Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har aldri vært på noe kjønnsmarked, for jeg har aldri vært til salgs. Et marked er den samla etterspørselen etter varer og tjenester, eller et sted der varer blir omsatt. Jeg er ikke en vare, og kjæresterier er ikke tjenesteyting.

Vi lever våre liv, møter mange mennesker, som har ulike roller i livene våre. Iblant inntreffer forelskelser og/eller seksuell tiltrekning i disse møtene mellom mennesker, og noen av de som blir glad i hverandre knyttes sammen i nære relasjoner. Dette skjer ikke på noe marked, men i livet.

Den markedstenkningen som ligger i særlig menns ordforråd etter at datingkulturen nådde oss er dehumaniserende, og passer veldig dårlig som beskrivelse av det å bli kjent med nye mennesker. Vi er levende individer, med følelser og tanker, som ikke passer inn i korte profiler eller statistiske variabler. Likevel ser det ikke ut som at de som leter etter kjærligheten klarer å forholde seg til menneskene de møter som unike individer. Når det å finne kjærligheten beskrives på sider som denne, høres det ut som at mange har veldig forutinntatte holdninger til hva de kan forvente av andre og formeninger av hvem de selv skal framstå som.

Jeg tenker at dette er skadelige myter som sås om både menn og kvinner, og det reduserer relasjoner til en slags transaksjon, og mennesker til en slags varer. Det er et fattigslig og trist syn på mennesker.

Noen omtaler det å bevege seg på datingsider/-apper som enslags katalog. De tror at om de finner fem som de mener passer for dem, så har de fem å velge mellom? De har fem som de har lyst til å få kontakt med, som er noe ganske annet. De fem er nemlig selvstendige individer med egne preferanser, som kanskje ikke passer med deg. Enkelte tyr da til den pussige tanken at de har blitt sviktet på et vis, fordi det finnes folk som de tror at de kunne ha likt, men som ikke liker dem like mye i retur. Som om forelskelser og tiltrekning skulle vært noe som oppstod i en teknisk beregning eller i en tabell. På sider der folk ikke sier hvem de er, men kanskje skriver hvor høye de er.

• Liker 12
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er vel kanskje en grunn til at de menneskene som har slikt tankesett er single da... 

Anonymkode: 18a36...2ed

• Liker 2
Skrevet

Jo, det er det.

Irrelevant hva du måtte mene om det.

Slik er det bare.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
ClausSaus skrev (34 minutter siden):

Jo, det er det.

Irrelevant hva du måtte mene om det.

Slik er det bare.

Det er ikke irrelevant for oss andre. Du kan ikke si at andres meninger er generelt irrelevante, bare fordi de ikke passer inn i ditt narrativ.

Jeg er enig med TS, jeg har aldri vært en del av noe marked. 

Anonymkode: 4b470...d1d

• Liker 8
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Er vel kanskje en grunn til at de menneskene som har slikt tankesett er single da... 

Anonymkode: 18a36...2ed

Interessant, ikke sant? De som skriker høyest om markeder, ligaer og verdier er som regel langtidssingle 🤣

• Liker 7
Skrevet (endret)

Jeg tror ikke en skal ta slik på vei bare fordi det er funnet nyttig å beskrive dating ut fra markedsmekanismer og terminologi. Da en del for en tid siden hisset seg opp over psykologenes bruk av begrepet "markedsverdi" virket det som ganske etablert terminologi blant psykologer og de som forsker på disse mekanismene, så kanskje kan det være nyttig å heller lese seg opp på hvorfor de finner denne begrepsbruken nyttig enn å la seg provosere av det. 

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Interessant, ikke sant? De som skriker høyest om markeder, ligaer og verdier er som regel langtidssingle 🤣

Nå virker du å være ganske alene om skrikingen, men det ville vært interessant å høre hvor du tar dette fra og hvor du hører denne skrikingen. Inntrykket er at dette er noe du har funnet på. 

https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/0Gr372/romantisk-markedsverdi-finnes-og-forskjellene-er-store

Endret av herzeleid
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det å ikke trenge å tenke på markedsverdi er et kvinne-privilegium. Menn er tvunget til dette fra tenårene. Og det er høyst reellt.

Anonymkode: 70078...fe4

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis en tenker marked, er det også forskjell på å prøve å utmerke seg i et generelt marked eller en nisjer. Virker som en del menn glemmer nisjene. Men det er jo som å klage over dårlig avsetning på gull på REMA 1000. 

Anonymkode: 0b0af...a56

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det å ikke trenge å tenke på markedsverdi er et kvinne-privilegium. Menn er tvunget til dette fra tenårene. Og det er høyst reellt.

Tull. Det er jo kvinner som mobbes mest med dette markedsverdibegrepet. Hovedsakelig de som har vært så dumme å bikke 30 år.

Anonymkode: 8247f...a1c

• Liker 6
Skrevet

Tvunget? 😆 Til å adoptere en høyreradikal business-teori om menneskelige følelser og samhandling? Ta'rei sammne.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Tull. Det er jo kvinner som mobbes mest med dette markedsverdibegrepet. Hovedsakelig de som har vært så dumme å bikke 30 år.

Anonymkode: 8247f...a1c

Nettopp. Det jeg leser på dette forumet, er at kvinner må være realistiske og kjenne sin markedsverdi, ellers blir det bare brukt for sex. De må senke kravene, ikke regne med at de er attraktive hvis de er over 30, har barn fra før osv. Har aldri sett noen her skrive til en mann at han har for lav markedsverdi til noe.

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Egentlig ikke. Som andre er inne på er det kanskje en enda større utfordring for kvinner, gitt risikoen for å ende som ‘lettvint morro’ for mer attraktive menn og den falske bekreftelsen slik oppmerksomhet gir. Menn ‘slipper stort sett unna’ med å bare bli avvist. 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nettopp. Det jeg leser på dette forumet, er at kvinner må være realistiske og kjenne sin markedsverdi, ellers blir det bare brukt for sex. De må senke kravene, ikke regne med at de er attraktive hvis de er over 30, har barn fra før osv. Har aldri sett noen her skrive til en mann at han har for lav markedsverdi til noe.

Så rart du opplever det slik. Det er da masse innlegg om hva som kan gjøre menn attraktive og bidrar til menns ‘markedsverdi’. Jeg tror kanskje temaet blir nyttigere om en bruker begrepene for å prøve å forstå nettopp hvorfor noen er mer eller mindre attraktive som partnere enn å ta seg nær av begrepsbruken eller bruke det for å angripe andre.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det er ikke irrelevant for oss andre. Du kan ikke si at andres meninger er generelt irrelevante, bare fordi de ikke passer inn i ditt narrativ.

Jeg er enig med TS, jeg har aldri vært en del av noe marked. 

Du må gjerne troppe opp i et marked og si «Dette er ikke et marked!» – men det er det ikke du som avgjør.

Og det eneste du oppnår er at det trolig blir endel ubehagelige opplevelser for deg der.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
ClausSaus skrev (3 minutter siden):

Du må gjerne troppe opp i et marked og si «Dette er ikke et marked!» – men det er det ikke du som avgjør.

Og det eneste du oppnår er at det trolig blir endel ubehagelige opplevelser for deg der.

Det er bare menn som tror at alle situasjoner er sjekkesituasjoner. Det er derfor det blir latterlig når menn kommer med "du har for lav markedsverdi/jeg ville ikke ligget med deg", og dama bare hæ, jeg har ikke engang vurdert OM jeg kunne tenkt meg å ligge med deg, så fjern er tanken...

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet
ClausSaus skrev (5 minutter siden):

Jeg er ikke på et marked. Ingen kan tvinge meg til å delta på et ubehagelig marked heller. Jeg finner heller menn på små nisjebutikker. Jeg forstår at vi alle har ulike egenskaper og at mine egenskaper ikke passer alle og motsatt, og at noen er attraktive for flere basert på ulike parametere. Jeg gidder ikke prat om markdsverdi og ligaer. Jeg er alt for sur og gammel til sånt.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
ClausSaus skrev (14 minutter siden):

De som ikke er en del av markedet,deltar ikke og gjør alt de kan for å unngå det. Det gjelder kvinner langt oftere enn menn.

Anonymkode: e8125...b1a

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Det er bare menn som tror at alle situasjoner er sjekkesituasjoner. Det er derfor det blir latterlig når menn kommer med "du har for lav markedsverdi/jeg ville ikke ligget med deg", og dama bare hæ, jeg har ikke engang vurdert OM jeg kunne tenkt meg å ligge med deg, så fjern er tanken...

Er dette noe du opplever ofte? 

• Liker 3
Skrevet

Jeg bruker markedsbegrepet selv og synes at det er uproblematisk. Det trenger ikke å ligge noe kaldt eller umenneskelig i det.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Klart det er et marked, faktorer som utseende, alder, bagasje, etc. spiller inn for begge kjønn. Vil påstå at kvinner generelt har fler "krav" til menn, enn menn har til kvinner. (Utdannelse, økonomi, status).

Anonymkode: ebcc4...6ea

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
herzeleid skrev (12 minutter siden):

Er dette noe du opplever ofte? 

Dette er noe omtrent alle damer opplever ofte. Om menn ikke sier det rett ut ,så kommer de med kommentarer og/eller hint om det. Så tror de antagelig at vi blir fornærmet av det (menn er jo så innbilske) , men nei,vi blir sittende som et spørsmålstegn fordi vi ikke har tenkt tanken på det samme selv. Det bare kommer helt ut av det blå 🤷

Anonymkode: e8125...b1a

• Liker 3
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...