AnonymBruker Skrevet 28. april 2023 #1 Skrevet 28. april 2023 Hei. Jeg er nokså håpløs på dette med skattekort, fordi dette er første gangen jeg passerer frikortgrense. Snakket med noen i familien om det som sa jeg sikkert måtte regne ut hva jeg tror jeg tjener i år basert på hva jeg i gjennomsnitt har tjent til nå. Men jeg studerer jo så det varierer mye hvor mye jeg kan jobbe. Syns det er vanskelig å gjette et tall på hva jeg skal tjene, men fikk beskjed om at det var lurt å sette det høyere enn jeg tror så jeg unngår baksmell? Når jeg var innpå nå for å endre om fra frikort til skattekort sto det også at jeg må fylle inn hvor mye jeg har på bankkonto i desember? Må man da bare gjette seg litt frem til hvor mye man har i banken på slutten av året? Og jeg vil tro dette gjelder alle bankontoene mine tilsammen ikke sant, så alt som står på: lønnskonto, bufferkonto, sparekonto, bsu konto og depositumskonto. Jeg skjønner jo at man når som helst kan gå inn og endre i løpet av året, men syns det er så forferdelig vanskelig å liksom "gjette" meg frem til hvor mye jeg kommer til å tjene og hvor mye jeg kommer til å ha på kontoene mine... Anonymkode: 27cd8...574
AnonymBruker Skrevet 28. april 2023 #2 Skrevet 28. april 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hei. Jeg er nokså håpløs på dette med skattekort, fordi dette er første gangen jeg passerer frikortgrense. Snakket med noen i familien om det som sa jeg sikkert måtte regne ut hva jeg tror jeg tjener i år basert på hva jeg i gjennomsnitt har tjent til nå. Men jeg studerer jo så det varierer mye hvor mye jeg kan jobbe. Syns det er vanskelig å gjette et tall på hva jeg skal tjene, men fikk beskjed om at det var lurt å sette det høyere enn jeg tror så jeg unngår baksmell? Når jeg var innpå nå for å endre om fra frikort til skattekort sto det også at jeg må fylle inn hvor mye jeg har på bankkonto i desember? Må man da bare gjette seg litt frem til hvor mye man har i banken på slutten av året? Og jeg vil tro dette gjelder alle bankontoene mine tilsammen ikke sant, så alt som står på: lønnskonto, bufferkonto, sparekonto, bsu konto og depositumskonto. Jeg skjønner jo at man når som helst kan gå inn og endre i løpet av året, men syns det er så forferdelig vanskelig å liksom "gjette" meg frem til hvor mye jeg kommer til å tjene og hvor mye jeg kommer til å ha på kontoene mine... Anonymkode: 27cd8...574 Glemte å nevne at jeg også har en liten sum i et fond, dette må vel også skrives inn sammen med beløpene på bankkontoene? Anonymkode: 27cd8...574
AnonymBruker Skrevet 28. april 2023 #3 Skrevet 28. april 2023 Du må gjette ja, men bankkonto er nokså uvesentlig da du neppe har over 1,7 millioner i formue uansett. Ved varierende inntekt bør du sjekke hvordan du ligger an et par ganger i året. Anonymkode: bb124...180 5
AnonymBruker Skrevet 28. april 2023 #4 Skrevet 28. april 2023 Det er jo bare å sette opp et ca regnestykke, så får du jo svaret. 🙂 Du har vel en oversikt over hvor mye du får inn/ hvor mye som går ut ift faste kostnader? Så må du eventuelt ta høyde for om du har planlagt å kjøpe noe til boligen f. eks? 🙂 Anonymkode: 7974c...bfb
Solanum tuberosum Skrevet 28. april 2023 #5 Skrevet 28. april 2023 Når jeg var student satte jeg skatten min til 36% slik at jeg var helt sikker. Du kan f.eks sette til side en god slump penger du kan betale en eventuell baksmell med. Du kan forandre skattekortet så ofte du vil. Så når du vet mer er det bare å gå inn å forandre det. Jeg tror du må skatte et sted mellom 16 og 20%. Sett skatten til 25% så er du godt innenfor. 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2023 #6 Skrevet 28. april 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det er jo bare å sette opp et ca regnestykke, så får du jo svaret. 🙂 Du har vel en oversikt over hvor mye du får inn/ hvor mye som går ut ift faste kostnader? Så må du eventuelt ta høyde for om du har planlagt å kjøpe noe til boligen f. eks? 🙂 Anonymkode: 7974c...bfb Nei, jeg har ikke oversikt. Jeg vet jo hva de faste kostnadene jeg har per mnd er. Men jeg aner jo ikke hvor mye jeg får inn hver mnd. Jeg får 6.500 kr i studielån, men hvor mye lønn jeg får varierer, fordi jeg har ikke en fast stilling. Er tilkallingsvikar og blir bare spurt "hvor mye kan du jobbe denne mnd" så sier jeg hvilke dager jeg kan og så lager sjefen en arbeidsplan ut ifra det. Derfor jeg syns dette er så vanskelig. Vi leier bolig, så blir ikke slike store innkjøp som hvitevarer eller noe hvis det var det du mente,? Det er det utleieren vår som står for.. Anonymkode: 27cd8...574
AnonymBruker Skrevet 28. april 2023 #7 Skrevet 28. april 2023 Solanum tuberosum skrev (4 minutter siden): Når jeg var student satte jeg skatten min til 36% slik at jeg var helt sikker. Du kan f.eks sette til side en god slump penger du kan betale en eventuell baksmell med. Du kan forandre skattekortet så ofte du vil. Så når du vet mer er det bare å gå inn å forandre det. Jeg tror du må skatte et sted mellom 16 og 20%. Sett skatten til 25% så er du godt innenfor. Beklager for et dumt spm, men jeg kan ingenting om dette.. Hva mener du med "sette skatten til 25%"? Når jeg er inne på skatteetaten sin side får jeg bare opp at jeg skal fylle inn opplysninger om inntekten i løpet av hele året og hvor mye jeg har på bankontoer og hvilke renter jeg har på ting. Er det noe spesielt sted jeg må velge slike prosenter for skatten? Anonymkode: 27cd8...574
Solanum tuberosum Skrevet 28. april 2023 #8 Skrevet 28. april 2023 (endret) AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Beklager for et dumt spm, men jeg kan ingenting om dette.. Hva mener du med "sette skatten til 25%"? Når jeg er inne på skatteetaten sin side får jeg bare opp at jeg skal fylle inn opplysninger om inntekten i løpet av hele året og hvor mye jeg har på bankontoer og hvilke renter jeg har på ting. Er det noe spesielt sted jeg må velge slike prosenter for skatten? Anonymkode: 27cd8...574 Helt nede i venstre hjørne kan du velge å få skattekortet i prosenttrekk. Reguler opp inntekta di til det står 25%. Om du bruker mobil, helt nederst på siden. Endret 28. april 2023 av Solanum tuberosum 1 2
AnonymBruker874626 Skrevet 28. april 2023 #9 Skrevet 28. april 2023 Du kan også be arbeidsgiver om å trekke mer enn det som står på skattekortet om du ønsker det. Som mange sier, hva du har på konto vil nok ikke bety noe, med mindre du har over 1,7 mill i netto verdier og må betale formueskatt. Bare sett et tall her, f.eks. det du tenker at du pleier ha på bufferkontoen + litt. Du kan også endre skattekortet underveis i året. Så kan være greit å ta en sjekk f.eks. til sommeren hvordan du ligger an. I sum har det ingen betydning, da skatten blir avregnet i etterkant og du får tilbakebetalt / må betale restskatt neste år, men det kan ofte kjennes mer behagelig å være litt på sikre siden, og heller betalt inn for mye enn å måtte ut med restskatt neste år. 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2023 #10 Skrevet 28. april 2023 7 hours ago, Solanum tuberosum said: Helt nede i venstre hjørne kan du velge å få skattekortet i prosenttrekk. Reguler opp inntekta di til det står 25%. Om du bruker mobil, helt nederst på siden. Dette er den greieste måten å gjøre det på. Reguler opp forventet inntekt frem til du har ca. 25% i skattetrekk. Utover det trenger du ikke gjøre noe som helst, jobben henter skattekortet selv/automatisk. Anonymkode: ee793...c32
AnonymBruker Skrevet 28. april 2023 #11 Skrevet 28. april 2023 Du kan også justere skattekortet gjennom året. I aug kan du legge inn lønn og innbetalt skatt frem til da, og så kan du se om du bør justere opp ca hva du vil tjene resten av året hvis du bør betale inn litt mer skatt. Renteinntekt kan du også skru opp, det er gjerne den som har noe å si om du ikke er over formuegrensen. Anonymkode: 1f81c...660 2
Taluno Skrevet 28. april 2023 #12 Skrevet 28. april 2023 Man skal gjette litt ja, men ikke ned på detaljnivå. Om du har fått rundt 10 000,- i snitt pr måned til nå i år, så blir det 120 000,- i snitt, da kan du like greit føre opp 200 000,- i årslønn. Du skal gjette på om du har 20 000 på sparekonto eller om du regner med å ha 500 000,-. 3
AnonymBruker Skrevet 28. april 2023 #13 Skrevet 28. april 2023 Det spiller jo uansett ingen rolle da du mest sannsynlig ikke har beløp på konto du skal skatte formueskatt av uansett. Anonymkode: f0b57...862 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #14 Skrevet 29. april 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Det spiller jo uansett ingen rolle da du mest sannsynlig ikke har beløp på konto du skal skatte formueskatt av uansett. Anonymkode: f0b57...862 Okei, jeg visste ikke at det var derfor man skulle oppgi det. Som sagt, jeg er helt bortreist når det kommer til dette fordi jeg kan ingenting om det og har aldri gjort det før... Anonymkode: 27cd8...574
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #15 Skrevet 29. april 2023 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Okei, jeg visste ikke at det var derfor man skulle oppgi det. Som sagt, jeg er helt bortreist når det kommer til dette fordi jeg kan ingenting om det og har aldri gjort det før... Anonymkode: 27cd8...574 Vi har alle vært der, det er sånn man lærer 😃 det viktigste uansett: «ta i litt» når du gjetter hvor mye du tjener i år. Som student betyr det bare at du skatter litt ekstra hele tiden, og det som blir for mye får du tilbake på våren neste år. «tvungen sparing» og en grei måte å starte på når man er ny på dette. Det er bedre enn en stor baksmell neste år. Anonymkode: 01c78...f1b
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #16 Skrevet 29. april 2023 Om du mener skattemeldinga som mange leverer i disse dager, så skal du bare sjekke at det som står stemmer med hva du faktisk tjente i fjor, så du ikke mister noe på skatten. De fleste arbeidsgiverne setter skatten din på rundt 30% uten at man trenger endre på noe inne på altinn selv. Anonymkode: 76a94...656
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #17 Skrevet 29. april 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Om du mener skattemeldinga som mange leverer i disse dager, så skal du bare sjekke at det som står stemmer med hva du faktisk tjente i fjor, så du ikke mister noe på skatten. De fleste arbeidsgiverne setter skatten din på rundt 30% uten at man trenger endre på noe inne på altinn selv. Anonymkode: 76a94...656 Nei det var ikke skattemeldingen jeg spurte om, men det å ordne med et skattekort. Jeg har frem til nå hatt et frikort, men ser at jeg kommer til å gå over frikortgrensen og derfor må jeg ha skattekort for første gang. Anonymkode: 27cd8...574
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #18 Skrevet 29. april 2023 Ja, bare gjett ivei. Så sørger du for at trekket blir større enn antatt hvis du ikke ønsker baksmell, eller du trekker mindre og setter til side penger til restskatten selv. Jeg pleier gjøre det siste. Anonymkode: cd6af...fb0 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #19 Skrevet 30. april 2023 Inntektsskatt er vel 27%, pluss at man må ta høyde for feriepenger som trekkes etterskuddsvis og måneder med halv skatt så de fleste har vel rundt 30-36% forskuddstrekk. Så 25% høres lite ut Anonymkode: 41218...025
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #20 Skrevet 30. april 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Inntektsskatt er vel 27%, pluss at man må ta høyde for feriepenger som trekkes etterskuddsvis og måneder med halv skatt så de fleste har vel rundt 30-36% forskuddstrekk. Så 25% høres lite ut Anonymkode: 41218...025 Man skatter ikke fra første krone, så 25 % funker helt greit når inntekten er lav. Anonymkode: 716f1...aaf 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå