AnonymBruker Skrevet 28. april 2023 #1 Skrevet 28. april 2023 Det er nylig gått opp for meg at jeg ble oppdratt til å ha lav selvfølelse. Jeg ble oppdratt til å aldri være til bry. Oppdratt til å alltid sette andre foran meg, og at mine behov er uviktige. Etter at jeg oppdaget det har jeg lagt merke til at det er ting jeg sier som viser at jeg har lav selvfølelse. "Det går bra" "Ikke tenk på meg" "Ta til deg selv først" Det et sikkert flere ting, men foreløpig er dette de jeg har lagt merke til. Jeg har bestemt meg for å slutte å si disse tingene, for jeg vil ikke fortsette å tråkke på meg selv. Jeg er viktig, og mine behov er viktige. Er det andre her som har slitt med lav selvfølelse og som har lagt merke til at dere pleide å si slike ting? Er det noen her som har lagt merke til at andre sier slike ting? Kan vi bevisstgjøre hverandre på slike selv-degraderende setninger? Anonymkode: 79ed5...c69 9
Macro Skrevet 28. april 2023 #2 Skrevet 28. april 2023 Jeg sa unnskyld for alt og ingenting. Å kutte ut det hjalp mye. Har god selvfølelse i dag. 5 1
Mona123 Skrevet 28. april 2023 #3 Skrevet 28. april 2023 Samme for meg. Du bestemmer. Jeg er med på alt. 6 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2023 #4 Skrevet 28. april 2023 Når noen (kvinner) stiller spørsmål: »Nå er jeg sikkert dum/treg/tett/blond, men jeg bare lurte på….» Tror det er noe av det mest provoserende jeg hører. Har forøvrig aldri hørt en mann si det, men minst en kvinne sier det på hvert eneste møte på jobb. Anonymkode: 41173...999 4 2
AnonymBruker Skrevet 28. april 2023 #5 Skrevet 28. april 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Når noen (kvinner) stiller spørsmål: »Nå er jeg sikkert dum/treg/tett/blond, men jeg bare lurte på….» Tror det er noe av det mest provoserende jeg hører. Har forøvrig aldri hørt en mann si det, men minst en kvinne sier det på hvert eneste møte på jobb. Anonymkode: 41173...999 Mens menn som stiller spørsmål blir kalt for smarte, drivkraft, lærelyst etc og kvinner kalt for dumme, blonde, masete Feminismen har et stykke igjen desverre! Anonymkode: 046a9...0d7 3 3
AnonymBruker Skrevet 28. april 2023 #6 Skrevet 28. april 2023 Foreldrene mine sa hele tiden at hvis jeg skulle ha håp om å skaffe meg venner, så var jeg alltid nødt til å gå med på alt som andre ønsket å finne på. Hvis de for eksempel ønsket å spille fotball eller håndball, så skulle jeg forsøke å bli med - selv om jeg egentlig ikke var "interessert" i disse tingene selv. Jeg var aldri særlig flink til idrett heller, så de jeg forsøkte å bli venner med ble sikkert bare irriterte på meg. Hva slags interesser jeg selv hadde, og ønsket å bruke tid på, var alltid fullstendig ubrukelig og kjedelig. Anonymkode: 286ba...482 2
AnonymBruker Skrevet 28. april 2023 #7 Skrevet 28. april 2023 Mona123 skrev (9 minutter siden): Samme for meg. Du bestemmer. Jeg er med på alt. Jeg har god selvfølelse og høy selvtillit. Jeg kan gjerne si alle de tingene du nevner. Det er fordi jeg er fleksibel. Det har ikke noe med lav selvfølelse å gjøre. Anonymkode: 08f14...b92 3 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2023 #8 Skrevet 28. april 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Mens menn som stiller spørsmål blir kalt for smarte, drivkraft, lærelyst etc og kvinner kalt for dumme, blonde, masete Feminismen har et stykke igjen desverre! Anonymkode: 046a9...0d7 Har nok vanket i et relativt likestilt miljø hele livet, har aldri hørt slike karakteristikker hverken den ene eller andre veien i løpet av mitt 50-årige liv. Anonymkode: c24ad...941 1
Mona123 Skrevet 28. april 2023 #9 Skrevet 28. april 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har god selvfølelse og høy selvtillit. Jeg kan gjerne si alle de tingene du nevner. Det er fordi jeg er fleksibel. Det har ikke noe med lav selvfølelse å gjøre. Anonymkode: 08f14...b92 Det kommer så klart an på kontekst. Det tror jeg du også skjønner. 2
Tradegy Skrevet 28. april 2023 #10 Skrevet 28. april 2023 Ingen vil ha meg Kommer aldri til å klare Det blir aldri bedre Så havner man i offerrollen støtt og stadig. 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2023 #11 Skrevet 28. april 2023 Syns ikke det er noe galt med oppdragelsen din utfra hva jeg leser i HI. Man SKAL faktisk sette sine nærmeste foran seg selv - men - det skal være gjensidig. Jeg overøser f.eks mannen min med omsorg når han er sliten eller syk, men han gjør også det samme for meg. Anonymkode: cbd95...9ac
AnonymBruker Skrevet 28. april 2023 #12 Skrevet 28. april 2023 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Syns ikke det er noe galt med oppdragelsen din utfra hva jeg leser i HI. Man SKAL faktisk sette sine nærmeste foran seg selv - men - det skal være gjensidig. Jeg overøser f.eks mannen min med omsorg når han er sliten eller syk, men han gjør også det samme for meg. Anonymkode: cbd95...9ac Det er ikke det TS skriver i HI. Hun er opplært til å bare gjøre det de andre vil, ikke til forhandling og det å gi og ta. Anonymkode: ad75a...973 2 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2023 #13 Skrevet 28. april 2023 Det viktigste jeg har gjort for meg selv er å øve på å identifisere hva som er mine ønsker, verdier og talenter. Tidligere hadde jeg ingen egne tanker om meg selv. Det var som at jeg gikk på autopilot for å please andre og foreldrene mine. Så lenge alle andre var fornøyd var alt som det skulle være. Det har tatt meg mange år å bygge meg selv opp, og vil i dag si at jeg har normal selvfølelse og selvtillit. Jeg er enig i at «samme for meg/jeg er med på alt» også kan handle om å være fleksibel. Men det som kjennetegner personer med lav selvfølelse og selvtillit (iallfall var det sånn for meg), er kanskje at man sier slike ting fordi man bevisst/ubevisst ikke vet hva man selv vil pga manglende kontakt med seg selv eller ikke tør å si hva man vil. Når det gjelder ting å slutte å si til seg selv, så har flere over her vært inne på flere ting. Like viktig synes jeg er å fokusere på hva man kan si til seg selv, sette seg mål og styrke relasjonene til de menneskene som gir deg positiv energi. 1) Du er viktig, smart og snill 2) Mine verdier er (nevn minst tre ting) 4) Jeg ønsker å bruke tiden min på … 5) Min svakheter er…. For å styrke meg selv skal jeg…. Å bli mer bevisst på meg selv og hva jeg kan gjøre for å hjelpe meg selv, har iallfall hjulpet meg mye. Anonymkode: 0736e...540 2
Helene Skrevet 28. april 2023 #14 Skrevet 28. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er nylig gått opp for meg at jeg ble oppdratt til å ha lav selvfølelse. Jeg ble oppdratt til å aldri være til bry. Oppdratt til å alltid sette andre foran meg, og at mine behov er uviktige. Etter at jeg oppdaget det har jeg lagt merke til at det er ting jeg sier som viser at jeg har lav selvfølelse. "Det går bra" "Ikke tenk på meg" "Ta til deg selv først" Det et sikkert flere ting, men foreløpig er dette de jeg har lagt merke til. Jeg har bestemt meg for å slutte å si disse tingene, for jeg vil ikke fortsette å tråkke på meg selv. Jeg er viktig, og mine behov er viktige. Er det andre her som har slitt med lav selvfølelse og som har lagt merke til at dere pleide å si slike ting? Er det noen her som har lagt merke til at andre sier slike ting? Kan vi bevisstgjøre hverandre på slike selv-degraderende setninger? Anonymkode: 79ed5...c69 Her kjenner jeg meg veldig igjen. De få gangene jeg har satt meg selv først, får jeg beskjed om at jeg er veldig egoistisk. Nå har jeg blitt så gammel at jeg gir F. Da får jeg bare være egoistisk. Jeg prøver å gjøre ting som er bra for meg. Jada, jeg hjelper andre fortsatt, men ikke på bekostning av meg selv. 2
AnonymBruker Skrevet 28. april 2023 #15 Skrevet 28. april 2023 Helene skrev (3 minutter siden): Her kjenner jeg meg veldig igjen. De få gangene jeg har satt meg selv først, får jeg beskjed om at jeg er veldig egoistisk. Nå har jeg blitt så gammel at jeg gir F. Da får jeg bare være egoistisk. Jeg prøver å gjøre ting som er bra for meg. Jada, jeg hjelper andre fortsatt, men ikke på bekostning av meg selv. Ja, enig det har jeg også fått høre. Det er forresten vanlig at folk som er vant til at noen føyer seg, reagerer med irritasjon og sinne hvis de plutselig blir møtt med at denne noen faktisk har et eget ønske/er uenig. Anonymkode: 0736e...540 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå