Gå til innhold

Kongsberg saken. Hvorfor slipper den andre politibetjenten unna?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Politivold-saken i Kongsberg: Video viser hele hendelsen (dagbladet.no)

Denne saken er helt hårreisende. Sitter igjen med et spørsmål etter å ha sett hele videoen og det er hvorfor i alle dager den andre politibetjenten slipper helt unna? Det er helt klart personen med refleksvest som utøver ekstremt grov vold, men vedkommende som holder gutten nede, muliggjør volden utført av den andre. Bør ikke de begge to straffes for dette?!

Zud5sVA3La.png.2d0c7d57693d23cd8af2dad434217942.png

• Liker 10
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jo, det er også en som tar tak i mobilen til en som filmer og sletter bevis. Dette er også lovbrudd, samme som anklagene politiet hadde om at de utøve vold også er ulivelig med falsk forklaring.

• Liker 12
Skrevet

Hvis dere har fulgt med så er denne personen også under etterforskning. Spør du meg så burde begge få fyken. 

• Liker 12
  • Nyttig 5
Skrevet
Diry72 skrev (Akkurat nå):

Hvis dere har fulgt med så er denne personen også under etterforskning. Spør du meg så burde begge få fyken. 

Det håper jeg inderlig. Bare tanken på at slike mennesker er ansatt i politiet, eller får fortsette i sin stilling etter noe slikt gjør meg fysisk uvel.

• Liker 9
  • Nyttig 1
Gjest StinkySocks
Skrevet
Diry72 skrev (1 time siden):

Det er jo lov å håpe. 

Men kanskje hele greia kommer til å bli feid under teppet, etter hvert som oppmerksomheten dør ut? 

Skrevet

Jeg tenker jo at alle som har vært involvert i dette, både de som var tilstede under selve hendelsen uten å være direkte involvert (alle politifolkene) de som var på jobb denne kvelden som valgte å ikke gripe inn i arresten osv bør etterforskes og gies reprimande og at det oppover i systemet må få konsekvenser at det har oppstått en tydelig ukultur hos de dette gjelder der det å lyve, manipulere politirapporter osv er akseptert som grei skuring.. 

• Liker 12
  • Nyttig 3
Skrevet
Carrot skrev (19 minutter siden):

Jeg tenker jo at alle som har vært involvert i dette, både de som var tilstede under selve hendelsen uten å være direkte involvert (alle politifolkene) de som var på jobb denne kvelden som valgte å ikke gripe inn i arresten osv bør etterforskes og gies reprimande og at det oppover i systemet må få konsekvenser at det har oppstått en tydelig ukultur hos de dette gjelder der det å lyve, manipulere politirapporter osv er akseptert som grei skuring.. 

Enig i alle politifolkene burde blitt etterforsket. Rart at ingen av politifolkene reagerer på at en av de slår løs, til og med med batong. Hadde det vært meg så hadde jeg kastet han i bakken. Politiet skal ha selvbeherske. Er ganske sikker på at denne saken kunne vært løst uten å ty til vold. 

• Liker 7
Gjest Blinkie
Skrevet
Carrot skrev (4 timer siden):

Enig. Samtlige som var involvert fra politiet, og vekteren burde blitt anmeldt og fengslet osv 😡

Skrevet
Søtnosen95 skrev (17 timer siden):

Politivold-saken i Kongsberg: Video viser hele hendelsen (dagbladet.no)

Denne saken er helt hårreisende. Sitter igjen med et spørsmål etter å ha sett hele videoen og det er hvorfor i alle dager den andre politibetjenten slipper helt unna? Det er helt klart personen med refleksvest som utøver ekstremt grov vold, men vedkommende som holder gutten nede, muliggjør volden utført av den andre. Bør ikke de begge to straffes for dette?!

Zud5sVA3La.png.2d0c7d57693d23cd8af2dad434217942.png

Jo jeg er helt enig. Tilliten til politiet og Spesialenheten er minimal fra min side, og det har den vært en stund. Dette er ikke første sak hvor Spesialenheten legger bort åpenbare lovbrudd fra politiet, de klør hverandre på ryggen og nyter godt av det. 

• Liker 7
Skrevet (endret)
Søtnosen95 skrev (17 timer siden):

hvorfor i alle dager den andre politibetjenten slipper helt unna? 

Fordi han vet ikke om det er en god grunn eller ikke til at han andre bruker så mye vold. Det er en uoversiktlig situasjon. 

Du må da anta at det er en god grunn til det motsatte er bevist, for ellers risikerer du tilfeller hvor det faktisk er en god grunn, men du blander deg inn og det leder til at politimannen blir skadet fordi du ikke visste at det var en god grunn og dermed tok den antatte kriminelle sin side som så leder til at den kriminelle får mulighet til å skade politimannen.

kraftwerk skrev (19 minutter siden):

Tilliten til politiet er minimal fra min side

Hva slags reformer er det du ønsker da, hva er galt med dagens system ? Virker som at mange vil bryte ned noe som funker veldig bra, fordi det ikke er perfekt, men spørsmålet er jo hva en bytter det ut med og blir det perfekt da eller kanskje verre. Jeg har bare gode erfaringer med politiet, og medieoppslag av denne typen er ekstremt sjeldne så ser ikke hvorfor jeg skulle ha dårlig tillit til politiet. 

Endret av FaktabasertTroll
  • Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
FaktabasertTroll skrev (5 timer siden):

Fordi han vet ikke om det er en god grunn eller ikke til at han andre bruker så mye vold. Det er en uoversiktlig situasjon. 

Du må da anta at det er en god grunn til det motsatte er bevist, for ellers risikerer du tilfeller hvor det faktisk er en god grunn, men du blander deg inn og det leder til at politimannen blir skadet fordi du ikke visste at det var en god grunn og dermed tok den antatte kriminelle sin side som så leder til at den kriminelle får mulighet til å skade politimannen.

Hva slags reformer er det du ønsker da, hva er galt med dagens system ? Virker som at mange vil bryte ned noe som funker veldig bra, fordi det ikke er perfekt, men spørsmålet er jo hva en bytter det ut med og blir det perfekt da eller kanskje verre. Jeg har bare gode erfaringer med politiet, og medieoppslag av denne typen er ekstremt sjeldne så ser ikke hvorfor jeg skulle ha dårlig tillit til politiet. 

Ut fra videoen ser vi at denne politimannen får med seg nøyaktig det som skjer, før han velger å hjelpe til.

• Liker 5
Skrevet
Søtnosen95 skrev (41 minutter siden):

Ut fra videoen ser vi at denne politimannen får med seg nøyaktig det som skjer, før han velger å hjelpe til.

Jeg vet ikke hvordan du kan for det første mene at personen får med seg nøyaktig hva som skjer, men enda viktigere VITE at han har fått med seg alt som skjer, det er probleme hans, han vet ikke. Han får med seg, at ingenting han får med seg indikerer behov for å slå, derfor slår han ikke. Men hvordan vet han det han ikke vet?

Lagde noen tegner som kanskje kan hjelpe dere med å forstå problemet med ukjente ukjente

Her har du en sak, hvor 2 politimenn ser på en person, fra forskjellige vinkler. Politimann 2 ser en kniv, politimann 1 ser ikke en kniv. Selv om de er i samme rom har de forskjellig vinkel, og øynene ser dermed forskjellige ting. Basert på informasjonen om kniven vil politimann 2 agere på en måte, politimann 1 på en annen måte, frem til informasjonen blir delt, noe som kan ta tid med mer komplekse problemstillinger

qsWaxGX.png

Her er en annen situasjon, som er samme situasjon, men med et spørsmålstegn. Politimann 2 ser noe, og angriper. Politimann 1 ser ingenting men ser at politmann 2 basert på hans perspektiv velger å angripe.

c3eCIPM.png

Hva skal politmann 1 her gjøre?

Enten må han anta at politimannen angriper uten grunn, ELLER så må han anta at han fra hans vinkle/perspektiv har fått med seg noe han ikke har fått med seg og bistå.

Det KG/ACAB gjengen virker mene, er at dersom DU ikke ser noe, så skal publikum og politi angripe politiet, på gata, fordi det KAN HENDE at han ikke har sett noe som forsvarer hans handlinger. Det er derfor dere hyller gjengen i avisene etc for å angripe politiet, på tross av manglende informasjon de hadde

I ettertid, kan en ha fasit, og si basert på fasit, så var x eller y riktig, men basert på at en ikke vet der og da, er det faktisk ikke riktig å angripe politimenn i gata. Det funker bare ikke som strategi om en skal ha et samfunn som skal funke.

? = angrip politiet = ingen vil gidde være politi = kriminelle tar over landet = uendelig flere utsatt for vold. 

• Liker 2
Skrevet
stian42 skrev (På 28.4.2023 den 20.11):

Jo, det er også en som tar tak i mobilen til en som filmer og sletter bevis. Dette er også lovbrudd, samme som anklagene politiet hadde om at de utøve vold også er ulivelig med falsk forklaring.

For å ikke glemme de andre som bare sto og så på og passet på at ingen forstyrret kollegaen som banket opp den unge mannen. 

Så kan alle samordne forklaringene sine og skrive samme versjon i rapporten senere.

Det er desidert det verste jeg har sett av norsk politi og minner meg veldig om amerikanske tilstander. Det er mye usunt som diverse moderne holdninger som importeres fra USA, jeg håper virkelig at det ikke er normen for norsk politi. Men vil fremover være i tvil.

• Liker 12
Skrevet
41 minutter siden, Drizzt said:

For å ikke glemme de andre som bare sto og så på og passet på at ingen forstyrret kollegaen som banket opp den unge mannen. 

Så kan alle samordne forklaringene sine og skrive samme versjon i rapporten senere.

Det er desidert det verste jeg har sett av norsk politi og minner meg veldig om amerikanske tilstander. Det er mye usunt som diverse moderne holdninger som importeres fra USA, jeg håper virkelig at det ikke er normen for norsk politi. Men vil fremover være i tvil.

Man bør dopteste hele gjengen, og alle som har jobbet som vekter på privaten bør avskjediges. Det lukter testosteron og overmaktkultur av hele gjengen, og lederne til disse folkene har feid ting under teppe lenge.

Det hele virker som en gjeng politifolk som tror de er over loven, inspirert av Chicago PD hvor man kan banke opp folk, slette beviser, danne ringer rundt kolleger som banker folk på gata og så samkjøre forklaringer. Her må man gå kulturen til livs, og det gjelder antageligvis de fleste folkene som jobber på stasjonen. 

• Liker 9
Skrevet (endret)
stian42 skrev (På 28.4.2023 den 20.11):

Enig. Det som også gjør saken så alvorlig er at politistasjonen nektet å ta i mot anmeldelse av nevnte politibetjenter, og fant ut at politiet selv skulle anmelde. Slik kom bevisene frem. Det er ikke kun snakk om ett råttent egg her, men en enorm ukultur innad i politiet. Dette er visst ikke nytt, i følge podcasten "Kongen av Kongsberg". 

Endret av iliah
  • Liker 10
Skrevet

Så lenge alkohol er lovlig som rusmiddel i Norge, vil vi alltid ha unge gutter som sier dumme ting når de er fulle.  

Nå har jeg null tillit til vekteren i denne saken, som har sagt at personen skal ha truet han på livet. Hypotetisk sett, om dette var sant: kan politiet arrestere personen uten bevis? Og i den sammenheng slå personen helseløs, med livet til personen i stor fare? Det ene batongslaget var siktet mot hodet, hadde ikke gutten kommet seg opp på beina, så hadde det trolig truffet hodet - ikke låret. Folk har dødd av mindre, og blitt hjerneskadet av slag mot hodet.

Dersom en sivil person hadde utført slik uprovosert vold - hva hadde straffen blitt? Politimannen bør få samme straff, og de medsammensvorne som ødela bevis og avga falsk rapport bør få sin straff, miste jobben og bli erklært uegnet til å jobbe i politiet.

• Liker 8
Skrevet
2 hours ago, Smascha said:

Hadde den eine personen kniv?

Nei, det er bare noe det "faktabaserte" trollet bruker som et rent hypotetisk eksempel. Med andre ord alt annet enn faktabasert. I en annen situasjon kunne det kanskje vært relevant, men her virker det mest som støy.

• Liker 3
Skrevet
Pawn Hearts skrev (9 minutter siden):

Nei, det er bare noe det "faktabaserte" trollet bruker som et rent hypotetisk eksempel. Med andre ord alt annet enn faktabasert.

Det er faktabasert at du ikke "ser alt" selv om du står rett ved, så du har ukjente ukjente. Forumbrukerne virker ikke forstå det konseptet og dømmer derfor politifolkene rundt på urettmessig grunnlag (som at de vet at det ikke er noen ukjent ukjente), noe som er objektivt 100% beviselig feil. Rent matematisk. Derav eksempelet. 

At du ikke forstår nødvendigheten av meg å påpeke dette helt essensielle temaet i denne problemstillingen, med et hypotetisk eksempel er meget merkelig, og lurer på hva du mener om den hypotetiske situasjonen min. 

Problemet er vel at du/dere ikke ønsker å svare på det, fordi du/dere vet at svaret leder deg/dere til en konklusjon du/dere misliker. Er min teori. Så da er det mer praktisk å kalle det "støy". Men sikkert andre muligheter 🙄

• Nyttig 1
Skrevet
25 minutter siden, FaktabasertTroll said:

Det er faktabasert at du ikke "ser alt" selv om du står rett ved, så du har ukjente ukjente. Forumbrukerne virker ikke forstå det konseptet og dømmer derfor politifolkene rundt på urettmessig grunnlag (som at de vet at det ikke er noen ukjent ukjente), noe som er objektivt 100% beviselig feil. Rent matematisk. Derav eksempelet. 

At du ikke forstår nødvendigheten av meg å påpeke dette helt essensielle temaet i denne problemstillingen, med et hypotetisk eksempel er meget merkelig, og lurer på hva du mener om den hypotetiske situasjonen min. 

Problemet er vel at du/dere ikke ønsker å svare på det, fordi du/dere vet at svaret leder deg/dere til en konklusjon du/dere misliker. Er min teori. Så da er det mer praktisk å kalle det "støy". Men sikkert andre muligheter 🙄

Hadde dette poenget hatt noe som helst å si for denne saken, kan du banne på at politiet og forsvarerne hadde nevnt det for lenge siden. Derfor anser jeg innspillet ditt mest som støy eller avsporing: Det leder fokuset vekk fra det saken dreier seg om. Selv ikke Pål S. Jensen nevner noe om bevæpning – han mener politimannens vold var berettiget fordi Kevin Simensen "spreller kraftig med beina og beveger underkroppen" etter å ha blitt slengt i bakken og skamslått av politet.

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...