Gå til innhold

Normal AMH, men få egg ved ivf

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei! Jeg (godt voksen) målte amh til ca 11og fsh 8 for noen måneder siden ifm fertilitetsutredning, og det ble funnet tilsammen 13 egg ved ultralyd. Er nå i gang med ivf. Hatt første ultralyd etter å ha stått på Rekovelle + Fyremadel noen dager. Det ble nå kun funnet 2 egg på ultralyd. Noen som kan forklare hvordan jeg produserer færre egg på medisiner enn uten? Kan det være en dårlig syklus? Feil medisinregime? Noen som har erfaring med store variasjoner mellom sykluser?  Hilsen bekymret

Anonymkode: 0dbcb...a08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det er ikke alle eggfolikler som har egg i seg desverre

Anonymkode: 0909c...b8a

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, dette har akkurat skjedd meg meg også. Jeg har en amf på 13 og forventet 10-15 egg men fikk bare 5. ved folikkeltelling før oppstart hadde jeg 21 egg. Jeg spurte klinikken om de mente jeg burde avbryte og prøve med nye medisiner eller annen dose. Etter en kontroll til på dag 9 med lite fremgang og fortsatt bare 5 egg, så sa de at de anbefalte det siden AMHen min tilsier at det burde vært flere egg. Så istedenfor å kaste bort penger på donorsæd og forsøk så betaler jeg heller noen tusenlapper ekstra for å komme til den grensen på 19.500kr og starter med nye medisiner eller anna dose.

Hva sier din klinikk? Mener de at du burde fortsatte? Min klinikk sa at det kan være at dosen er feil, feil medisin eller rett og slett en dårlig syklus. Det var jeg som foreslo å avbryte, vet ikke om de hadde foreslått det selv hvis ikke 😄

Endret av Månestråla
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Månestråla skrev (1 time siden):

Hei, dette har akkurat skjedd meg meg også. Jeg har en amf på 13 og forventet 10-15 egg men fikk bare 5. ved folikkeltelling før oppstart hadde jeg 21 egg. Jeg spurte klinikken om de mente jeg burde avbryte og prøve med nye medisiner eller annen dose. Etter en kontroll til på dag 9 med lite fremgang og fortsatt bare 5 egg, så sa de at de anbefalte det siden AMHen min tilsier at det burde vært flere egg. Så istedenfor å kaste bort penger på donorsæd og forsøk så betaler jeg heller noen tusenlapper ekstra for å komme til den grensen på 19.500kr og starter med nye medisiner eller anna dose.

Hva sier din klinikk? Mener de at du burde fortsatte? Min klinikk sa at det kan være at dosen er feil, feil medisin eller rett og slett en dårlig syklus. Det var jeg som foreslo å avbryte, vet ikke om de hadde foreslått det selv hvis ikke 😄

Takk for svar, godt å kunne dele erfaring :) Først sa legen at han anbefalte å avbryte, men så endret han menig og sa vi skulle forsøke. Må innrømme at jeg ikke hadde tenkt på problemstillingen på forhånd, og sånn sett tenkte det var lurt å høre på hva han som er ekspert mener. Nå er jeg redd for å "kaste" bort et forsøk på to (mulige) egg.  Mulig kvaliteten på disse var bra, men det vet jeg ikke. Dette var ultralyd på dag 7. Vet du om det kan komme flere follikler til? Eller om de eventuelt bare blir større fram mot uttak? Ut i fra ditt svar blir jeg litt beroliget ift at amh og fsh ikke har endret seg dramatisk på noen måneder, men at det kan være en dårlig syklus/ feil medisiner. Har du fått ny medisinplan? Lykke til videre! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er veldig godt å kunne dele litt erfaringer 😁 jeg var på første ultralyd på onsdag og så på andre i går dag ni. Hos meg kom det ingen flere follikler i går og klinikken sa også at selvom kvalitet er viktigere enn kwantitet så vet vi ingenting om de 5 som er der så hun (sykepleieren) ville avbrutt hvis hun var meg. Og legen anbefalte det samme. Vi har begge to god amh og burde få over 10 egg. Jeg får ny medisinplan etter helga😄 tror hun snakket om å øke gonal-f fra 175 til 200 eller 250 enheter. Kanskje du kan gjøre det samme som meg og ta ny ultralyd og se om der har skjedd noe på de dagene og hvis ikke, så kan du bestemme deg for hva du vil? 
Sykepleieren sa også at det kan hende at vi finner ut ved neste medisinering at det kanskje fa også bare 5 egg vi får men da vet vi i alle fall at vi har prøvd. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde akkurat samme verdier som deg da vi holdt på med IVF, og opplevde det samme. Jeg husker ikke helt nøyaktig mer, men tror de så 2 eggposer på første ultralyd, en del flere på den neste, men på uttak var alle med unntak av én tom. Fikk ut ett egg, det ble befruktet, men jeg ble ikke gravid. 

Jeg fikk beskjed om at det var uventet, og at det antagelig skyldtes uflaks med syklusen samt at medisineringen de trodde skulle fungere godt ikke var optimal likevel. Dette forsøket var lang protokoll og nedregulering med nesespray. Jeg byttet til kort protokoll, og menopur i en høyere dose. Da fikk jeg fire eggposer, og to egg. Ble ikke gravid. Siste forsøk var samme som nr. to, men høyere hormondose. 4 egg ut, 2 ble brukbare, ett av dem klarte seg og ble til storesøster. Senere har jeg plutselig blitt gravid uten hjelp, så vi fikk et barn til. 

Jeg fikk aldri noen forklaring. Vi var uforklarlig infertile, men jeg aner ikke om infertiliteten og at det var vanskelig å få fram eggene hadde noen sammenheng. De kalte det uventet dårlig respons. De sa at AMH på 11 var litt lav for alderen (32), men ikke lav i seg selv, og det skulle blitt flere egg. 

Lykke til med forsøket ❤️ 

Anonymkode: 9986e...4b4

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Månestråla skrev (På 29.4.2023 den 1.29):

Ja det er veldig godt å kunne dele litt erfaringer 😁 jeg var på første ultralyd på onsdag og så på andre i går dag ni. Hos meg kom det ingen flere follikler i går og klinikken sa også at selvom kvalitet er viktigere enn kwantitet så vet vi ingenting om de 5 som er der så hun (sykepleieren) ville avbrutt hvis hun var meg. Og legen anbefalte det samme. Vi har begge to god amh og burde få over 10 egg. Jeg får ny medisinplan etter helga😄 tror hun snakket om å øke gonal-f fra 175 til 200 eller 250 enheter. Kanskje du kan gjøre det samme som meg og ta ny ultralyd og se om der har skjedd noe på de dagene og hvis ikke, så kan du bestemme deg for hva du vil? 
Sykepleieren sa også at det kan hende at vi finner ut ved neste medisinering at det kanskje fa også bare 5 egg vi får men da vet vi i alle fall at vi har prøvd. 

Takk for svar! Håper du lander på et valg som føles riktig- det er litt skummelt når man selv skal være med å vurdere, uten at man kan for mye om disse tingene :D Jeg går på Rekovelle og Fyremadel, vet ikke hva som er forskjell på dette Gonal-F, men godt å ha flere alternativer. I utgangspunktet er ikke satt opp på flere ultralyd enn den jeg hadde på dag syv, og så er planen uttak dag 12. Litt skummelt med direkte uttak uten oversikt om størrelse/ om det har kommet flere egg til. Tror jeg får spørre litt på telefon når jeg blir oppringt i morgen. Masse lykke til videre til deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg hadde akkurat samme verdier som deg da vi holdt på med IVF, og opplevde det samme. Jeg husker ikke helt nøyaktig mer, men tror de så 2 eggposer på første ultralyd, en del flere på den neste, men på uttak var alle med unntak av én tom. Fikk ut ett egg, det ble befruktet, men jeg ble ikke gravid. 

Jeg fikk beskjed om at det var uventet, og at det antagelig skyldtes uflaks med syklusen samt at medisineringen de trodde skulle fungere godt ikke var optimal likevel. Dette forsøket var lang protokoll og nedregulering med nesespray. Jeg byttet til kort protokoll, og menopur i en høyere dose. Da fikk jeg fire eggposer, og to egg. Ble ikke gravid. Siste forsøk var samme som nr. to, men høyere hormondose. 4 egg ut, 2 ble brukbare, ett av dem klarte seg og ble til storesøster. Senere har jeg plutselig blitt gravid uten hjelp, så vi fikk et barn til. 

Jeg fikk aldri noen forklaring. Vi var uforklarlig infertile, men jeg aner ikke om infertiliteten og at det var vanskelig å få fram eggene hadde noen sammenheng. De kalte det uventet dårlig respons. De sa at AMH på 11 var litt lav for alderen (32), men ikke lav i seg selv, og det skulle blitt flere egg. 

Lykke til med forsøket ❤️ 

Anonymkode: 9986e...4b4

Tusen takk for svar ❤ Interessant å høre din erfaring, og at det kan dukke opp flere egg underveis. Jeg har alderen litt mot meg, men håper det kan modnes mer egg  etter ultralyd når amh og fsh tross alt er innafor. Så godt å høre at det har lyktes med to barn for deg deg 😊

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...