Gå til innhold

Sertralin vs Zoloft

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nå er jeg frustrert, for både apotek og lege har stengt for helga (fredag kveld - og det er langhelg). 

Jeg skulle begynne på Zoloft 25 mg i kveld. 

Da jeg fikk pakka fra apoteket i sted (ja, det er lange avstander der jeg holder til) så var det Sertralin 50 mg. Uten nærmere forklaring. 

Har googlet og det står at det er manko på Zoloft. Så det er sikkert derfor. 

Men hvorfor 50 mg? Er Sertralin svakere, så jeg må ta dobbelt så mye? Eller skal jeg dele den? 

Det haster litt for meg, jeg kan ikke vente til tirsdag med å begynne. 

Anonymkode: 3ec86...ade

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet jo at jeg kan få rare svar og at de ikke er kvalitetssikret. Men kanskje noen vet - og kan linke til begrunnelser/dokumentasjon 😅 

AnonymBruker
Skrevet

Ok, glem det - det står på pakka at jeg skal ta 0,5 tablett! Beklager. Admin kan stenge tråden hvis du vil. 

• Liker 1
Skrevet

Sertralin er akkurat det samme som zoloft. Ja, du skal ta en halv tablett av pakken du fikk- altså 25mg.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Zoloft er et merkenavn, sertralin er navnet på stoffet som er inni Zoloft-pillene.

Forvirringen kommer vel av at den generiske medisinen bruker navnet på stoffet som merkenavn.

Man bør alltid være klar over hva stoffet man tar heter. Sjekk hva virkemiddelet(stoffet) heter, det står alltid tydelig på pakka. Ikke bry deg om hvilket merkenavn produktet blir solgt under.

Anonymkode: 5e72b...742

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Zoloft er et merkenavn, sertralin er navnet på stoffet som er inni Zoloft-pillene.

Forvirringen kommer vel av at den generiske medisinen bruker navnet på stoffet som merkenavn.

Man bør alltid være klar over hva stoffet man tar heter. Sjekk hva virkemiddelet(stoffet) heter, det står alltid tydelig på pakka. Ikke bry deg om hvilket merkenavn produktet blir solgt under.

Unntaket til det nederste er om man har en spesiell allergi, siden forskjellige produsenter putter forskjellige bindestoff i pilla i tillegg til virkestoffet.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.4.2023 den 19.33):

Unntaket til det nederste er om man har en spesiell allergi, siden forskjellige produsenter putter forskjellige bindestoff i pilla i tillegg til virkestoffet.

Ja, og det er en del av problrmet. Fikk først Fluoksetin, men det inneholder laktose så det gikk ikke bra. 
Sertrolin tåler jeg hittil! Håper den hjelper. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...