AnonymBruker Skrevet 28. april 2023 #1 Del Skrevet 28. april 2023 Blodprøvene viste lavt antall hvite blodceller og mangel på d-vitamin. D-vitamin mangel er jo ganske vanlig, men hva med hvite blodceller? For mange hvite blodceller kan jo være alvorlig, f.eks blodkreft, men finner lite informasjon om lavt antall? Er det nokså vanlig? Skal ta nye blodprøver om en uke, og ta det der ifra. Anonymkode: 73f2c...701 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april 2023 #2 Del Skrevet 28. april 2023 Det som er rart er at nivået av hvite blodceller (immunceller) i blodet varierer etter aktivitetsnivået. Når vi beveger oss synker nivået av immunceller i blodet fordi immuncellene trekker ut av blodet for å gå på jobb. Og jobben er å patruljere rundt i vevet i kroppen på jakt etter skadede celler. Når vi setter oss ned og hviler, trekker også immuncellene tilbake i blodet for å hvile. Immunolog Anne Spurkland forteller om dette i Aarebrotforelesningen hun holdt om immunforsvaret ved Universitetet i Bergen i vinter. Skal vi tro Spurkland, må det bety at du vil få en veldig lav måling av hvite blodceller hvis du tar en joggetur umiddelbart før du tar blodprøven. Tar ikke leger hensyn til dette når de måler nivået av immunceller i blodet? Anonymkode: e62a2...07d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april 2023 #3 Del Skrevet 28. april 2023 Hmm, lurer på det samme. Har hatt lavt i mange år. Flere leger har sagt til meg at det er tegn på alvorlig underliggende sykdom, men det blir liksom med det. Anonymkode: 0365c...b1f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april 2023 #4 Del Skrevet 28. april 2023 Jeg lurer på litt det samme, bare her var det høyt antall hvite blodceller. Anonymkode: 843be...cd6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april 2023 #5 Del Skrevet 28. april 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hmm, lurer på det samme. Har hatt lavt i mange år. Flere leger har sagt til meg at det er tegn på alvorlig underliggende sykdom, men det blir liksom med det. Anonymkode: 0365c...b1f Legene gjør ikke noe mer enn å bare si det? De sier bare at det er tegn på alvorlig underliggende sykdom men sjekker ikke noe mer?! Anonymkode: 3bd7d...eea 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april 2023 #6 Del Skrevet 28. april 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Legene gjør ikke noe mer enn å bare si det? De sier bare at det er tegn på alvorlig underliggende sykdom men sjekker ikke noe mer?! Anonymkode: 3bd7d...eea Nei, det er jo det jeg skriver.. Anonymkode: 0365c...b1f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #7 Del Skrevet 29. april 2023 Hvor lav er verdien din da? Mine leukocytter ligger alltid mellom 2,2-3,5, og første gang det ble oppdaget ble jeg (og legen) litt bekymra, men så viser det seg at det tydeligvis er normale verdier for meg. Anonymkode: 1593c...6d6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #8 Del Skrevet 29. april 2023 Jeg har hatt lavt tall der i mange år, og legen har ikke funnet noen forklaring. Det er liksom bare «slik er det, lev med det»….. Tro om de hadde sagt det samme dersom det var kongen som hadde det prøveresultatet😆 Anonymkode: e6284...e80 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #9 Del Skrevet 29. april 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hvor lav er verdien din da? Mine leukocytter ligger alltid mellom 2,2-3,5, og første gang det ble oppdaget ble jeg (og legen) litt bekymra, men så viser det seg at det tydeligvis er normale verdier for meg. Anonymkode: 1593c...6d6 Hvis du mener meg: 0,8 nå/i januar (sjekket sist da). Før dette har de vært sånn: 1,8 > 1,6 > 1,4 > 1,2 > 1 > 0,8. Hadde vel forstått det mer om de ble stående stille på ett tall/vekslet mellom et lite område. Anonymkode: 0365c...b1f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #10 Del Skrevet 29. april 2023 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Hvis du mener meg: 0,8 nå/i januar (sjekket sist da). Før dette har de vært sånn: 1,8 > 1,6 > 1,4 > 1,2 > 1 > 0,8. Hadde vel forstått det mer om de ble stående stille på ett tall/vekslet mellom et lite område. Anonymkode: 0365c...b1f Noen ligger lavere enn andre, det ligger i et referanseområde sin natur. Har du sett om det er sykliske variasjoner, feks som ved syklisk nøytropeni? Denne artikkelen er veldig gammel og sikkert utdatert på flere punkter, men den sier endel om temaet. https://tidsskriftet.no/2003/03/oversiktsartikkel/kronisk-noytropeni-inndeling-og-behandling Anonymkode: bc80d...f18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #11 Del Skrevet 29. april 2023 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Noen ligger lavere enn andre, det ligger i et referanseområde sin natur. Har du sett om det er sykliske variasjoner, feks som ved syklisk nøytropeni? Denne artikkelen er veldig gammel og sikkert utdatert på flere punkter, men den sier endel om temaet. https://tidsskriftet.no/2003/03/oversiktsartikkel/kronisk-noytropeni-inndeling-og-behandling Anonymkode: bc80d...f18 Hmm, vet ikke noe mer enn at den bare har sunket for hver gang jeg tar prøven. Det er ikke noe jeg tenker så mye på i hverdagen, annet enn hvis det kommer opp noe som gjør det, som feks denne tråden. Om det først kommer opp er det vel helst om den kan forklare noe om hvorfor jeg er så dårlig/om det er noe den kan indikere at man kunne sjekket videre for å finne årsaker til hva som gjør meg så dårlig, hvis du skjønner. Dårlig formulert av meg, men har ikke sovet mer enn maks10 min-i beste fall 2 timer på lang lang lang tid, så hjernen er ikke helt med. 🙈😅 Anonymkode: 0365c...b1f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #12 Del Skrevet 29. april 2023 Be om en grundig sjekk. Lavt antall hvite blodceller over tid bør alltid utredes. Beinmargsprøve bør være prioritert. Både høye og lave verdier er symptomer på kroniske blodsykdommer. Anonymkode: 96cad...441 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #13 Del Skrevet 29. april 2023 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Be om en grundig sjekk. Lavt antall hvite blodceller over tid bør alltid utredes. Beinmargsprøve bør være prioritert. Både høye og lave verdier er symptomer på kroniske blodsykdommer. Anonymkode: 96cad...441 Dette ble gjort på meg, for å utelukke leukemi. I tillegg røntgen av hjerte og lunger. Hematologen konstanterte at jeg var en som bare har lavt antall uten grunn. Jeg er syk og ufør nå da😏 Anonymkode: 1dc70...939 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #14 Del Skrevet 29. april 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Be om en grundig sjekk. Lavt antall hvite blodceller over tid bør alltid utredes. Beinmargsprøve bør være prioritert. Både høye og lave verdier er symptomer på kroniske blodsykdommer. Anonymkode: 96cad...441 Nei, ser man det du! Nå kjente jeg faktisk at de steg rett opp i normal akkurat mens jeg leste "beinmargsprøve", du. 🤪 😚 Anonymkode: 0365c...b1f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #15 Del Skrevet 30. april 2023 Jeg er ganske syk og måtte dra til privat lege hvor han tok blodprøve. Fikk 2,2 på den Leucoytter. Fastlege har i 2,5 år oversett meg. Har blitt sykere og sykere. Anonymkode: f951f...087 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #16 Del Skrevet 30. april 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg er ganske syk og måtte dra til privat lege hvor han tok blodprøve. Fikk 2,2 på den Leucoytter. Fastlege har i 2,5 år oversett meg. Har blitt sykere og sykere. Anonymkode: f951f...087 Kan du utdype? jeg var nede i 1,6 uten at legen fant underliggende sykdom. I dag derimot er jeg full av dritt tilstander. Har t.o.m fått kronisk lemus(?)/rykninger i haken😄Det er ikke smertefullt, men sosialt hemmende. Ikke at jeg er sosial her jeg ligger utmattet med kraftige smerter🫣 Anonymkode: 1dc70...939 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #17 Del Skrevet 30. april 2023 Kroppen styrer produksjonen av leukocytter ved hjelp av et hormon. Folk som mangler dette hormonet har problemer med å produsere leukocytter. Da oppstår immunsvikt. Vet du hva dette hormonet heter? Anonymkode: e62a2...07d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #18 Del Skrevet 30. april 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Kan du utdype? jeg var nede i 1,6 uten at legen fant underliggende sykdom. I dag derimot er jeg full av dritt tilstander. Har t.o.m fått kronisk lemus(?)/rykninger i haken😄Det er ikke smertefullt, men sosialt hemmende. Ikke at jeg er sosial her jeg ligger utmattet med kraftige smerter🫣 Anonymkode: 1dc70...939 Har du prøvd mangesium-tilskudd? Mangel på magnesium gir gjerne leamus/rykninger/kramper og slikt. Så i en annen tråd at man visstnok ikke får målt det så godt med blodprøver eller, og siden det ikke er farlig å prøve tilskudd er det kanskje verdt et forsøk om det plager deg og du ikke har prøvd det fra før? Ellers: God bedring! Håper du får hjelp for det som plager deg ellers selvfølgelig. Anonymkode: 0365c...b1f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #19 Del Skrevet 30. april 2023 AnonymBruker skrev (På 29.4.2023 den 0.08): Nei, det er jo det jeg skriver.. Anonymkode: 0365c...b1f Da bør du jo bytte lege. Hvis legen mener det er tegn på alvorlig underliggende sykdom og ikke gjør noe, er jo det en stor svikt.. Anonymkode: 7c518...c53 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #20 Del Skrevet 30. april 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har du prøvd mangesium-tilskudd? Mangel på magnesium gir gjerne leamus/rykninger/kramper og slikt. Så i en annen tråd at man visstnok ikke får målt det så godt med blodprøver eller, og siden det ikke er farlig å prøve tilskudd er det kanskje verdt et forsøk om det plager deg og du ikke har prøvd det fra før? Ellers: God bedring! Håper du får hjelp for det som plager deg ellers selvfølgelig. Anonymkode: 0365c...b1f Takk🌹ja har tatt 6-800 mg (?)magnesium daglig i noen år. Anonymkode: 1dc70...939 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå