AnonymBruker Skrevet 28. april 2023 #1 Skrevet 28. april 2023 https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/APQ2KM/abc-jordmoedre-med-privatklinikk-saa-mye-koster-det-aa-foede- Anonymkode: 86fd5...c5d 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2023 #2 Skrevet 28. april 2023 Du tror penger gir en garanti for trygg fødsel? Anonymkode: bf023...0fb 11 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2023 #3 Skrevet 28. april 2023 Det er ikke mer trygt å føde hjemme enn på sykehus, selv om jordmødrene er aldri så flinke. Anonymkode: ae36e...d65 3
IDGAF Skrevet 28. april 2023 #4 Skrevet 28. april 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du tror penger gir en garanti for trygg fødsel? Anonymkode: bf023...0fb Spørs hva du legger i ordet «trygg».
AnonymBruker Skrevet 28. april 2023 #5 Skrevet 28. april 2023 Jeg hadde foretrukket sykehus så er man nærme tilfelle det skulle oppstå noe underveis. Anonymkode: 747fa...8e8 4
AnonymBruker Skrevet 28. april 2023 #7 Skrevet 28. april 2023 At du tror det er trygt å føde uten anestesiberedskap og nærhet til en operasjonsavdeling sier bare hvor lite du faktisk vet om hva som er trygg fødsel. bare vent til første saken smeller i media om mor/barn som ble alvorlig skadet eller dør, så skal du se at det endres hva du mener er trygt. Anonymkode: 1baa0...c3a 11 1 4
AnonymBruker Skrevet 28. april 2023 #8 Skrevet 28. april 2023 Og klasseskillet mellom rik og fattig vokser. Det er ikke positivt på noen måte Anonymkode: fbbd6...5eb 4 1
tussi680 Skrevet 28. april 2023 #9 Skrevet 28. april 2023 Spiller ingen rolle hvor rik eller fattig man er, en fødsel er en fødsel, det er risiko enkelte ganger. 1
Eva-Lena Skrevet 28. april 2023 #10 Skrevet 28. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/APQ2KM/abc-jordmoedre-med-privatklinikk-saa-mye-koster-det-aa-foede- Anonymkode: 86fd5...c5d Jeg skjønner ikke at folk tør å føde hjemme selv om jordmor er tilstede og kan jobben sin. Hadde jeg skulle født hjemme med min første så hadde vi begge dødd. Det var akutt svangerskapsforgiftning og da det ble oppdaget løp de med meg i senga gjennom sykehuset. Fra det ble oppdaget til baby var ute tok det 11 min. Hva trur du vil skje om du døder hjemme og det plustelig står om livet til dere begge to? En jordmor har ikke med seg narkose og operasjonutstyr så hun kan utføre akutt ks. Da ender det kanskje opp med død baby, død mamma eller begge dør. 8
AnonymBruker Skrevet 28. april 2023 #11 Skrevet 28. april 2023 Hjemmefødsel har større risiko enn fødsel på sykehus. Det hadde jeg ikke turt å gjøre. Tenker at dette er en mote greie. Veldig fancy med hjemmefødsel. Helt til det skjer noe. Anonymkode: 9b171...922
AnonymBruker Skrevet 28. april 2023 #12 Skrevet 28. april 2023 Mine fødsler endte med et haste-keisersnitt og en som var enda farligere (sier ikke mer, vil ikke gjenkjennes). Jeg er overhodet ikke misunnelig på de som er rike nok til å føde hjemme, hadde jeg dødd under fødsel nummer to..... Det er jo galskap å tro at hjemmefødsler er det tryggeste! Anonymkode: 181f1...92f
Topsi Skrevet 28. april 2023 #13 Skrevet 28. april 2023 Eva-Lena skrev (9 minutter siden): Jeg skjønner ikke at folk tør å føde hjemme selv om jordmor er tilstede og kan jobben sin. Hadde jeg skulle født hjemme med min første så hadde vi begge dødd. Det var akutt svangerskapsforgiftning og da det ble oppdaget løp de med meg i senga gjennom sykehuset. Fra det ble oppdaget til baby var ute tok det 11 min. Hva trur du vil skje om du døder hjemme og det plustelig står om livet til dere begge to? En jordmor har ikke med seg narkose og operasjonutstyr så hun kan utføre akutt ks. Da ender det kanskje opp med død baby, død mamma eller begge dør. Jeg skjønner ikke at jordmødre tør å tilby slikt uten lege som backup i nærheten... 1
Eva-Lena Skrevet 28. april 2023 #14 Skrevet 28. april 2023 Topsi skrev (2 minutter siden): Jeg skjønner ikke at jordmødre tør å tilby slikt uten lege som backup i nærheten... Ikke jeg heller. Det er ett sinnsykt stort ansvar om noe skulle skje. Det hjelper ikke at hele svangerskapet var fantastisk, det kan likevel skje noe øyeblikkelig hvor det trengs ks. Lurer veldig på hva denne bedriften kan stille opp med om feks en baby dør under fødsel og foreldrene saksøker de. Det hjelper ikke da å si de har jobbet som jordmor i flere år, de er allikevel ingen kirurg.
Topsi Skrevet 28. april 2023 #15 Skrevet 28. april 2023 Eva-Lena skrev (2 minutter siden): Ikke jeg heller. Det er ett sinnsykt stort ansvar om noe skulle skje. Det hjelper ikke at hele svangerskapet var fantastisk, det kan likevel skje noe øyeblikkelig hvor det trengs ks. Lurer veldig på hva denne bedriften kan stille opp med om feks en baby dør under fødsel og foreldrene saksøker de. Det hjelper ikke da å si de har jobbet som jordmor i flere år, de er allikevel ingen kirurg. https://www.helsetilsynet.no/historisk-arkiv/avgjoerelser-i-tilsynssaker-og-rapporter-etter-alvorlige-hendelser/2016/manglende-avgang-av-morkake-etter-hjemmefodsel-overforing-til-sykehus-mm-advarsel-til-sekundarjordmor-under-fodselen/ https://www.helsetilsynet.no/tilsyn/tilsynssaker/advarsel-til-jordmor-bistand-hjemme-ved-fodsel-overflytting-til-og-samhandling-med-sykehus-journalforing/ https://www.dagensmedisin.no/helsetilsynet-lov-og-rett-spesialisthelsetjeneste/advarer-jordmodre-mot-avtaler-om-hjemmefodsel/302752 Jeg er sykepleier selv. Og selv om jordmødre er spesialutdannet, å ha ansvaret for to liv i en situasjon der ting kan gå galt i løpet av minutter og sekunder, er en svært stor risiko å ta. Jeg leste nettopp boken "this is going to hurt" av en britisk gynekolog, og hvor fort ting går til helsikes under en fødsel, det er skremmende. Ikke bare står en med to liv i hendene, men sonm du sier, erstatningsansvaret hvis noe går galt, f eks at skulderen sitter fast, eller at morkaken ikke kommer ut, eller hvis barnet har navlestrengen rundt halsen... 2
AnonymBruker Skrevet 28. april 2023 #16 Skrevet 28. april 2023 Jeg vil gjerne ha hjemmefødsel. Statistisk sett er det tryggere enn på sykehus, men forstår skepsisen deres. For er det det ene tilfelle hvor ting går galt, så vil man jo helst være i nærheten av hjelp. Samboeren min tør ikke at vi skal ha hjemmefødsel, så det blir nok kanskje på sykehus. Men selv føler jeg meg mer utrygg der, og drømmer om en uforstyrret fødsel hvor jeg får bestemme alt selv underveis og etterpå, og hvor jeg ikke føler meg innvadert eller overstyrt. Det er jeg mer redd for, egentlig. Anonymkode: 5b04f...580
AnonymBruker Skrevet 28. april 2023 #17 Skrevet 28. april 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg vil gjerne ha hjemmefødsel. Statistisk sett er det tryggere enn på sykehus, men forstår skepsisen deres. For er det det ene tilfelle hvor ting går galt, så vil man jo helst være i nærheten av hjelp. Samboeren min tør ikke at vi skal ha hjemmefødsel, så det blir nok kanskje på sykehus. Men selv føler jeg meg mer utrygg der, og drømmer om en uforstyrret fødsel hvor jeg får bestemme alt selv underveis og etterpå, og hvor jeg ikke føler meg innvadert eller overstyrt. Det er jeg mer redd for, egentlig. Anonymkode: 5b04f...580 Det er jo en smuuuule bias der da, i og med at det er lavrisikofødende som i det hele tatt kan vurdere å føde hjemme. Så er kanskje ikke så rart. Anonymkode: c953b...4db 2
AnonymBruker Skrevet 28. april 2023 #18 Skrevet 28. april 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg vil gjerne ha hjemmefødsel. Statistisk sett er det tryggere enn på sykehus, men forstår skepsisen deres. For er det det ene tilfelle hvor ting går galt, så vil man jo helst være i nærheten av hjelp. Samboeren min tør ikke at vi skal ha hjemmefødsel, så det blir nok kanskje på sykehus. Men selv føler jeg meg mer utrygg der, og drømmer om en uforstyrret fødsel hvor jeg får bestemme alt selv underveis og etterpå, og hvor jeg ikke føler meg innvadert eller overstyrt. Det er jeg mer redd for, egentlig. Anonymkode: 5b04f...580 Uten å ha sett statistikken selv, vil jeg gjette på at det fremstår tryggere fordi kun de aller friskeste går til det skrittet. Som så mange andre her kunne det gått alvorlig galt med barnet og meg om jeg ikke hadde født på sykehus. Og jeg hadde lett kvalifisert til hjemmefødsel med god helse og et fantastisk svangerskap. Når man ligger der og barnet er i alvorlig fare er det å bli «invadert» å foretrekke. Anonymkode: 037d5...019 2
AnonymBruker Skrevet 28. april 2023 #19 Skrevet 28. april 2023 Jeg er sykepleier selv, og kunne fint vurdert å føde hjemme hvis jeg hadde et lavrisikosvangerskap og alt virket ok. Selvsagt kan noe skje, men statistikken tilsier at dette er ganske trygt. Anonymkode: 18556...f3b
AnonymBruker Skrevet 28. april 2023 #20 Skrevet 28. april 2023 Eva-Lena skrev (39 minutter siden): Jeg skjønner ikke at folk tør å føde hjemme selv om jordmor er tilstede og kan jobben sin. Hadde jeg skulle født hjemme med min første så hadde vi begge dødd. Det var akutt svangerskapsforgiftning og da det ble oppdaget løp de med meg i senga gjennom sykehuset. Fra det ble oppdaget til baby var ute tok det 11 min. Hva trur du vil skje om du døder hjemme og det plustelig står om livet til dere begge to? En jordmor har ikke med seg narkose og operasjonutstyr så hun kan utføre akutt ks. Da ender det kanskje opp med død baby, død mamma eller begge dør. Jepp. Et annet eksempel: Jeg snakket med en gynekolog. Hun sa at hvis det oppstår en blødning etter fødsel, kan det være som å skru på en kran. Det kan komme 100% uten forvarsel. Du vil ikke overleve til du kommer deg på sykehus hvis du føder hjemme, ikke engang hvis du bor i nærheten. Anonymkode: 6d090...501
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå