Gå til innhold

I Norge straffer vi ofrene mer enn de kriminelle

Anbefalte innlegg

Skrevet

Blir man mobbet er det ofrene som må flytte. Blir man angrepet på gata vil ikke angriperne få noe særlig med straff, men du må leve med frykt. I overgrepssaker skjer det samme. I saker med barnefordeling og vold skjer det samme, og i saker som gjelder handlinger begått av psykisk syke er det offeret som må fortsette å leve i frykt.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er enig i mange tilfeller 

Anonymkode: 149a7...aa7

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Mange ofre føler også skyldfølelse og skam over at de har blitt utsatt for vold og overgrep. 

Husker en venninne av meg ble angrepet av en fremmed mann på gata midt på dagen. Det var helt tilfeldig at det var henne og det var mange mennesker som gikk der, så hun kom seg unna.

Noen presterte å gi henne skyld for at hun gikk akkurat der. At det var hun som måtte se seg for og at hun måtte forutsi at dette ville skje.

De fleste som blir mobbet i skole eller på arbeidsplass får også skyld for at det må være noe de har gjort eller at det er noe galt med de som blir mobbet. 

Kvinner som blir voldtatt får også skyld på seg for at de har kledd seg feil eller har oppfordret til det på en eller annen måte. 

Hele samfunnet er feil i Norge, og det er mye verre andre steder i verden. 

Anonymkode: 7ee11...d67

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det stemmer. Hva gjør du med det? Gjør du noe aktivt for å endre det problemet eller poster du bare linker på internett? 

Anonymkode: ea97f...1ca

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Majer skrev (5 timer siden):

Blir man mobbet er det ofrene som må flytte. Blir man angrepet på gata vil ikke angriperne få noe særlig med straff, men du må leve med frykt. I overgrepssaker skjer det samme. I saker med barnefordeling og vold skjer det samme, og i saker som gjelder handlinger begått av psykisk syke er det offeret som må fortsette å leve i frykt.

Det er ingen som tvinger et offer til å være et offer resten av livet, ei heller å leve i frykt. 

Du snakker om følelser, hva foreslår du? Skal jeg ta over frykten din?

Anonymkode: 49f28...5d5

Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Det er ingen som tvinger et offer til å være et offer resten av livet, ei heller å leve i frykt. 

Du snakker om følelser, hva foreslår du? Skal jeg ta over frykten din?

victimblaming

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
Maleficenta skrev (2 timer siden):

victimblaming

Jaha? Det må du nesten utdype? 

Drt er vel et ganske så kjent faktum at ingen andre enn en selv kan kontrollere egene følelser og reaksjoner.

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Drt er vel et ganske så kjent faktum at ingen andre enn en selv kan kontrollere egene følelser og reaksjoner.

men altså er jo ikke bare bare å styre vekk vonde følelser når man blir mobbet daglig på skolen og soesielt da barn klarer ikke bare å styre følelsene sine sånn uten videre. Tror ikke du har blitt utsatt for systematisk mobbing noen gang. Kanskje du kan si det lm folk som er i forhold hvor de blir psykisk og fysisk mishandlet og. De kan bare styre egne følelser og bare takle det helt fint?

Endret av Maleficenta
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Maleficenta skrev (1 time siden):

men altså er jo ikke bare bare å styre vekk vonde følelser når man blir mobbet daglig på skolen og soesielt da barn klarer ikke bare å styre følelsene sine sånn uten videre. Tror ikke du har blitt utsatt for systematisk mobbing noen gang. Kanskje du kan si det lm folk som er i forhold hvor de blir psykisk og fysisk mishandlet og. De kan bare styre egne følelser og bare takle det helt fint?

Det var et svar men ikke en forklaring på ditt utsagn. 🤷‍♀️ 

Jeg har både blitt mobbet som barn, systematisk voldtatt av familiemedlemmer og vært i dårlige forhold i ungdommen. Men fint om du forklarer meg mere om meg selv som jeg ikke vet? 

Det er klart man kan velge å gå videre i livet. Og klarer man ikke det på egenhånd så oppsøker man hjelp. Poenget mitt er at det er jo til syvende å sist et valg, som ingen andre enn den som sitter i " dritten" kan gjøre. 

Vi straffer ikke folk etter følelser, vi straffer folk etter lovbrudd. Og slik må det jo nesten være om vi skal leve i et sivilisert samfunn.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det var et svar men ikke en forklaring på ditt utsagn. 🤷‍♀️ 

Jeg har både blitt mobbet som barn, systematisk voldtatt av familiemedlemmer og vært i dårlige forhold i ungdommen. Men fint om du forklarer meg mere om meg selv som jeg ikke vet? 

Det er klart man kan velge å gå videre i livet. Og klarer man ikke det på egenhånd så oppsøker man hjelp. Poenget mitt er at det er jo til syvende å sist et valg, som ingen andre enn den som sitter i " dritten" kan gjøre. 

Vi straffer ikke folk etter følelser, vi straffer folk etter lovbrudd. Og slik må det jo nesten være om vi skal leve i et sivilisert samfunn.

men uansett så er det jo de personene som har påført deg vonde ting som fortjener konsekvenser for sine handlinger uavhengig om du går videre i livet eller ikke...

AnonymBruker
Skrevet
Maleficenta skrev (Akkurat nå):

men uansett så er det jo de personene som har påført deg vonde ting som fortjener konsekvenser for sine handlinger uavhengig om du går videre i livet eller ikke...

Har jeg sagt noe annet? 🤷‍♀️ de har jo fått sine konsekvenser via rettssystemet. 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har jeg sagt noe annet? 🤷‍♀️ de har jo fått sine konsekvenser via rettssystemet. 

men alle får ikke det og mange får latterlig milde straffer

Endret av Maleficenta
AnonymBruker
Skrevet
Maleficenta skrev (1 minutt siden):

men alle får ikke det og mange får latterlig milde straffer

Og? Hva er argumente her? 

Livet er kjipt?

Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Og? Hva er argumente her? 

Livet er kjipt?

Argumentet er at det ikke er noe man bør finne seg i sånn uten videre. Farlige mennesker går fri fordi de bare fikk noen usle par år for å ha voldtatt et barn liksom. Det er bare ikke akseptabelt

AnonymBruker
Skrevet
Maleficenta skrev (31 minutter siden):

Argumentet er at det ikke er noe man bør finne seg i sånn uten videre. Farlige mennesker går fri fordi de bare fikk noen usle par år for å ha voldtatt et barn liksom. Det er bare ikke akseptabelt

Da har du i såfall missforstått hele poenget med rettsystemet og " den norske/nordiske modellen". 

Hvis du ønsker andre tilstander så har jeg hørt at usa, sudan, iran og andre trivelige land praktiserer dette anderledes så et alternativ kan være å flytte.

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Da har du i såfall missforstått hele poenget med rettsystemet og " den norske/nordiske modellen". 

Hvis du ønsker andre tilstander så har jeg hørt at usa, sudan, iran og andre trivelige land praktiserer dette anderledes så et alternativ kan være å flytte.

ja for noen mennesker trengs det gardere skyts ja. Visse mennesker er urehabiliterbare.

Endret av Maleficenta
  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg tror vi ser på den nordiske modellen ulikt. Jeg mener at det som er bra med den nordiske modellen er at den har fokus på rehabilisering og et mål om at flest mulig skal tilbake i samfunnet. Samtidig har den også som mål å beskytte samfunnet. Jeg mener  at man kan være uenig i prioriteringer og straffeutmålinger for enkelte forbrytelser uten at man må flytte til Iran. Det er ikke sånn at man enten må ha 150 år fengsel for å stjele en ryggsekk eller være enig i at et par år er er fornuftig straff for en som forgriper seg på barn. Det å stille spørsmål ved lover og styresett er helt nødvendig i et demokrati. Man får det ikke alltid som man vil, men alle har rett til sin mening.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hadde det vært så enkelt å kontrollere disse følelsene.. Er enklere når man er voksen og har erfaring , men desto verre når man er barn eller ungdom. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Rettsystemet er noen ganger en vits. Har jo vært tilfeller der blant annet utlendinger har fått samfunnsstraff etter voldtekt. Dette har det vært mye av i Sverige også. Hadde det vært en etnisk nordmann så hadde han fått fengsel. Media tar ikke tak i slike saker heller. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...