AnonymBruker Skrevet 28. april 2023 #1 Skrevet 28. april 2023 Om pengesystemet blir borte, er det lurt å bruke sparepengene på å kjøpe litt gull, sølv og edle stener? Har hørt at sølv har kunstig lave priser, og at sølv vil stige i verdi i fremtiden. En vis dame fra philipinene fortalte at hun hadde en del sølv, gull og edle stener fordi det ville alltid ha en verdi, mens penger kunne plutselig miste sine verdi. Anonymkode: f4b2a...e1f
AnonymBruker Skrevet 28. april 2023 #2 Skrevet 28. april 2023 Hvorfor skulle gull ha en verdi om vi mangler drivstoff og mat, for eksempel? Anonymkode: aadbd...8b4
AnonymBruker Skrevet 28. april 2023 #3 Skrevet 28. april 2023 Så i følge henne er ikke metaller bundet opp mot kurs? https://e24.no/bors/instrument/C%3ASXAUUSDOZ%26%2392%3BSP.IDCIND Anonymkode: 8181c...3b3
Snublefot62 Skrevet 28. april 2023 #4 Skrevet 28. april 2023 Ting har bare en salgsverdi dersom noen er villig til å gi noe for det. Å gå fra den verdensøkonomien vi har i dag til at pengesystemet bare blir borte vil ikke skje over natta, og det er ingen garanti for at sølv eller gull har noen som helst verdi i en såpass endret verden. 2
Schmuhu Skrevet 28. april 2023 #5 Skrevet 28. april 2023 Nei. Du burde heller investere i ditt humankapital. Det er lettere å selge eller dra nytte av i en ekstrem krisetid. Schmuhu
AnonymBruker Skrevet 28. april 2023 #6 Skrevet 28. april 2023 Schmuhu skrev (3 timer siden): Nei. Du burde heller investere i ditt humankapital. Det er lettere å selge eller dra nytte av i en ekstrem krisetid. Schmuhu Hva mener du med humankapital? Kjøpe meg bolig og bil? Anonymkode: f4b2a...e1f
Schmuhu Skrevet 28. april 2023 #7 Skrevet 28. april 2023 7 hours ago, AnonymBruker said: Hva mener du med humankapital? Kjøpe meg bolig og bil? Anonymkode: f4b2a...e1f Humankapital handler om kunnskap og ferdigheter et menneske har. Det er kunnskap og ferdigheter som du bytter mot penger i dagens samfunn. Det vil si i praksis at du jobber og så får du penger for det. Dine penger bruker du da på andre sitt humankapital som du ikke vil skaffe deg selv, f.eks. kjøper du mat som andre har dyrket, pakket og fraktet for deg. Noen yrker er mer kompleks enn andre og krever mer humankapital. For eksempel kan flere lære seg å bake brød innen kort tid enn å lære seg hjertekirugi. Sistnevnt er derfor humankapital som er mer verdt enn førstnevnt. Samfunnet gjenspeiler det ved å gi kirurgen mer lønn. Nå snakker du om en krise som gjør penger verdiløs. Du snakker da om å skaffe andre verdier som f.eks. gull på forhånd, som du kan bytte inn mot velferd i en pengekrise. Men hva hvis gull også mister sin verdi? Da er det bare deg igjen og ditt humankapital. Hva har du å bidra med? 3
Anonym11223344 Skrevet 28. april 2023 #8 Skrevet 28. april 2023 Edle metaller og kunst taper verdi på lang sikt. Kjøp utenlandsk aksjefond.
AnonymBruker Skrevet 28. april 2023 #9 Skrevet 28. april 2023 Hvem kjøper gull lenger? Anonymkode: 5f70c...e84 1
Schmuhu Skrevet 28. april 2023 #10 Skrevet 28. april 2023 3 minutter siden, Anonym11223344 said: Edle metaller og kunst taper verdi på lang sikt. Kjøp utenlandsk aksjefond. Men kan du få likvidert et utenlandsk aksjefond i en pengekrise, om den i det hele tatt har en resterende verdi?
AnonymBruker Skrevet 28. april 2023 #11 Skrevet 28. april 2023 Schmuhu skrev (15 minutter siden): Humankapital handler om kunnskap og ferdigheter et menneske har. Det er kunnskap og ferdigheter som du bytter mot penger i dagens samfunn. Det vil si i praksis at du jobber og så får du penger for det. Dine penger bruker du da på andre sitt humankapital som du ikke vil skaffe deg selv, f.eks. kjøper du mat som andre har dyrket, pakket og fraktet for deg. Noen yrker er mer kompleks enn andre og krever mer humankapital. For eksempel kan flere lære seg å bake brød innen kort tid enn å lære seg hjertekirugi. Sistnevnt er derfor humankapital som er mer verdt enn førstnevnt. Samfunnet gjenspeiler det ved å gi kirurgen mer lønn. Nå snakker du om en krise som gjør penger verdiløs. Du snakker da om å skaffe andre verdier som f.eks. gull på forhånd, som du kan bytte inn mot velferd i en pengekrise. Men hva hvis gull også mister sin verdi? Da er det bare deg igjen og ditt humankapital. Hva har du å bidra med? Jeg forstår. Det handler om at alle har forskjellige kunnskap og at alle kan bidra og hjelpe hverandre. Man gjør tjenester for hverandre. Det er jo en ganske fin idé. Om jeg får hjelp av en psykolog, så kan jeg hjelpe psykologen med noe som betaling. Anonymkode: f4b2a...e1f
AnonymBruker Skrevet 28. april 2023 #12 Skrevet 28. april 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvem kjøper gull lenger? Anonymkode: 5f70c...e84 Nei, det går vel i sølv. Anonymkode: f4b2a...e1f
AnonymBruker Skrevet 28. april 2023 #13 Skrevet 28. april 2023 Hva skal du bruke gullet og sølvet til om samfunnet kollapser? Jeg har boden full av mat og utstyr for å overleve. Er verdt mer enn all verdens gull og du kan sitte der å sulte mens jeg klarer meg fint 😉 Anonymkode: 47630...b09 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #14 Skrevet 29. april 2023 Hvis jeg sitter på en haug med gull eller sølv. Samtidig som du sitter på forskjellig mat, eller annet utstyr som kan være greit å ha i en krise-situasjon. Da ville jeg selvfølgelig ønsket å gjennomføre en handel med deg, sånn at jeg kan få tak i den maten jeg trenger. Men hvorfor skal du være villig til å gå med på en sånn handel? Blir det veldig store økonomiske problemer på landsbasis, så blir det vel mat eller andre ting som faktisk er verdt noe som helst. Men det er ikke mulig å spise hverken gull eller sølv. Anonymkode: 9b7ca...15a
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #15 Skrevet 29. april 2023 Gull har jo alltid vært populært. Der varer evig og tar liten plass. Kjekt å ha i bakhånd. Anonymkode: 99236...64c 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #16 Skrevet 29. april 2023 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Om pengesystemet blir borte, er det lurt å bruke sparepengene på å kjøpe litt gull, sølv og edle stener? Har hørt at sølv har kunstig lave priser, og at sølv vil stige i verdi i fremtiden. En vis dame fra philipinene fortalte at hun hadde en del sølv, gull og edle stener fordi det ville alltid ha en verdi, mens penger kunne plutselig miste sine verdi. Anonymkode: f4b2a...e1f Gull og sølv hvis du vil ha noe som ikke har økt i pris på 10 år. Edelstener er EKSTREMT overpriset. Det er ikke investeringsobjekter med mindre du kjøper de til spotpris i kongo. Det eneste man står igjen med er bitcoin. Anonymkode: f1677...cdc
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #17 Skrevet 29. april 2023 Er det ikke mer nyttig å skape en bedre verden? Hvis verden rundt deg raser sammen, så hjelper det ikke med gods og gull. Anonymkode: 2d1ca...e73
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #18 Skrevet 29. april 2023 Hvis samfunnet raser sammen, hva skal dere bytte bort for å få kjøpt mat? Tenker hvis inflasjonen har gått helt av skaftet? Da må jo litt gull være kjekt å ha? Det tar liten plass, forholdsvis enkelt å dele, alle kjenner til gull, det har alltid vært ettertraktet. Anonymkode: 99236...64c
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #19 Skrevet 29. april 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Gull og sølv hvis du vil ha noe som ikke har økt i pris på 10 år. Edelstener er EKSTREMT overpriset. Det er ikke investeringsobjekter med mindre du kjøper de til spotpris i kongo. Det eneste man står igjen med er bitcoin. Anonymkode: f1677...cdc Spotpris på gull og sølv har over doblet seg de siste 10 årene. https://tavex.no/ Kommer man i en situasjon hvor man bare får ta ut et visst beløp i uka/måneden så er det ikke dumt å ha litt på kistebunnen. Anonymkode: 95556...add
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #20 Skrevet 29. april 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvis samfunnet raser sammen, hva skal dere bytte bort for å få kjøpt mat? Tenker hvis inflasjonen har gått helt av skaftet? Da må jo litt gull være kjekt å ha? Det tar liten plass, forholdsvis enkelt å dele, alle kjenner til gull, det har alltid vært ettertraktet. Anonymkode: 99236...64c Hvorfor skulle folk ønske å bytte fra seg mat for litt metall? Anonymkode: aadbd...8b4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå