Gå til innhold

Hvordan organiserer dere som par betaling av fellesutgifter ?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har dere ein felleskonto / brukskonto  hvor det  settes inn eit % vis fast beløp fra hver av dere ?

Hvor mye har hver av dere til eget disp. etter  regninger er bet. 

Har dere avtalegiro til  faste utgifter. ?

Hvem kjøper julegaver, bursdagsgaver, etc ?

Hvem av dere betaler uforutsette utgifter ?

Har dere felles sparekonto / høgrentekonto ?

Hvem er innkjøpssjefen til matvarer, og holder oversikten ?

Anonymkode: 4e7d9...261

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har felles økonomi. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ingen felleskonto, men har fordelt ulike typer utgifter mellom oss. Dersom en har hatt større utgifter, overfører den andre.

Begge har nok penger til eget bruk, og vi har egne sparekonti, aksjefond etc. Felles bolig og boliglån.

I utgangspunktet kjøper vi begge julegaver til egen familie, men bistår hverandre med ideer og faktisk innkjøp.

Hvem som betaler uforutsette utgifter kommer an på hva det er, men vi bytter på å betale større utgifter.

Begge handler mat, og har oversikt. Sender en melding når jeg drar og handler slik at det ikke blir dobbelt innkjøp. Sender melding når han handler hvis jeg kommer.på noe vi trenger.

Anonymkode: afea9...948

Skrevet

Felles økonomi. 

Han betaler alle utgifter, jeg sparer for familien. 

Skrevet

Faste utgifter: vi fører halvparten hver over til en regningskonto - avtalegiro på alt. 

Mat: hver fører halvparten av budsjettet inn på en matkonto vi begge har kort til.

Resten er til fri bruk. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Felles økonomi. En regningskonto og en forbrukskonto. Ingen egne penger sånn sett men sparer på hver vår konto. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Felles økonomi. Alle midler inn på en brukskonto som begge har kort til, fordeles så til regningskonto, diverse sparing og 3k lommepenger til hver

Anonymkode: f4fc7...80f

AnonymBruker
Skrevet

Vi har separat økonomi. Jeg betaler regninger og mannen har fast overføring til min konto. 

Jeg kjøper gaver til mine venner og min side av familien, han til sine. Til familie og felles venner skriver vi navnene til begge på lappen. 

Begge handler mat. Har ingen oversikt over hvem som kjøper hva der. Hvis den andre er på butikken, kan vi sende en melding om hva vi evt ser mangler. 

For uforutsette utgifter betaler vi begge to. 

Anonymkode: a8728...b0b

AnonymBruker
Skrevet

Felles utgiftskonto hvor vi begge fører inn et beløp hver mnd som er høyere enn utgiftene. Slik bygger vi oss buffer til uforutsette hendelser som nytt kjøleskap, bilreparasjoner, etc. Regninger står stort sett på autogiro. Felles sparing i fond + hver sin fondsparing. Felles matkonto som begge har kort til, fast beløp inn dit hver mnd.

Anonymkode: a542f...20b

AnonymBruker
Skrevet

Felleskonto, der vi setter inn fast beløp hver måned. Har kredittkort begge to, tilknyttet sammen. Dette bruker vi til felles utgifter som mat og det vi handler som er felles. Felles regninger trekkes fra felleskonto.

Har vel til overs ca 15 000. Dette skal også gå til studielån og egne faste utgifter som buss, mobil, og andre regninger.

Anonymkode: 22f2d...b74

AnonymBruker
Skrevet

Vi har ikke felles økonomi, men flere felles kontoer. Vi overfører automatisk like store beløp hver mnd til tre kontoer: én til mat ol (begge har minbankkort til denne), èn konto til typ julegaver, ting til huset osv ( jeg har kort til denne, men begge har tilgang i nettbanken) og så har vi en felles regningskonto som vi anser som hulseie til oss selv. Ingen kort til denne. Alt av faste felles utgifter trekkes herfra vha avtalegiro. Andre fellesutgifter betales herifra. Vi eier ulik andel av huset, har hvert vårt lån vi betaler. Denne ordninga har vi hadd i over 20 år, og vi gjorde det slik for da satt vi begge gjen med omtrent det samme beløpet etter at lån og de faste trekkene var betalt. Inntektsforholdene for den ene av oss har endra seg, men vi har likevel valgt å beholde denne fordelinga. 

Begge setter pris på å kunne disponere eller spare egne penger uten å måtte ta hensyn til den andres meninger. 

Noen ganger setter begge inn ekstra- gjerne til høytider osv.

Det er så deilig å ha det på denne måten- aldri pengekrangel 😇.

Om jeg f.eks bruker 2.000,- hos frisøren, kjøper krypto eller luncher med venninner til stadighet så påvirker det ikke han. Jeg trenger ikke å irritere meg over at han lar en del av pengene hans boksyavelig talt gå opp i røyk.

Hele saken er at vi har selvstendig økonomi og selvstendig mulighet/ ansvar for å investere/ spare.

Hadde vi hatt barn så hadde vi hatt felleskonto for det også. 

Anonymkode: e6dc3...764

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Har dere ein felleskonto / brukskonto  hvor det  settes inn eit % vis fast beløp fra hver av dere ?

Vi har felles økonomi. Vi setter inn det meste av det vi får inn på en felles regningskonto. 
Vi har ingen fast sum vi disponerer selv. Har jeg ikke penger på brukskontoen så overfører jeg fra regningskontoen (den kontoen viser jo hvor mye som er igjen til neste lønn etter at alle innlagte regninger blir betalt)

Vi kommuniserer med hverandre så dersom en av oss vil kjøpe noe som er dyrt så snakker vi sammen om det i tilfelle den andre har noen planer eller noe som også koster litt

Han holder oversikten over økonomien siden han er veldig flink til det og i tillegg er god til å forhandle til seg bedre forsikringsavtaler osv osv

Jeg er den som handler inn dagligvarer og gaver. 

Vi har felles sparekonto også

Anonymkode: 5cdcb...178

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Ingen felleskonto, men har fordelt ulike typer utgifter mellom oss. Dersom en har hatt større utgifter, overfører den andre.

Begge har nok penger til eget bruk, og vi har egne sparekonti, aksjefond etc. Felles bolig og boliglån.

I utgangspunktet kjøper vi begge julegaver til egen familie, men bistår hverandre med ideer og faktisk innkjøp.

Hvem som betaler uforutsette utgifter kommer an på hva det er, men vi bytter på å betale større utgifter.

Begge handler mat, og har oversikt. Sender en melding når jeg drar og handler slik at det ikke blir dobbelt innkjøp. Sender melding når han handler hvis jeg kommer.på noe vi trenger.

TS :

Dere har ikkje felles konto  / brukskonto, men er enige om fordeliing av utgifter mellom dere.  Dersom det oppstår uforsutsette utgifter for den eine så overfører dere penger til hverandre. 

Begge handler mat ( skriver kanskje handlelister)som dere forholder dere til. 

Høres ut som dere har en god intern kontroll, og eit godt samarbeid om økonomien. 

Ønsker deg lukke til ! 

AnonymBruker
Skrevet

Felles. Jeg styrer alt av økonomi. 
eller det vil si: vi har snakket sammen ig blitt enige om fordelingen til diverse, men mannen har nettbankskrekk og tallfobi. Så da holder jeg oversikt og passer på at alt er som det skal. 

vi skriver ukeshandleliste sammen, og er som regel han som handler den inn. 

Gaver handler som regel jeg fordi jeg elsker å leite etter gaver som passer til mottaker og alt som følger med.

per dags dato har vi «bare» 750kr hver i mnd i lommepenger fordi vi sparer intensivt til nytt kjøkken og oppussing. 

alt vi gjør økonomisk utenom «lommepengene» er snakket om på forhånd, men jeg har mest totaloversikt og styrer alle betalinger

Anonymkode: cb879...ad6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

TS :

Dere har ikkje felles konto  / brukskonto, men er enige om fordeliing av utgifter mellom dere.  Dersom det oppstår uforsutsette utgifter for den eine så overfører dere penger til hverandre. 

Begge handler mat ( skriver kanskje handlelister)som dere forholder dere til. 

Høres ut som dere har en god intern kontroll, og eit godt samarbeid om økonomien. 

Ønsker deg lukke til ! 

Takk, det har fungert i snart 40 år

AnonymBruker
Skrevet

Hun bestemmer alt av de ukentlige kostnadene, jeg tar hånd om lån, forsikring og investeringer/oppgraderinger m.m. 

Samtale hver søndag om kommende uke, og setter da som regel av en kveld for å gå gjennom post/bank m.m. 

Anonymkode: 0f2a9...0bf

AnonymBruker
Skrevet

Har felleskonto for lån, strøm og fellesutgifter. Han betaler inn mest, da han tjener mest. Resten er våre "egne" penger. 

Anonymkode: b91b0...f4e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Vi har en felleskonto som felles utgifter trekkes i fra. Vi setter inn hvert vårt beløp vi har blitt enig om. 

Når alt av faste utgifter er betalt har vi i teorien resten til fri bruk. Men han er økonomisk inkompetent så jeg overfører lommepenger til han. Resten sparer jeg for han. 

Jeg bruker e-faktura. Jeg vil se faktura og godkjenne den først. 

Jeg kjøper alle gaver. Mine egne fra han også. 

Jeg tar meg av uforutsette utgifter. 

Vi har hver våre sparekontoer. Jeg sparer som sagt for han. Buffer, fond og pensjon. 

Jeg er innkjøpssjef. 

Det er et sant h. å ha det slik, men han har alvorlige lese- og skrivevansker og problemer med å forstå tall. Så da må det bli slik. 

Så jeg anbefaler deg ts at dere er sammen om økonomien. En ting er å bli utslitt, den som ikke engasjerer seg kan bli lurt. 

Anonymkode: 76ec6...192

AnonymBruker
Skrevet

Jeg overfører det som var 50% av felles utgifter for ca -4-5 år siden(før vi fikk barn) til samboer, han betaler regningene. Mat/husholdning har vi justert og betaler inn på felles konto med hvert vårt kort til. 
Egne sparekontoer/fond

Samboer tar stort sett uforutsette utgifter, blir det veldig mye spytter jeg inn litt. 
Deler på større utgifter som f.eks nye møbler. 
Jeg kjøper mye av klær til barna, samboer ofte sko og utstyr(barnevogner, bilseter osv.). Gaver bytter vi på å kjøpe. 

Han har fremdeles ofte mer enn meg igjen og mulighet til å spare mer enn meg. 

Anonymkode: a4065...eb1

AnonymBruker
Skrevet

lønnskonto. Måndlig  lønn / trygd blir plassert.  ( renter 1,5% )

Brukskonto.   Overføring  fra lønnskonto til  fast trekk på   forutsette fellesutgifter (avtalegiro)  (rentesats 2.25% )

Sparekonto  ekstra   Bufferkonto til uforutsette  utgifter   ( 2.70-3.30%)

Fastrentekonto / sparing.  Penger plassert på langsiktig sparing  (rentesats 4-4.10 %)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...