Gå til innhold

Tørre krydder og best-før-dato

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tømte noe krydder fra en krydderpose med timian opp i en penere boks med lokk. Det var timian i boksen fra før også.

Etterpå så jeg at det var best-før-dato i oktober i fjor på posen. Luktet på det, og det luktet friskt av timian slik det skal. Krydder er jo tørrvare og er oppbevart tørt i et skap. Det er vel greit å bruke det? Verste som kan skje er vel at det smaker litt mindre timian av det...eller? Ville du brukt krydder som hadde best-før-dato for et halvt år siden?

Skal bruke det i dag.

Anonymkode: f0510...692

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jo, det har jeg gjort mange ganger. Det eneste negative jeg har opplevd, er at hvis det er veldig langt over dato (flere år), er det blassere i smaken, men da kjenner du det på lukten også.

I og med at din timian luktet slik den skal, er nok smaken like god også.

AnonymBruker
Skrevet

Hadde brukt det uten problem.

Anonymkode: e1d8a...dcb

AnonymBruker
Skrevet

Det går helt fint. Tørkede urter varer i åresvis om de oppbevares fukt-fritt. Samme med mel og annen tørrvare. 

Anonymkode: a8017...046

AnonymBruker
Skrevet

De kan få mindre smak med årene, men det er alt. Bryr meg lite om datomerking på krydder.

Anonymkode: 80be2...97d

AnonymBruker
Skrevet

Takker for svar. Da bruker jeg det.

ts

Anonymkode: f0510...692

Skrevet

Jeg brukte nettopp opp en boks med hvitløkpulver, da jeg kikket hadde den best før dato i 2019, men det smakte helt fint. :)

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg vokste opp, hadde vi en (stor) boks med grillkrydder i skapet som foreldrene mine hadde fått i gave 15-20 år tidligere. 
Det var det beste grillkrydderet vi hadde, og det var ingen som snakket om at det skulle være noen grunn til å ikke bruke det. 

Det eneste negative jeg kan huske, er at det ofte satt litt fast i store klumper i boksen.

Det ble brukt ganske ofte av oss som ungdommer. 

Anonymkode: e52ae...259

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...