Gå til innhold

Jernmangel

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

jeg trenger litt hjelp. Jeg tok blodprøver hos legen, de viste jeg hadde jernverdier på 17, og nedre normal grense er 15 i følge legen. Jeg fikk anbefalt jerntabletter. Har kjøpt ferromax 65mg. Begynte med en per kveld + c vitamin tab. Etter en uke gikk jeg over til to på kveld + c vit. Men fikk så magesmerter av det. Så nå er jeg tilbake på en per kveld. Blir litt «er det nok jern» stressa. Lurer så på hvor mye deres jern verdier økte etter 3 mnd sjekken igjen?

er det noen andre tabletter som gir mindre magetrøbbel for eks, eller andre tips for å få opp jernet. Er flink til å spise rødt kjøtt etter jeg fikk påvist 

Anonymkode: 916c8...1ce

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hei,

jeg trenger litt hjelp. Jeg tok blodprøver hos legen, de viste jeg hadde jernverdier på 17, og nedre normal grense er 15 i følge legen. Jeg fikk anbefalt jerntabletter. Har kjøpt ferromax 65mg. Begynte med en per kveld + c vitamin tab. Etter en uke gikk jeg over til to på kveld + c vit. Men fikk så magesmerter av det. Så nå er jeg tilbake på en per kveld. Blir litt «er det nok jern» stressa. Lurer så på hvor mye deres jern verdier økte etter 3 mnd sjekken igjen?

er det noen andre tabletter som gir mindre magetrøbbel for eks, eller andre tips for å få opp jernet. Er flink til å spise rødt kjøtt etter jeg fikk påvist 

Jeg har også jernverdier på 17. fikk ikke anbefalt å ta tabletter. Legen mente det var fint..? 

men da jeg var gravid så fikk jeg et tips om å ta ferromax hver 3 dag, så annen hver dag. Og merket ingenting på magen :) 

Anonymkode: a1c6c...a72

AnonymBruker
Skrevet

Ojj det er jo litt rart med samme verdier og to ulike svar 😂

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ojj det er jo litt rart med samme verdier og to ulike svar 😂

Ja!😅 men du må jo gjør det som legen din sier! ☺️

men prøv hver 3 dag, så annen hver dag :) begynn forsiktig! Har du symptomer på jernmangel? 

Skrevet

Damene i familien, mor og datter, hadde også lavt nivå av jern. De hadde noen tabletter som vistnok var mindre tøffe for magen. Men ingen av dem opplevde noe magetrøbbel. 

Vi har et kosthold med mye jern fra både grønnsaker, kjøtt og innmat, så egentlig rart at de hadde jernmangel. Men ingen av de opplevde selv noen symptomer. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Ingen spesielle symptomer. Mye energi og alt virker ganske fint. Tusen takk, så prøve å trappe opp veldig forsiktig!

AnonymBruker
Skrevet

Du kan forresten spise leverpostei med c-vitamin/appelsinjuice :) 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ingen spesielle symptomer. Mye energi og alt virker ganske fint. Tusen takk, så prøve å trappe opp veldig forsiktig!

Det er jo bra :) da hadde jeg ikke tatt hver dag om du blir dårlig av tablettene ❤️

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor lang tid ca før verdiene begynner å få oppover? Noen som vet?

Skrevet

Leverpostei og rødbeter er gode jern-kilder, i tillegg til rødt kjøtt, linser og bønner. Man blir som regel hard i magen av jern tilskudd, uansett om det er tabletter eller flytende form, så det er dessverre sånn det ofte er.  

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hei,

Eg vil absolutt anbefale AminoJern heller enn Ferromax!

(Førstnemnde fører jo bare med seg forstoppelse og smerter.)

Hugs også å unngå kalsium-produkt, då dette hindrar jernopptak,

Anonymkode: 7c07b...49f

AnonymBruker
Skrevet
stan skrev (1 time siden):

Damene i familien, mor og datter, hadde også lavt nivå av jern. De hadde noen tabletter som vistnok var mindre tøffe for magen. Men ingen av dem opplevde noe magetrøbbel. 

Vi har et kosthold med mye jern fra både grønnsaker, kjøtt og innmat, så egentlig rart at de hadde jernmangel. Men ingen av de opplevde selv noen symptomer. 

Niferex vil eg tru. Dei er mildare for magen. Eg tek 2 stk annakvar dag saman med c-vit, og aldri saman med kalsium.

Anonymkode: 451ff...857

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvor lang tid ca før verdiene begynner å få oppover? Noen som vet?

Det kan ta opptil to år. Selv har jeg holdt på i 6 år. 

Anonymkode: 451ff...857

AnonymBruker
Skrevet

Såpass, huff, hadde du svært lave verdier?

AnonymBruker
Skrevet

Måtte slutte å ta jern tilskudd. Ble hard i magen og bæsjen var svart.

Anonymkode: 8dbc2...613

Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei,

Jeg bruker Amino Jern, som kan kjøpes på apotek og helsekost butikker. Kan taes i forbindelse med mat. Gir ingen ubehagelige bivirkninger 😊

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor mange MG er amino?

Skrevet

Kroppen regulerer opptaket av jern for å hindre at vi blir forgiftet. Når kroppen har tatt opp så mye jern at lagrene er fulle, dannes hormonet hepcidin, som blokkerer opptaket av jern. 

Det er ikke sånn at kroppen automatisk tar opp jern fra fordøyelsen, bare vi spiser jerntilskudd. Har vi for høyt nivå av hepcidin i blodet, vil ikke kroppen ta opp jern, samme hvor mye vi spiser.

Og hva det er som må til for å redusere nivået av hepcidin, slik at kroppen igjen begynner å ta opp jern, er godt beskrevet i vitenskapelige studier. Bl.a. denne:

https://www.researchgate.net/publication/258350205_Suppression_of_Iron-Regulatory_Hepcidin_by_Vitamin_D

AnonymBruker
Skrevet

Jeg målte jernmangel for første gang da jeg var 17. Da var ferritin 4. Fikk opp nivåene noe gjennom jerntabletter, og at jeg er bevisst på å spise jernholdig mat. Likevel har jeg aldri målt høyere nivå enn 20, og nå er jeg 37 år. 

Legen mener at det er greit nok med 15-20 for menstruerende kvinner. Så lenge HB er normal (ikke blodmangel). 

Anonymkode: 78676...d3e

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hvor mange MG er amino?

25 mg 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...