Iceglow Skrevet 2. januar 2006 #1 Skrevet 2. januar 2006 Melk er verre enn saft? Denne må du utdype? ← Totalt utenfor tema, men kan svare kort. Melk inneholder melkesukker, noe som skaper irritasjon i tarmen hos mange. I tillegg har du melkefett, som øker kolesterolet, og forårsaker overvekt hos mange. Hormonene som er i melk (tilpasset for å optimere en KALVS vekst, og en kalv vokser for øvrig fra nyfødt tikl fullvoksen på ca 2 år) er heller ikke heldig for barn og unge. Vil ikke påstå melk er verre enn saft, men saft med kunstig søtstoff og dyremelk er trolig like ille. Saft med små mengder sukker/fruktose kan slik jeg ser det være, i små mengder, og sjelden bruk, akseptabelt i som snopedrikke.
Gjest Gjest Skrevet 2. januar 2006 #2 Skrevet 2. januar 2006 Totalt utenfor tema, men kan svare kort. Melk inneholder melkesukker, noe som skaper irritasjon i tarmen hos mange. I tillegg har du melkefett, som øker kolesterolet, og forårsaker overvekt hos mange. Hormonene som er i melk (tilpasset for å optimere en KALVS vekst, og en kalv vokser for øvrig fra nyfødt tikl fullvoksen på ca 2 år) er heller ikke heldig for barn og unge. Vil ikke påstå melk er verre enn saft, men saft med kunstig søtstoff og dyremelk er trolig like ille. Saft med små mengder sukker/fruktose kan slik jeg ser det være, i små mengder, og sjelden bruk, akseptabelt i som snopedrikke. ← Selvfølgelig bør ikke barn som har laktoseintoleranse få melk. Melkefett, eller fett generelt, er nødvendig for utviklingen av hjernen hos små barn - og kolesterol er neppe et problem på dette tidspunktet. Studier har vist at man utvikler mindre enn karies av kumelk enn av morsmelk, og selvfølgelig langt mindre enn sukrose-holdige drikker. Det er hormoner i en masse andre matvarer - bør ikke barn heller spise kjøtt, egg etc? Melk i små mengder(og ikke i tåteflaske) er bra for barn.
Iceglow Skrevet 2. januar 2006 Forfatter #3 Skrevet 2. januar 2006 Selvfølgelig bør ikke barn som har laktoseintoleranse få melk. Melkefett, eller fett generelt, er nødvendig for utviklingen av hjernen hos små barn - og kolesterol er neppe et problem på dette tidspunktet. Studier har vist at man utvikler mindre enn karies av kumelk enn av morsmelk, og selvfølgelig langt mindre enn sukrose-holdige drikker. Det er hormoner i en masse andre matvarer - bør ikke barn heller spise kjøtt, egg etc? Melk i små mengder(og ikke i tåteflaske) er bra for barn. ← Melkefettet brukes i svært liten grad i utviklingen av hjernen, da melk inneholder lite eller ingen DHA og andre omegafett. Og ja, i mine øyne har ikke animalske produkter en nødvendig plass i kostholdet, og særlig ikke hos barn. Før noen begynner å kjefte her, jeg er klar over at et utradisjonelt kosthold krever mer egenkunnskap enn et kosthold som de fleste innen helsesektoren har, eller innbiller seg at de har, kunnskaper om. Men dette er enda en annen debatt. Hva karies og melk angår så har jeg ikke sett noen undersøkelser angående dette, kunne vært interessant å lese gjennom. Ser ikke bort fra at hva karies angår så KAN morsmelk være noe “verre” pga et noe høyere sukkerinnhold, men når det gjelder indre bygging av nye tenner, og skjelettet generelt så har morsmelk en bedre sammensetning mellom magnesium og kalk, noe som gjør at opptaket blir høyere. Antar, uten at jeg kan si noe særlig sikkert pga at jeg ikke har lest undersøkelsen det her er snakk om, at kariesforekomsten blant langtidsammede (over 1,5 til 2 år) barn kan være noe høyere i melketennene enn blant barn som får mer vann.
Gjest Gjest Skrevet 2. januar 2006 #4 Skrevet 2. januar 2006 Melkefettet brukes i svært liten grad i utviklingen av hjernen, da melk inneholder lite eller ingen DHA og andre omegafett. http://uimc.discoveryhospital.com/main.php?id=1887 Poenget var heller ikke i hvor stor grad det brukes i utviklingen av hjernen. Det ble hevdet at det var usunt - noe det ikke er. Og ja, i mine øyne har ikke animalske produkter en nødvendig plass i kostholdet, og særlig ikke hos barn. Før noen begynner å kjefte her, jeg er klar over at et utradisjonelt kosthold krever mer egenkunnskap enn et kosthold som de fleste innen helsesektoren har, eller innbiller seg at de har, kunnskaper om. Men dette er enda en annen debatt. Greit nok det, men argumentet som ble brukt var at hormonene i melken var skadelig. Det argumentet kan føres for en rekke andre produkter også. Her ble det i utgangspunktet hevdet at melk var like ille, eller verre, enn saft. Hva karies og melk angår så har jeg ikke sett noen undersøkelser angående dette, kunne vært interessant å lese gjennom. Ser ikke bort fra at hva karies angår så KAN morsmelk være noe “verre” pga et noe høyere sukkerinnhold, men når det gjelder indre bygging av nye tenner, og skjelettet generelt så har morsmelk en bedre sammensetning mellom magnesium og kalk, noe som gjør at opptaket blir høyere. Antar, uten at jeg kan si noe særlig sikkert pga at jeg ikke har lest undersøkelsen det her er snakk om, at kariesforekomsten blant langtidsammede (over 1,5 til 2 år) barn kan være noe høyere i melketennene enn blant barn som får mer vann. http://www.sciencedaily.com/releases/2005/...51007092923.htm Jeg argumenterer ikke for at kumelk er bedre enn morsmelk, men for at det er langt bedre enn saft.
Gjest Gjest Skrevet 2. januar 2006 #5 Skrevet 2. januar 2006 Har en artikkel skrevet av en tannlege om temaet, så jeg regner med at det stemmer. Det er visst sukkeret i melka som er mer skadelig for tenna enn sukkeret i safta. Hvorfor sår det ingenting om. ← Det hadde vært interessant å lese. Han/hun er i så fall kommet til motsatt konklusjon av forskerne. Eller på den annen side - om det ikke står noe om hvorfor så tyder det kanskje for at vedkommende ikke har så god dekning for påstandene.
Iceglow Skrevet 2. januar 2006 Forfatter #6 Skrevet 2. januar 2006 http://uimc.discoveryhospital.com/main.php?id=1887 Poenget var heller ikke i hvor stor grad det brukes i utviklingen av hjernen. Det ble hevdet at det var usunt - noe det ikke er. ← Lett å tolke som at melkefett brukes i utviklingen av hjernen, beklager at jeg misforstod her. Greit nok det, men argumentet som ble brukt var at hormonene i melken var skadelig. Det argumentet kan føres for en rekke andre produkter også. Her ble det i utgangspunktet hevdet at melk var like ille, eller verre, enn saft.← Antar veksthormoner beregnet på kalv er verre enn stressrelaterte hormoner i kjøtt, spesielt for barn som vokser. Selv om jeg tviler på at noen av delene er direkte sunt. http://www.sciencedaily.com/releases/2005/...51007092923.htm Jeg argumenterer ikke for at kumelk er bedre enn morsmelk, men for at det er langt bedre enn saft.← Interessant artikkel. Har kun skummet den, så jeg får se nærmere på den i morgen. Men et annet spørsmål blir da, hva er verst av karies i melketenner, og andre, mer langtidsrettede virkninger?
Gjest Gjest Skrevet 3. januar 2006 #7 Skrevet 3. januar 2006 Lett å tolke som at melkefett brukes i utviklingen av hjernen, beklager at jeg misforstod her. Fett generelt er ikke skadelig for små barn. Spørsmålet er hvorvidt melk er skadelig. Antar veksthormoner beregnet på kalv er verre enn stressrelaterte hormoner i kjøtt, spesielt for barn som vokser. Selv om jeg tviler på at noen av delene er direkte sunt. Det virker som om du referer til syntetiske hormoner som rBGH. Skulle gjerne sett studier e.l som viser at det er skadelig for barn med de naturlige hormonene som finnes i kumelk. Interessant artikkel. Har kun skummet den, så jeg får se nærmere på den i morgen. Men et annet spørsmål blir da, hva er verst av karies i melketenner, og andre, mer langtidsrettede virkninger? Jeg spør meg selv fortsatt hvilke lantidsrettede skadelige virkninger du snakker om - ved å drikke moderate mengder melk.
Iceglow Skrevet 3. januar 2006 Forfatter #8 Skrevet 3. januar 2006 Fett generelt er ikke skadelig for små barn. Spørsmålet er hvorvidt melk er skadelig. ← Om fett generelt er skadelig for barn eller ei kommer an på hvem du spør, og spesielt hvilken fettype det er snakk om. Mettet fett har jeg ikke hørt skal ha positive virkning på noen, inklusive barn. Men du har fullstendig rett i at barn trenger mer fett enn anbefalningene for voksne, pga utviklingen av hjernen. Omegafett, og da spesielt DHA (alger og fisk) er i all hovedsak den fettypen som er vesentlig der. Energimessig er behovet for fett, proteiner og karbohydrater ofte noe større blant barn enn voksne, men det varierer litt fra person til person. Det virker som om du referer til syntetiske hormoner som rBGH. Skulle gjerne sett studier e.l som viser at det er skadelig for barn med de naturlige hormonene som finnes i kumelk. ← Nei, jeg sikter til de hormonene kua lager for at kalven skal vokse. Hva de heter husker jeg ikke helt i farten, men jeg er rimelig sikker på at de ikke fjernes. Kunstige veksthormoner er så vidt jeg husker ikke tillatt brukt hos kyr i Norge, men jeg er ikke sikker på om regelverket kan ha blitt endret i det siste? Jeg spør meg selv fortsatt hvilke lantidsrettede skadelige virkninger du snakker om - ved å drikke moderate mengder melk. ← Små mengder er kanskje ikke skadelig, på samme måte som jeg tror små mengder raffinert sukker heller ikke er direkte skadelig på lang sikt. Poenget mitt er at så lenge det ikke er sunt (og jeg har valgt å ikke høres så mye på reklamen TINE har gående fra barnehagen av), ser jeg ingen grunn til å gi det om det kan unngås. “Bedre føre var enn etter snar” Så for øvrig at undersøkelsen om karies og morsmelk og kumelk var på rotter, ikke på spedbarn. Får holde øynene åpne etter liknende undersøkelser på barn. (Nei, ikke direkte eksperimenter på barn, men at foreldre blir spurt hva barnet drikker mest av, og så sammenliknet forekomsten av karies i melketenner, og i voksentenner hos barna i forhold til hva de har drukket)
Gjest Gjest Skrevet 4. januar 2006 #9 Skrevet 4. januar 2006 Om fett generelt er skadelig for barn eller ei kommer an på hvem du spør, og spesielt hvilken fettype det er snakk om. Mettet fett har jeg ikke hørt skal ha positive virkning på noen, inklusive barn. Men du har fullstendig rett i at barn trenger mer fett enn anbefalningene for voksne, pga utviklingen av hjernen. Omegafett, og da spesielt DHA (alger og fisk) er i all hovedsak den fettypen som er vesentlig der. Energimessig er behovet for fett, proteiner og karbohydrater ofte noe større blant barn enn voksne, men det varierer litt fra person til person. Jeg har fortsatt til gode å se noen slike generelle anbefalinger om å unngå fett for barn fra anerkjente kilder. Om du har slike kilder tar jeg gjerne en titt på det. Du får fett med i melk, men du får også en rekke andre ernæringsmessig viktige stoffer for kroppen. Nei, jeg sikter til de hormonene kua lager for at kalven skal vokse. Hva de heter husker jeg ikke helt i farten, men jeg er rimelig sikker på at de ikke fjernes. Kunstige veksthormoner er så vidt jeg husker ikke tillatt brukt hos kyr i Norge, men jeg er ikke sikker på om regelverket kan ha blitt endret i det siste? Det stemmer at syntetiske veksthormoner ikke er lovlig i Canada eller Europa - kun i USA. Når det gjelder de naturlige hormonene så ser regner jeg med at det finnes mye ny forskning som støtter opp om dette - for det er noe jeg aldri har hørt noen hevde før. Har du link e.l? Små mengder er kanskje ikke skadelig, på samme måte som jeg tror små mengder raffinert sukker heller ikke er direkte skadelig på lang sikt. Poenget mitt er at så lenge det ikke er sunt (og jeg har valgt å ikke høres så mye på reklamen TINE har gående fra barnehagen av), ser jeg ingen grunn til å gi det om det kan unngås. “Bedre føre var enn etter snar” Så for øvrig at undersøkelsen om karies og morsmelk og kumelk var på rotter, ikke på spedbarn. Får holde øynene åpne etter liknende undersøkelser på barn. (Nei, ikke direkte eksperimenter på barn, men at foreldre blir spurt hva barnet drikker mest av, og så sammenliknet forekomsten av karies i melketenner, og i voksentenner hos barna i forhold til hva de har drukket) Man kan selvfølgelig vri og vrenge på denne undersøkelsen - for meg fremkommer det ganske tydelig at saft er LANGT verre enn kumelk mht karies. De fleste barn får i utgangspunktet i seg mer enn nok raffinert sukker. Jeg kan forøvrig ikke se at du på noen måte har påvist at melk er usunt. Innholdet i melk er faktisk i hovedsak sunt for ett barn - i moderate mengder. I motsetning til saft. Men om du utelukkende gir dine barn vann så kan jeg skjønne argumentasjonene din.
Iceglow Skrevet 4. januar 2006 Forfatter #10 Skrevet 4. januar 2006 Jeg har fortsatt til gode å se noen slike generelle anbefalinger om å unngå fett for barn fra anerkjente kilder. Om du har slike kilder tar jeg gjerne en titt på det. Du får fett med i melk, men du får også en rekke andre ernæringsmessig viktige stoffer for kroppen. ← At melk er direkte sunt er det siste jeg vil påstå, men det stemmer at jeg er ikke 100 % sikker på om det er direkte usunt i svært små mengder. (Hvor store mengder som går greit aner jeg ikke, og har derfor 0 grense på det, på samme måte som aspartam og lignende stoffer) Ernæringsmessig sett er det rett at det finnes sunne ting i melk, men det er like greit å få i seg det fra andre kilder. Angående fett så har jeg kun googlet litt raskt, uten å gå særlig dypt i det: http://www.lipidklinikken.no/view/readavdi...=Lipidklinikken Står egentlig lite der, men “Vi kan si at det ikke er ett fett hvilket fett vi bruker i maten. Plantefett bør erstatte dyrefett. Det er gunstig for blodfettet. Men de samme kostråd kan gis til alle med forhøyet kolesterol, også barn.”. http://www.shdir.no/ernaering/norske_to_ri..._kosthold_34623 “Over 70 prosent av barna har mer fett i kosten enn anbefalt, over 90 prosent får mer mettede fettsyrer og over 50 prosent får i seg mer sukker enn anbefalt.” Dette trodde jeg ikke i utgangspunktet, trodde sukker var et større problem på landsbasis enn fett. Det står ingenting nevnt verken hos Statens helsedirektorat eller rikshospitalets sider om at mettet fett er en fordel for barn, så gode matvaner, og sunt kosthold fra barnsben av skader ikke, og gjør det lettere å ha vanen med å leve sunt i voksen alder. Det stemmer at syntetiske veksthormoner ikke er lovlig i Canada eller Europa - kun i USA. Når det gjelder de naturlige hormonene så ser regner jeg med at det finnes mye ny forskning som støtter opp om dette - for det er noe jeg aldri har hørt noen hevde før. Har du link e.l? ← Godt å høre, jeg har faktisk vært litt usikker på om de kan ha endret regelverket. Skal se om jeg finner igjen de linken og bøkene (er år og dag siden jeg har lest meg opp på dette), men det kan ta litt tid pga at jeg tror mesteparten av det ligger igjen etter flyttesjauen. Man kan selvfølgelig vri og vrenge på denne undersøkelsen - for meg fremkommer det ganske tydelig at saft er LANGT verre enn kumelk mht karies. De fleste barn får i utgangspunktet i seg mer enn nok raffinert sukker. Jeg kan forøvrig ikke se at du på noen måte har påvist at melk er usunt. Innholdet i melk er faktisk i hovedsak sunt for ett barn - i moderate mengder. I motsetning til saft. Men om du utelukkende gir dine barn vann så kan jeg skjønne argumentasjonene din. ← Har ikke barn selv ennå, men er nøye med å kun gi vann, og en sjelden gang jus (nærmest som flytende lørdagsgodter) når jeg er barnevakt. Kommer i det lengste til å gjøre det samme med egne barn. Kumelk er uansett uaktuelt, saft er jeg mer usikker på, men i krisetilfeller (sykdom og lignende hvor dehydrering er mer aktuelt enn karies) så ser jeg ikke det som katastrofalt.
Gjest Gjest Skrevet 5. januar 2006 #11 Skrevet 5. januar 2006 At melk er direkte sunt er det siste jeg vil påstå, men det stemmer at jeg er ikke 100 % sikker på om det er direkte usunt i svært små mengder. (Hvor store mengder som går greit aner jeg ikke, og har derfor 0 grense på det, på samme måte som aspartam og lignende stoffer) Ernæringsmessig sett er det rett at det finnes sunne ting i melk, men det er like greit å få i seg det fra andre kilder. Så du mener du melk ikke er sunt basert på at det finnes mettede fettsyrer i det? Så vi kan med andre avskrive alle produkter som inneholder fettede mettsyrer som usunne? Det samme kan vi med alle produkter som inneholder raffinert sukker, som jo også beviselig er usunt. Jeg er nysgjerrig på hva slags kosthold du planlegger for dine barn - uten at du er inkonsekvent. Det står ingenting nevnt verken hos Statens helsedirektorat eller rikshospitalets sider om at mettet fett er en fordel for barn, så gode matvaner, og sunt kosthold fra barnsben av skader ikke, og gjør det lettere å ha vanen med å leve sunt i voksen alder. Derimot står det anbefalt flere steder hos SHdir at moderat inntak av mager melk er anbefalt som del av kosten. http://www.shdir.no/ernaering/mat_til_mang...erdagskost_5945 Godt å høre, jeg har faktisk vært litt usikker på om de kan ha endret regelverket. Skal se om jeg finner igjen de linken og bøkene (er år og dag siden jeg har lest meg opp på dette), men det kan ta litt tid pga at jeg tror mesteparten av det ligger igjen etter flyttesjauen. Har forsøkt å søke etter det på nett, men finner ingenting om det. Har ikke barn selv ennå, men er nøye med å kun gi vann, og en sjelden gang jus (nærmest som flytende lørdagsgodter) når jeg er barnevakt. Kommer i det lengste til å gjøre det samme med egne barn. Kumelk er uansett uaktuelt, saft er jeg mer usikker på, men i krisetilfeller (sykdom og lignende hvor dehydrering er mer aktuelt enn karies) så ser jeg ikke det som katastrofalt. Selvfølgelig er det ditt valg, men du kan ikke presentere det som noe sannhet at melk er like ille/verre enn saft uten å underbygge det med fakta.
Rusket Skrevet 5. januar 2006 #12 Skrevet 5. januar 2006 Dette underbygger bare min mening om at samfunnet er blitt alt for hysterisk over hva som er farlig og ikke farlig. Rart vi lever vi, som har vokst opp uten denne mathysterien om hva som er bra ikke bra. En uke er gulrøtter farlig, så er det potetgull som tar livet av en, så er det fisk fra mjøsa. Nei, spis litt av alt, varirer maten og hold snop og brus til helgene så overlever nok våre unger skal dere se.
Gjest gjest Skrevet 5. januar 2006 #13 Skrevet 5. januar 2006 Både melk og saft er skadelig for tennene, om det supes av flaske gjennom hele dagen/etter tannpuss om kvelden.
Gjest Gjest Skrevet 5. januar 2006 #14 Skrevet 5. januar 2006 Altså, man blir anbefalt å bruke magre melkevarianter (ekstra lett eller skummet) til både voksne og barn. Fettintaket fra melk blir veeeldig lite dersom man drikker la oss si 1-2dl om dagen. (Ca det datteren min på 1år drikker) Så da er altså problemet at barn får i seg veksthormon som er beregnet på kalven, men finnes altså naturlig i kumelk. Har aldri hørt om dette før, men mulig det stemmer. Men om det er så farlig, hvorfor har ikke folk flest hørt om dette. Og jeg går ikke på at det er samfunnet og Tine som har lurt oss alle.....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå