdag, det er greit, liksom!

Jeg tror ikke kirken ville fått særlig mange medlemmer hvis de som noen nevner her skulle begynne "på scratch" og at alle som ville være medlem skulle melde seg inn på nytt. At kirken har såpass mange medlemmer i dag, skyldes bl.a alle de som er "ufrivillig" innmeldt. Barn blir medlemmer uten at de er døpt (det ble våre), og folk som har meldt seg ut blir stående som medlemmer likevel. Selv har jeg meldt meg ut to ganger, mannen min tre!! Snakker om medlemsjuks. Men får de svi for det, sånn som visse andre de siste årene? Neida...

Skrevet
Og det er vel knapt noen andre land i verden som har flere fridager i forbindelse med religiøse høytider enn Norge.

Her tar du faktisk ganske feil, ihvertfall om man sammenlikner med Europa. Sjekk enhver kalender/almanakk.

Muslimer osv har krav på fri til sine store høytider, men ikke enhver religiøs høytid, som pinse, himmelfart osv.

Gjest Bodillen
Skrevet
Her tar du faktisk ganske feil, ihvertfall om man sammenlikner med Europa. Sjekk enhver kalender/almanakk.

Muslimer osv har krav på fri til sine store høytider, men ikke enhver religiøs høytid, som pinse, himmelfart osv.

Land som det er naturlig å sammenligne seg med (f.eks Sverige) har langt mindre fridager i forbindelse med høytider enn oss.

Mulig det er mye høytidsfri i strengt religiøse land?

Men i et land som Norge, hvor religionen står såpass svakt i befolkningen som den faktisk gjør, så er det jo ganske paradoksalt at vi har så mye høytidsfri, da...

Gjest barne- og familiemedister
Skrevet
det er vel knapt noen andre land i verden som har flere fridager i forbindelse med religiøse høytider enn Norge.

Land som det er naturlig å sammenligne seg med (f.eks Sverige) har langt mindre fridager i forbindelse med høytider enn oss.

:ler:

Aner vi en liiiiten glidning i argumentasjonen..?

Jeg tror forresten ikke at kirken hadde vært de mest innbitte motstanderne for å redusere antall fridager.

;)

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Absolutt på tide å skille kirke og stat.

Kanskje det blir lettere for de som faller utenfor nå å opprette/finne sitt eget alternativ, når det blir flere "versjoner" å velge mellom? Hvorfor må man på død og liv inn i akkurat den kirken som ikke godtar en som man er? Sånn er det jo nå.

Om vi mister fridagene, det synes jeg er helt greit, gi oss en ekstra ferieuke eller to i stedet, som vi kan ta ut når vi vil. Da kan muslimene ta ut sin ferie når de har sine høytider, og de kristne kan ta juleferie/påskeferie/himmelspretten osv hvis de vil det.

Gjest Bodillen
Skrevet
:ler:

Aner vi en liiiiten glidning i argumentasjonen..?

Jeg tror forresten ikke at kirken hadde vært de mest innbitte motstanderne for å redusere antall fridager.

;)

Jadda, jadda... Men jeg husker altså at det ble sagt i en sammenheng (i media) at Norge er et av de landene i verden som har flest fridager i forbindelse med de kristne høytidene.

Jeg tror heller ikke kirken hadde hatt så mye imot å knipe inn på fridagene. Men derimot den store andelen "hobbykristne" statskirkemedlemmer....

Skrevet (endret)

Hvor mange fridager pga religion er det vi har? Jeg kommer bare på 7.

Skjærtorsdag

Langfredag

2. påskedag

Kristi Himmelfart

2. pinsedag

1. juledag

2. juledag

Noen flere?

Og dette er blant mest i hele verden?

Norge har i tillegg fri

1. mai

17. mai

dvs totalt 9 dager fri utenom ferie

I almanakken min står det at Tyskalnd har fri i overkant av 13 dager, Spania har 15, UK har ca 12, Frannkrike 14 dager. For å ta noen eksempler. Ikke vet jeg hvor mange av dagene som er religiøse, men alle har ihvertfall fri 1. juledag og tre av disse har fri 2. juledag også. Mao tilogmed det sekulære landet Frankrike!

Om noen har en oversiktlig statistikk mht antall religiøse fridager hadde det vært interessant. Men mest fri har vi ihvertfall definitivt ikke!

Endret av Melk
Skrevet
Kirken kommer til å bli MYE mer konservativ ved et skille

Hvem har sagt det da fortsatt kun er EN kirke???

Det vil helt sikkert bli mange flere kirkesamfunn.

Dessuten kan det vel lette litt for blant annet homofile. Slik det er i dag strever de med å få innpass i den norske kirke. Vel kan de starte sitt eget kirkesamfunn, men det blir jo litt "nesten-kirke" - er vel ihvertfall en grunn for at de ikke har gjort det såvidt jeg vet.

Jeg synes ikke en stat skal ha en mening om religion. Et samfunn, og mennesker i en stat består av masse ulike mennesker og mange ulike religioner. Ved å skille kirke og stat vi alle sidestilles. Synes det er mye mer rettferdig enn slik det er i dag.

Kirken har for mye makt, og det at det er statlige organer som utnevner blant annet biskoper er helt perverst. Da vektlegges jo politiske meninger da, istedenfor det som faktisk er det viktige, nemlig det åndelige

Gjest Virvel
Skrevet

Jeg mener helt klart at det er på tide å skille stat og kirke.

Skrevet

Hvis en skal praktisere detta med "de kristne kan ta seg fri da og da, muslimene kan ta seg fri da og da, jødene da og da... Ja da tenker jeg at detta blir surrete!!

Skrevet
I den grad jeg har tenkt over dette, glir jeg i retning av å si nei til å skille stat og kirke.

Jeg har ikke et eneste godt argument for dette, det går mer på følelser. Jeg får rett og slett litt frysninger når jeg ser at de som ivrer mest for å skille stat og kirke er to grupper:

1) De mørkeste mørkemennene i kirken

2) De mest fundamentale kirkemotstanderne (HEF etc)

nettopp dette frykter jeg også. Det er tross alt en årsak bak at div mørkemenn ønsker et skille.

Skrevet

er i allefall imot et skille om det medfører at regjeringen ikke lenger kan utnevne biskopper

det er meget viktig at staten er i stand til å kontrollere religionen.

de kristenkonservative vil se og trolig utnytte sin sjangse til å endre kirka i mer konservativ retning hvis skillet skulle bli totalt

Skrevet

er i utgangspungtet for et skille, men aldri i verden hvis disse kristenkonservative organisasjonene skal øke sin innflytelse

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet
de kristenkonservative vil se og trolig utnytte sin sjangse til å endre kirka i mer konservativ retning hvis skillet skulle bli totalt

Ja, og så da? De liberale står også fritt til å endre kirka/bryte ut. Staten utnevner jo ikke imamer, og jeg ser ikke muslimene klage på det...

Skrevet

Staten Norge består av mer en bare kristne folk.

Derfor bør ikke stat og kirke henge sammen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...