Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er nitritt ulovlig i salg, eller er det bare ulovlig i matvareproduksjon? Jeg begynte å lure litt, for en kjedebutikk i nærheten selger nitritt i egenproduserte bokser.

Skrevet

Nitritt var ulovlig i mat en periode, men er nå tillatt igjen. det er nesten snålt at det går an å selge i butikk, for det er faktisk et ganske farlig stoff.

Skrevet

Ja, jeg ble ganske overrasket, for de selger produkter fra det lokale slakteriet, og nitritten ser også ut til å være pakket hos slakteriet. Det får meg til å lure på om de har nitritt i kjøttet også :forvirret:

Tror jeg skal spørre i kjøttdisken om hvorfor de selger det, for jeg ble nysgjerrig nå.

Men gjør det noe mer enn å gi oss kreft og å få kjøttet til å se bedre ut, er det noen som vet?

Skrevet

Jeg syns å huske at det var forbudt etter norsk mattilsyns vurderinger, men etter EU-tilpasningen vår har vi ikke noe valg men må tillate det i mat.

Korriger meg om jeg tar feil.

Skrevet

Det var jo masse laks som ble trukket tilbake nettopp på grunn av at det ble oppdaget en masse produsenter som brukte nitritt som matsminke. Men kanskje det bare er ulovlig i fisk?

:klø:

Skrevet

hva er egentlig nitritt?

Skrevet

Er det ingen KGere som jobber på Mattilsynet?

Skrevet (endret)

Kjære KGere,

nitritt, eller korrekt betegnelse natriumnitritt er mest kjent som E250. I Norge i dag skal det veldig godt gjøres å unngå å kjøpe kjøtt som inneholder det, for det er stort sett tilsatt alle kjøttvarer som finnes, selv dem du kjøper i ferskvaredisken.

Jeg ble veldig overrasket da jeg leste i avisen at det er forbudt i fisk når det er tillatt i kjøtt, for jeg kan ikke fatte at det skal være noe tryggere i kjøtt enn i fisk. Det er et skummelt stoff og fungerer utelukkende som kosmetikk i kjøttet. Vi burde protestere mot at vi utsettes for sånt...

Endret av Plonk
Skrevet

Meg igjen... i følge mitt oppslagsverk om E-stoffer, reagerer nitritt med aminer i kroppen og danner nitrosaminer, som er kreftfremkallende. Det er debatt rundt hvorvidt den mengden vi får i oss gjennom kjøtt, er kreftfremkallende eller ikke. Forskerne vet ikke hvor grensen går for hva vi tåler av slike nitrosaminer.

Nitritt er forbudt i spedbarnsmat, og små barn bør få i seg minst mulig av det. Dette fordi nitritt påvirker blodets evne til å frakte oksygen rundt i kroppen, og spedbarn opptar nitritt raskere i blodet enn voksne. Det bør også unngås av hyperaktive barn.

Nitritt brukes for å bevare den røde kjøttfargen, og i følge boken brukes det mest i bearbeidete kjøttvarer, som pålegg, bacon, skinke, pølser osv. (Så det med ferskvaredisken var kanskje ikke helt riktig.)

Uansett er det en unødvendig tilsetning av giftstoff, jeg ser ikke poenget. Det er kommersielle hensyn som rår, ikke føre-var, og det gjelder jo absolutt alle stoffer der det hersker tvil om faregrensen for mennesker...

Skrevet

Nitrit er vel mer kjent som No2- enn E250.

Skrevet

Jeg hadde besøk av en som jobber i Mattilsynet i dag, og h*n mente bestemt at nitritt ikke var lov, verken i kjøtt eller fisk. H*n mente det hørtes rart ut at slakteriet selger det, så skal sjekke det nærmere :sjarmor:

Håper virkelig det er forbudt, og at det viser seg at de ikke har blandet det i kjøttet.. jeg har spist mye fra dem, for jeg var så fornøyd med å ha et slakteri som leverer bedre kjøtt enn de greiene som er innpakket i plast i kjøledisken.

Gjest Ananas
Skrevet

Fattern bruker nitritt når han lager pølser.

Jeg har 0 tro på at kjøttindustrien til enhver tid overholder alt som er av regler og forskrifter på hva og hvor mye som er tillatt av tilsetningsstoffer.

Skrevet
Jeg hadde besøk av en som jobber i Mattilsynet i dag, og h*n mente bestemt at nitritt ikke var lov, verken i kjøtt eller fisk. H*n mente det hørtes rart ut at slakteriet selger det, så skal sjekke det nærmere  :sjarmor:

Det hørtes da voldsomt uinformert ut til å være en ansatt i Mattilsynet. E250 er det vanligste tilsetningsstoffet i kjøtt, og det er ikke vanskeligere å finne ut enn å åpne nærmeste kjøleskap og kikke på en boks leverpostei eller fårepølse. Men du melder vel tilbake her når vedkommende har gjort leksen sin?

• 3 uker senere...
Skrevet
Det hørtes da voldsomt uinformert ut til å være en ansatt i Mattilsynet. E250 er det vanligste tilsetningsstoffet i kjøtt, og det er ikke vanskeligere å finne ut enn å åpne nærmeste kjøleskap og kikke på en boks leverpostei eller fårepølse. Men du melder vel tilbake her når vedkommende har gjort leksen sin?

Denne tråden skulle jeg jo oppdatert for lenge siden :rodme:

Du har selvsagt rett, Plonk. Dessverre ;)

Til min venns forsvar må jeg si at h*n er helt nyutdannet, så da er det sikkert lett å ta feil. Men jeg skulle ønske nitritt ikke var lovlig, synes det er litt skummelt at det finnes i så mange ting som vi spiser daglig :forvirret:

Annonse
Skrevet

For forbrukere er det nok mer kjent som et E-nummer enn en kjemisk betegnelse...

Skrevet

For forbrukere er det nok mer kjent som et E-nummer enn en kjemisk betegnelse...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...