AnonymBruker Skrevet 28. april 2023 #1 Skrevet 28. april 2023 Jeg har nettopp fått meg hest som står oppstallet på et større ridesenter og opplever at alle i stallen kommer til meg for å snakke dritt om hverandre. Jeg syns det er rart at damer på min egen alder (40+) sladrer like mye som de på 15 og lurer på om det er så dårlig miljø på alle staller? Hva kommer det av? Jeg har ikke opplevd det før når jeg har vært forrytter men det har vært på en privat gård med kun en hesteeier og fire hester. Ønsker seriøse svar fra hestefolk og ikke fra ikke-hestemennesker som bare sier at det er sånn jenter er for nei det er det ikke. Anonymkode: 51294...d40 2 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2023 #2 Skrevet 28. april 2023 Jeg har til gode å høre om stall med flere hester og jenter som IKKE har drama, sladder og baksnakking. Er redd det skjer mange steder. Anonymkode: d4528...0ad 8
AnonymBruker Skrevet 28. april 2023 #3 Skrevet 28. april 2023 Ja, det er vanlig. Jo større ridesenter og flere folk, jo værre blir det, spesielt hvis det også er et dressur/sprangmiljø. Jeg trives best på litt mindre staller, ca 10 hester, med litt varierende miljø, da slipper man intern "konkurranse" mellom oppstallører. Anonymkode: 27762...888 4
AnonymBruker Skrevet 28. april 2023 #4 Skrevet 28. april 2023 Jeg har stått på alt fra små, private staller til større ridesenter og jeg syntes det er drama overalt. Dette gjelder ikke bare i hestemiljøet, men generelt plasser hvor man samler mye jenter/damer. En skikkelig uting. Anonymkode: 196f9...5d4 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2023 #5 Skrevet 28. april 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Ja, det er vanlig. Jo større ridesenter og flere folk, jo værre blir det, spesielt hvis det også er et dressur/sprangmiljø. Jeg trives best på litt mindre staller, ca 10 hester, med litt varierende miljø, da slipper man intern "konkurranse" mellom oppstallører. Anonymkode: 27762...888 Ja dette er en stall med mange som konkurrerer i dressur og sprang. Veldig uvant for meg som kommer rett fra en koselig liten privatgård Det er så unødvendige ting de sladrer om også. "Hun bruker senebeskyttere som er for små så stakkars hest", "Hun møkker ikke hver dag så skjønner ikke hvorfor hun har hest når hun ikke tar vare på den! Også har hun hund også nei fyyy!", "Én gang i fjor så klikket hun på noen andre i stallen så hun der er ikke helt god altså" "Hørte at hun nettopp har vært gjennom et brudd men det var sikkert ikke lett å være sammen med henne for hun er utrolig nøye og pirkete når hun rir så det lå vel i kortene at hun skulle bli dumpet" Jeg bare skjønner ikke poenget med å blande deg og sladre sånn!? Også ruller de med øynene men når personen de baksnakker er der så er de bestevenner omtrent Anonymkode: 51294...d40 3
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #6 Skrevet 29. april 2023 Dette er hvorfor jeg foretrekker store staller. I store staller kan man klare å komme seg unna det verste dramaet (både ved at man lettere kan gjøre seg litt usynlig og at det dannes små gjenger), mens i små staller har du ikke noe valg. Du dras inn i driten uansett. Jeg pleier å si til ikke-hestefolk at det bare er å oppsøke en stall hvis man vil finne de verste sladrekjerringene, karens, mobbere og skruller samla på ett og samme sted. Anonymkode: f4f11...e45 3 1
solsolsol Skrevet 2. mai 2023 #7 Skrevet 2. mai 2023 Det er min erfaring også. Jeg tror det er fordi hest er veldig mye jobb, og det er mye penger involvert. Da jeg hadde hesten på fellesstall merket jeg at jeg irriterte meg ekstremt over ting jeg nå tenker er helt meningsløst å bli irritert for 😆 Nå har jeg hesten hjemme, og leier bare ut stallplass til folk som ikke har tid til å passe den selv, altså at de betaler mye for at jeg skal gjøre all jobben, da slipper jeg å se de, og jeg bestemmer alt selv 😂 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2023 #8 Skrevet 2. mai 2023 AnonymBruker skrev (På 28.4.2023 den 15.58): Jeg har nettopp fått meg hest som står oppstallet på et større ridesenter og opplever at alle i stallen kommer til meg for å snakke dritt om hverandre. Jeg syns det er rart at damer på min egen alder (40+) sladrer like mye som de på 15 og lurer på om det er så dårlig miljø på alle staller? Hva kommer det av? Jeg har ikke opplevd det før når jeg har vært forrytter men det har vært på en privat gård med kun en hesteeier og fire hester. Ønsker seriøse svar fra hestefolk og ikke fra ikke-hestemennesker som bare sier at det er sånn jenter er for nei det er det ikke. Anonymkode: 51294...d40 Der datteren rir er det bare småjentene som oppfører deg slik. Sladder utfrysning og annet tull. Vi voksne prøver å holde stilen. Jeg har snakket med voksne som eier hest der. De er normale oppegående mennesker. Vet også at endel voksne som vanker i stallen kan være uføretrygdet avkom av dritrike mennesker. Da er det mulig de har behov for å prate mer om andre, men her som ellers, bør man se sine folk an. Folk er forskjellige. Anonymkode: b60b9...038
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2023 #9 Skrevet 2. mai 2023 Dette er dessverre vanlig ja... Har til gode å være på en stall hvor miljøet er hyggelig. Etter 25 år med hest...og mange staller. Andre venninner og bekjente med hest, flytter og mye rundt til forskjellige staller. Likt overalt. Anonymkode: 7be27...96e
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2023 #10 Skrevet 2. mai 2023 32 minutter siden, AnonymBruker said: Dette er dessverre vanlig ja... Har til gode å være på en stall hvor miljøet er hyggelig. Etter 25 år med hest...og mange staller. Andre venninner og bekjente med hest, flytter og mye rundt til forskjellige staller. Likt overalt. Anonymkode: 7be27...96e Jeg har faktisk stått på en stall med godt miljø, og det var til og med en stall for konkurranseryttere! Dessverre varte det bare i et halvt år før vi fikk inn en ny oppstallør som ødela stemningen helt. 🥲 Anonymkode: f4f11...e45
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2023 #11 Skrevet 2. mai 2023 Så heldig du er som har sluppet unna dette til nå 😊 Jeg var i stallmiljøet som tenåring, og er tilbake nå som voksen. Og jeg er ganske skuffet over at det er like dårlig miljø nå som før.. Jeg har en teori om at det kommer av at det handler om levende dyr og at man da ofte har veldig sterke meninger om hva som er rett. Litt som man ofte har sterke meninger om hva som er rett barneoppdragelse. Men, med barn så slipper man å ha med mammapolitiet inn i stua. Mens i en stall observeres man og observerer andre hele tiden. Så da henger alle seg opp I hva de andre gjør som avviker fra hva en selv mener er rett. Opplever det samme i aktive hundemiljøer. Hva en mener er helt nødvendig og det beste for hunden, mener den andre er dyremishandling.. blir veldig steile fronter og unødvendig mye drama og baksnakking.. Anonymkode: a347b...9ed 2
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2023 #12 Skrevet 2. mai 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg har en teori om at det kommer av at det handler om levende dyr og at man da ofte har veldig sterke meninger om hva som er rett. Litt som man ofte har sterke meninger om hva som er rett barneoppdragelse. Men, med barn så slipper man å ha med mammapolitiet inn i stua. Mens i en stall observeres man og observerer andre hele tiden. Så da henger alle seg opp I hva de andre gjør som avviker fra hva en selv mener er rett. Opplever det samme i aktive hundemiljøer. Hva en mener er helt nødvendig og det beste for hunden, mener den andre er dyremishandling.. blir veldig steile fronter og unødvendig mye drama og baksnakking.. Anonymkode: a347b...9ed Tror kanskje du er inne på noe her. Jeg har ikke erfaring med hundemiljøet men en venninne som driver med utstilling sier det er veldig mye baksnakking der også. Bare syns det er så tyngende og unødvendig. Alle hestene har det bra og om den ene får 5 kg høy til frokost eller den andre blir ridd uten senebeskyttere eller noen ikke varmer opp like lenge som andre så burde ikke folk være så dømmende men heller stole på at eieren kjenner hesten best. Jeg liker de som kommer med velmente råd direkte til den det gjelder men baksnakkingen er jeg mildt sagt sjokkert over. Anonymkode: 51294...d40 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2023 #14 Skrevet 2. mai 2023 Store anlegg har mer drama, ja. Og små staller med sære folk blir også intenst. Har heldigvis stått på en utrolig hyggelig stall de siste årene med nulltoleranse for drama, veldig etablert miljø men likevel var det enkelt å være "hun nye". Stalleier har slått ned på dårlig oppførsel hele veien og faktisk klart det og det har vært helt fantastisk deilig. Husker det var ei som prøvde seg som fôrrytter der, men som hadde småkranglet med flere etter bare et par dager. Voksen dame. Ble slått hardt ned på med én gang, hun var vant til at det var sånn man holdt på fra tidligere staller. Enden på regla ble at vi aldri så henne igjen, kanskje like greit. Anonymkode: d85af...8b7 1 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå