AnonymBruker Skrevet 28. april 2023 #1 Skrevet 28. april 2023 I hagen på huset jeg leier står det et stort, gammelt epletre. Det er høyere enn nabohuset (som er 1,5 etasjer), så jeg vil tippe rundt seks meter høyt. Jeg hater tanken på å rive ned ett så gammel tre, men jeg vet ikke om dette treet kan reddes. Vi ble ikke opplyst om på visning at det var et epletre (visning om vinteren), eller at det er sykt. Det fant vi ut selv i ettertid. Alle eplene råtner på treet før de er modne, og dette store treet produserer MYE epler. Fra juli og uti desember bruker vi enormt med tid på å plukke råtne epler fra bakken, de faller av råtne fra de er kart til lenge etter at bladene har falt av. I tillegg bruker vi mye tid på å kjøre eplene til dynga, siden vi ikke har (eller ønsker å ha) varmkompost. Eplene må plukkes så fort de faller, ellers er det snegleparadis. Plenen under treet er skikkelig stygg, antagelig pga råtne epler som ligger der litt før vi oppdager de. Vi prøver å plukke det vi kan før det faller, men pga høyden på treet når vi ikke så mye 😅 I tilegg er treet hult. Det er et hulrom i stammen der en grein er fjernet tidligere, og jeg kan se dagslys gjennom og stikke armen min ganske langt inni stammen. Samboeren min mener vi må bare finne ut hva slags sykdom treet har som gjør at alt råtner på rot, og så kommer det til å bli et helt fint tre. Jeg mener at med skadene på stammen er dette treet dødsdømt. Ingen av oss er veldig erfarne derimot, og kunne gjerne trengt litt input. Jeg kjenner jeg gruer meg til enda en sommer hvor mesteparten av tida i hagen går med til råtne epler. Anonymkode: a8671...a7d
AnonymBruker Skrevet 28. april 2023 #2 Skrevet 28. april 2023 Er treet blitt beskåret i det siste? Så mye epler høres ikke levedyktig ut. Tiden for beskjæring er nå Anonymkode: 9f897...dc1 2
AnonymBruker Skrevet 28. april 2023 #3 Skrevet 28. april 2023 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Er treet blitt beskåret i det siste? Så mye epler høres ikke levedyktig ut. Tiden for beskjæring er nå Anonymkode: 9f897...dc1 Ifølge naboer har det ikke blitt gjort noe med treet på hvertfall 15 år, bare fjerner greiner når knekker pga tyngden av alle eplene. Skal være helt ærlig på at jeg er usikker på om det er vårt eller huseiers ansvar å betale for beskjæring? Daglig vedlikehold er jo vårt, men vi har bare bodd her siden våren 2021, så vanskjøtsel går jo tilbake lenge før vår tid. Anonymkode: a8671...a7d
trøndermann38 Skrevet 28. april 2023 #4 Skrevet 28. april 2023 Prøv å beskjær treet, det er noe dere kan gjøre selv. Om det ikke hjelper er nok treet bare å sage ned. 2
Fighter83 Skrevet 28. april 2023 #5 Skrevet 28. april 2023 Tenker også at dere må beskjære treet 👍 Liten veiviser om det her: https://viivilla.no/hage/beskjaring-av-epletre/ 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2023 #6 Skrevet 28. april 2023 Spør huseier, få tak i en greinklipper og beskjær treet. Det kan reddes, men trenger en del pleie. Anonymkode: d5d0b...f1e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå