Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest takinova
Skrevet

Har oppdaget noe "nytt" når jeg nå bistår en yngre slektning med å søke sitt første boliglån.

Tidligere var det vanlig å sende en melding til sin kontakt i banken med litt tall, kanskje skattemelding og be dem om en vurdering av lånemulighetene. Kanskje man også sendte dette til et par andre banker.

Alle bankene nå ønsker at det sendes en formell søknad via deres egne automatiserte systemer. Selv banken hvor vedkommende har vært kunde fra barnsben.

Noen som vet hvorfor det er blitt sånn?

Selv gjetter jeg på at det dreier seg om to ting: 

- Kundeforholdet blir opprettet umiddelbart og banken får tilgang til og kan lagre masse informasjon om kunden(informasjon er verdt mye)

- Algoritmen gir kunderådgiver en oversikt over kundens situasjon og tilrår lån eller ikke.

Nr. 2 er jo egentlig grei, men nr.1 er problematisk i et GDPR-perspektiv mener jeg.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bankansatt her: 

Bankene har nå mye automatikk i behandling av lånesøknader. Dette gjør at det gjør mye raskere å behandle søknadene, noe kundene ofte anser som positivt, og som også er positivt for bankene, siden det tar mindre ressurser (og banken da sparer penger). 

Det første poenget ditt: banken hadde fått fatt i disse opplysningene om kunden sendte inn papir-skjemaer også... Så der skjønner jeg ikke helt hva du mener? 

Anonymkode: 4551b...833

• Liker 2
Skrevet (endret)

GDPR handler om samtykke. Om du skriver inn informasjonen selv så er det greit. Deler en tredjepart informasjon om deg med banken uten at du vet om det så er det mer spennende å drøfte GDPR.

Når det gjelder boliglån. Jeg hadde tatt en vilkårlig lokalbank og sendt over en mail med budsjettet hvor de bes om et finansieringsbevis. Mulig at det då må samtykkes til datadeling av data fra skatteetaten i etterkant. Ikke mer kompleks enn det.

Random lokalbanker:

Kvinesdal Sparebank
Flekkefjord Sparebank

Har du hørt om de? Ikke sant!

Schmuhu

Endret av Schmuhu
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Forstår ikke punkt 1, da man ikke må bli kunde for å søke om ett uforpliktende lån?

Du sier du tenker på GDPR, hvordan da?  

Anonymkode: 708d3...aba

Gjest takinova
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Forstår ikke punkt 1, da man ikke må bli kunde for å søke om ett uforpliktende lån?

Du sier du tenker på GDPR, hvordan da?  

Anonymkode: 708d3...aba

Fordi mange ikke nødvendigvis skal søke lån, men ønsker en vurdering av sin situasjon, som i dette tilfellet. Er det i det hele tatt vits å søke om et lån? Eller som en annen slektning som vurderte fastrente og kontaktet banken sin for å høre hvordan dette ville slå ut: "Jeg kan ikke si noe om dette før du har søkt lån på nytt via portalen vår."

Kanskje jeg bommer når jeg trekker inn GDPR, da man jo gir samtykke her.

Mener vel egentlig mer at automatiseringen av prosessen gir bankene for mye informasjon om en potensiell kunde, lenge før man i det hele tatt vet om man er interessert i et kundeforhold der.

Edit: Til det første du nevner: Mener at hvertfall en av bankene opprettet kundeforhold med nettbank når man søkte lånet.

Endret av takinova
Gjest takinova
Skrevet
Schmuhu skrev (6 minutter siden):

GDPR handler om samtykke. Om du skriver inn informasjonen selv så er det greit. Deler en tredjepart informasjon om deg med banken uten at du vet om det så er det mer spennende å drøfte GDPR.

Når det gjelder boliglån. Jeg hadde tatt en vilkårlig lokalbank og sendt over en mail med budsjettet hvor de bes om et finansieringsbevis. Mulig at det då må samtykkes til datadeling av data fra skatteetaten i etterkant. Ikke mer kompleks enn det.

Random lokalbanker:

Kvinesdal Sparebank
Flekkefjord Sparebank

Har du hørt om de? Ikke sant!

Schmuhu

Du har rett med GDPR, jeg bommet der.

Men akkurat det du videre beskriver var det jeg tenkte at han kunne gjøre. Også med sin lokale sparebank gjennom 20 år. Men det gikk altså ikke. Fint at det fortsatt er noen banker som er sånn da.

Gjest takinova
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Bankansatt her: 

Bankene har nå mye automatikk i behandling av lånesøknader. Dette gjør at det gjør mye raskere å behandle søknadene, noe kundene ofte anser som positivt, og som også er positivt for bankene, siden det tar mindre ressurser (og banken da sparer penger). 

Det første poenget ditt: banken hadde fått fatt i disse opplysningene om kunden sendte inn papir-skjemaer også... Så der skjønner jeg ikke helt hva du mener? 

Men ofte er man jo ikke nødvendigvis ute etter et konkret lån, man ønsker en vurdering fra en kundebehandler og evt. oppfølging på hva som må til. 

Disse automatiserte prosessene er også uklare på flere punkter som ikke kan avklares uten menneskelig interaksjon. 

AnonymBruker
Skrevet
takinova skrev (22 minutter siden):

Men ofte er man jo ikke nødvendigvis ute etter et konkret lån, man ønsker en vurdering fra en kundebehandler og evt. oppfølging på hva som må til. 

Disse automatiserte prosessene er også uklare på flere punkter som ikke kan avklares uten menneskelig interaksjon. 

Da avtaler man jo et møte med en kunderådgiver da? Ser ikke helt problemet?

Anonymkode: 734dd...1fc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
takinova skrev (25 minutter siden):

De aller fleste banker tilbyr dette OGSÅ, men vil at man først skal gå gjennom de automatiske systemene slik at man har all tilgjengelig data før man har et slikt møte. For å spare tid og arbeid. 

Så er det noen få banker som kun har automatisk lånebehandling, og disse mister da potensielle kunder som ikke ønsker å kun bli behandlet automatisk. 

• Nyttig 1
Gjest takinova
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Da avtaler man jo et møte med en kunderådgiver da? Ser ikke helt problemet?

Ja, men ikke bare bare å få til et møte UTEN å først ha fylt ut automatiserte søknader. Svar #9 forklarer det for så vidt greit.

AnonymBruker
Skrevet
takinova skrev (Akkurat nå):

Ja, men ikke bare bare å få til et møte UTEN å først ha fylt ut automatiserte søknader. Svar #9 forklarer det for så vidt greit.

Nei, men da fyller man det ut først? Så kan kundebehandler lese gjennom og forberede seg, og man får et mye mer effektivt møte? Jeg ser ikke helt hva som er problemet her? Det går fortere og mer effektivt for alle parter involvert. 

• Liker 2
Gjest takinova
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei, men da fyller man det ut først? Så kan kundebehandler lese gjennom og forberede seg, og man får et mye mer effektivt møte? Jeg ser ikke helt hva som er problemet her? Det går fortere og mer effektivt for alle parter involvert. 

Det blir ikke presentert som noe man fyller ut i forkant av et møte akkurat. Det blir presentert som en endelig lånesøknad. 

Det er kanskje ikke noe problem i det hele tatt. Kanskje bare vi gamlinger som savner den menneskelige interaksjonen i møtene hvor man sammen kommer frem til noe uten at AI skal ha sitt å si😁

AnonymBruker
Skrevet
takinova skrev (9 minutter siden):

Det blir ikke presentert som noe man fyller ut i forkant av et møte akkurat. Det blir presentert som en endelig lånesøknad. 

Det er kanskje ikke noe problem i det hele tatt. Kanskje bare vi gamlinger som savner den menneskelige interaksjonen i møtene hvor man sammen kommer frem til noe uten at AI skal ha sitt å si😁

Det du ønsker er å skrivet ut alt av papirer og dokumenter for å så dra de med deg i et fysisk møte? 

Altså du står jo fritt til å gjøre det 🤷‍♀️

• Liker 1
Gjest takinova
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Det du ønsker er å skrivet ut alt av papirer og dokumenter for å så dra de med deg i et fysisk møte? 

Altså du står jo fritt til å gjøre det 🤷‍♀️

Nei, virker ikke sånn når man sender dem en henvendelse.

Men ikke noe stort problem. Jeg var bare litt overrasket over at det var så vanskelig å få en uforpliktende prat med en bankrådgiver.

AnonymBruker
Skrevet
takinova skrev (1 minutt siden):

Nei, virker ikke sånn når man sender dem en henvendelse.

Men ikke noe stort problem. Jeg var bare litt overrasket over at det var så vanskelig å få en uforpliktende prat med en bankrådgiver.

Men er det vanskelig, da...? De aller fleste vil i dag synes det er vanskeligere å printe ut papirer og ta med seg og møte fysisk opp, enn å enkelt og greit laste ting opp digitalt og få svar uten å måtte styre. 

Gjest takinova
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men er det vanskelig, da...? De aller fleste vil i dag synes det er vanskeligere å printe ut papirer og ta med seg og møte fysisk opp, enn å enkelt og greit laste ting opp digitalt og få svar uten å måtte styre. 

Ja, og det er vel derfor det er blitt slik. Utviklingen blir mer og mer automatisert. Til glede for de fleste. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjør det fortsatt sånn at jeg sender tall til min kontakt, og så finner han ut av det. 

Anonymkode: 8fdd0...3a6

Gjest takinova
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg gjør det fortsatt sånn at jeg sender tall til min kontakt, og så finner han ut av det. 

Anonymkode: 8fdd0...3a6

Heldig er du👍

Skrevet

Høres ut som bare du misforstår systemet litt her ts. Jeg er kunde i en stor bank (DnB) og har aldri hatt problem med å kontakte kunderådgiver, snakke med rådgivere som kan tilby meg lån utover disse automatiske lånesøknadene eller opplevd avslag på forespørsel om samtale per telefon eller personlig møte. 

Man må jo bare spørre, og være litt tydelig på hva man vil. Ikke fylte jeg ut de elektroniske heller. 

Ser at du trekker inn AI/KI også. Ser ikke helt koblingen. Er de automatiserte lånesøknadene basert på kunstig intelligens? Da har jeg lært noe nytt i dag i så fall.

AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, c_buk said:

Ser at du trekker inn AI/KI også. Ser ikke helt koblingen. Er de automatiserte lånesøknadene basert på kunstig intelligens? Da har jeg lært noe nytt i dag i så fall.

Både bank- og forsikringsbransjen benytter seg av KI ja.

I forsikringsbransjen blir enkle typer av skademeldinger behandlet av KI alene, ingen mennesker er involvert.

Anonymkode: d8cb1...fe8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...