Gå til innhold

Folk kjøper alle slags dårlige boliger uten å tvile

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er på jakt etter leilighet og livredd for å kjøpe katta i sekken. Mange leiligheter jeg leser om, dropper jeg etter å ha lest takstrapporter der takstmann skriver at det er fukt på badet eller muligens fukt, punkterte vinduer, nytt tak som må legges og sameiet er vet ikke enda hvor dyrt det blir, dårlig isolering i gulv og vegger, ingen utsikt dvs man ser nesten kun inn i en buske eller en vegg, og likevel blir disse leilighetene solgt og jeg forstår ikke at folk ønsker eller tør å bruke millioner på sånne boliger.

Jeg skal kjøpe for resten av livet og er selvfølgelig mer nøye mtp standard og beliggenhet, enn når en student kjøper for å bo der i tre år, men likevel hadde jeg vært redd for å ikke få solgt igjen.

Anonymkode: 6f4e4...40d

Videoannonse
Annonse
Gjest theTitanic
Skrevet

Alle vil ha en perfekt leilighet. Problemet er at selv om alle har lyst på det beste så er det ikke alle som har penger til det beste. Eller får nok lån. 

AnonymBruker
Skrevet

I løpet av livet må du jo uansett regne med å måtte betale for slike oppgraderinger og vedlikehold. Et bad som er nytt i dag er ikke tett om 30 år.

De som kjøper, har sannsynligvis tatt kostnader for renovering med i beregningen.

Anonymkode: 03c33...b25

• Liker 13
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er sjeldent man finner drømmeboligen OG har råd til den, desverre. Man må stort sett alltid gå på kompromiss med noe. Alle boliger og borettslag trenger vedlikehold, og selv en leilighet som har null mangler i det du kjøper den kan det skje noe med som må fikses i løpet av første året du bor der. 

Poenget med tilstandsrapport er ikke å finne en feilfri leilighet, men å være mest mulig klar over hva standarden er. Man kan da ta høyde for vedlikeholdsarbeid man vet at kommer når man vurderer om man har råd. Å kjøpe en bolig med mulighet for fukt på badet er ikke så farlig hvis man uansett har regnet med at man må renovere det pga alder. Fordelen med å kjøpe noe som må fikses på er at man får det som man vil. Det gjør ikke noe om gulvet ikke er isolert om man uansett vil legge nytt gulv og kan fikse det da. 

Når det kommer til utsikt og sånne ting er det mange som ikke er opptatt av det :) Viktigst for de fleste er beliggenheten.

Anonymkode: d0788...30a

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Det er sjeldent man finner drømmeboligen OG har råd til den, desverre. Man må stort sett alltid gå på kompromiss med noe. Alle boliger og borettslag trenger vedlikehold, og selv en leilighet som har null mangler i det du kjøper den kan det skje noe med som må fikses i løpet av første året du bor der. 

Poenget med tilstandsrapport er ikke å finne en feilfri leilighet, men å være mest mulig klar over hva standarden er. Man kan da ta høyde for vedlikeholdsarbeid man vet at kommer når man vurderer om man har råd. Å kjøpe en bolig med mulighet for fukt på badet er ikke så farlig hvis man uansett har regnet med at man må renovere det pga alder. Fordelen med å kjøpe noe som må fikses på er at man får det som man vil. Det gjør ikke noe om gulvet ikke er isolert om man uansett vil legge nytt gulv og kan fikse det da. 

Når det kommer til utsikt og sånne ting er det mange som ikke er opptatt av det :) Viktigst for de fleste er beliggenheten.

Men hvordan klarer folk å ha null utsikt og kun se ut i en mur eller vegg?

Da jeg bodde i kollektiv og var student eller nyutdannet og var mest opptatt av å være på byen eller med veninner på kafe, brydde jeg meg ikke om hva som var utenfor vinduene, men nå som jeg er godt voksen og skal gjerne bo i samme bolig til jeg blir gammel, har jeg lyst å se litt annet enn bort til nærmeste postkassestativ.

Man forandrer seg gjennom hele livet mtp utsikt og lysforhold.

Ts

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker said:

Men hvordan klarer folk å ha null utsikt og kun se ut i en mur eller vegg?

Da jeg bodde i kollektiv og var student eller nyutdannet og var mest opptatt av å være på byen eller med veninner på kafe, brydde jeg meg ikke om hva som var utenfor vinduene, men nå som jeg er godt voksen og skal gjerne bo i samme bolig til jeg blir gammel, har jeg lyst å se litt annet enn bort til nærmeste postkassestativ.

Man forandrer seg gjennom hele livet mtp utsikt og lysforhold.

Ts

Utsikt er viktig for deg, mens for andre er det andre ting som er viktigere. Folk er forskjellige, heldigvis :)

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Utsikt er viktig for deg, mens for andre er det andre ting som er viktigere. Folk er forskjellige, heldigvis :)

Hvis man ikke har utsikt da trenger man vel egentlig ikke vinduer heller da?

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ts

Jeg skjønner ikke hva som er problemet. Er det ikke fint at noen kjøper de leilighetene som du ikke vil ha, så slipper du at de kjøper de leilighetene du vil ha?

Anonymkode: f066e...546

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Sliter du fordi det er så få boliger som ikke har slike feil ts? Eller lurer du på hva folk på KG tenker om å kjøpe boliger som må fikses. 

Anonymkode: 6c94a...72e

AnonymBruker
Skrevet

Mye kan repareres. Jeg tror du undervurderer hvor bra ting kan bli om de fikses. Det er ikke slik at en bolig er fortapt om den har mugg eller andre problemer.

Anonymkode: 819c0...bd6

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Ts

Lite gjennomtenkt kommentar kanskje?

Anonymkode: 80417...990

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Kan jo tenkes at de som kjøper disse boligene vet at de kan fikse feilene, har en bror som er rørlegger osv. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ts

Nei da kan man tette igjen veggen tenker du? 

AnonymBruker
Skrevet

Ts

Dagslys?😅

Anonymkode: f303f...3aa

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Dagslys?😅

Anonymkode: f303f...3aa

Og potensielle rømningsveier (med mindre det er veldig høyt oppe da). 

Anonymkode: f2130...f80

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det vanlige er jo å begynne med en leilighet med dårlig beliggenhet eller lite utsikt, så bor man der noen år, betaler ned på lånet og håper boligprisene stiger nok til at man får nok egenkapital til å kjøpe en bedre leilighet neste gang...

Gjerne bytter man parkett og maler noen strøk med maling, for å øke sannsynlighet for salg. 

Gjør man det noen ganger, så ender man, med litt flaks, innsats og god timing, i en brukbar bolig etter 10-15 år.

Anonymkode: 0e865...375

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er også verd å tenke på at en god tilstandsrapport ikke er en garanti for noe som helst.  (Det har blitt litt bedre etter de nye reglene kom, men fremdeles er det mye som kan være skjult)

Da er det mye bedre med en grundig tilstandsrapport som viser hva du kan forvente av utbedring i årene som kommer.

Anonymkode: 630a5...789

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ser bare så mange bra boliger som ligger i feil etasje, ikke har uteplass eller balkong, utsikt inn i naboens vegg eller har et bad som ser flott ut men som har tg3 og banken min sier nei til bad som har tg3 eller nytt tak som må legges.

Har startlån og ikke mulighet for å avansere til bedre bolig senere, fordi jeg ikke får høyt nok vanlig banklån  🤔

Ts

Skrevet

Jeg forstår ikke hva du vil diskutere i tråden, TS?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
lillevill skrev (3 minutter siden):

Jeg forstår ikke hva du vil diskutere i tråden, TS?

Jeg tolker det slik at hun klager over å ikke få kjøpt en nyoppusset leilighet uten feil, med utsikt, nært sentrum på et lavt budsjett...

Anonymkode: 0e865...375

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...