Gå til innhold

Trenger jeg å oppgi en grunn til å ikke ville forlenge utleiekontrakt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Leietaker flyttet inn som «singel», men hadde i løpet av 7 mnd. Greid å både flytte kjæreste og barn inn. Vi leier ut i sokkelen på eget hus og har derfor hatt mulighet til å ha tidsbestemt kontrakt på 12 mnd. Nå er 12 mnd. Gått og vi ønsker selvsagt ikke å fornye kontrakten med henne.

Hun forlanger nå å vite hvorfor, og mener vi bare må godta to personer til inn i leiligheten. Jeg mener at det må vi ikke og vi ikke trenger å oppgi noen grunn til at vi ikke ønsker å tilby henne en ny kontrakt. 

Anonymkode: d765e...e83

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Regner med du har sendt utflyttelsesvarsel så du er på sikre siden her☺️ 

Om hun ønsker en grunn: kontrakten er gått ut.

Trenger ikke si noe annet.

Anonymkode: 8f382...fad

Skrevet

Så lenge det er tidsbestemt kontrakt trenger dere ikke oppgi grunn. Men gi gjerne 1 mnd oppsigelse. Jeg har leid ut i over 20 år. Har alltid prøvd å forholde meg til loven. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Om du ikke har sendt utflyttevarsel innen rimelig tid, går leieforholdet over til å være tidsubestemt selvom ny kontrakt ikke er skrevet. 

Anonymkode: fdd81...4a1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
On 5/2/2023 at 7:10 PM, AnonymBruker said:

Om du ikke har sendt utflyttevarsel innen rimelig tid, går leieforholdet over til å være tidsubestemt selvom ny kontrakt ikke er skrevet. 

Anonymkode: fdd81...4a1

Både og. I utgangspunktet går jo kontrakten bare ut og det er jo å forvente at leietaker flytter ut når kontraktstiden har gått ut. Så i utgangspunktet trenger man ikke gjøre noe. Men, og dette er viktig, dersom leietaker bare blir boende og du ikke skriver ny kontrakt eller sender utflyttevarsel så går leieforholdet over til å være tidsubestemt. Det vil man i de aller aller fleste tilfeller unngå, så hold tunga rett i munnen her.

I utgangspunktet trenger du ingen grunn til å ikke ville fornye kontrakten etter 12 måneder. Om de ønsker en grunn så sier du at du ønsker å leie ut til noen som er enslig. Du har ingen mulighet til å bestemme over om en boende leietaker tar opp samboer i hushodningen eller får barn osv. Men her er kontrakten gått ut og det er et helt nytt leieforhold som skal inngås. Derfor står du helt fritt til å velge leietaker. Med unntak av de åpenbare begrensningene i forhold til diskriminering osv.

Anonymkode: 5b579...72c

AnonymBruker
Skrevet

"En tidsbestemt leiekontrakt har allerede en sluttdato, og dermed opphører leieforholdet den datoen som er satt, uten at man trenger en egen oppsigelse for det. Det er vanlig å legge inn at kontraktenenten kan sies opp eller ikke sies opp i den tidsbestemte perioden. Når leieforholdet utløper skal leietaker flytte ut. Hvis dette ikke skjer må utleier sende en skriftlig advarsel til leietaker innen tre måneder, gjør ikke utleier dette går leieforholdet over til å bli tidsubestemt og reglene for denne type leieforhold blir gjeldende"

Kilde: husleie.no

Anonymkode: dbe68...4ec

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg trodde tidsbestemt måtte være på minst tre år for å være gyldig? 🤔 

Anonymkode: de022...bcb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg trodde tidsbestemt måtte være på minst tre år for å være gyldig? 🤔 

Anonymkode: de022...bcb

Ikke når man bor i samme hus. Da kan man ha 1 år

Anonymkode: dbe68...4ec

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.4.2023 den 22.30):

Leietaker flyttet inn som «singel», men hadde i løpet av 7 mnd. Greid å både flytte kjæreste og barn inn. Vi leier ut i sokkelen på eget hus og har derfor hatt mulighet til å ha tidsbestemt kontrakt på 12 mnd. Nå er 12 mnd. Gått og vi ønsker selvsagt ikke å fornye kontrakten med henne.

Hun forlanger nå å vite hvorfor, og mener vi bare må godta to personer til inn i leiligheten. Jeg mener at det må vi ikke og vi ikke trenger å oppgi noen grunn til at vi ikke ønsker å tilby henne en ny kontrakt. 

Hun trenger ikke å vite hvorfor dere ikke ønsker å fornye kontrakten.

Det sagt så gir husleieloven henne all rett til å flytte inn både kjæreste og barn selv om hun var singel i utgangspunktet. Så på det punktet er det hun som har rett.

Likevel, siden dere har mulighet til å leie ut kun for 1 år om gangen så har dere all rett til å si henne opp uten at hun må vite hvorfor. 

Anonymkode: 79eda...75c

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Bare si dere skal bruke den selv. Ser ikke problemet..

Anonymkode: 40cac...f6b

AnonymBruker
Skrevet

Ja. Du må oppgi en skriftlig grunn.

Anonymkode: ad549...0d7

Skrevet

Ryddet for innlegg kun bestående av videolenker. Innleggene skal kunne stå på egne ben, uten at man blir nødt til å spille av video for kontekst eller innspill.

Rhodiola, adm.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Bare si dere skal bruke den selv. Ser ikke problemet..

Anonymkode: 40cac...f6b

Det blir ett problem så snart TS legger den ut for leie igjen uten at de selv har brukt den en rimelig lang tid først.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei. Leietaker blir jo ikke sagt opp. De har en 12 måneders kontrakt som går ut. Det er to vidt forskjellige ting. 

Ingen grunn må gis, og leietager har ikke oppsigelsestid siden de ikke blir sagt opp før kontrakten går ut. Når det er sagt så er det jo fornuftig å ha dialog med leietaker om dette. 

Anonymkode: 5b579...72c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Her er det snakk om en tidsbestemt kontrakt, altså skal leietaker flytte ut når det har gått 12 måneder uten oppsigelse. Skriftlig grunn må ikke oppgis i slike tilfeller.

Anonymkode: 79eda...75c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.4.2023 den 22.30):

Her står det at leietaker kan la både kjæreste og annet bo sammen med seg. Og så er det et annet innlegg her som forteller om oppsigelsestid.

Men ser nå at den gjelder kun dersom du ikke har tidsbestemt leieopphør.

Håper det er oppklarende. Hun der på jussnakk er iallfall veldig god på veldig mange ting enten det er forbruker, jobb, lønn og overtid, eller leieforhold og annet. Veldig spennende synes jeg iallfall etter at jeg ble obs på henne. 

Anonymkode: ba858...748

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...