Gå til innhold

Lilla søtpoteter

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Kor ofte et de lilla søtpoteter? Gamlingane på Okinawa har tradisjonelt fått meir enn 70 % av alle kaloriane sine frå lilla søtpoteter. 

https://helleskitchen.org/pure-av-lilla-sotpotet/

Endret av Nattens rytter
AnonymBruker
Skrevet

Hvor ofte spiser du lilla søtpoteter da?

Anonymkode: 47db5...1a5

Skrevet (endret)

Det er ikke en klimavennlig grønnsak når den må fraktes rundt hele jorden.

Endret av Rotemor
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Dei dyrkar ho mellom anna i Italia og Portugal. I alle høve kjem helsa i fyrste rekkje. 

AnonymBruker
Skrevet

Spennende!

De er jo begynt å dyrke litt vanlige søtpoteter også i Norge, så jeg antar at man etterhvert også vil få rensede eksemplarer av lilla søtpotet også her, slik at de kan dyrkes frem uten å overføre virus og andre plantesykdommer som vi ikke har i Norge i dag.

Har norsk lilla potet noen av de samme helsefordelene?

Anonymkode: 03e98...b1e

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Spennende!

De er jo begynt å dyrke litt vanlige søtpoteter også i Norge, så jeg antar at man etterhvert også vil få rensede eksemplarer av lilla søtpotet også her, slik at de kan dyrkes frem uten å overføre virus og andre plantesykdommer som vi ikke har i Norge i dag.

Har norsk lilla potet noen av de samme helsefordelene?

Anonymkode: 03e98...b1e

Kanskje ikkje like sunne, men Blå Kongo er sunnare enn vanlege poteter.

https://www.p4.no/det-gode-liv/derfor-er-bla-poteter-sunt-for-deg/artikkel/674895/

Skrevet

Jeg meste litt på nett og Dant at den gule søtpoteter er sunnere enn den lilla. Den inneholder mer betakaroten og A-vitaminer.

AnonymBruker
Skrevet

Vi får både hvite, lilla og oransje søtpoteter i abonnementskassen vår på økologiske grønnsaker. De hvite og lilla spiser jeg svært ugjerne, de har mindre god smak og en tørrere konsistens enn de oransje. 

Når de oransje i tillegg er sunnere ser jeg absolutt ingen grunn til å velge lilla (dersom jeg hadde fått valget, abonnementet vårt fungerer ikke sånn). 

Utover det synes jeg også at man skal begrense såpass langtreiste grønnsaker om man kan. Å spise søtpoteter hver dag i et norsk kosthold virker ganske meningsløst, særlig om man ellers er over gjennomsnittet opptatt av å moralisere om vassgraut og pinnekjøtt av kje og sånn. ;) 

Anonymkode: 47db5...1a5

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Rotemor skrev (21 timer siden):

Handler du det meste hos nærmeste bonde? Hvem bryr seg om den fraktes jorden rundt? Er nok mange ting du kjøper som ikke produseres her i landet også feks bil, klær, medisiner, annet utstyr.

Anonymkode: 74824...0cf

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Handler du det meste hos nærmeste bonde? Hvem bryr seg om den fraktes jorden rundt? Er nok mange ting du kjøper som ikke produseres her i landet også feks bil, klær, medisiner, annet utstyr.

Anonymkode: 74824...0cf

Ja, det er riktig. Men det betyr ikke at vi ikke skal ta det med i vurderingen.

Skrevet

Lilla søtpoteter kostar 50-60 kr kiloen på asiatiske butikkar i Noreg. Dersom de tek dykk ei vende på Asian Food Market, kan de sjå om dei har dei inne. Lilla gulrøter og lilla mais er òg helsesamt. 

• 1 år senere...
AnonymBruker
Skrevet
Rotemor skrev (På 28.4.2023 den 14.27):

Bare en brøkdel av det og spise kjøtt, selv om det er lokalt

Anonymkode: 78918...7e8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...